Cross Country, Trail & Enduro. -Vad,är skillnaden?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Jag har letat mountainbike ett tag och upptäckt att det finns olika typer av cyklar.
Det finns Cross Country (XC), Trail och Enduro. -Vad betyder dessa begrepp?
Om man ska mys-cykla på skogsstigar och leder med lite stenar och rötter, i sakta mak utan andra ambitioner än att ha roligt och få lite motion, vilken typ ska man välja då?
Jag är inte ute efter några tips på specifika cyklar, utan jag vill bara veta i vilken kategori jag ska leta.

Jag har letat mountainbike ett tag och upptäckt att det finns olika typer av cyklar.
Det finns Cross Country (XC), Trail och Enduro. -Vad betyder dessa begrepp?
Om man ska mys-cykla på skogsstigar och leder med lite stenar och rötter, i sakta mak utan andra ambitioner än att ha roligt och få lite motion, vilken typ ska man välja då?
Jag är inte ute efter några tips på specifika cyklar, utan jag vill bara veta i vilken kategori jag ska leta.
Trail , downcountry tycker jag men andra tycker säkert nåt annat, det viktigaste är att det är kul😜

Synd att den artikeln är så gömd. Jag hittade den för jag visste att den fanns.

Direkt till det frågan gällde:

Endurohojen har längre fjädringsväg och en annan vinkel på framgaffeln än en trailhoj för att klara av lite hårdare terräng. Trailhojarna har inte alltid bakfjädring. Jag tycker att min endurohoj är mer allsidig. Den klarar alla typer av stigar etc. Med tiden har de olika cykeltyperna växt ihop lite.
Ska du inte satsa på rekordtider på typ cykelvasan är det nog en dubbeldämpad enduro dom är rätt. De kallas även "all mountain".

Jag hade nog tittat på en modern xc eller downcountry/lätt trail. Om du bara ska myscykla utan större ambitioner att åka snabbt nedför tror jag det är fel att köpa en tung modern trail cykel. Då är det nog bättre och framförallt roligare på en modern XC som man kanske kan ta sig ut på lite längre rundor med osv. även om man inte har fokus på fart.

Tack. 😃
Nu är jag lite klokare.
Jag tror en Trail eller Enduro skulle passa mig bäst faktiskt.
Brukar det skilja sig något i geometrin på dessa cyklar, eller är det mest i fjädringen det skiljer?

Tack. 😃
Nu är jag lite klokare.
Jag tror en Trail eller Enduro skulle passa mig bäst faktiskt.
Brukar det skilja sig något i geometrin på dessa cyklar, eller är det mest i fjädringen det skiljer?
Helt ärligt så ska du nog inte ha en enduro, jag har cyklar i olika kategorier och enduron är den sista jag skulle mysa runt på stigarna med. Ja geometrin skiljer, tungtrampad och svårsängd delux om man jämför med min downcountry, kolla efter trail eller dc så slipper du byta cykel igen 😝

Helt ärligt så ska du nog inte ha en enduro, jag har cyklar i olika kategorier och enduron är den sista jag skulle mysa runt på stigarna med. Ja geometrin skiljer, tungtrampad och svårsängd delux om man jämför med min downcountry, kolla efter trail eller dc så slipper du byta cykel igen 😝
Trail, alltså.
Då var det klart.
Tack för hjälpen! 😎

Cross Country och Enduro är två slags cykeltävlingar, alltså olika lopp. Tävlingskategorierna har sina strikta regler som föreskriver visst val av cyklar för ändamålen. Samma gäller Downhill förresten — det är en tävling som kräver cyklar konstruerade på visst sätt.

I vardagen överför man begreppen från tävlingsklara cyklar med specifika egenskaper till bara cyklar. Man kan t.ex. säga: jag cyklar på en enduro-cykel , men om man inte tävlar vid just det tillfället, betyder det i verkligheten jag cyklar på en cykel som kan tas till en enduro-tävling.

Begreppet trail medför däremot ingen tävling med sig. Om man cyklar i skogen på stigar i sin takt då har man en trailcykel. Både XC, Enduro och t.o.m. DH-cyklar kan kallas för trailcyklar och det blir inget fel på det.

En annan klassificering delar cyklar i grupper enligt tillgängliga fram-och bak fjädringslängder. I dagsläget gäller sådana trösklar:
  • 0-80 mm — road- och gravelcyklar,
  • 100-120 mm — XC,
  • 160-180 mm — Enduro,
  • 180-200 mm — DH.
Man kan märka att det finns tomrum mellan XC:s och Enduro:s fjädringslängder. Därför klassificerar man ofta cyklar med slaglängder mellan 120 och 160 mm som rena trailcyklar . Eller var det all-mountain? Hursomhelst, de cyklar är alltså för vaggiga att vinna i en XC-tävling men för kortslagiga att vara fördelaktiga i en Enduro-tävling.

Men i verkligheten kan man betrakta allt från en helstel Karate Monkey (0 mm slaglängd) och upp till ett fullständigt dubbelkronat odjur med 300mm Super Monster T fram som trailcyklar. Så länge man inte tävlar då spelar det ingen roll.

Senast ändrad:
Jag hade valt inom trailsegmentet.
66-67 grader och 130-140mm fjädring.
Moderna cyklar är rappa i det spannet idag.
Behöver inte gå ner för att det ska sluta gunga, det blir bara studsigare.

Är TS fortfarande ute efter en emtb som till viss del ska användas till transport på platten (asfalt)?
Jag kan ingenting om elhojar, kategoriseras de på samma sätt som vanliga mtb?

Finns ett parallellt forum för emtb, därav förvirrande råd här där det förutsätts att man trampar själv utan hjälp från motor.

Tänk på att emtb räknas som moped i skogen. Du kommer inte bli populär i skogen eller på detta forum med en e-moppe. I alla fall inte bland de som tycker man ska följa allemansrätten enligt naturvårdsverkets tolkning.

Asså, killen ville bara lära sig om de olika MTB-typerna och direkt blir det ännu en hjärndöd eMTB-diskussion av det hela. Suck...

Utöver oavstående nämnda segment finns även downcountry som kanske börjar bli lite passé som begrepp. Hur som helst är det i princip trailhojar med mindre slaglängd. Tanken är bättre trampeffektivitet än mer långslagiga hojar men med geo för lite tuffare terräng (typ 120 mm fram o 66 graders gaffelvinkel).

Asså, killen ville bara lära sig om de olika MTB-typerna och direkt blir det ännu en hjärndöd eMTB-diskussion av det hela. Suck...

Utöver oavstående nämnda segment finns även downcountry som kanske börjar bli lite passé som begrepp. Hur som helst är det i princip trailhojar med mindre slaglängd. Tanken är bättre trampeffektivitet än mer långslagiga hojar men med geo för lite tuffare terräng (typ 120 mm fram o 66 graders gaffelvinkel).

Men i det här fallet är det förvirrande och skulle det har varit bra med rätt forum. "Trampeffektiv" verkar vara nästan meningslöst vid e-mtb. Jag antar att det är anledningen att det finns nästan ingen e-mtb i XC och DC kategorier.

Dessutom vill man minimera rörelsen av cykeln när den är tung. Det måste vara en till anledning att de flesta e-MTB har mycket slag. Jag överlever på helstel i stök för att cykeln är så lätt (9,6 kg) att det är enkelt att drar den uppför hinder. Med 20 kg cykel skulle det vara mycket för jobbigt.

Men i det här fallet är det förvirrande och skulle det har varit bra med rätt forum. "Trampeffektiv" verkar vara nästan meningslöst vid e-mtb. Jag antar att det är anledningen att det finns nästan ingen e-mtb i XC och DC kategorier.

Dessutom vill man minimera rörelsen av cykeln när den är tung. Det måste vara en till anledning att de flesta e-MTB har mycket slag. Jag överlever på helstel i stök för att cykeln är så lätt (9,6 kg) att det är enkelt att drar den uppför hinder. Med 20 kg cykel skulle det vara mycket för jobbigt.
Jo, fast utgångspunkten var ju att lära sig om vilka olika typer av MTB som finns. De är samma oavsett om det är en elmotor på eller ej.

Han nämnde aldrig heller att han kommer att köpa en eMTB, vilket jag inte heller tycker att han behövde göra. Det var ju ngn annan som nosade upp att han även skrivit i elcykel-forumet.

I övrigt håller jag med dig. En eMTB behöver inte vara lika trampeffektiv och man straffas inte lika mycket av att välja längre slaglängd.

Jo, fast utgångspunkten var ju att lära sig om vilka olika typer av MTB som finns. De är samma oavsett om det är en elmotor på eller ej.

Han nämnde aldrig heller att han kommer att köpa en eMTB, vilket jag inte heller tycker att han behövde göra. Det var ju ngn annan som nosade upp att han även skrivit i elcykel-forumet.

I övrigt håller jag med dig. En eMTB behöver inte vara lika trampeffektiv och man straffas inte lika mycket av att välja längre slaglängd.

Han verkar dock vara ute efter en e-MTB, så tyvker att det är viktigt att det diskutera skillnader där. (Jag borde säga att jag själva inte har erfarenheter med e-MTB, bara med lätta och tunga stigcyklar)

Jag har en hard tail och en enduro. Min hard tail har 120mm fjädring och min enduro har 170mm. Alltid skönt med heldämpat men när jag cyklar på en lokal xco bana är det så sjukt lätt rullat med min hardtail. Den är betydligt lättare och roligare att cykla tycker jag, i just sådan terräng.

Finns ett parallellt forum för emtb, därav förvirrande råd här där det förutsätts att man trampar själv utan hjälp från motor.

Tänk på att emtb räknas som moped i skogen. Du kommer inte bli populär i skogen eller på detta forum med en e-moppe. I alla fall inte bland de som tycker man ska följa allemansrätten enligt naturvårdsverkets tolkning.
Emtb räknas inte som moped i skogen.
Moped bryter mot terrängkörningslagen medan en Emtb inte bryter mot den. Så länge markägaren tillåter Emtb är det bara att cykla, enligt Naturvårdsverket.

Men … varifrån kommer allt hatet till cykeltypen som inte får nämnas vid namn i Sveriges trevligaste cykelforum?

Iofs lika underhållande att läsa som de kommentarer avseende ”riktiga bilar” som dyker upp i sociala medier direkt när det är en artikel avseende den där nya typen av bil som man kan tanka hemma.

Jag får väl vässa pennan och skriva ett inlägg om den nya cykeltypen som tar större och större marknadsandelar och många anser vara framtiden … kan jag lägga det här om jag skriver OT?

Over and out!
MM

För pendling är det väl ok. Men i skogen så gäller terrängkörningslagen och där likställs alla motorcyklar. Så de som tänker cykla enligt allemansrätten går bet.

För pendling är det väl ok. Men i skogen så gäller terrängkörningslagen och där likställs alla motorcyklar. Så de som tänker cykla enligt allemansrätten går bet.
Elcyklar som inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och som har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt definieras som ”vanliga cyklar” enligt 2 § lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Detta medför att de kan framföras på barmark i terräng utan dispens från förbudet i terrängkörningslagen.

Elcyklar likställs inte med motorcyklar och omfattas inte av terrängkörningslagen

Men … varifrån kommer allt hatet till cykeltypen som inte får nämnas vid namn i Sveriges trevligaste cykelforum?

Iofs lika underhållande att läsa som de kommentarer avseende ”riktiga bilar” som dyker upp i sociala medier direkt när det är en artikel avseende den där nya typen av bil som man kan tanka hemma.

Jag får väl vässa pennan och skriva ett inlägg om den nya cykeltypen som tar större och större marknadsandelar och många anser vara framtiden … kan jag lägga det här om jag skriver OT?

Over and out!
MM
Det är inte hat att tycka annorlunda.

En Emtb kan ju vara perfekt om man är en riktigt dålig cyklist och inte har någon ambition att bli bättre.
Min ambition är att komma ut i naturen i lugn och ro med kaffetermosen.
Jag aspirerar inte på att bli någon ny Lance Armstrong och jaga sekunder med arslet i vädret.
Jag har en grundsjukdom som gör att just elcykling i lättare terräng helt enkelt är perfekt för mig.
Förresten, just ovan nämnda Armstrong hade ju även han en fäbless för elcyklar… 🙄

Elcyklar som inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och som har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt definieras som ”vanliga cyklar” enligt 2 § lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. Detta medför att de kan framföras på barmark i terräng utan dispens från förbudet i terrängkörningslagen.

Elcyklar likställs inte med motorcyklar och omfattas inte av terrängkörningslagen

Du glömde kopiera in fortsatt text om varför elcyklar inte ingår i Allemansrätten. Här kommer hjälp med det.

”…
En elcykel är dock försedd med motor. Som en följd av att motoriserad färd inte omfattas av allemansrätten torde markägarens medgivande krävas för att framförande av elcyklar på annans fastighet skulle vara tillåten.

Elcyklar är ett relativt nytt fenomen och allemansrättens innehåll är inte utvecklad med hänsyn till denna typ av fordon. Eftersom frågan inte är prövad i domstol, finns ännu inget prejudicerande fall. Naturvårdsverket tolkning stöder sig på en rad propositioner, utredningar, lagkommentarer med mera (se prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken), som alla har slagit fast att motoriserade fordon inte omfattas av allemansrätten.

Allemansrätten innebär en möjlighet att exempelvis ta sig fram till fots, på skidor, på traditionell cykel och till häst. Det är enbart med stöd av allemansrätten som man kan uppehålla sig på eller färdas över annans mark utan lov, vilket får till följd att framförande av fordon som inte omfattas av allemansrätten på annans mark därför kräver markägarens lov.”

Men ska man ha motor på cykeln spelar ju ingenting längre någon roll. Varför inte segla fram med 180 mm slag om man ändå får skjuts.

Hela poängen med att finlira med slaglängd, vinklar, länkageprogressivitet, bakaxelkurvor, chain growth osv är ju att det är en konflikt mellan olika egenskaper hos en cykel. Så man måste välja sin kompromiss beroende hur man prioriterar energieffektivitet och precision mot effektiv stötdämpning och bra flyt i fart.

Med motor slutar allt det att vara intressant.

Men ska man ha motor på cykeln spelar ju ingenting längre någon roll. Varför inte segla fram med 180 mm slag om man ändå får skjuts.
Därför att en 180 mm enduro med 64° gaffelvinkel är fortfarande tung, trött och sävlig på platt stig även om det sitter en motor på den. En lättviktare på 18 kg med trailgeo är väldigt mycket rappare.

Tillbaka
Topp