jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Stizze, varför skulle paypal vara mindre säkert?
> De är ett av världens största företag i
> branschen, jag är övertygad om att de hanterar
> mina uppgifter bättre än
> random-average-cykelbutik i Nordirland.
Cykelbutiken har köpt en betaltjänst från ett förhoppningsvis seriöst företag som troligen har samma höga skydd som paypal, troligen är det lite mindre känt än paypal och därmed har det en mycket mindre hotbild. Det sätts höga krav på det företag som tillhandahåller betaltjänsten och dess säkerhet. Visa & Mastercard har t.ex uppkallat en säkerhetsstandard som kortfattat kallas PCI Regelverk vilken består av regler för hur kortinformation hanteras. Detta regelverk är alltså startat av Visa & Mastercard vilka är jättarna inom ämnet kortbetalning, dom sitter ett steg över bankerna och dominerar/bestämmer. Bryts säkerhetsreglerna med kortinformation avsäger dom sig ALLT ansvar och låter nästa man i ledet ta ansvaret vilket blir bankerna. Bankerna sätter därmed krav på butikerna samt de företag som tillhandahåller betaltjänsterna. Dessa förändringar och uppföljningar och tilltightningar av reglerna varje år kostar miljonsummor att genomföra, det är ytterst få företag som har råd att konkurrera då säkerheten sätter sånna höga krav finansiellt på företaget då även förtjänsten per transaktion bara blir lägre och lägre, vilket betyder att kundstocken måste bli ordentligt stor för att man ska ha råd. Därmed borde man tycka att de som tillhandahåller en betaltjänst faktiskt har ett säkert system, självklart finns det undantag.
Paypal är känt då de även säljer sina tjänster mot privatpersoner, därmed blir hotet mot dom mycket större eftersom dom är så välkända och så ofantligt stora. Ingenting är inbrottssäkert, och då jag arbetar med just detta vet jag att många stora företag, inkl banker, hanterar kortnummer extremt oseriöst i mina ögon. Jag är heller ingen expert på just fraud, men jag vet att det långt ifrån är omöjligt även om framtiden faktiskt ser riktigt ljus ut de kommande åren, iallafall i sverige och kort använda här.
Det finns flera sätt att skydda sig, men ingenting är egentligen helt säkert. Samtidigt så går inte tjuvarna långa vägar för att knäcka just DITT case, dom satsar på att knäcka stora lösningar där dom får in tusentals kortnummer, och funkar inte ett kort tar dom nästa etc. Många banker har en funktion där man kan temporärt och/eller permanent spärra internetköp helt eller bara från t.ex utlandet, vilket är en stor andel av bedrägeriköpen. Vissa korttyper har krav att chip och pin används vid köp. Sen finns det såkallade "pre-paid" kort som man tankar på med pengar precis som ett presentkort, dessa kan man ofta köpa med kontanter i diverse kiosker/affärer, den tjänsten är dock inte lika stor i sverige som den är utomlands.
Själv litar jag inte på kortbetalningar i huvudtaget, men samtidigt så är det med detta som allt annat, hur rädd ska man låta sig bli egentligen? Risken att jag ramlar och bryter ryggen i skogen nästa vecka är större än att jag förlorar 5000 spänn på mitt konto, nej vänta.. jag har ju inte ens så mkt pengar..