Crescent fulldämp

Crescent fulldämp
FB_IMG_1458242417092.jpg

Någon som kan berätta nått om denna cykeln?
När börjar den säljas, pris komponenter?

Tackar på förhand

Crescent fulldämp
Det är nog inte omöjligt att Crescent ramen tillverkas i kina. Många märken kanske till och med får sina cyklar tillverkade av samma fabrik.
Det kan skilja i kolfiber, som då gör att de kostar mer eller mindre eller också att ett varumärke kostar mer.

Crescent fulldämp
Snygg är den iaf :)
Är det en bra ram med crescents garantier så är det väl inget fel, egentligen. Ungefär så gör väl allebike tex. Är det inte ekonomiskt försvarbart att utveckla en ram själv så är det ju roligare om dom köper en ram och lackar den... Annars skulle dom ju inte ha en fs att kunna sälja :)

Trött på svarta canyons. Ändå kanske jag ska köpa en sån :x

Crescent fulldämp
Crescent fulldämp
Den där cykeln har ju jag ägt och tävlat på i 2 år! Kul att det är en prototyp, trodde Crescent hade mer ambitioner än så.

DSC00831.jpg

Senast ändrad:
Crescent fulldämp
Kneecap sa:
Jensen sa:
Noteras att det står på cykeln att den designats sv crescent. Vill minnas att det även står nått om designad i Sverige.

Tjena!

Räcker väl med att kalla den "designad i Sverige" om man gjort dekalerna?

det var lite ironi i mitt inlägg :D tyckte det var komiskt att de skriver så, när man kan finna en sådan lik hoj hos kinasäljare. som någon skrev, bara för att de använder befintlig gjutform hos nån kina fabrik behöver kolfiberlayupen inte vara densamma och troligen inget fel på ramen, man får ju svenska garantier på köpet med, men ändå komiskt att man säger att man designat den, när det inte känns som om man gjort det :D

Senast ändrad:
Crescent fulldämp
Jensen sa:
Kneecap sa:
Jensen sa:
Noteras att det står på cykeln att den designats sv crescent. Vill minnas att det även står nått om designad i Sverige.

Tjena!

Räcker väl med att kalla den "designad i Sverige" om man gjort dekalerna?

det var lite ironi i mitt inlägg :D tyckte det var komiskt att de skriver så, när man kan finna en sådan lik hoj hos kinasäljare. som någon skrev, bara för att de använder befintlig gjutform hos nån kina fabrik behöver kolfiberlayupen inte vara densamma och troligen inget fel på ramen, man får ju svenska garantier på köpet med, men ändå komiskt att man säger att man designat den, när det inte känns som om man gjort det :D
Helt ärligt skulle jag tro att det är en identisk ram med identisk kolfiberlayup. Känns omständigt att variera en sådan parameter beroende på vem som ska ha ramen.

Crescent fulldämp
Jag tycker att det är lite för mycket fokus på var den tillverkas. Det har väl ingen stor betydelse. Bara fabriken vet hur man lägger kolfiber på rätt sätt, och det är ju upp till beställaren (Crescent) att säkerställa.

Det är väl mer intressant om hur Crescent har forskat fram rätt geometri och utvecklat en cykel som fungerar med ram och alla komponenter.

Titta på de heldämpade cyklar som de stora tillverkarna har: Det finns ett antal olika designer. Bakdämparen är antingen vertikal eller horisontell. Det finns ett antal olika kombinationer av längder på olika rör och vinklar. Allt detta är sådant som Specialized, Trek, BMC, och alla de stora märkena har haft årtionden av forskning, design och erfarenhet att komma fram till rätt uppsättning och dimensioner. Hur har Crescent gjort??

(Observera att jag inte är kritisk mot Crescent. Jag bara ställer frågan)

Crescent fulldämp
Låter bra. Hur var känslan?

Påminner den om någon annan cykel som du har testat?
(Mest som en jämförelse för oss andra så att vi kan relatera till något och få en uppfattning om cykeln)

Crescent fulldämp
Den är ganska lik Lapierre XR 729... Kanske inte den vanligaste av cyklar men ändå :) Själv cyklar jag på en Canyon Nerve 9.9 AL (Tror jag den heter?) som jag är väldigt nöjd med.
En tanke som slog mig när jag hojade runt på Mjölner va att den inte känns som en 29:a utan att den var mer följsam i sin känsla. Påminde faktiskt om en Scott hardtail som jag cyklade på för några år sedan i sin lekfullhet, otroligt lätt att få med sig liksom. Lökigt kanske men den kändes som en förlängning av en själv... Ja vet inte om nån blev klokare av det här men det var det jag kom på :) Jag är sjukt sugen på att köpa en faktiskt om det skulle finnas möjlighet, men plånboken slår nog bakut tyvärr.

Crescent fulldämp
Vi va ett gäng som fick chans att testa cressent Mjölner i Rudan igår.. Tror majoriteten kan hålla med om att den va grymt lätt och snabb.. Jag gillade den starkt

Dock blir man nyfiken på vad dom sätter för pris? Så jag bör kanske inte lovordar den allt för mycket? :-)

Crescent fulldämp
KJS sa:
Stream sa:
Hongfu 036 rätt ur katalogen.

Nej nej, enligt Crescent har man ju anställt en person som utvecklar ramen från grunden =) Blir intressant och se i hur prissättningen blir jämfört med det märket i Sverige som brandar om billiga kinaramar.

Kan ju stämma, de anlitar helt enkelt han som sitter på fabriken i Kina. Och han tar en av de ramar de redan säljer. Den är inte en ny konstruktion, men han har ju utvecklat från grunden ?

Tillbaka
Topp