Crescent Retro Mini Copy

rickitick

Ny medlem
Crescent Retro Mini Copy
Har försökt bygga en mini kopia på en Crescent Retro 601 SingleSpeed åt min 8-årige son och vill dela med mig av resultatet och erfarenheter...
Fabriksförelagan på
Länk: http://www.crescent.se/traeningtaevling/cyklar/retro-601-1-vxl/

Start med köp av lämpligt objekt (Den svarta infällda....)

Retro_2011_compare.jpg

Rensat ramen från alla onödiga detaljer och lämnat in till Guson för blästring och pulverlakering.
Länk till Guson: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink...3d&Vkid=1520975&isAlternateNumberResult=False

Tycker att dom gjorde ett riktigt bra jobb... 800:- för både blästring och pulverlackering var ett bra pris. Har man inte lika brått som vi hade är det kanske också lättare att få fram olika färger

CrescentRetro1--001.JPG

Fauber vevlager med smidda vevarmar är inte spciellt sexigt...
Detta löstes med en adapter från Kiril i Finland
Länk: http://fixedgearbikes.blogspot.com/2010/04/fauber-bottom-bracket-adapter.html

CrescentRetro1--029.JPG

Hittade inte samma vevparti från Truvative men ett snarlikt Truvative Rolleur på ebay i Canada. Plockade av 39T bytte till kortare bult och behöll 53T kransen. Medföljande GXP vevlager passade fint i adaptern.

CrescentRetro1--027.JPG

Att försöka sätta på några hjul med ETRTO-Dimension: 507 var inte att tänka på. Nådde inte ner med några race-bromsar alls. Det fick bli ett par 559:or från Sportzon på Backaplan. Sen Continental SportCONTACT för att få till lite race-stuk.

CrescentRetro1--013.JPG

Och med 559:orna va det precis så att armarna på Shimano R450 Tiagra Long-reach räckte ner...

För att få rätt utväxling börjar vi med ett 18T bak och ser om han orkar eller det blir för lätt...
CrescentRetro1--016.JPG

När kedjan kom på blev det lite snett med drevet mitt i så det var tur att vi fick tag i ett kit med olika spacers för att få drevet nästan längst ut.

CrescentRetro2--173.jpg

Det ser onekligen rätt uppkäftigt ut med ett så stort drev på en så liten ram

CrescentRetro2--169.jpg

Väntar på lite mer delar men kunde inte låta bli att bygga ihop med lite temporöra lösningar...

CrescentRetro2--166.jpg

Dekalerna gör ett riktigt lyft....!!!

CrescentRetro2--171.jpg

Det vi väntar på är bruna handtag
Ritchey Oversized rakt styre
Shims för att dölja styrstammen
Retropedaler
Och en brun sadel

CrescentRetro2--167.jpg

Undrar om den ser fräckast ut framifrån?

CrescentRetro2--168.jpg

Första provturen på gatan utanför huset....

CrescentRetro2--196.jpg

Det kan ta nåt år till innan han kan stå rakt över.

CrescentRetro2--183.jpg

På bilderna ser man inte riktigt hur liten ramen är men sätter jag mej själv på blir det ganska uppenbart!!!

CrescentRetro2--206.jpg

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Crescent Retro Mini Copy
Supersnygg! Men 53/18 på 559-hjul låter fantastiskt tungt för en 8-åring, det är 10% värre än min stads-SS. Brukar han ligga runt en 25-30km/t?

rickitick

Ny medlem
Crescent Retro Mini Copy
Vi kunde inte hålla oss utan satte på lite temporära delar...
Och han blir 9 nu i Oktober...
Än så länge rullar det på fint, men inte testat några tyngre backar än...

cjmax

Ny medlem
Crescent Retro Mini Copy
rickitick skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för possitivt omdöme....
> Single Speed - Inte Fixie... Vågar inte ge
> grabben en Fixie när han är 8!!!

Misstänkte nästan detta. :-) Grym e den i alla fall!

/CJ

Fkavipela

Ny medlem
Crescent Retro Mini Copy
Klart cool!!
Gillar utseendet och stuket, skulle själv kunna tänka mig att köra 53x18 för att det är snyggt.
Men åt min son hade jag nog taggat ned till en något lättare utväxling.

Hasse#7

Aktiv medlem
Crescent Retro Mini Copy
Jättesnygg! Starkt att ha så mycket energi med ungarnas prylar istället för att bara köpa något slit och släng på valfritt varuhus. Försök behålla den inom familjen, för såna insatser som du gjort nu är sånt som uppskattas i framtiden. Var fick du tag på dekalerna? Jag skulle också behöva köpa en uppsättning så småningom.

rickitick

Ny medlem
Crescent Retro Mini Copy
Hej

QR = Quick Release på frambromsen eller....?
Jag har inte byggt så mycket cykel än, kan den sitta på annat sätt än nu?
Jag har bara satt dit gamla temporära bromsvajrar....
Sparar dom som kom med bromshandtagen tills dess jag fått tilltänkta styret.

rickitick

Ny medlem
Crescent Retro Mini Copy
Ahhh - Tack
Är inte riktigt färdig med hur jag ska ha det med hjulaxlarna heller. För att få in bakhjulet var jag tvungen att ta bort lite "mellanbrickor" och sen rikta om så det kom mer mot drevsidan. Detta gjorde att jag inte kan ha QR:n på där bak. Funderar därför på en annan axel, kanske orginalaaxeln till cykeln... Och i så fall blir det ingen QR fram heller...?
Goda råd mottages tacksamt.
Hade kanske vingmuttrat i alu varit stilenligt och snyggt...?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Crescent Retro Mini Copy
Förutsatt att grabben ska kunna ställa hojen någonstans utan trippla bygellås så skulle inte jag rekommendera något som gör att man kan ta bort sadel eller hjul utan verktyg...

federico

Aktiv medlem
Crescent Retro Mini Copy
Snyggt resultat! Om det visar sig att cykeln blir för tungtrampad så kan man ju alltid byta till ett treväxelnav som man låser på 1:an och monterar utan vajer och växelreglage. Då kan man behålla utseendet med det stora kedjehjulet fram...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer