Crescent Maxa, Racer 690 - 2017

Helt OK, Tiagra 4700 funkar bra. Väger en del trots kolfiberram. Hjulen är förmodligen blytunga och matchar (som vanligt) inte cykeln i övrigt.

Inte så inne på racer säger du och ska pendla till jobbet. Säker på att en kolfiberracer är helt rätt då? Den kan du inte montera skärmar på om du skulle vilja, samt fälgbromsar. Fast när det är fint väder går det undan iofs :)

Sambal Oelek sa:
Inte så inne på racer säger du och ska pendla till jobbet. Säker på att en kolfiberracer är helt rätt då? Den kan du inte montera skärmar på om du skulle vilja, samt fälgbromsar. Fast när det är fint väder går det undan iofs :)

Jodå, det finns. Inte lika bra som på en CX, men det finns. Crudracers eller SKS Race fenders

Det lär ju gå bra. Så länge man inte pendlar inne i stan och/eller mycket i regn så går det ju bra.

Lite sportigt med 11-25 kassett. 11-28 hade väl varit "pendligare". Kanske lite tuffare däck, men går ju byta när gruset skurit sönder medlevererade.

Ok lite mer kött på benen. Så vad för broms ska det va? Ska köras nästan året om.
Är landsbäg den kommer köras inte inne i någon stan.

Senast ändrad:
Gurra101 sa:
Ok lite mer kött på benen. Så skivbroms är ju att föredra. Ska köras nästan året om.
Är landsbäg den kommer köras inte inne i någon stan.

I regn och med mycket bromsande är det trevligt med skivbromsar. På landsväg i sverige går vanliga fälgbromsar utmärkt.

Fälgbroms duger utmärkt och är enklare i underhåll och driftsäkrare.
(Mest bara torka av beläggen ibland, och eftersom det är läsa insatser på de där är de bytta på en halvmiss.)
Hjul slits ju lite mer men det vill man ju ändå byta varannat år :-)

Känns cykeln bra att cykla på så är den säkerligen utmärkt.
Ge och ta att man får ha rygga istf. packfickor och regnställ istället för skärmar och grejor över allt...

Om det är Crescent och länkad butik som är aktuell så är kanske Zepto comp ett bättre alternativ för liknande peng? Förvisso alu-ram och tyngre men med skivbroms och fäste för skärmar vilket kan vara trevligt för pendlingsbruk. Med det sagt så går det givetvis utmärkt att pendla med fälgbroms och skärmar som monteras utan fäste inbyggt i ramen?.

http://www.staffanstorpscykel.se/cy...-zepto-comp-cykelcross-600-2017-50004191.html

Senast ändrad:
Om man pendlar utan skärmar måste man vara knäpp eller ha någon slags tvättmaskinsfetischism (eller så pendlar man i verkligheten inte så ofta som man vill för att man är less på alla skitiga kläder).

Lejon sa:
Om man pendlar utan skärmar måste man vara knäpp eller ha någon slags tvättmaskinsfetischism (eller så pendlar man i verkligheten inte så ofta som man vill för att man är less på alla skitiga kläder).
Är du dum eller? Kört dagligen i några år utan skärmar - iofs inte mer än 15-25km förvisso - och jag är nog inte hälften så skiten som du...

emmer sa:
Lejon sa:
Är du dum eller? Kört dagligen i några år utan skärmar - iofs inte mer än 15-25km förvisso - och jag är nog inte hälften så skiten som du...
Så du pendlar dagligen 15-25 km året runt utan att bli särskilt skitig? Det är helt orimligt om du inte bara kör i tunnlar.
Men man kan ju tycka det är värt skitigheten uppenbarligen (du är ju inte ensam)....

Lejon sa:
emmer sa:
Lejon sa:
Så du pendlar dagligen 15-25 km året runt utan att bli särskilt skitig? Det är helt orimligt om du inte bara kör i tunnlar.
Men man kan ju tycka det är värt skitigheten uppenbarligen (du är ju inte ensam)....
Du får gärna cykla bakom (eller framför kanske eftersom jag inte har skärmar) om du vill. Personligen tror jag du lider av mysofobi :-)

emmer sa:
Lejon sa:
emmer sa:
Lejon sa:
Du får gärna cykla bakom (eller framför kanske eftersom jag inte har skärmar) om du vill. Personligen tror jag du lider av mysofobi :-)
Tack, men jag nöjer mig med de skitiga skor och underben jag trots allt får under mina dagliga 44 km pendling (I win!!!!) utan att behöva bevittna en riktigt smutsig medpendlare.
Jag ser liksom inte poängen med att avstå skärmar - mer smuts, mer slitage, mer tvätt, mer väta, mer kyla osv. Mer av allt dåligt utom möjligen det rent estetiska (men det ligger ju i betraktarens ögon och i mina ögon är en pendlarcykel inget man har för att titta på).

Tillbaka
Topp