CRC hackade - kontonummer på vift!

ostkaka

Aktiv medlem
Nämnde detta i en annan CRC-tråd men det kan väl vara på plats att lyfta det igen.

CRC har alltså blivit utsatta för någon form av intrång, och personuppgifter inklusive kortnummer är på drift. Exakt hur mycket man kommit åt är osäkert, och jag har inte sett något officiellt uttalande från CRC eller fått något varningsmejl om det. Fick av en slump se en livlig diskussion på Fejsbook.

"Apologies for the delay in responding to the concerns you have expressed. We do take your comments very seriously and we understand the worry and frustration caused by credit card fraud. We would emphasise that the number of con...cerns brought to our attention is a tiny fraction of the number of transactions that we process on a daily basis, but no stone will be left unturned in our investigations.

Our own infrastructure is routinely and independently tested and we are confident that it is robust. We are working with industry experts including the card processing companies to identify possible causes both inside and outside the control of CRC.

We will update you with further information as and when we have it. In the meantime, if you are a customer of CRC and have been recently affected by any of the matters discussed, please contact us on +44 (0)2893343758 between 9am – 5.30pm or email enquiries@chainreactioncycles.com and we will be glad to help you.

The CRC Team"

Kolla alltså in ditt konto så att det inte blivit länsat. Själv har jag klarat mig, kanske tack vare att jag kör med elektroniska VISA-kort av engångstyp och maxbelopp. Däremot har jag fått massa bekräftelsemejl från telekomoperatören Sprint där det verkar som om någon försökt registrera nya abonnemang med mina uppgifter.

Jag har använt paypal vid mina betalningar där de senaste gångerna ty då behöver jag inte lätta på baken från soffan.. och det känns ju bra nu.

Men sparar de kortnummer, det trodde jag inte man fick göra.

Eller använda paypal som sagt.

Paypal sparar ju alla kortnummer, det är märkligt att det är OK att dom gör det..

Här verkar det först ha upptäckts: http://www.bikeradar.com/forum/viewtopic.php?p=16801436

Här verkar det finnas 200+ friska åsikter om det hela: http://www.singletrackworld.com/forum/topic/crc-security-issues

Efter att ha läst igenom ovanstående trådar så verkar det inte som att de sparar kortnummer, det är bara folk som verkligen handlat senaste dryga veckan som drabbats. Nån slags tjuvlyssning på transaktionerna kanske?

Senast redigerad av en moderator:
Vill också passa på att påpeka att det verkar som de sparar lösenorden i klartext så använd INTE SAMMA lösenord som till din e-mail!! Har du gjort det så skulle jag föreslå att byta båda lösenorden omedelbart (inte till samma dock)
Finns en viss risk att lösenorden också är på vift om det rör sig om databasintrång.

Som nämnts ovan så är engångskort också helt klart att föredra framför normala till all handel via internet.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Då ska man nog hålla sig från att
> handla där.

Jag har hållit mig tills nu.

Verkar ju bara vara dom som handlat nyligen från Crc som drabbats ? Inte blir man direkt sugen att handla nu, även om säkerheten förmodligen är högre än någonsin hos Crc efterdet här... :-/ T

Jag gjorde en beställning 27 februari och kollade kontot nu, ingen som norpat pengar av mig iaf. :( Ska det vara så här? Va?

pyre skrev:
> Jag gjorde en beställning 27 februari och kollade
> kontot nu, ingen som norpat pengar av mig iaf. :(
> Ska det vara så här? Va?

Samma för mig, men man funderar ju på om man ska spärra det ändå. JAg har också engångskort, men eftersom köpet är restnoterat så står det en del pengar där och väntar...

/Freddo

Jag fick nytt Mastercard idag OCH har handlat av CRC för nån dryg vecka sedan :(
Man skrev inte uttryckligt att det berodde på CRC, men att någon obehörig ev hade fått tag på mina kortuppgifter...

man får ju hoppas att crc kontaktat mastercard/visa osv. om detta, så att det löser sig den vägen. de som blivit av me pengar, får ju i sverige i alla fall tillbaka pengarna vilket som, men aldrig kul

Det är nog ingen större fara för konsumenterna, i sverige kommer pengarna tillbaka men det kan ju ta lite tid såklart. Att dom spar kortnummren är ganska skrämmande, det får man inte göra i sverige iaf. Det kanske blir dyrt för dom om de brutit mot något kortlösenavtal.

Wiggle spar också kortnummer. Gör man det med tillräcklig kryptering är det OK med kortföretagen vad jag förstått (PCI).

Kortbolagen är rätt måna om att kompensera drabbade kunder, möjligen kan det ta en stund innan man får tilbaka pengarna.

doubleH skrev:
> Jag fick nytt Mastercard idag OCH har handlat av
> CRC för nån dryg vecka sedan :(
> Man skrev inte uttryckligt att det berodde på
> CRC, men att någon obehörig ev hade fått tag
> på mina kortuppgifter...

+1

Obra. Paypal har jag kört med senaste beställningarna så i värsta fall kanske det kommer en ram som nån annan beställt?!

yooz1e skrev:
> Beställde för några tusen 26Feb.. och några tusen försvann från kontot. Helt normalt :P

Samma för mig, tyvärr försvann paketet också :/

jomper skrev:
Efter att ha läst igenom ovanstående trådar så verkar det inte som att de sparar kortnummer

Har inte läst igenom det du länkade till, men på något sätt måste de väl spara kortnummret?

Vid en tidigare beställning i våras ringde jag CRC och bad dem lägga på ytterligare en vara till en redan lagd och betald order. Det var inga problem, och de drog lite mer pengar från samma kort.

Om man skickar tillbaka en vara för byte kan man dessutom passa på att beställa flera prylar och får dem skickade i samma paket, och då är det inte heller något problem för CRC att dra pengar från kortet som användes till den ursprungliga ordern.

ostkaka skrev:
> Vid en tidigare beställning i våras ringde jag
> CRC och bad dem lägga på ytterligare en vara
> till en redan lagd och betald order. Det var inga
> problem, och de drog lite mer pengar från samma
> kort.

Det är nog en tjänst som deras betalväxel (PSP) håller i. Kontonumret lagras hos betalväxeln och CRC skickar bara ett referensnummer till betalväxeln så kunden slipper knappa in sitt kontonummer vid varje köp.

Jasså så det var därför mitt kort var spärrat när jag skulle köpa öl.

Paypal är tyvärr i grunden onda. Och de tar ut riktigt dålig växeklurs också. Blir alltid dyrt när man betalar med dem...

Tobbe Arnesson skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> > Eller använda paypal som sagt.
>
> PayPal var dumma mot WikiLeaks.

De stora kortföretagen också. Vilken betalningsform skulle du föreslå i så fall ;-)

Jag fick precis ett SMS:

"Vi har stängt ditt kort som slutar med 9576 för internet-/utlandsköp pga bedrägeririsk och kortet måste bytas ut. Ett nytt kort är beställt till dig. Mvh Handelsbanken"

Fick meddelande från banken idag att mitt kort blivit spärrat och ett nytt skickas till mig.. Har oxå gjort köp hos CRC, dock med paypal så det känns olustigt..

STIZZE skrev:
> Jag fick precis ett SMS:
>
> "Vi har stängt ditt kort som slutar med 9576 för
> internet-/utlandsköp pga bedrägeririsk och
> kortet måste bytas ut. Ett nytt kort är
> beställt till dig. Mvh Handelsbanken"

Du fick mitt sms? Fast jag tror att det var din sambo som smsade ;)
Sitter väntar på samtal :( Men inget shoppat på kortet. O min bank brukar vara väldig snabba o de nollar direkt.

Ska vi hoja imorrn eller? ~11-12:00, beroende på när jag är klar med att slänga sopor? Har ingen aning hur lång tid det tar, borde bara vara ett lass och dom öppnar kl 10

STIZZE skrev:
> Ska vi hoja imorrn eller? ~11-12:00, beroende på
> när jag är klar med att slänga sopor? Har ingen
> aning hur lång tid det tar, borde bara vara ett
> lass och dom öppnar kl 10
Hoppas få min cykel idag med rakt bakhjul ;) Får använda mitt visa kort att lösa ut det :D Så jag kan imorgon. Asfalt? Grus-is? Vi kan väl trolla i tisdagstråden..

fredrikw skrev:
> De stora kortföretagen också. Vilken betalningsform skulle du föreslå i så fall ;-)

Banköverföring är det enda alternativet som finns kvar och med en vettig bank kostar det inget.

(i praktiken använder jag PayPal alldeles för ofta utan en tanke på WikiLeaks, på CRC betalar jag dock med kort i de sällsynta fall jag handlar - så även i framtiden)

Börjar man syna betalningsformerna i kanterna med någon sorts etisk lupp blir det nog svårt hur man än väljer. Jag gör som Jomper, bekvämligheten att slippa resa sig och hämta plånboken med kortet avgör alltsom oftast.

Ni kan glömma att paypal skulle vara säkrare än att knåpa in sitt eget kort. Vill man känna sig hyfsat säker gör man det lite struligare för sig och tjuvarna. Man använder man sig av ett kort som är kopplat till ett konto vilket normalt är tomt, men man för över pengar dit inför kortköp på internet. Man ser även till att kortet inte har någon typ av kredit såklart.

Stizze, varför skulle paypal vara mindre säkert? De är ett av världens största företag i branschen, jag är övertygad om att de hanterar mina uppgifter bättre än random-average-cykelbutik i Nordirland.

Sen finns det massa fördelar med att använda kreditkort när man handlar på nätet, bland annat slipper man själv ligga ute med pengar om det blir trassel som detta.

STIZZE skrev:
> Ni kan glömma att paypal skulle vara säkrare än
> att knåpa in sitt eget kort. Vill man känna sig
> hyfsat säker gör man det lite struligare för
> sig och tjuvarna. Man använder man sig av ett
> kort som är kopplat till ett konto vilket normalt
> är tomt, men man för över pengar dit inför
> kortköp på internet. Man ser även till att
> kortet inte har någon typ av kredit såklart.

Eller så länkar man inte sitt kort till Paypalkontot och fyller bara på när det behövs...

Nicathu skrev:

> Eller så länkar man inte sitt kort till
> Paypalkontot och fyller bara på när det
> behövs...

Då måste man ju resa sig ur soffan :-P

Har man det kopplat till ett kreditkort så riskerar man väldigt lite.

Tobbe Arnesson skrev:
> Om man låter bli att aktivera sitt VISA för bruk
> utanför Sverige kan en Londonresa bli ganska
> billig också. ;)
>
> (djävla påtvingade säkerhetsrutiner)

Vilken bank har det så?

Tillbaka
Topp