Crescent Freke

stepanov

Ny medlem
Crescent Freke
Hejsan

Har hittat en Crescent Freke från 2000 begagnad, den ser mkt fräsch ut på bilden, o säljaren säger att den har stått i fyra år utan användning. Han säljer den för 4000 vilket är något under min budget, vilket är bra.
Är detta något att satsa på? Den har LX och STX RC komponenter och en Rock shox dämpare. Däremot inga skivbromsar. Är detta ett bättre val som en första riktiga mountainbike framför en Nishiki Cascade eller någon annan billig mountainbike?

Crescent Freke
har också sett den annonsen på blocket tror jag det var...

det är inte de senaste komponenterna på den direkt, 24 växlad tror jag, så det låter lite väl mkt...

Crescent Freke
Något i den stilen ja. Är det inte skivbromsfäste bak på den skulle jag vara tveksam att köpa den som nybörjarcykel eftersom det troligen är en sådan sak man kommer villja uppgradera. Annars verkar den väldigt fin så. byta gaffel bara så.

Crescent Freke
Om du har möjlighet - provcykla. Gå sen hem och sov på saken. Bjud sedan max 2.000-2.500 om den var sjysst - får du den och den var i bra skick - fint - annars titta vidare.

Skit i att det inte är skivbroms-fäste bak. Cykla och var glad tills du köper en helt ny (ev. begagnad igen) cykel, det är inte värt att göra en sån uppgradering (nya hjul med skivbromsnav + skivbromsar = dyrt).

Crescent Freke
OK, bra tips, annars hade jag säkert glatt betalat 4000 för den:D. Om jag får den för runt 2000 spänn så slår jag till, det är ju bara att sälja den och köpa nytt när den tiden kommer. Jag har läst begagnat guiden under läsvärt, den var informativ, men har ni några andra tips på specifika saker jag bör titta och känna på för att se om cykeln är sliten? Jag har nämligen aldrig köpt en MTB begagnad.

Crescent Freke
Det där är en '98-års modell och inget annat. Jag har en likadan (inköpt i nov '97), numera med det mesta utbytt och konverterad till single speed.

Bilagor

• Freke-SS-01.jpg
    Freke-SS-01.jpg
    112.6 KB · Besök: 479
Senast redigerad av en moderator:
Crescent Freke
Skulle just säga det, den ser äldre ut. Även jag sällar mig till skaran som säger att 4000 är minst dubbelt så mycket pengar som kan anses vara rimligt. Om du byter till modern gaffel med längre slaglängd är det stor risk att hela geometrin bli fel i cykeln.

Crescent Freke
Okey, jag tror inte det blir någon crescent trots allt, säljaren verkar inte vilja släppa den för 2000. Däremot har jag hittat en Scott comp racing, http://www.blocket.se/vi/7864289.htm?ca=11_s han säljer den för 4500. Vad säger ni om detta? Och nej, jag ska inte fråga er om varenda annons jag hittar, men jag måste bara få lite perspektiv på priser så jag inte gör bort mig helt:D Ni får gärna berätta vad det är för årsmodell, han säger 2002...

Tack på förhand!

Crescent Freke
Ärligt talat så har jag ingen koll på Scotts cyklar i huvud taget.
Men det glänste lite -90-tal över färgsättningen och gaffeln.

Google hittade en -99:a

250px-Rower_gorski.jpg

och en -02:a

parts_scott_xc_slicks_noox.jpg

/Adam

Crescent Freke
Denna tycker jag verkar mer prisvärd, kanske går att pruta ner en del också. Gaffeln är väl det som antagligen inte är så bra, har inte testat den modellen själv men andra suntour jag testat har inte varit kul.

http://www.blocket.se/vi/7598681.htm?ca=15_s

2652958304.jpg

Pris: 5 000:-

Nu ska Sintesin säljas. Det börjar bli fullt hemma och plats ska göras för andra cyklar.
Cykeln är perfekt för dig som vill träna MTB. Den fungerar utmärkt om man vill köra långlopp eller Cross Country.

RAM: Sintesi Moab 19" Aluminium 7005-T6
(Passar dig mellan 175-190cm)
GAFFEL: SR SunTour med luftdämpning (ny)
HJUL: Fram: Deorenav med Mavic 221-fälg
Bak : Deorenav med Alex Linusfälg
DÄCK:(välj) Nokian dubbdäck eller Hutchinson Python
BROMSAR: LX V-bromshandtag med SRAM 9.0-bromsar
VEVPARTI/VEVLAGER: LX Hollowtech II
VÄXELREGLAGE: Deore
BAKVÄXEL: Shimano XT
FRAMVÄXEL: Shimano LX (ny)
KASSETT: Shimano XT
KEDJA: Shimano XT
PEDALER: SHIMANO 540-SPD
SADELSTOLPE: Roox
STYRSTAM: Titec
STYRE: Riserstyre Alloy
SADEL: San Marco SKN
FLASKSTÄLL: BBB
ÖVRIGT: Kedjeskydd BBB

Cykeln är i fint skick, endast lite smårepor på lacken efter skogskörning.

Cykeln finns i Linköping. Kan skickas mot att köparen betalar frakten.

Crescent Freke
Tack för tipset, den verkar helt klart intressant. Är ganska grön på detta, är Sintesi ett bra märke? Hur mycket tror ni att frakten skulle bli mellan Linköping och Stockholm?

Crescent Freke
Sintesi är ett schysst märke. Och gaffeln som sitter på den är, suntour eller inte, väldigt mycket bättre än museiföremålen på crescenten och scotten, det kan jag lova.
Dessutom tror jag inte den är mer än ett år gammal, det är LX -05 på i alla fall. Kör på den.

Crescent Freke
Vet inte hur Rock Shox är i färgsättning men "Rickyboy"s gamla hoj hade en precis likadan dämpare (judy med den färgsättningen) och den hojen tror jag är en 00:a eller möjligen en 01:a. Dämparen är ej bytt så det är "org" dämpare.

Edit: Rättelse

Crescent Freke
Den däringa Moab'en har utgått ganska nyligen men var MYCKET omtyckt.

Jag skulle säga att den är rätt prisvärd.
Som sagt akta dig för museiföremålen till gafflar på ovanstående cyklar. De kan säker fungera utmärkt ett tag men man skall nog gilla att meka i så fall.

Tillbaka
Topp