Cross igen. Vad tror ni om denna?

bigmollo

Aktiv medlem
Nu har jag blivit sugen på att köpa mig en cross. Vad tror ni om den här? Är det nån som har handlat med den här firman. Ja, jag har läst butiksrecensionerna. Men själva hojen, funkar den för ett lådvinsfyllo med svetto intentioner?
Det ska nog tilläggas att ramen kostar 350 jurå med framgaffel och styrlager.
Firman heter Radsport Bornmann, samma firma som säljer No Saint.

A2330_b_0.JPG

A2341_b_0.JPG

Länk till sidan. Av nån anledning går det inte att länka direkt till crossen. Men det finns bara en crossram.
/J

Senast redigerad av en moderator:
Satt precis och tittade på den också, men min tüska är ju så dålig att jag inte fattar hur man beställer ens. Det största problemet med den är ju att den är rätt ful. Aningens snyggare är tyska postordercyklar brukar vara iofs men ändå...

//O

Jag tyckte den var överkomligt ful. Och som =David säger, fulsnygg håller i längden.. ;o) Ska man lägga på 2000 och köpa en Aibourne från Cyclecompenents istället? Det var just priset som lockade.
/J

Har en hemma, beställd från ciclib. Har beställt flera ggr från dem, de kan engelska bra och har nästan alltid prylarna hemma, billig och snabb frakt. Skulle ha en milleniumstam från dem i somras, dock var längden jag vill ha slut, så jag fick "the stem" för samma pris, dv typ 65 euro. Kostar väl 2000 någonting i sverige.

Funkar bra. Dock har man inte fått till framväxelarret med den halvkassa trissan som följer med. Å andra sidan är det ytterst sällan man använder 53:an.

Passade samtidigt på att köpa cosmoshjul samma ställe för under 200 euro.
Med ett par tyfodäck och gamla ultegra från racern, blir cykeln riktigt skön och billig.

Om man kan stå ut med raggarstämpeln och överseende blickar från dem med finare smak och dyrare ramar såklart.

Men den är hård och skoj på grusväg och lätt stig.

en kompis köpte den cykeln kmplett från Radsport Bohrman. Inga problem och hojen ska vara mgt bra

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett sånt projekt är på gång.. ;)

Ho ho, ikväll ska jag skrapa färg från SS-stålramen.... inte!

Blästra blästra vissel vissel

Hmm, jag tyckte iofs att den var rätt snygg. "Skulle kunna gå, med en papperspåse över huvudet" som det hette på högstadient. Har jag taskig smak nu eller?

bjolund skrev:
> Hmm, jag tyckte iofs att den var rätt snygg.
> "Skulle kunna gå, med en papperspåse över huvudet"
> som det hette på högstadient. Har jag taskig smak
> nu eller?

Jag tycker inte heller den är ful. Faktum är att den ser nästan på pricken ut som min gamla Avanti räser.

pbpic364559.jpg

Nej, det gör den inte, mollo. Din räser har exempelvis wishbonestay vilket den duska cykeln inte har. Avantin har vidare slopad ram, har crossen det? Din ram är inte av vanliga 7005-rör som den duska crossen(?). Den duska crossen har dock utbytbart öra vilket din räser saknar(?).

Det enda som liknar är klibborna!

Johan S skrev:

>
> Det enda som liknar är klibborna!
>

Det var det jag menade. :)
Avantin är ju Columbus airplanerör med kolfiber fram och bak. Bara ramen kostade ju 18500.-
Men klibborna (lasergravyren) är ju på pricken.

Tüskhojen är tänkt som pendel/räser/långåkar -hoj. Inte tävlingsräser.

"Vackert väder"-cyklisten Skogling hittade hit! Välkommen. En cross använder man i de vidrigaste förhållanden "known to man". Så du kan somna om :o

Den e ju apsnugg, och att det sedan är någon arabisk text på den gör den ju ännu ballare, köp för tusan gubbar.
Men du behöber väl inte sälja idén hemma, det e bara att köpa och ställa in i garderoben, som med De Rosan, HAHAHA!!!

Snicksnack skogling,Skitfräcktuffsnugg lite annorlunda men absolut gothhippiehårdläderfeminin look

Ska den inköpas komplett eller bara ram?

Mollo: Dagen till ära (första pendlingen till jobbet med Kaffenback+bockstyre) så har vädret blivit precis sådär extra vidrigt som man vill :) Motvind (ordentlig) och piskande regn. I love my CX! Naturligtvis inga skärmar eller regnkläder.

Cykel och Fjäll har en vit Ridley crossbowram 2006.
4500:- med gaffel. Mycket snugg.
världsmästarränder och lite belgiska ränder också blir pricken över i.

Johan A skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Naturligtvis inga regnkläder.
> >
> Men retroull hoppas vi......

Moltenitrainern alltid redo.

Jag har en sån CicliB och tycker den funkar finfint. Vi är nu tre som har sån (i olika konfigurationer) i CK Valhall, och en av dem tillhör ledaren i vår interna cross-cup vi kör nu i höst... (nej det är tyvärr inte jag som leder...)

IMG_1758.jpg

Jag och min hoj in action (det gick tyvärr alldeles för långsamt, vilket iofs gjorde att bilden blev skarp)

Jag köpte min som ram och gaffel och byggde sen ihop den med överblivna gamla delar och en del nytt. Snart sitter det istället ett par Eggbeaters på den så jag får den ca ett hekto lättare...

mollo, S motsvarar 54 cm, så jag vet inte om den blir rätt för dig.. personligen tycker jag den känns lite liten för mig 176-177 cm.

fast nu är det crosstävlinagr på g, så jag vet inte riktigt om jag vill bli av med den just nu. anyway.. gamla da-gruppen och glappt vevlager sitter på :) jag vet inte riktigt hur mycket den är värd.

komponent specifikation

ram inkl. framväxeladapter, sadelklamma, växelöra Giant Cross strl S
framhjul DA/cxp33/rev
bakhjul DA/cxp33/rev
framsnabbkoppling Dura Ace
baksnabbkoppling Dura Ace
framslang schwalbe 28-45
bakslang schwalbe 28-45
framdäck Racing Ralph 35 mm
bakdäck Racing Ralph 35 mm
kassett med låsring SRAM 12-26 m DA låsring
bakväxel Dura Ace
framväxeladapter giant
framväxel Dura Ace
vevparti med vevlagerbultar Dura Ace inklusive klingor 39/48 och bultar
pedaler look eggbeater
vevlager Ultegra
kedja sun race 9-spead
sadel SLR
sadelstolpe carbon tysk
styrlager Giant fsa
frambromsadapter Giant
chimsringar
styrlagerstjärna/toppbricka/bult Giant
Gaffel Giant cross carbon
Sti-reglage H Dura Ace
Sti-reglage V Dura Ace
bakbroms inkl bultar och brygga shimano canti
fambroms shimano canti
virehölje frambroms shimano svart
virehölje bakbroms shimano svart
växelvire bak shimano
växelvire fram shimano
bromsbvire bak shimano
bromsvire fram shimano
virehölje bakväxel shimano svart
virehölje framväxel shimano svart
styre PRO xlt os
styrstam PRO xlt os
styrlinda PRO svart
Flaskställ *2
Flaskställsbultar + hållare

Johan A skrev:
> Den e ju apsnugg, och att det sedan är någon arabisk text på den gör den ju ännu ballare

Haha, du menar femman? ;)

Mollo: ser stjyzt ut! (ja, det stavas så.)

/Micke

oj..

ja.. ska sanningen fram så finns det inga fästen ens på ramen, utan jag har buntbandat fast ett ställ på sadelröret. flaskställ med lösa fästen var bara önsketänkande från min sidan en gång i tiden. titatr man noga s se man inget ´produktnamn efter respektive del: Flaskställ *2 =............, Flaskställsbultar + hållare = .......

flaska i fickan är rätt drygt på alla sätt och vis faktisktr. så för träning är det helt ok med ställ. men till falucrossen åker det väck.

på det här 6h passet (sista utan ställ) så slängde jag flaskan när den var tom och det var en halvtimme hem :) det känns väldigt onaturlig att dricka när man måste leta efter den bakom ryggen.
PICT3252.jpg

bigmollo skrev:
> Jag är ute efter en ram. Grupp och hjul har jag.
> Så en smuttig ram med gaffel för max 5000.
> /J
>
>

Köp Ridleyn som Öijer visade, då vet du att du får nåt bra. Svettosnygg var den också! =D

/Jaz

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp