Cross/gravel för både 27,5" och 700c?

jolov

Aktiv medlem
Vad finns det egentligen för ramkit som uppfyller dom här kraven direkt från fabrik? De två bifogade bilderna är custombyggda.

Har egentligen bara hittat Bombtrack hook EXT, något annat?

Bilagor

• IMG_9848.jpg
    IMG_9848.jpg
    108.3 KB · Besök: 88
  • IMG_9849.jpg
    IMG_9849.jpg
    120 KB · Besök: 167
"Alla" CX borde funka. Är den gjord för 700c och har skivor så passar 650b. Men 650 får vara lite högre så man inte dammar veven i backen men en CX har ofta gott om plats för gegga (eller 650-däck utan gegga).

Finns en massa, jag själv kör på en Specialized Diverge. Sen har du Open Upper, 3T Exploro, Rondo Ruut t.ex. Lauf Grit, Salsa Warbird, Ridley Xtrail och Parlee Chebacco lär funka med.

MTB från 1990 verkar vara inne igen? Små cyklar med små hjul och 1.95" skinwalldäck, brant gaffel och ingen eller dålig fjädring. Runda stålrör i ramen. Coolt ;)

Oroa dig inte sixten, canyon producerar säkert också en snart så att du också kan förstå det roliga med dom :)

Tack för alla tips!
Jag är sämst och glömde säga att jag skulle föredra en stålram, men det finns ju ett par såna alternativ här med :)

LucasNilsson sa:
Oroa dig inte sixten, canyon producerar säkert också en snart så att du också kan förstå det roliga med dom :)
Behöver inte oroa mig, jag har redan flera 90-talscyklar i garaget (fast äkta, från 90-talet), inkl. helstel mtb i stål :)

Tveksam om Canyon kommer att haka på denna trend (?), troligtvis för små volymer för att vara intressant.

En gravel har väl oftast utrymme för lite mer än 32mm däck.

Hade gärna fått in 45or fram och bak på min superX för lite extra bärighet å grepp

Kul tråd! Om det är någon cykel ytterligare jag behöver (allt är relativt?), så är det en adventure/monstercross. I stål. Åtminstone 2.1:or i 650b och möjlighet till storhjul. Ungefär som Ibisen ovan, fast magnetisk och billigare.

Tror jag kollat alla tips ovan utan att hitta riktigt rätt. Någon som har tips?

Freddie L sa:
Kul tråd! Om det är någon cykel ytterligare jag behöver (allt är relativt?), så är det en adventure/monstercross. I stål. Åtminstone 2.1:or i 650b och möjlighet till storhjul. Ungefär som Ibisen ovan, fast magnetisk och billigare.

Soma Wolverine, eller kanske Fog Cutter?
Fairlight Faran
Specialized Sequia/AWOL
Brothers Kepler

Jag tänker mig lite att den här skulle kunna ersätta min helstela 29" mtb och min cannondale superX.

spara mina gamla 700 hjul som jag kan köra ett par 30mm slicks och mindre kassett på om jag vill ta någon landsvägsrunda, som jag gör med superXen idag.

Bomtrack hook ext ramkittet skulle gå på lite över 10500kr, kändes nog så saftigt för en stålram med enkla reynoldsrör från kina. Så det alternativet har jag strukit.

Vart hamnar jag som har flanellskjorta men dålig skäggväxt? cyclogravel eller Gravelcross?

Sixten Fors sa:
konscious sa:
Henrik_E sa:
konscious sa:
Vad är skillnaden på en CX och Gravel-bike frågar jag mig.
Gravelcyklar är oranga.
haha ja trodde Sixten skulle dra fram en geotabell.
Jätteenkelt och kräver ingen tabell. Det är ingen skillnad på själva cykeln, det är cyklisten kläder och kroppshår som avgör.
Spandex och rakade ben = cx
Flanell och yvigt skägg = gravel

Haha, så rätt! :)

desmo sa:
Freddie L sa:

Kona Sutra Ltd kanske?

Svårare fråga kanske, men finns det några ramar i segmentet cx/gravel för fälgbroms?
Brothers Kepler har ju en variant. Något mer?

desmo sa:
Svårare fråga kanske, men finns det några ramar i segmentet cx/gravel för fälgbroms?
Brothers Kepler har ju en variant. Något mer?
Det finns, men det finns för väldigt få av de billigare ramkiten.
[Trek Crockett är väl ett undantag möjligen, om man stretchar "billig" en smula :-) ]

Men 'Gravel' är ju bara poppis bland håriga downhillwannabees (enligt ovan) och de vill ju inte ha lätta bromsar :-)

LucasNilsson sa:
Jag tänker mig lite att den här skulle kunna ersätta min helstela 29" mtb och min cannondale superX.

spara mina gamla 700 hjul som jag kan köra ett par 30mm slicks och mindre kassett på om jag vill ta någon landsvägsrunda, som jag gör med superXen idag.

Bomtrack hook ext ramkittet skulle gå på lite över 10500kr, kändes nog så saftigt för en stålram med enkla reynoldsrör från kina. Så det alternativet har jag strukit.

Vart hamnar jag som har flanellskjorta men dålig skäggväxt? cyclogravel eller Gravelcross?

Den senaste benämningen är Graveleur.

Obs, inget skämt.

Gravel cyklister dricker öl, aldrig sportdryck, inget trams som hero kameror eller färgglada kläder heller, avskalat, lätt alkoholpåverkad, cyklingens punk helt enkelt.

Senast ändrad:
Vad jag sett i sociala medier runt mig är det så långt från flanellskjorta man kan komma, men kanske bara är här i södern.

Tillbaka
Topp