Crescent Abisko - Byggtråd och byggråd

• Trådstartare Trådstartare LWB
  • Start datum Start datum

LWB

Aktiv medlem
Jag har ropat in en stor attans Crescent Abisko ram och gaffel på K&S. Den vilar ännu i @PeeGee :s trygga famn - tack för upphämtning och förvaring! - och jag har inte sett den i verkliga livet ännu, men sådana petitesser får man inte låta hindra en att vika ut projektet på Happy, eller hur?

Ni andra stolta Abisko-kännare, @Longcage-calle med flera, vad har ni att säga om modellen? Tips kring bygget?

Min verkar inte vara modellen med Columbus-rör. Tråkigt ur blingsynpunkt men förmodligen ovidkommande vad ren användbarhet beträffar.

Om jag har några lösa tankar kring de lösa byggplanerna så är det att bygga upp den som en komfortgruspappacykel snarare än långfärdslok, med så breda däck som möjligt, upprätt (Jones-?)styre, pakethållare och skärmar. Huvudsakligen med delar som jag har på hyllan och på ett och annat Miyata-bygge som inte används så flitigt.

Bilder kommer så fort jag har cykeln inom räckhåll. Till dess, ös på med era innersta tankar kring Abisko:n!

+1 på Jones-styre. Riktigt nice på en fin och bekväm pappacykel. Det finns kopior nu:

Har Geoff och tycker det är helt fantastiskt.

Trevligt med byggtråd :) Ingen koll på Abiskon. Vad är det för hjulstorlek? Vilken Miyata-modell är närmast jämförbar?

Trevligt med byggtråd :) Ingen koll på Abiskon. Vad är det för hjulstorlek? Vilken Miyata-modell är närmast jämförbar?
622/700c hjul.
Hyfsat dålig koll även jag, men jag skulle säga att den är som en något modernare 1000/610 (för fetare däck och upprätt styre) eller kanske en On/Off för 700c-hjul.

622/700c hjul.
Hyfsat dålig koll även jag, men jag skulle säga att den är som en något modernare 1000/610 (för fetare däck och upprätt styre) eller kanske en On/Off för 700c-hjul.
Det låter ju inte så dumt. Spännande att se vad det blir av den 😀

Annonsbilden är det enda jag har hittills:
IMG_7416.webp

Är inte detta Framtiden så säg.

Har ju kvar ett par hjul från min Abisko, Lx silentclutch nav satt det på min dvs 135mm bak
Tror det är Mavic T221 fälgar oxå

Här är min Abisko som jag fixade till i vintras. Hjul, stänkskärmar och drivlina är original. Bekväm med nytt upprätt styre, centralstöd, 45 mm däck, ramlås och stor cykelkorg. Jag har storleken mindre än din, 55 cm. Du är inte intresserad av ett byte, jag upplever min som lite, lite för liten.

Bilagor

• Abisko2.webp
    Abisko2.webp
    761.9 KB · Besök: 137
  • Abisko.webp
    Abisko.webp
    663.4 KB · Besök: 153
Här är min Abisko som jag fixade till i vintras. Hjul, stänkskärmar och drivlina är original. Bekväm med nytt upprätt styre, centralstöd, 45 mm däck, ramlås och stor cykelkorg. Jag har storleken mindre än din, 55 cm. Du är inte intresserad av ett byte, jag upplever min som lite, lite för liten.
Snyggt bygge! Det är i grova drag någonting sådant jag siktar på med min också.
Tyvärr är 55 cm för litet även för mig, även om 60 blir i största laget. Men vi får se hur den passar när jag väl får hem och bygger ihop den.

Vad säger Expertisen om att sätta ett Rohloff-hjul på Abisko:n? Jag är egentligen fullkomligt tillfreds med utanpåliggande växlar, men jag råkar ha ett välbegagnat Rohloff 26”-hjul i behov av ombyggnad liggande, och då kunde det vara nog så gott att bygga det till 622 som till 559.

Vad säger Expertisen om att sätta ett Rohloff-hjul på Abisko:n? Jag är egentligen fullkomligt tillfreds med utanpåliggande växlar, men jag råkar ha ett välbegagnat Rohloff 26”-hjul i behov av ombyggnad liggande, och då kunde det vara nog så gott att bygga det till 622 som till 559.
Klart att du ska köra Rohloff. Men jag tycker å andra sidan att alla borde köra Rohloff. Rohloff åt folket helt enkelt.

Den gode @PeeGee har ännu inte blivit befriad från Abisko-ramen, men jag undrar om inte en skiss börjar ta form för hur cykeln skulle kunna bli.

DH-3N72 dynamonav fram och Deore 610 bak, båda i 36h, ev. med Ryde Sputnik-fälgar.
Växelreglage XT-tummisar.
Bromshandtag XT STI-reglage med växelbulorna bortplockade.
Skärmar SKS plastix från en i Miyatatråden redan vederbörligen bespottad alu-hybrid som jag förbarmade mig över åt en granne.

IMG_8188.webp

Lysen har jag inga liggande, men B&M IQ-XS och lämplig slimmad B&M baklampa. Det känns, ihop med DH-3N72, svårslaget om man väger pris mot prestanda.

Vi börjar så. Planerna kan ändra sig både en och två gånger till innan de handfasta byggena påbörjas.

Stort tack alla ni som bidrar med bilder och idéer.

SKS plastaskit kan man ju leva utan, men funkar det så för all del. Jag letar efter Honjo H80 eller samma/liknande från annat märke. Rene Herse säljer skärmarna med eget namn på nån tysk sida men de är slut. Finns det inget annat än Velo Orange? Orka tull och skit.

Berthoud-skärmarna är reserverade för mina snyggbyggen i Japanstål. Här kommer SKS, om allt runtomkring passar, att bli on par med övriga bygget.

Ni som kan er Abisko, vad är det för OLD i bakramen, 130 eller 135 mm?

Det verkar för övrigt, tack vare hjälpsamma happyholister, vara en lösning på gång med transporten...

...och ett gäng Ryde Sputnik 700c-fälgar i 32 resp 36h har landat i la casa...

...och det finns några olika alternativ på nav både fram och bak...

Kort sagt, det kanske blir bygge av även den här gången.

Ni som kan er Abisko, vad är det för OLD i bakramen, 130 eller 135 mm?

Det verkar för övrigt, tack vare hjälpsamma happyholister, vara en lösning på gång med transporten...

...och ett gäng Ryde Sputnik 700c-fälgar i 32 resp 36h har landat i la casa...

...och det finns några olika alternativ på nav både fram och bak...

Kort sagt, det kanske blir bygge av även den här gången.
En bump på frågan om OLD ovan. Vad har ni på era klenoder?

Och så den Eviga Frågan, hur breda däck sväljer en Abisko med skärmar?

Känner ni?

Det är nära nu.

Sen är det frågan om SMHI:s gula vädervarning för snöfall... Men så länge den inte skiftar till Crescent Abisko-orange så ska nog allt ge sig.

Ramen är överlämnad, och jäklar i min lilla låda om den inte ser kanon ut.

Stort tack till alla som har hjälpt till, @Rickirick, @PeeGee och @unsuspected. Som ett tecken på min uppskattning har jag skickat en slant till Reportrar Utan Gränser. Er oegennyttiga hjälpsamhet och ert tålamod är baskemej något vackert.

IMG_8927.webp

Skicka gärna pengar till anhörigföreningen för cykel-hoarders, de gör ett jätteviktigt arbete.

PS. Slutligen, Den Stora Frågan. OLD bak är 135 mm. Det innebär att det luktar Deore FH-T610.

Jag gjorde en första snabb koll av sadelröret på min och det är inte den ovanliga 30,2 mm-dimensionen som på Columbus-Abiskon. Innan jag rusar ut och letar i lådorna, kan det stämma att de här har 27,2 mm sadelstolpe?

fan har helt missat dina fina tråd här! allt jag kan säga är att näst det überpraktiska original butterflystyret så tror jag Jones kvalar in bland de bästa. ÄLSKAR möjligheten till aero (äro?) position med händerna runt främsta lillbågen.

Skickar med ett potpurri av olika bilder för inspiration, sorry för svettiga linnebilder. Nu senast kör jag bikepackingsetup med 50mm halvmönstrade däck men den gjorde sig även jäkligt fint med RH-däcken jag fick av Richard (som jag även köpte cykeln av, tack till @Master57). Är helkass på hur ramar KÄNNS men skulle säga lätt, hyfsat lång och med en väldigt fin balans mellan stabil och flexig..(går att cykla utan händer även med lite framlast)

IMG_5136.webp
IMG_5135.webp
IMG_1326.webp
IMG_5141.webp

IMG_1547.webp
IMG_1544.webp
IMG_1545.webp
IMG_1546.webp
IMG_1550.webp

Bilagor

• IMG_9556.webp
    IMG_9556.webp
    381.4 KB · Besök: 68
  • IMG_9132.webp
    IMG_9132.webp
    799.1 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
Det är vackert, Långkorgen!

I la Casa är det slow progress, men ändå progress. De katalogbilder som jag har sett för Abisko har angivit ömsom 30,2 mm sadelstolpe, ömsom 26,8 mm. Den senare dimensionen är jag ytligt bekant med efter något 30-tal Miyatabyggen. Men en 26,8 ren sjönk ned i sadelröret, medan en med thinnerfulmeksmodden ”sönderklippt aluminiumburk” satt ok. 27,2 mm däremot var för stort.

Under uppbådande av hela min ingenjörskompetens gissade jag mig sålunda till att rätt dimension för min Abisko var 27,0 mm. Och i en händelse som såg ut som en tanke så hade Anders på Veloform just en lagom snygg 27,0:a i silver, så jag chansade och slog till. Och tro far om den inte passade som stolpen i sadelröret, som man brukar säga. Stor seger.

Just i detta nu pågår pillejoxet med en handfull andra touringcyklar i finaste off the shelf-CroMo. Dessutom hägrar de hjulbyggen som trots allt ändå hägrar, de hägrar vid horisonten. Därför får Abiskon snällt hänga på väggen över vintern. Men gråt inte, barn. Vi ska se om det inte kan bli ny fart på bygget på andra sidan de förestående storhelgsgalenskaperna.

Storleken känns i alla fall klockren. 60 cm åt folket!

IMG_8963.webp

Det är vackert, Långkorgen!

I la Casa är det slow progress, men ändå progress. De katalogbilder som jag har sett för Abisko har angivit ömsom 30,2 mm sadelstolpe, ömsom 26,8 mm. Den senare dimensionen är jag ytligt bekant med efter något 30-tal Miyatabyggen. Men en 26,8 ren sjönk ned i sadelröret, medan en med thinnerfulmeksmodden ”sönderklippt aluminiumburk” satt ok. 27,2 mm däremot var för stort.

Under uppbådande av hela min ingenjörskompetens gissade jag mig sålunda till att rätt dimension för min Abisko var 27,0 mm. Och i en händelse som såg ut som en tanke så hade Anders på Veloform just en lagom snygg 27,0:a i silver, så jag chansade och slog till. Och tro far om den inte passade som stolpen i sadelröret, som man brukar säga. Stor seger.

Just i detta nu pågår pillejoxet med en handfull andra touringcyklar i finaste off the shelf-CroMo. Dessutom hägrar de hjulbyggen som trots allt ändå hägrar, de hägrar vid horisonten. Därför får Abiskon snällt hänga på väggen över vintern. Men gråt inte, barn. Vi ska se om det inte kan bli ny fart på bygget på andra sidan de förestående storhelgsgalenskaperna.

Storleken känns i alla fall klockren. 60 cm åt folket!

Visa bilaga 806056
Haha! Hade på känn att ditt fulmeck inte skulle bli långvarigt. Men underbart när verkligheten överträffar teorin och uteslutningsmetoden vinner <3 det är så man binder sentimentala band till materia

Tillbaka
Topp