Crescent draupner

Crescent draupner
Jag äger en '02:a.

Har inte lärt mig ställa in bakdämpningen förrän jag hittade detta forum så i ärlighetens namn har jag kört den med för hård dämpare. Ska åtgärda detta i vår när den får komma ut igen.

Jag tycker det är en trevlig cykel för vad den är tänkt till; Långlopp och lite mer stökkörning.

Personligen skulle jag vilja ha en mer "All mountain"-ram men det är en blandning av prylbögeri och får hårt ställd dämpare så det kan ändra sig.

De största nackdelarna med cykeln är ramen och styrlagret.

Styrlagret är "semiintegrerat" dvs. det sitter ett riktigt styrlager fast allt sitter inne i ramen. Alltså inte standard vilket begränsar möjligheterna att byta till något bättre. Har haft problem med att nedersta lagret rostar ihop. Men så kan man hälla vatten ur ramen när man tvättat den också...

Sadelstolpen sitter monterad med shims original, vilket också är lite dåligt.

Men det största abret är att jag inte riktigt litar på ramens kvalité, min första ram gick av efter sex mil på BST förra året. Jag kör rätt snällt med cykeln och droppar inget större än 20 cm men kan köra på rätt hårt utför på steniga stigar. Väger runt 80-90 kg.

Det uppstod en spricka mellan toppröret och sadelröret som -av spåren att dömma- var där en tid innan svetsen gav upp fullständigt. Då orkade inte sadelröret med belastningen och även det gick av. Fick således sadeln i näven fortfarande monterad i en bit sadelrör.

Bilder finns här, scrolla ned till "Trasiga cykeln" och bilderna under den.

Det blev lite trassligt med reklamationen enligt min LBS då Cresentrepresentanter sett cykeln i Varberg och menade att garantin inte gäller under tävling. Fick en ny då min LBS brusade upp i örat på Crescent ;)

Går även denna ram av behåller jag komponenterna och säljer eventuell ny garantiram.

Jag kör på som vanligt (brukar glömma det som hänt när adrenalinet väl pumpar) men är extra noga att syna svetsarna vid service/rengöring.

Funsport Mountainbike (som de hette då) testade cykeln i ett av de första numren '02 och var överlag mycket positiva till cykeln - undantaget den jobbiga sittstilen i uppförsbackar. Vilket jag mycket riktigt har svårt för på den cykeln.

Vill du veta något mer konkret så är det bara att höra av sig, har även tidningen med testet och kan *host-host* råka lägga den i skannern om du vill.

Men bortser man från rambrottet (som antingen var ett måndagsex eller så är det en designmiss) och styrlagret är jag mycket nöjd med cykeln.

Crescent draupner
rauken skrev:

> vill gärna läsa testet om du kan ordna det vor de kannon

Såg ut som du redan skaffat en i "Vad heter era cyklar"-tråden.

Man måste sparka på mig annars händer inte mycket...

Här är testet iaf.:

TestDraupner.jpg

Från FunSport Mountainbike Magazine / Magazine velo nummer 2/2002.

Crescent draupner
tack !
är ändå kul o läsa om cykeln
jag tycker den är kannon men jag har bytt gaffeln till RS
funderar på att byta bak dämparen men vet inte till vad
har du några förslag ?

Crescent draupner
rauken skrev:

> tack !
> är ändå kul o läsa om cykeln

Vassego.

> jag tycker den är kannon men jag har bytt gaffeln till RS
> funderar på att byta bak dämparen men vet inte till vad
> har du några förslag ?

Nix. Har inte bytt annat än pedalerna och flaskstället...

Crescent draupner
Har en Crescent iaf, fast en HT med dämpad gaffel ITC 700 vilken jag är mycket nöjd med, visst är det skönt att ha något som inte alla andra har också :-)

Bosse, som inte vill vara märkesslav.

Crescent draupner
Tobbe:

Det var snarast andra märken jag tänkte på när jag skrev så, för det är inte många här som pratar vänligt om Crescent utan det är andra märken som gäller om man vill vara "inne" men det viktiga är ju att vi är nöjda med våra hojar.

Bosse

Crescent draupner
Det konstiga med Crescent är att trots att dom aldrig riktigt hängde på mtb tåget i tid och aldrig blev kända som en high-end tillverkare av mtb's så lyckas dom ta fram något så obskyrt som en SVINdyr trial hoj som på sin tid var det bland det HETASTE man kunde ha, världen över.

Fattar inte hur det beslutet togs, lustigt är det ialla fall.

Crescent draupner
De första röda Crescent mtb var pinsamt omoderna skapelser med alldeles för stora ramar och äldre shimano-komponenter.

Bianchi idag då? Var är alla långfjädringsvägscyklar för oss mjukisar. Det duger inte att ha tävlare i produktframställningen eftersom raceputtarna är så konservativa.
Försökte utröna vilken fjädringsväg Bianchis fulldämpade variant har i bakändan, men icke.

Hur ska det gå för Grimaldis koncern?

Crescent draupner
Obed: Bianchi/Crescent representanten som jag pratade med förut hävdade att det var för dålig kvalitet på skivbromsar, och för många reklamationer, så därför skulle dom inte ha några modeller med skivbroms.

FS hojjar då, frågade jag. Gunghästar? Sånt pysslar inte vi med blev svaret.

Tolka det som du vill...

Crescent draupner
Obed skrev:

>Hur ska det gå för Grimaldis koncern?

De var med på TV4 nyheterna, ekonomidelen, stort reportage från fabriken med intervju av Grimaldi (Jr). Det verkar som de vill bli rätt stora, får väl se hur det går.

Crescent draupner
Lonewolf skrev:

> Tobbe:
>
> Det var snarast andra märken jag tänkte på när jag skrev så,
> för det är inte många här som pratar vänligt om Crescent utan
> det är andra märken som gäller om man vill vara "inne" men det
> viktiga är ju att vi är nöjda med våra hojar.

Crescent har haft en lite sorlig saga när det gäller MTB. Som du säkert redan läst så började de försent med dem.

Efter uppköpet av Cycleeurope har det blivit sämre. 2002 var sista året som Crescent hade "high-end" cyklar, dessa tillverkas efter '02 under märket Bianchi istället. Även om de kanske inte har några Enduros ;)

Dessutom har man nästan alltid fått bättre komponenter med en annan klibba på ramen de år de faktiskt satsade på tävlingscyklar i MTB-segmentet.

Tillbaka
Topp