Cross eller Racer - hjälp mig!

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> freddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Näst sista etappen i Girot -05, uppför Colle
> delle
> > Finestre.. Den grymmaste och coolaste etappen
> alla
> > kategorier på väldigt många år..
>
> Ja, det går att köra racer på grusväg. Det fattar
> väl alla. Frågan är väl hur länge man kan köra en
> racer på en grusväg, och hur man mår efteråt. Bara
> för att några av världens bästa cyklister körde en
> kort bit på en etapp av Girot på en "strade
> bianche" betyder inte det att racercyklar är
> särskilt lämpade för den behandlingen. Är det till
> exempel någon av dom på bilderna som behöver bry
> sig om att cykeln ska hålla längre än till
> mållinjen?
>
> Och sen angående crosshojar: Dom är inte gjorda
> för att cyklas på grusvägar. Dom är byggda för att
> köras snabbt på risigt underlag och att funka även
> när dom är leriga. Som en konskevens av det så
> blir dom även tåligare än en normal racer, och
> alltså bra för den som vill kunna köra annat än
> torr asfalt eller som vill kunna hoppa upp på en
> trottoarkant utan att behöva rikta fälgen.
>
> Stefanbo som skrev ursprungsinlägget kommer nog
> inte att deltaga i varken Girot eller någon av
> vårklassikerna, så att välja cykel efter vad
> proffsen använder är nog inte riktigt lyckat. Om
> Stefanbo ändå blir proffs så kommer han att få
> gratis cyklar samt massage efter varje lopp.

Varför skulle en racer inte tåla grusväg? Vad är det som gör en grusväg så mycket farligare, svårare eller sämre en än vanlig svensk kass grov asfaltsväg? Är det vibrationerna du är rädd för? Det vibrerar precis lika mycket på grov dålig asfalt. Den enda skillnaden är att det stänker grus från grusvägen. Om du har allvarliga problem med komforten så släng på ett par 25mm däck. Hoppa uppför eller nerför trottoarkanter ser jag heller inget problem med. Jag är tvungen att göra det varja gång jag kör racer. Pröva att dra in i ett potthål i 40 knyck med en racer, det smäller som fan men den håller..

Ska du däremot köra på stigar, sunkiga gräsmattor eller leriga grishål eller annat som hör till cross så passar den perfekt. Och det går fint på grusväg med.. Men ska du inte hålla till större delen av din tid i ovan nämnda platser så ser jag verkligen ingen anledning.

Markus F skrev:
> Ja, det går att köra racer på grusväg. Det fattar
> väl alla. Frågan är väl hur länge man kan köra en
> racer på en grusväg, och hur man mår efteråt. Bara
> för att några av världens bästa cyklister körde en
> kort bit på en etapp av Girot på en "strade
> bianche" betyder inte det att racercyklar är
> särskilt lämpade för den behandlingen. Är det till
> exempel någon av dom på bilderna som behöver bry
> sig om att cykeln ska hålla längre än till
> mållinjen?

Nej, de cyklisterna bryr sig inte, men jag tror inte
att deras cyklar tar skada av det där.

Skillnaden mellan cross och racer är i geometrin, inte
i hållfastheten. Du förstör inte en racercykel genom att köra
på grus, kullersten, lättare stigar e t c.

Våga plåga din racer, den tål det (och du kommer ha roligt).

Ett argument för racer (vilket du ju ska ha och köp en cross oxå senare) är att det finns ett överskott av toppspecade racers begagnat som fås runt/under 10000:-. Prutläge./J :)

danne skrev:
> Hur många av de som förordar cross framför racer
> har extensiv erfarenhet av BÅDA?

Eller tvärtom?

För mig var valet ganska lätt. Eftersom jag inte vill ha både och och det är ett krav för mig att kunna få in lite bredare däck och skärmar på vintern så funkar det inte med racer. Däremot funkar det tvärtom, utan skärmar och smala däck på en cross. Om man nu kan kalla Crosschecken för cyklocross, det är den väl inte egentligen..

Nej, jag har inte cyklat särskilt mycket på nya schysta landsvägshojar, det erkännes. Hade jag cyklat landsväg flera gånger i veckan hade jag definitivt köpt en sådan också!

Det handlar helt om vilka behov och förväntningar man har, ingen annan kan säga vad som är rätt för just dig, däremot kan vi berätta hur vi trivs med våra cyklar och hur vi använder dem.

OK, sju bra argument för landsvägscykel med rejäla bromsar och plats för grövre däck.Sen kan man kalla den cross om man vill, även om den inte används som en sådan.
Oktober, november, december, januari, februari, mars, april.

Markus F skrev:
> OK, sju bra argument för landsvägscykel med rejäla
> bromsar och plats för grövre däck.Sen kan man
> kalla den cross om man vill, även om den inte
> används som en sådan.
> Oktober, november, december, januari, februari,
> mars, april.

Sju bra argument, jag köper dom...tror även att en viss Thomaz inom sinom tid kommer att köpa dom...

Jag räknade lite på vad en racer vs cross kostar per användningstillfälle.
Eftersom det redan finns en MTB med i bilden, så är två pass per vecka rimligt.
Vi säger att det köps en cykel som är lite över instegsnivå, typ glad motionärsklass med 105.
Säg 10 000 spänn. Skor, kläder, hjälm, verktyg osv finns redan.

Under en tvåårsperiod får vi 208 användningstillfällen för crosscykeln, vilket gör att kostnaden per gång är 48:- *

Racern får under samma tvåårsperiod 84 användningstillfällen, och kostar då 119:- per gång.

* dock är underhållskostnaden för crosscykeln högre, då det kommer att kräva mer kedjor och fler däck. Minst en tusenlapp extra kommer att gå åt per år. Racern har eftersom den används mindre inte samma behov. En cykel som hänger på väggen behöver inte någon ny kedja.

Markus F skrev:
> OK, sju bra argument för landsvägscykel med rejäla
> bromsar och plats för grövre däck.Sen kan man
> kalla den cross om man vill, även om den inte
> används som en sådan.
> Oktober, november, december, januari, februari,
> mars, april.

Visst, det är bra att ha större däck när det är snö och is.

Priset man får betala för detta är cantileverbromsar, som
är svåra att få att fungera bra med STI/Ergopower reglage.

ad skrev:

> Priset man får betala för detta är
> cantileverbromsar, som
> är svåra att få att fungera bra med STI/Ergopower
> reglage.

Det var första gången jag hört någon påstå det. På vilket sätt?

jomper skrev:
> Det var första gången jag hört någon påstå det. På
> vilket sätt?

Svåra att justera (tycker jag, kanske är dålig på att meka).
Jag har aldrig lyckats få en cantileverbroms att ge lika bra
bromseffekt som vanliga bromsar.

Dessutom måste slitage på klossar kompenseras genom att man
flyttar vajern (d v s verktyg behövs) istället för att snurra
på en justerskruv.

Det sistnämnda beror nog mest på vilka reglage som använts? Med Ergopower blir det så iaf, men det går ju att montera justerings-grejor på ramen i någon vajerhållare. Antar att det beror på att Campas landsvägsbromsar har justering vid bromsen.

Har Shimanos STI-reglage justerskruv för vajerspänningen vid reglaget?

(skruv är inte rätt ord. Barrel heter det väl på engelska, kommer inte på svenskt ord.. Suck)

stefanbo skrev:

> Det som talar för en racer är att det är SNABBT
> och LÄTT, det är ju det jag ville ha från början.
> MTB'en har jag ju kvar när jag vill grisa i skogen
> eller ha mer rullmotstånd... Frågan är om jag
> kommer känna mig begränsad?

Nej, du har ju MTBn kvar. Skulle du ha en hoj för både skog och väg vore en cross det bästa valet. Nu har du ju redan en MTB, så då är det väl läge att köpa sig en en riktigt smäcker racer.

den varkar mycket prisvärd. mycket bra cykel för de pengarna, svårslaget. mycket bra delar, som sitter på en mycket fin ram. hojjen har väll ingen riktig ackileshäl eller vad man ska säga.

stefanbo skrev:
> Är denna prisvärd http://www.canyon.com/rennraeder/index.html?b=12 eller finns det andra i den prisklassen som är mer prisvärda?

Vet inget om Canyonramar, har en Klein Quantum för landsväg, men när det gäller komponeneterna är det utan någon som helst tvekan Väl Godkänt. Motsvarar ungefär en MTB med XT rakt igenom. Köper du den kommer du inte att känna något sug efter en bättre hoj på väldigt länge. Någon annan kan sannolikt säga mer om just Canyonramar.

Tänk på att det är centralt att få rätt mått på hojen.

Senast redigerad av en moderator:
ad skrev:
> Priset man får betala för detta är
> cantileverbromsar, som
> är svåra att få att fungera bra med STI/Ergopower
> reglage.
Que?
Det där hade jag nog lite svårt att förstå. Jag är allmänt känd som mekidiot, men till och med jag tycker cantibromsar är lätta att justera. Är du alltså sämre än vad jag är? Det har jag svårt att tro.

stefanbo skrev:
> Jag som aldrig haft en egen racer, hur ska jag få
> rätt mått på bästa sätt. Ska man använda den här
> http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure/Fitting/He
> ight.asp guiden eller Canyons egna?

Måtten är ytterst otillförlitliga, när det gäller att få en hoj att passa, beroende på att vinklarna varierar. Det bästa vore om du kan pröva med en riktig hoj, kanske någon vänlig happyit kan bistå med det, om inte är mitt råd att ta direktkontakt med Canyon eller den du handlar av. Har de en erfarenhet "bikefitter" reder de ut saken med några mail. Vi köpte ett par helt osedda hojar från Speedgoat, och efter ett otal mail med alla våra mått, passade de perfekt från första dagen.

Måste säga att om ramen anses bra så är det heljuste med komplett Ultegragrupp.

You guys make it to complicated.
It comes down to this.
Do you like to wear old tshirts and drink lots of beer (cross),
or do you fancy shaving your legs and wearing spandex (racer)?

Nej, det är du som är lite för mycket för att dela in det i grupper. Själv gillar jag alla fyra av dina alternativ. Men det är OK, vi är vana vid att engelsktalande personer inte har vaknat upp ännu, vi skyller det på att du antingen är från USA och inte klarar av att peka på en karta och tala om vilken världsdel du befinner dig i, från Australien och då är du förmodligen full hela tiden eller så är du från Storbritannien och då är du en chauvinistisk homofob som är offer för klassystemet (och full). Or you could be from Canada, that would mean that you are a lumberjack. And we all know what kind of clothing lumberjacks really prefer. So you are excused.

Du här det rätt Markus. Jag kommer fran USA, men jag vet precis var vi ligger på en karta, i switzerland, rite? Nej, jag bara skriver i engelsk för att jag är nu till Sverige för tre år sen och helt ny till den har dator skit. Så jag tror att min svensk ar inte helt rätt och det var bäst att skriv engelska. Men jag har funderat också om ett cross eller racer, nu att jag ska bytt om min "commuter" till en singlespeed för att kommer till Stockholm i augusti, men jag är en fattiga industri arbetare, så jag ska välja en Crescent(svenkst) ltc800, en typ cross med flat styren. Då kan jag pendla till min jobb super fort på båda asfalt och grusväg. OK, I can go with old tshirts, lots of beer, and spandex for biking, but shave my legs?, never!.

stefanbo skrev:
> Ahhh går och suger på vilken det blir. Är denna
> prisvärd
> http://www.canyon.com/rennraeder/index.html?b=12
> eller finns det andra i den prisklassen som är mer
> prisvärda?

Den är fin, var inne på att köpa den först med tog i lite och köpte en Canyon F10 då jag ska köra lite i alperna också. :-) Canyon gör mycket prisvärda och fina cyklar, ett bra val! Sök på Canyon här på happy så hittar du en hel del, bl.a. detta: http://happymtb.org/forum/read.php/1/361222/page=1

/Leo

Stefanbo - har försökt följa tråden och alla de vettiga råden men men men vill man ha en cykel som duger till lite av varje så finns det helt enkelt inget bättre än en cross. Kolla bilderna på jomper i skogen i hellas och tänk att den duger på landsväg så hajjar du vad vi menar.

Å andra sidan. Själv köpte jag ju en racer - fast då har jag ju en crosshybrid oxå - men är man en dåre så är man....

Tack för tipset teabag. Jag har nog redan bestämt mig för en racer till att börja med... Nu kretsar frågorna mer om vilken (förmodligen Canyon Roadmaster Pro), frakt, storlek osv. Crossen blir nästa dröm att gå i uppfyllelse!

Har sagt det tidigare Å säger det igen. En Canyon Roadmaster Pro måste vara det mest prisvärda inom racer som finns näst efter en Canyon F10 Ultimate Sl förståss....

Markus F skrev:
> Que?
> Det där hade jag nog lite svårt att förstå. Jag är
> allmänt känd som mekidiot, men till och med jag
> tycker cantibromsar är lätta att justera. Är du
> alltså sämre än vad jag är? Det har jag svårt att
> tro.

På min landsvägscykel låser jag bakhjulet med ett lätt
tryck med pekfingret.

På min crosscykel (Ergopower/Avid Shorty) så måste jag
trycka till med hela handen för att nå samma bromseffekt
(trots att jag har lagt en del tid på att försöka hitta det
optimala läget för fästpunkten mellan de två vajrarna).

Vilka handtag och bromsar har du? Hur gör du för att få
maximal bromsverkan.

Jag har precis samma erfarenhet som du ad. Lade ner timmar under någon veckas tid utan några vettiga resultat. Mitt största problem var inte att bromsen tog kass (vilket den gjorde) utan att den tjöt. Provade 5 olika bromsbelägg, justerade i alla tänkbara vinklar och tvättade fälgen 8 ggr samt uttalade oräkneliga kötteder. Sen tröttnade jag på skiten och mackade på ett par v-bromsar med travelagent. Funkar perfekt och gav mig tryggheten utför på serpentinvägarna på Lanzarote för några veckor sedan. (Topphastighet 78 km/h) I Efterhand tror jag att bromsarmarna vibrerade så att jag möjligen kunde ha shimsat mig till framgång avseende tjutet men de tog ju ändå inte alls lika bra som mina vbromsar och då kan det kvitta.

Leo skrev:
> Lufsen: Canyon F10 ramen kostar 1299€ som lös ram,
> priset 999€ gällde bara utförsäljningen av -05
> ramarna

Om du har tävlingsliscens (behöver inte vara tysk licens) så får du köpa en F10-ram för 999€

Skall stå i katalogen, hittar tyvärr ingen info i HTML om det
http://www.canyon.com/service/download/ROAD_Kat_2006_Web.pdf (10,5MB PDF)

/Håkan

Jag har en cross (cannondale xr800). Efter endast 1/2 år funderar jag på en racer.
När jag testat en sådan känns det som jag får slita mindre för att hålla samma fart -
kan det vara inbillning?

Fråga 2: har nu "105-komponenter" (durace nav).
Vad är skälet till att köpa en (racer-)cykel med dyrare komponenter eller dyrare överhuvudtaget - endast hållbarhet?
Tänker mig en racer i samma prisklass 16-17 tkr.

Andres56 skrev:
> Fråga 2: har nu "105-komponenter" (durace nav).
> Vad är skälet till att köpa en (racer-)cykel
> med dyrare komponenter eller dyrare
> överhuvudtaget - endast hållbarhet?
> Tänker mig en racer i samma prisklass 16-17 tkr.

Dyrare = styvare, bättre precision och lättare. Hållbarare? Njae... inte på racer.

Tillbaka
Topp