Crescent Elvira

strannej

Medlem
Crescent Elvira
Någon som vet om det är en bra elcykel att pendla 35km om dagen plus åka med cykelkärran med kidsen till badet. Hittar inte hur långt den rullar på fullt batteri, någon som vet?

Crescent Elvira
Jag har cyklat en del med liknande Crescent elcykel (äldre modell).
Jättepraktisk cykel om du ska cykla korta sträckor och handla, men inte kul att ligga och köra långt på, konstruktionen är väldigt svajig och den är extremt tungtrampad om du råkar tömma batteriet.
En elmountainbike (hardtail) med lättrullade däck, skärmar och pakethållare är en mycket bättre cykel på precis allt.

Crescent Elvira
Någon som vet om det är en bra elcykel att pendla 35km om dagen plus åka med cykelkärran med kidsen till badet. Hittar inte hur långt den rullar på fullt batteri, någon som vet?
Jag har ingen erfarenhet av den modellen, men batteriet är rätt litet, bara 300 wh. Och som alltid så beror räckvidden på hur möe du själv trampar, tryck i däcken, medvind, medsols osvosv, så att sätta en specifik disstans är galet svårt. Men jag skulle gissa någonstans mellan 3-6 mil kanske?

Crescent Elvira
Skulle nog i ditt fall titta mer åt Trekking cyklar som t ex Cube Kathmandu Hybrid. Med en lite strakare mittmotor och lite större batteri och lite kraftigare byggd cykel så har du inga problem att dra en vagn eller åka lite längre turer. Med Bosch CX 85nm motor och t ex 625 batteri så borde du komma upp mot 10 mil, eller kanske t o m mer, om det är lite flackare och du inte fräser runt på de högre effektlägena hela tiden.

Jämfört med Elviran så är Cube'n en helt annat värld och en 85nm CX Gen4 motor en Ferrari jämfört med den gamla trötta 40nm Active motorn... :)

Både Bikester och Bike-Discount har Kathmandu'n i flera olika modeller, motorval och batteristorlekar men 500/625 modellerna med 85nm är nog att föredra. Går man upp på 750 batteri och nya smart systemet så blir det ju lite längre räckvidd men också mycket dyrare.

Tillbaka
Topp