Jag äger en '02:a.
Har inte lärt mig ställa in bakdämpningen förrän jag hittade detta forum så i ärlighetens namn har jag kört den med för hård dämpare. Ska åtgärda detta i vår när den får komma ut igen.
Jag tycker det är en trevlig cykel för vad den är tänkt till; Långlopp och lite mer stökkörning.
Personligen skulle jag vilja ha en mer "All mountain"-ram men det är en blandning av prylbögeri och får hårt ställd dämpare så det kan ändra sig.
De största nackdelarna med cykeln är ramen och styrlagret.
Styrlagret är "semiintegrerat" dvs. det sitter ett riktigt styrlager fast allt sitter inne i ramen. Alltså inte standard vilket begränsar möjligheterna att byta till något bättre. Har haft problem med att nedersta lagret rostar ihop. Men så kan man hälla vatten ur ramen när man tvättat den också...
Sadelstolpen sitter monterad med shims original, vilket också är lite dåligt.
Men det största abret är att jag inte riktigt litar på ramens kvalité, min första ram gick av efter sex mil på BST förra året. Jag kör rätt snällt med cykeln och droppar inget större än 20 cm men kan köra på rätt hårt utför på steniga stigar. Väger runt 80-90 kg.
Det uppstod en spricka mellan toppröret och sadelröret som -av spåren att dömma- var där en tid innan svetsen gav upp fullständigt. Då orkade inte sadelröret med belastningen och även det gick av. Fick således sadeln i näven fortfarande monterad i en bit sadelrör.
Bilder finns
här, scrolla ned till "Trasiga cykeln" och bilderna under den.
Det blev lite trassligt med reklamationen enligt min LBS då Cresentrepresentanter sett cykeln i Varberg och menade att garantin inte gäller under tävling. Fick en ny då min LBS brusade upp i örat på Crescent ;)
Går även denna ram av behåller jag komponenterna och säljer eventuell ny garantiram.
Jag kör på som vanligt (brukar glömma det som hänt när adrenalinet väl pumpar) men är extra noga att syna svetsarna vid service/rengöring.
Funsport Mountainbike (som de hette då) testade cykeln i ett av de första numren '02 och var överlag mycket positiva till cykeln - undantaget den jobbiga sittstilen i uppförsbackar. Vilket jag mycket riktigt har svårt för på den cykeln.
Vill du veta något mer konkret så är det bara att höra av sig, har även tidningen med testet och kan *host-host* råka lägga den i skannern om du vill.
Men bortser man från rambrottet (som antingen var ett måndagsex eller så är det en designmiss) och styrlagret är jag mycket nöjd med cykeln.