CRC hackade - kontonummer på vift!

Skandiabanken skulle jag tippa:

"Regionsspärr för resa utanför Norden

Ditt kort är spärrat för fysiska kortköp i butik och kontantuttag utanför Norden. Om du ska ut och resa utanför Norden måste du öppna aktuell region. Det gör du via internetbanken eller via kundservice på 020-55 55 00 dygnet runt (från utlandet +46-771-55 55 00). Läs mer om regionspärr här »"

Fick just 2 sms från Handelsbanken, båda mina Visa-kort är utsatta för bedrägeririsk och är spärrade. Nya kort beställda och skickade... Rings spärrservice för mer information :-/
Jag har inte köpt något från Crc sen sent i höstas så jag misstänker att alla kortnummer som är använda är på drift. Nu har jag alltid mina kort spärrade för utlands eller internetköp eftersom jag har internetbank, men har man inte spärrat sitt kort ännu bör du nog göra det :-( T

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobbe Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man låter bli att aktivera sitt VISA för
> bruk
> > utanför Sverige kan en Londonresa bli ganska
> > billig också. ;)
> >
> > (djävla påtvingade säkerhetsrutiner)
>
> Vilken bank har det så?
--------------------------------------------------------
Det bestämmer du själv via din internetbank, det är bara öppna/stänga dina kort för utlands eller internetköp som du har knytna till banken. :-) T

Länsförsäkringar har samma typ av spärr.

Men de spärrarna är inte vattentäta, många svenska företag (hyrbilsfirmor t.ex.) drar sina köp centralt och därför måste bankerna öppna för det även för kort som är spärrade i utlandet.

Ang dålig växlingskurs hos Paypal förresten, har man bättre hos sin bank så är det ju bara att göra köpet i ursprungsvalutan så konverterar banken istället.

jomper skrev:
> Stizze, varför skulle paypal vara mindre säkert?
> De är ett av världens största företag i
> branschen, jag är övertygad om att de hanterar
> mina uppgifter bättre än
> random-average-cykelbutik i Nordirland.

Cykelbutiken har köpt en betaltjänst från ett förhoppningsvis seriöst företag som troligen har samma höga skydd som paypal, troligen är det lite mindre känt än paypal och därmed har det en mycket mindre hotbild. Det sätts höga krav på det företag som tillhandahåller betaltjänsten och dess säkerhet. Visa & Mastercard har t.ex uppkallat en säkerhetsstandard som kortfattat kallas PCI Regelverk vilken består av regler för hur kortinformation hanteras. Detta regelverk är alltså startat av Visa & Mastercard vilka är jättarna inom ämnet kortbetalning, dom sitter ett steg över bankerna och dominerar/bestämmer. Bryts säkerhetsreglerna med kortinformation avsäger dom sig ALLT ansvar och låter nästa man i ledet ta ansvaret vilket blir bankerna. Bankerna sätter därmed krav på butikerna samt de företag som tillhandahåller betaltjänsterna. Dessa förändringar och uppföljningar och tilltightningar av reglerna varje år kostar miljonsummor att genomföra, det är ytterst få företag som har råd att konkurrera då säkerheten sätter sånna höga krav finansiellt på företaget då även förtjänsten per transaktion bara blir lägre och lägre, vilket betyder att kundstocken måste bli ordentligt stor för att man ska ha råd. Därmed borde man tycka att de som tillhandahåller en betaltjänst faktiskt har ett säkert system, självklart finns det undantag.

Paypal är känt då de även säljer sina tjänster mot privatpersoner, därmed blir hotet mot dom mycket större eftersom dom är så välkända och så ofantligt stora. Ingenting är inbrottssäkert, och då jag arbetar med just detta vet jag att många stora företag, inkl banker, hanterar kortnummer extremt oseriöst i mina ögon. Jag är heller ingen expert på just fraud, men jag vet att det långt ifrån är omöjligt även om framtiden faktiskt ser riktigt ljus ut de kommande åren, iallafall i sverige och kort använda här.

Det finns flera sätt att skydda sig, men ingenting är egentligen helt säkert. Samtidigt så går inte tjuvarna långa vägar för att knäcka just DITT case, dom satsar på att knäcka stora lösningar där dom får in tusentals kortnummer, och funkar inte ett kort tar dom nästa etc. Många banker har en funktion där man kan temporärt och/eller permanent spärra internetköp helt eller bara från t.ex utlandet, vilket är en stor andel av bedrägeriköpen. Vissa korttyper har krav att chip och pin används vid köp. Sen finns det såkallade "pre-paid" kort som man tankar på med pengar precis som ett presentkort, dessa kan man ofta köpa med kontanter i diverse kiosker/affärer, den tjänsten är dock inte lika stor i sverige som den är utomlands.

Själv litar jag inte på kortbetalningar i huvudtaget, men samtidigt så är det med detta som allt annat, hur rädd ska man låta sig bli egentligen? Risken att jag ramlar och bryter ryggen i skogen nästa vecka är större än att jag förlorar 5000 spänn på mitt konto, nej vänta.. jag har ju inte ens så mkt pengar..

Du tycker att en mindre aktör är säkrare för att den är mer okänd och då minskar hotbilden? Security by obscurity alltså.

Jag tänker precis tvärtom. Jag vet mindre aktörer som precis som du säger hanterat kortnumer extremt oseriöst, kört transaktioner över okrypterade vidöppna wifi-nät t.ex och helt saknat säkerhetsmedvetande. Det skulle inte ske hos de som är stora och utsätts för risker och hot hela tiden.

Jag fick också SMS från HB om spärrat kort nyss och det var säkert ett par år sedan jag handlade på CRC.

Nytt kort på ingång alltså. Hoppas de kom ihåg att fylla det med ordentligt med pengar.

/Johan

Någon som orkat ringa handelsbanken och tolka smset, är kortet helt spärrat, eller bara internetköp-delen som jag tolkade det?

Skulle va kul att få handla öl påvägen hem från jobbet..

Det är dock i princip alltid säljföretaget så åker på smällen eftersom det är så oerhört svårt att styrka köp över internet eftersom det varken finns kontroll av PIN-kod eller underskrift, vilket formellt krävs för ett giltigt avtal. Utan det är det extremt svårt för säljföretaget att bevisa att rätt person handlat med rätt kort.

För konsument är detta alltså bara ett problem i form av högre priser på det man köper, inte att man skulle bli bestulen på pengar.

Ligger säkerhetsproblemet hos Handelsbanken kanske? Det finns ju inte bara ett säkerhetshål i taget...

Min sambo har jobbat inom kortbranschen, och vissa saker hon har berättat är helt galna. Men är det en sak som jag känner mig trygg med så är det att handla med kort. Riskerna som förenklingen för kunden innebär är kalkylerade och finns inbyggda i affärsmodellen, likaså att kunden ska stå skadefri om man inte har brutit mot reglerna, annars faller hela kortköpsmodellen.

Allt fler går mot att man måste använda sin koddosa vid internetköp. Som alltid blir det en avvägning mellan säkerhet och bekvämlighet.

Ni kan ju trösta er med att ni är hemma. Att få sitt kreditkort spärrat pga sånt här när man är på resa hade kunnat bli riktigt jobbigt.

Fikasvettot skrev:
> Ni kan ju trösta er med att ni är hemma. Att få
> sitt kreditkort spärrat pga sånt här när man
> är på resa hade kunnat bli riktigt jobbigt.

Och därför har man mer än ett kort.

JT skrev:
> Och därför har man mer än ett kort.

+1 passar väl här. :)
Dock är bägge mina MC.

Blev nyss uppringd av min Handelsbank... Hon meddelade de jag redan visste via Happy. Dvs Att de finns en risk att mina uppgifter blivit stulna. Å mitt kort är nu spärrat, nytt kommer på tisdag. Tur man faktiskt hade lite cash hemma då jag bara har ett kort...
Beklagade mig lite för banktjejen å undrade om spärren hon la nu kunde påverka de jag handlade sent igårkväll på några andra webbshoppar. hon sa då att man kunde ju chansa å inte spärra men att jag då inte skulle få tillbaka några pengar om kontot länsades... Mmmm den chansen tar man ju säkert!!
Är 2-3 veckor sedan jag senast handlade på crc.

Har precis varit i kontakt med Swedbank och de berättade att det har förkommit bedrägeri i och med kapningen av CRC. Spärrade mitt kort omedelbart på hans rekommendationer.

Ska man förutsätta att man är safe om man handlat via PayPal hos CRC? Gör det någon skillnad om man har sitt Visa kopplat till PayPal?

JojjeM skrev:
> Jag fick också SMS från HB om spärrat kort nyss
> och det var säkert ett par år sedan jag handlade
> på CRC.

Samma här.

Fick nytt kort dagen efter jag beställde från CRC senast (pga giltighetstid som var på väg ut), känner mig just nu glad att jag inte beställde en dag senare..

quid skrev:
> Ska man förutsätta att man är safe om man
> handlat via PayPal hos CRC? Gör det någon
> skillnad om man har sitt Visa kopplat till PayPal?

Man kan ju aldrig vara säker, men det verkar som att läckan varit antingen hos CRC eller hos deras kortinlösare. Ingen av dem har haft tillgång till ditt kortnummer om du betalat med paypal.

Nibbe skrev:
> Inte hört nått från Nordea och det är lika
> lite pengar på kontot som innan.

Inte jag heller men Nordeas VISAkort används med kortläsare. :)

jomper skrev:
> quid skrev:
> -----
> > Ska man förutsätta att man är safe om man
> > handlat via PayPal hos CRC? Gör det någon
> > skillnad om man har sitt Visa kopplat till
> >PayPal?
>
> Man kan ju aldrig vara säker, men det verkar som
> att läckan varit antingen hos CRC eller hos deras
> kortinlösare. Ingen av dem har haft tillgång
> till ditt kortnummer om du betalat med paypal.

Låter bra det.

Johan_Olsson skrev:
> inga rapporter om drabbade swedbank-kunder?

Är Swedbankkund, har spärrat kort, är 4k fattigare för tillfället...

fredrikw skrev:
>
> De stora kortföretagen också. Vilken
> betalningsform skulle du föreslå i så fall ;-)

Sist jag kollade var inte Amex med på den listan.

rikard skrev:
> fredrikw skrev:
> >
> > De stora kortföretagen också. Vilken
> > betalningsform skulle du föreslå i så fall
> ;-)
>
> Sist jag kollade var inte Amex med på den listan.

80-talet ringde, de ville ha tillbaks _alla_ American Express-kort som fortfarande dräller omkring.

Little Stereo skrev:
> Rock skrev:
> > Tobbe Arnesson skrev:
> > > Om man låter bli att aktivera sitt VISA för bruk
> > > utanför Sverige kan en Londonresa bli ganska
> > > billig också. ;)
> > >
> > > (djävla påtvingade säkerhetsrutiner)
> >
> > Vilken bank har det så?
> Det bestämmer du själv via din internetbank, det
> är bara öppna/stänga dina kort för utlands
> eller internetköp som du har knytna till banken.

Skandiabanken informerade att tjänsten fanns i början av hösten, jag klickade bort infon och efter ett tag kom meddelande att de nu aktiverat tjänsten.

Jag kom inte ihåg det innan jag reste men kom på det när kortet blev nekat för andra gången... Jag hade fler kort så det var ingen katastrof.

SHB har spärrat mitt kort också, har inte köpt nåt på crc sen i somras. I mitt sms står det att det är spärrat mot utlands- och internetköp.

STIZZE skrev:
> Någon som orkat ringa handelsbanken och tolka
> smset, är kortet helt spärrat, eller bara
> internetköp-delen som jag tolkade det?
>
> Skulle va kul att få handla öl påvägen hem
> från jobbet..
JA, det är helt spärrat och fungerar inte mer. Du får göra som jag och ta ut kontanter som räcker till du får ditt ersättningskort. :-/ T

WTF. Jag reser till Teneriffa på tisdag, har inte tid att spärra kort och få nytt.
Inte hört nåt från min bank dock, Länsförsäkringar. Har 3DS-enablat dock.
Går nog in och flyttar lite pengar från kontot kopplat till kortet kanske.
Iofs får man förstås tillbaka pengarna om de stjäls, men bökigt ändå.

rekrevs skrev:
> Johan_Olsson skrev:
> -----
> > inga rapporter om drabbade swedbank-kunder?
>
> Är Swedbankkund, har spärrat kort, är 4k
> fattigare för tillfället...

Är det pengar du har blivit blåst på alltså? Det låter inte bra.

Jag har Nordea och jag har mina pengar kvar. Kan det ha nått att göra med att man måste ha dosan för att handla över internet med VISA-kort från dom?

e-kort är nog inte så dumt i alla fall, tyvärr verkar det ju inte fungera överallt på grund av att det inte är ett "riktigt" kort.

Brando skrev:
> Nibbe skrev:
> -----
> > Inte hört nått från Nordea och det är lika
> > lite pengar på kontot som innan.
>
>
> Inte jag heller men Nordeas VISAkort används med
> kortläsare. :)

Det är bara på vissa webshoppar som man måste ha kortläsare, blir inte riktigt klock på det.

fredrikw skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > >
> > > De stora kortföretagen också. Vilken
> > > betalningsform skulle du föreslå i så fall
> > ;-)
> >
> > Sist jag kollade var inte Amex med på den
> listan.
>
> 80-talet ringde, de ville ha tillbaks _alla_
> American Express-kort som fortfarande dräller
> omkring.

Puh, de sa inget om mitt DIners-kort va?

Stizze & Little Stereo:
Nja jag ringde HB idag kl 11 och hon bekräftade att kortet var stängt för internet/utlandsköp.
Men det ska fungerar här hemma i svedala :-)

Schreddan skrev:
> På SEB-kort kände man inte till detta, de
> kollade även med "fraud-avd", kort spärrade iaf.

"fraudkampavdelning" :-)

Timothy skrev:
> Det är bara på vissa webshoppar som man måste
> ha kortläsare, blir inte riktigt klock på det.

Webshoparna kan stänga av 3D-Secure om de vill. Har för mig att det är väldigt ovanligt i tyskland.

Mazze skrev:
> Stizze & Little Stereo:
> Nja jag ringde HB idag kl 11 och hon bekräftade
> att kortet var stängt för internet/utlandsköp.
> Men det ska fungerar här hemma i svedala :-)

Jag handlade på mitt kort på lunchen, det funkade

Schreddan skrev:
> På SEB-kort kände man inte till detta, de
> kollade även med "fraud-avd", kort spärrade iaf.

Pratade precis med dom, och den jag pratade med kände till det i alla fall.

Tillbaka
Topp