Crescent G2

KEAST

Medlem
Crescent G2
Hej ska köpa en cykel för grus/landsväg kanske någon liten stig.
Hittar inga tester på Crescent Grus G2 eller G1.
Någon som har och kan dela med sig om detta är bra cyklar.

Crescent G2
Det är som vanligt svårt att bedöma cyklar som saknar relevant information, t.ex. geometrin på G2+ eller detaljer om fälgbredd. Det sitter bra drivlinor i instegsklassen (Deore M5100 och GRX 400), större delen av andra komponenter är från TEC, så sannolikt generiska grejer med egen logga. Hjulen är sannolikt inget som en generell Happymedlem hade jublat över, men de är nog hyfsat stabila (om än tunga) och funkar troligtvis bra i ett par år tills du vill uppgradera eller byta cykel. Däcken verkar rätt bra, tubeless ready innebär att det inte är budgetdäck.

Prismässigt är de väl inte billigast i klassen, men det finns som alltid en trygghet i att köpa lokalt (som jag antar att du tänkt göra) som kostar några kronor.

Kommer någon av modellerna att gå sönder mer än andra cyklar? Nej. Kommer någon av dem att vara märkbart snabbare eller långsammare än andra cyklar. Nej. Kan man få mer för pengarna med andra cyklar? Sannolikt, men det går troligen att hitta dyrare cyklar med motsvarande grejer också.

Crescent G2
Hej,
Funderar just nu på att skaffa en Crescent Grus G2+ (finns fortfarande inga tester online).
Hur gick det för dig, skaffade du Grus G2 eller G1?
Och isåfall, vill du ge din bild av cykeln?

Crescent G2
Funderar just nu på att skaffa en Crescent Grus G2+ (finns fortfarande inga tester online).
Som står redan i #2
Du har större chans att få svar och åsikter om du även postar direktlänkar till de cyklar du undrar över.
och även om jag själv inte äger eller har provat ngn Crescent Grus G2+ kan du ändå få mina åsikter
För om det är den här du menar
för hela 25kSEK tycker jag att den verkar alldeles för dyr för det du får och om man tittar på geometritabellen är även skillnaden i storlek väldigt begränsad med endast 1,8cm skillnad i reach mellan största och minsta strl.
Men finns den i en strl som passar dig så är det förstås inget problem, man köper ju bara en strl.

Men dyr för vad du får är den. Jag jämför då med tex
2024_FULL_grizl_7_3715_R075_P04.jpg

Canyon Grizl 7 med 2x12 växlar för 22.999 SEK

Vill du i stället ha en "rejsigare" gruscykel med ram i kolfiber blir det lite dyrare
full_2024_3575_grail-cf-sl-7_P01_P5.jpg

Canyon Grail CF SL 7 för 27.799 SEK

Även däck och hjul, som kan ha stor betydelse för hur cyklingen känns och upplevelse är bättre på båda canyoncyklar jmf med de hos Crescent Grus G2+

Men det är inte jag som skall bli nöjd med den cykel du köper,
det är helt upp till dig.
En sak till: jag äger inte eller har cyklat på ngn Canyon Grizl eller Grail, men skulle jag köpa en gruscykel skulle ngn av dem vara mkt längre upp på min personliga lista än Crescent Grus G2+

Crescent G2
Hej, tack så mycket för ditt svar!
Ska komma ihåg att infoga länkar framöver :)

Tusen tack för din noga jämförelse med andra cyklar och vad man får för pengarna.
Nu är det "tyvärr" så att jag har möjligheten att skaffa en förmånscykel via jobbet och då finns det bara ett begränsat utbud.

Det finns denna Crescent Grus g2+ (som du länkat till). Detta är den billigaste gravel'n i utbudet.

Sedan finns även en Bianchi Impulso Allroad GRX 600 (ca 100kr dyrare/mån jmf. med G2+).

Har inte jättehöga ambitioner med cykeln. Tänker främst pendla till jobbet och eventuellt köra några cykellopp (ev. vätternundan framöver).

Är inte så bevandrad inom denna typ av cykel, vad menar du med reach?

Crescent G2
Hej igen,

Gjorde lite research och förstår nu vad reach innebär samt vad du menade med din kommentar.
Vet du (eller någon annan) något bra onlineverktyg där man kan föra i sina längder (innerben, armar etc) och få ut vilken geometri som troligtvis skulle passa bra för en?

Crescent G2
Nu är det "tyvärr" så att jag har möjligheten att skaffa en förmånscykel via jobbet och då finns det bara ett begränsat utbud.
Förmånscykel tycker jag att du bör vara skeptisk, MYCKET skeptisk inför. Räkna och jmf noga på vad hela kostnaden blir i verkligheten och vad nackdelarna map cykelval är
Det har skrivits mkt om förmånscykel här på Happy så använd sök och du borde få en hel del att läsa och fundera över.
Ett alternativ som kan vara intressant för dig är att Canyon erbjuder finansiering
Men det viktiga är förstås att du vet vad den totala kostnaden kommer att bli för dig,
och att du är nöjd med den.

Har inte jättehöga ambitioner med cykeln. Tänker främst pendla till jobbet och eventuellt köra några cykellopp (ev. vätternundan framöver).
Jag tycker att du bör kolla på alternativ, tex hos XXL. De säljer många olika cyklar och har ofta bra erbjudanden.
Nu har de ett på en likadant(~ish) utrustad gravelcykel (2x10 GRX400) som Crescent Grus GS2+
444b711ccc024bcfae9aa1d903547116

Ridley Kanzo A för 17.000 SEK
De billigaste cyklarna är de som är på väg att säljas slut på, om du vill ha ett alternativ Ridley Kanzo kan du tex kolla om du kan hitta GT Grade Comp Grx 2x10 för 13.990 SEK (verkar också vara 2x10 GRX-utrustad)
Även XXL har finansieringslösning

Jag är som jag hoppas att du förstår dubbelt skeptisk till både Crescent Grus GS2+ för hela 25kSEK och inte minst att skaffa den som förmånscykel
Men det viktiga är förstås att du blir nöjd med den cykel du köper och vad du betalar för den.

Crescent G2
Tack för din input, upskattas!
Ska ta mig en rejäl funderade samt läsa på mer om förmånscykel.

Kan man få räntefri avbetalning på 6 mån så kan ju det vara ett bra alternativ som gör att man kan välja bland lite fler cyklar. Har sneglat lite på den billigare Canyon du länkade.

Tillbaka
Topp