cross vs racer igen

saltgurkan

Aktiv medlem
cross vs racer igen
Kära bullen bla bla..

Jo, det är så här, jag är inne på min första säsong med racer (en kolfiber-scott cr1) och har tidigare endast kört lvg på en aluminium-cyclocross. Under våren har jag kört x antal rundor med racern ute på ekerö-färingsö och brukar då snitta ca 30 knyck.
Idag tänkte jag variera mig och tog crossen istället och cyklade en runda på ca 7 mil och snittade 31.3 km/h.

Crossen väger ju ett par kilo mer så i backarna (ja, det är väl inte så mkt backar där ute, men motlut iaf) får man softa ner. På racern kör jag med GP4000S 23mm däck och på crossen med GP4000 25mm. Jag har läst ngnstans att bredare däck rullar bättre än smala. På crossen kör jag 9-delat 12-23 och 48/39 fram, på racern 10-delat 12-25 och 50/39 fram.

Hursomhelst, racern är bra mkt rappare än crossen, ett helt annat acc, men när det gäller att mosa på i jämnt tempo så kör jag tydligen snabbare på crossen, ska det va så? Är det så att racern inbjuder till en ryckigare åkning a´la intervallstuk så att medelhastigheten blir lidande av det?
Kan det vara de större däcken som gör att man rullar bättre med en cross på jämnn, platt och fin väg, eller är det bara jag som inte fattar hur man cyklar snabbt på en racer?
Vädret kan inte vara en faktor då jag kört under liknande förhållanden många gånger.

cross vs racer igen
Det kan ju ha att göra med att just idag är du bättre tränad än förut på säsongen. Och skillnaden kanske inte märks förrän efter åtta mil?

cross vs racer igen
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan ju ha att göra med att just idag är du
> bättre tränad än förut på säsongen. Och
> skillnaden kanske inte märks förrän efter åtta
> mil?

Hehe, ja åtta mil är nog en magisk gräns. Nej, alltså jag är inte så mkt bättre tränad än förra veckan så det borde inte gå att köra så mkt snabbare på en cross. Jag får kolla upp sittställningen på racern, måste va ngt skumt med det då det känns som jag sitter lite högre på crossen osv.

cross vs racer igen
Det här har helt att göra med de microaccelerationer som uppstår när man cyklar med lätta cyklar. Eftersom dessa microaccelerationer kräver mer effekt än jämn belastning så klarar man att hålla en högre hastighet med en tyngre cykel.

cross vs racer igen
Ok, då får jag väl sälja racern och köra VR på crossen om det ska va så ;). Racern är alltså till för att kunna acca bättre, både i spurt, uppför och för att täppa till luckor i en klunga, det sistnämnda är väl a och o i lvg-cykling typ, hänger man inte med i en klunga så är man ju rökt. Men som solo-hoj så är alltså racern inte alltid det bästa alternativet, intressant, kanske därför som tempohojjar väger mer då t ex?

cross vs racer igen
Jag tror att om du testar lite mer kommer du upptäcka att det inte är någon skillnad :D I all fall är det så för mig.
För mig är sittställningen det viktiga. Har jag fått till den verkar jag köra lika fort/långsamt på cx:en, med förbehåll att jag inte testat jättenoga direkt.
Jag inbillar mig att hjulen och däcken är viktigare än vilken ram man har.

cross vs racer igen
Det här var ju en intressant tråd. Jag kör med dessa däck ( http://www.conti-online.com/generat...city/tour/travelcontact/travelcontact_en.html ) på min cross som jag tycker funkar skitbra på asfalt samtidigt som man obekymrat ger sig in på en grusväg om man vill, men jag undrar om "fullslicks" skulle göra hojjen ännu lättare att cykla av nån anledning?

Sen jag köpte crossen och fastnade lite för landsväg så har jag såklart vart lite avis på alla fina racers man ser till höger och vänster ute på vägarna, men nu kan jag kanske vara helt nöjd med crossen ändå eftersom det är under längre tid och stäckor jag vill att den ska prestera.

/P

cross vs racer igen
Jag upplever liknande symptom när jag cyklar på crossen v/s racern. Jag kan hålla ett högt jämnt tempo på crossen lättare än på racern. Dock är racern snabbare då jag cyklar mer aktivt och kraftfullt på racern.

Ligger jag och fis-kör så är crossen snabbare än racern.

/Jerka

cross vs racer igen
Men! jag som just skulle köpa racer.. vill ha en cykel som jag kan köra till och från jobbet på(även lite gropig väg), hålla högt tempo och köra lite triathlon tävlingar med. Om det skiljer 1 km/h hit och dit så borde ju en cx att föredra då jag väger 92 kg och köttar på i trottoar kanter m.m.

cross vs racer igen
crilee skrev:
> då jag väger 92 kg och köttar på i
> trottoar kanter m.m.

Ehum.... där får du nog tänka om. Det håller varken lvg el. CX för

cross vs racer igen
Om breda däck har lägre rullmotstånd, varför kör racerfolket på smala däck istället för bredare? Eller är aerodynamiska skillnader större än rullskillnader? *förvirrad*

cross vs racer igen
Som allround cykel (pendla, nöjesåka, blandad landsväg samt lite grusväg) så är väl en cross utan tvekan att föredra framför en renodlad racer, att klämma in "lite triathlon" låter rätt komiskt då man väl uteslutande kör med rena tempo hojjar på såna arrangemang, eller åtminstone finräcers vad jag förstått, jag har ingen erfarenhet alls av triathlon men är man hård kan man säkert köra med en pendlare från biltema :)

När jag själv kör landsväg så kör jag ju mest längre motionsrundor och försöker hålla ett jämnt tempo och belastning, ur den synvikeln så är det ju intressant att en cross faktiskt skulle kunna vara bättre än en racer, sen ska man väl tillägga att en cross och en racer ofta inte är så värst olika varandra.

/P

cross vs racer igen
RN skrev:
> Om breda däck har lägre rullmotstånd, varför
> kör racerfolket på smala däck istället för
> bredare? Eller är aerodynamiska skillnader
> större än rullskillnader?

Rullmotståndsskillnaden är större än aeroskillnaden.
TireRR.gif

Men, precis som med mönster på racerdäck (det är bättre utan) gäller det för handlarna att sälja däcken.
Många är såpass viktfixerade att <200g-däck säljer bättre än >220g-däck trots att de tyngre däcken är både snabbare och bekvämare.

Dessutom är det så att rullmotståndet enbart är lägre hos bredare däck enbart om allt annat är lika.
I praktiken går det det inte att göra bredare däck än ~25mm som har likadana egenskaper som 20-23mm däck.

Men hjul/däckbranschen håller på att gå över till NGT bredare däck.
För 15-20år sedan var det inte ovanligt med 18-20mm däck, numer är tom 20mm däck ovanligt
och även många lättviktcyklister använder 23mm däck.
Hjultillverkarna har hängt på, tex HED med sina C2-fälgar http://www.hedcycling.com
Även Zipp har nya fälgar, de senaste (303?) skall vara optimerade för 24-27mm däck

Själv har jag i år bytt från 23mm GP4000S till Schwalbe Ultremo R 25mm(i verkligheten 24mm)
Hittills har jag bara positiva erfarenheter av dem, om rullmotståndet skiljer är omöjligt att känna, det måste mätas, men de har bra fäste (även när det är blött) och inga punkor hittills.

Ultremo R 25mm är inte enbart relativt lätta, uppmätt 200 och 202g, de har dessutom ett maxtryck på 8Bar
http://www.schwalbe.com/gbl/en/bicy...uppe=46&ID_Produkt=196&ID_Artikel=1162&info=1

/Håkan

cross vs racer igen
Får man försynt fråga hur hastigheterna mätts? Det är ju ingen enorm skillnad... Min GPS mäter inte exakt samma längd på samma runda varje gång. Vind, dagsform, sittställning, om man kollat på Girot nyligen... :-)

cross vs racer igen
Hastigheten har jag mätt med GPS men den har legat stadigt på 30 km/h med racern under ett flertal rundor. Igår visade den alltså på lite över 31 i snitt och det borde vara rätt om jag delar sträckan med tiden osv. Jag har tidigare kollat genom att mäta sträckan på ex. eniro och fått den till ungefär samma som gps:en visar så det borde inte vara ngt mysko med gps:en alltså ;).

cross vs racer igen
Samma dagsform?
Likvärdigt lufttryck på båda cyklarna?
Många har nog för högt lufttryck på sina racers, tyska Tour kom förra året vetenskapligt fram till att 7,5 bar är ett bra riktvärde.

Samma tidning testade vad som är lättast att förändra för att bli en snabbare cyklist (träning exkluderat), och för normala platta, svenska förhållanden så är en mer aerodynamisk sittposition och rätt däck/lufttryck det som man bör koncentrera sig mest på.
Vikten på cykel/cyklist har däremot ganska liten påverkan, några kg hit eller dit ger en marginell skillnad.

cross vs racer igen
Sungam skrev:
> Samma dagsform?

Ja, same same liksom ;)

> Likvärdigt lufttryck på båda cyklarna?

Ja, brukar köra med 7.5 ungefär

> Samma tidning testade vad som är lättast att
> förändra för att bli en snabbare cyklist
> (träning exkluderat), och för normala platta,
> svenska förhållanden så är en mer aerodynamisk
> sittposition och rätt däck/lufttryck det som man
> bör koncentrera sig mest på.

Mmm, fast där är racern mer aero, men iofs så blåste det inte så mkt igår.

> Vikten på cykel/cyklist har däremot ganska liten
> påverkan, några kg hit eller dit ger en
> marginell skillnad.

Yes, det märks mest av i motlut och sådant där :).

cross vs racer igen
Det kan väll rimligen inte vara så att samma däcksbrädd är optimalt för alla cyklister. Ska verkligen en cyklist på 60kg och en på 95 kg har samma bredd på däcken?

cross vs racer igen
Rippa skrev:

> Ehum.... där får du nog tänka om. Det håller
> varken lvg el. CX för

eller en mtb.. kör slut på hjulen sjukt snabbt, måste kanske lära mig cykla.

Kan ju inte köpa fler än en cykel till, har en ruskigt bra mtb som jag har byggt från skratch med fokus på snabbhet snarare än teknisk terräng. Kanske en renodlad racer är bäst då.. Men det går väll inte att köra alls på under vintern? Helt ny på racer sidan

cross vs racer igen
SuperApe skrev:
> Du hade otur helt enkelt. Shit happens.

Jag får ha två cyklar på VR, racern ner till Jönköping och sedan där byta till crossen då malandet på västsidan börjar :).

cross vs racer igen
Jag tror det var dagsformen. Det statistiska underlaget är alldeles för klent för att dra slutsatsen att du var snabbare. Kan de skilja så mycket? Ja, varför inte. 1 km/h i snitt är inte så stor skillnad.

cross vs racer igen
Är det ngn som vet vilka cyklar som testades i senaste kadens tidningen? där det stog lätta alu racer under 17 k, hade nästan bestämtr mig för den som var mest tävlings inriktad men jag har glömt vilken det var.. och tidningen åkte som vanligt i soptunnan när frun hittade den vid toan.

cross vs racer igen
En vacker dag hade du snäppet högre medelhastighet under en runda med en cross jämfört med vad du förra gången hade med en racer. Det har du som grund för påståendet att en cross skulle vara snabbare än en racer? Säg att du skojar..

cross vs racer igen
Jo, vissa kvinnor har problem med sina mäns porrtidningar. ;)

crilee skrev:
> Är det ngn som vet vilka cyklar som testades i
> senaste kadens tidningen? där det stog lätta alu
> racer under 17 k, hade nästan bestämtr mig för
> den som var mest tävlings inriktad men jag har
> glömt vilken det var.. och tidningen åkte som
> vanligt i soptunnan när frun hittade den vid
> toan.

cross vs racer igen
Transwave skrev:
> En vacker dag hade du snäppet högre
> medelhastighet under en runda med en cross
> jämfört med vad du förra gången hade med en
> racer. Det har du som grund för påståendet att
> en cross skulle vara snabbare än en racer? Säg
> att du skojar..

Lugn och fin, det jag är förvånad över är att jag fick så pass hög medelhastighet på crossen. Ok, om jag hade haft 27-29 ngnting men inte 31. Men men, jag får väl ge mig ut och cykla igen och testa både hojjarna under lika förhållanden under ett halvårs tid och sedan återkomma med tyska grafer och diagram ;)..

cross vs racer igen
crilee skrev:
> toan.

Jag vill minnas att denna vann:
http://video.cannondale.com/images/09/CE/large/9ra91c_bbq.jpg

cross vs racer igen
crilee skrev:
> toan.

Cannondale CAAD9 var den de tyckte var mest avancerad.

cross vs racer igen
na det kan inte stämma.. jag menar inte den som vann testet utan den dom tyckte var mest racer geometri på. tror den kom på 2 plats pga av att den inte var "bekväm"

cross vs racer igen
Jag pumpar mina 25-mm Ultremo upp till nästan 120 PSI. Jag väger ca 72 så egentligen skulle jag ha nöjt mig med ca 90 PSI. Men får man inte en massa punkor då? Jag vill inte ha punka. Jag hatar punka.

cross vs racer igen
evo skrev:
> Jag pumpar mina 25-mm Ultremo upp till nästan 120
> PSI.
Inga problem, de skall ju tåla 8 Bar

> Jag väger ca 72 så egentligen skulle jag ha
> nöjt mig med ca 90 PSI. Men får man inte en
> massa punkor då?

Varför skulle man få det?
(Förutsatt att du cyklar på väg alltså)

Varför inte prova med 6,5 Bar

/Håkan

cross vs racer igen
HåkanC skrev:
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag pumpar mina 25-mm Ultremo upp till nästan
> 120
> > PSI.
> Inga problem, de skall ju tåla 8 Bar
>
> > Jag väger ca 72 så egentligen skulle jag ha
> > nöjt mig med ca 90 PSI. Men får man inte en
> > massa punkor då?
>
> Varför skulle man få det?
> (Förutsatt att du cyklar på väg alltså)
>
> Varför inte prova med 6,5 Bar
>
>
> /Håkan

OK, done. Ska prova det till nästa runda. Får jag punka kommer nog ditt namn att uttalas i samband med en svordom :-)

cross vs racer igen
evo skrev:
> ...Jag vill inte ha punka. Jag
> hatar punka.

varför får du då så ofta punka?

...aj slå mig inte :)

cross vs racer igen
HåkanC skrev:

>
> Själv har jag i år bytt från 23mm GP4000S till
> Schwalbe Ultremo R 25mm(i verkligheten 24mm)
> Hittills har jag bara positiva erfarenheter av
> dem, om rullmotståndet skiljer är omöjligt att
> känna, det måste mätas, men de har bra fäste
> (även när det är blött) och inga punkor
> hittills.
>
> Ultremo R 25mm är inte enbart relativt lätta,
> uppmätt 200 och 202g, de har dessutom ett
> maxtryck på 8Bar
> http://www.schwalbe.com/gbl/en/bicycle/race/produk
> tgruppe/produkt/?ID_Einsatzbereich=11&ID_Produktgr
> uppe=46&ID_Produkt=196&ID_Artikel=1162&info=1
>
>
>
> /Håkan

Håkan,

Kan du tipsa om nåt ställe där dom säljer Ultremo R 25 mm?
( Har letat runt lite, men dom tyska nätbutiker jag brukar kolla på har bara 23 mm )

cross vs racer igen
Vad är teorin (i stort) igen bakom att "fullt tryck" inte alltid är snabbast/rullar lättast på lvg? I skog är det ju tämligen uppenbart att för hårt pumpade däck studsar och tappar grepp och således ger sämre driv framåt.

Är det samma princip på lvg, fast i mindra skala, eller har det med annat att göra?

cross vs racer igen
Rippa skrev:
> Vad är teorin (i stort) igen bakom att "fullt
> tryck" inte alltid är snabbast/rullar lättast
> på lvg? I skog är det ju tämligen uppenbart att
> för hårt pumpade däck studsar och tappar grepp
> och således ger sämre driv framåt.
>
> Är det samma princip på lvg, fast i mindra
> skala, eller har det med annat att göra?

Kolla bilden Håkan postade några inlägg innan.

nypan, om du vill ha däcket snabbt säljer cykloteket dessa för 450 kr/st. Vilket får betraktas som ett bra pris...

cross vs racer igen
Rippa skrev:
>
> Är det samma princip på lvg

Ja

Detta gå enkelt att verifiera själv.
Åtminstone för den som cyklar på en landsväg med nedförsbacke o 'väckmig'-kantstreck
Var rullar det snabbast o bekvämast på asfalten eller på 'väckmig'-strecken?

/Håkan

cross vs racer igen
Rippa skrev:
> Vad är teorin (i stort) igen bakom att "fullt
> tryck" inte alltid är snabbast/rullar lättast
> på lvg? I skog är det ju tämligen uppenbart att
>
> Är det samma princip på lvg, fast i mindra
> skala, eller har det med annat att göra?

ja, men samtidigt känns det som det rullar snabbare med högre tryck, och cykeln känns rappare. Samtidigt som det egentligen går lite långsammare, och man tröttas av vibrationerna.

cross vs racer igen
HåkanC skrev:
> nypan skrev:
> -----
> > Kan du tipsa om nåt ställe där dom säljer
> > Ultremo R 25 mm?
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k373/a12325/ultremo-r-700x25c-schwarz.html
> 30 Euro/st + 15 Euro i frakt

Du får nog tyvärr handla dem på Cykloteket om du vill ha dem snabbt.
Så här står det nämligen på sidan ausverkauft

/Håkan

cross vs racer igen
hakanf skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Vad är teorin (i stort) igen bakom att "fullt
> > tryck" inte alltid är snabbast/rullar lättast
> > på lvg? I skog är det ju tämligen uppenbart
> att
> > för hårt pumpade däck studsar och tappar
> grepp
> > och således ger sämre driv framåt.
> >
> > Är det samma princip på lvg, fast i mindra
> > skala, eller har det med annat att göra?
>
> ja, men samtidigt känns det som det rullar
> snabbare med högre tryck, och cykeln känns
> rappare. Samtidigt som det egentligen går lite
> långsammare, och man tröttas av vibrationerna.

Jo, sak samma i skogen. Det upplevs som "snabbare" och mer lättrullat. Men det går som sagt aningen långsammare och är mer energikrävande. Tricket är ju att hitta sweetspot i förhållande till kroppsvikt och däck. Men skillnaderna måste vara bra mkt mer subtila på lvg

Evo: Hakans bild syftar ju på olika däcksbredd och inte olika tryck för samma bredd.

Tillbaka
Topp