Crossdäck alt annat däck för pendling på asfalt

Bele

Aktiv medlem
Söker att alternativ till Continentals Cyclocross Race. Jag gillar i och för sig känslan i dem, men de har alldeles för kort livslängd och även punkteringsskyddet lämnar en del att önska (årets första tur slutade med punka...).

Edit: lagt till "alt annat däck" i ämnesraden.

Senast ändrad:
Breddar frågan till att även inkludera semislicks (någon form av mönster vill jag nog ha om inte någon övertygar mig att det är överflödigt även i hällregn).

Bele skrev:
-------------------------------------------------------
> någon form av mönster vill jag nog
> ha om inte någon övertygar mig att det är
> överflödigt även i hällregn

Det är det,
läs vad en däckskonstruktör skriver om det här:
http://sheldonbrown.com/brandt/slicks.html

Redigerat:
Jag har pendlat med däck som jag fick en "spik" i
utan att få punka
Spik_i_dacket.jpg

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1843129

/Håkan

Senast ändrad:
Bele skrev:
> Breddar frågan till att även inkludera
> semislicks (någon form av mönster vill jag nog
> ha om inte någon övertygar mig att det är
> överflödigt även i hällregn).

Det är helt överflödigt, även i hällregn. Ett cykeldäcks kontaktyta är oval. Den tränger undan vatten genom sin form. Det är helt omöjligt att vattenplana ett sådant däck.

Däck med fyrkantig kontaktyta, eller i varje fall med plan front, är de som kan få svårt att klyva det stående vattnet och börja vattenplana. Det vill säga bildäck. Dessa behöver hjälp av någon sorts kanaler för att forsla ut vattnet åt sidorna.

JKolmo skrev:
> Vittoria Voyager Hyper.

+1

Fattar inte hur alla får så många punkor på sina cx speed. Räknade ut att jag haft totalt 6 punkor under mina ca 500 mil på två uppsättningar däck där två av punkorna uppkom via en stenhård stenkant som smällde hål på både fram och bak. De har gått lvg, grus och g/c med fullt ös.

Schwalbe marathon supreme. Kalasgrep i väta, rimlig vikt, mkt bra punkaskydd, lågt rullmotstånd, bra livslängd.

Inte jättegratis.

Fjärdebrunn skrev:
> Fattar inte hur alla får så många punkor på
> sina cx speed. Räknade ut att jag haft totalt 6
> punkor under mina ca 500 mil på två
> uppsättningar däck där två av punkorna uppkom
> via en stenhård stenkant som smällde hål på
> både fram och bak. De har gått lvg, grus och g/c
> med fullt ös.

För min del så så är det 4 punkor för mycket för vanlig pendlingscykling. Förra året så rullade jag på Schwalbe Durano Plus fram och Vittoria Randonneur bak, hade ingen punka med 4mil om dagen. Mest GC vägar men endel grus över Järvafältet blev det också.

Nä, conti cx speed känns som ett rätt onödigt däck i ärlighetens namn. Har använt det i ett par uppsättningar men punkaskydd och "slitagemotstånd" är inget vidare. Att köra cx ens där det är torrt med dem är inte heller nån höjdare.

Jag skaffade CX Speed mest för att testa (billiga) och för att ha ett mönstrat däck strax innan & efter dubbsäsongen. Jag har punkat mina en gång och är nöjd med det utfallet, men inser att jag kanske har haft tur med tanke på andras erfarenheter. Men å andra sidan tycks vissa köra med högre lufttryck än mig så..

Jag har precis från Rose beställt Vittoria Voyager Hyper till min pendlarcross, och tanten fick Schwalbe marathon supreme till sin pendlarcross.
Däckvalen baserades på omdömen och recensioner jag läst på internet samt personliga krav och önskemål.

skrotfot skrev:
> Jag har precis från Rose beställt Vittoria
> Voyager Hyper till min pendlarcross, och tanten
> fick Schwalbe marathon supreme till sin
> pendlarcross.
> Däckvalen baserades på omdömen och recensioner
> jag läst på internet samt personliga krav och
> önskemål.

Personliga kraven och önskemålet var att man vill ha vikten och rullegenskaperna från DH-däck på pendlaren.

Dimension på däcket verkar spela roll för hur känsliga däcken är för punka, om man räknar bort att cykla genom spik och skruv. Jag pendlade med Continental ultrasport (tror jag det var) för ett par år sedan. Först 23 mm men hade flera punkor på dem vilket min kollega inte hade på ett par likadana däck fast 28mm. Bytte till 28 mm jag med och voila inte en punka. Så något skiljer dimensionerna åt när det gäller punkabenägenhet.

Kan bara hålla med att Vittoria Voyager Hyper Reflex är ett mkt bra pendlingsdäck! Kör själv på 37-622!
Har hittills avverkat ca 100mil på cykelbanor/grusväg utan en enda punka! Rullar oxå på rätt bra på ren asfalt med typ 6bar! Extra plus för den godkända reflex randen på däcksidan!

Bilagor

• IMGP6822.JPG
    IMGP6822.JPG
    173.9 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Bullabus skrev:
> Dimension på däcket verkar spela roll för hur
> känsliga däcken är för punka, om man räknar
> bort att cykla genom spik och skruv. Jag pendlade
> med Continental ultrasport (tror jag det var) för
> ett par år sedan. Först 23 mm men hade flera
> punkor på dem vilket min kollega inte hade på
> ett par likadana däck fast 28mm. Bytte till 28 mm
> jag med och voila inte en punka. Så något
> skiljer dimensionerna åt när det gäller
> punkabenägenhet.

Verkar inte gälla för cx speed iaf, har haft 40 mm (eller vad det nu har varit), men det har ju inte hjälpt. Haft ganska högt tryck i dem, inom däckets maxtryck, men det kanske påverkar negativt? Å andra sidan har jag haft genomslagspunkor på dem flera ggr också. Skitdäck...

Genomslag med högt tryck? Hur kör du egentligen?

Pendlade på CycloX King idag på crossen, men skall byta till Vittoria Voyager Hyper Reflex 37? mm när rullgruset minskat. På landsvägscykeln blir det GP 4 Season 28 mm när andan faller på.

Stumpy skrev:
> Genomslag med högt tryck? Hur kör du
> egentligen?
>
> Pendlade på CycloX King idag på crossen, men
> skall byta till Vittoria Voyager Hyper Reflex 37?
> mm när rullgruset minskat. På landsvägscykeln
> blir det GP 4 Season 28 mm när andan faller på.

Hehe, kör som en galning. Nä, jag menade att jag haft bra tryck i däcken och fått punka då. Jag har också haft sämre tryck i däcken och fått punka likaväl. Det är inte så punkasäkert helt enkelt.

rikard skrev:
> Schwalbe marathon supreme. Kalasgrep i väta,
> rimlig vikt, mkt bra punkaskydd,
> lågt rullmotstånd, bra livslängd.

Jämfört med vilka andra däck då?

För enl min erfarenhet är Schwalbe Marathon Supreme inte enbart ovanligt trista, stumma och tröga.
Dessutom är rullet uselt, när jag använde dem blev jag tom frånrullad i nedförsbacke, när jag låg på rulle på en mkt mindre och lättare cyklist!
Dagen efter köpte jag nya, bättre däck.

Nu har jag efter att ha provat några andra, Vittoria Randonneur Hyper (bak), vilka jag TROR idag kallas Voyager Hyper, och Conti Gator Hardshell (fram),
de däcken är jag MYCKET nöjd med.

/Håkan

Schwalbe durano 28-622 medans det ligger grus.
The one 28mm tlr när det blir sommartid eller när gruset sopas i stocklahoma, vilket nu som kommer först..

Jag vet Håkan, det var nog mest en kommentar om hur snabbt Stockholm sopar bort grus från cykelbanor

Senast ändrad:
Continental Gatorskin 28mm har jag aldrig lyckats punktera mer än en genomslagspunka när jag hade för lågt tryck.
Våtgreppet är det inget fel på heller.

HåkanC skrev:
> För enl min erfarenhet är Schwalbe Marathon
> Supreme inte enbart ovanligt trista, stumma och
> tröga.
>

> Nu har jag efter att ha provat några andra,
> Vittoria Randonneur Hyper (bak), vilka jag TROR
> idag kallas Voyager Hyper, och Conti Gator
> Hardshell (fram),
> de däcken är jag MYCKET nöjd med.
>
>
> /Håkan

Håller med, förutom om Gator Hardshell som jag upplevde som mycket hala. Pendlar på Voyager Hyper nu som jag gillar skarpt, men har inte använt dem tillräckligt länge för att uttala mig om punkasäkerheten. I det avseendet var dock Marathon Supreme bra.

jofahjalm skrev:
> skrotfot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har precis från Rose beställt Vittoria
> > Voyager Hyper till min pendlarcross, och tanten
> > fick Schwalbe marathon supreme till sin
> > pendlarcross.
> > Däckvalen baserades på omdömen och
> recensioner
> > jag läst på internet samt personliga krav och
> > önskemål.
>
> Personliga kraven och önskemålet var att man
> vill ha vikten och rullegenskaperna från DH-däck
> på pendlaren.

Tantens främsta krav var punkasäkerhet. Själv valde jag konsensus enligt happy.

Jag har faktiskt lyckats få en rejäl skada i mina gamla Randonneur. Corden sprack upp så att jag fått kassera ett däck.

Tack för alla tipsen!

Däcken är tänkta till en Focus Marex AX med 35*622 orginalmonterat. Hur smala däck kan jag montera på den fälgen? Jag har inte tid att ta ner och mäta upp fälgen, jag tänkte strax göra en beställning från Bike discount av annat som är mer brådskande. Någon som vill rekommendera ett däck som de har hemma?

Intressant det som stod roadracing-däck i Håkans länk, då de regndäcken åtminstone tidigare var mönstrade (sneskurna har jag för mig).

Hann inte med någon beställning idag. Blev rekommenderad Conti GP 4 Seasons. De verkar dock finnas som max 28 mm. Aluram och alugaffel --> 35 mm kändes komfortabelt. Hur mycket stötigare blir det med 28 mm?

De är väl bara marginellt mer än 25mm i verkligheten? Dessutom utan Black Chili och med låtsasmönster på. Jag förstår inte det däckets popularitet.

bojsänke skrev:
> De är väl bara marginellt mer än 25mm i
> verkligheten? Dessutom utan Black Chili och med
> låtsasmönster på. Jag förstår inte det
> däckets popularitet.

Rullar bra, förhållandevis punkteringsskyddayt och greppar väldigt bra i väta (black chili eller ej).

Komfort, Vittoria Voyager Hyper. Annars valfritt racerdäck i 28mm. GP4000 med reflexrand till exempel.
Michelin Lithion 2 pendlade jag på något hundratal mil eller två. Funkade fint i väta och inga punkor. Säkert inte bäst på något men billigt och stort för angiven storlek.

bojsänke skrev:
> De är väl bara marginellt mer än 25mm i
> verkligheten? Dessutom utan Black Chili och med
> låtsasmönster på. Jag förstår inte det
> däckets popularitet.

Vafalls?! Såldes inte 4-seasons som ett BlackChili-däck tidigare? Hittar inget på Contis hemsida nu när jag tittar. Trodde de däcken hade "allt", därav Premiumprislappen. Känner sig lite lurad.. (kommer säkert att halka omkull & punka oavbrutet på mina f o m nu).

Bele skrev:
> Tack för alla tipsen!
>
> Däcken är tänkta till en Focus Marex AX med
> 35*622 orginalmonterat. Hur smala däck kan jag
> montera på den fälgen? Jag har inte tid att ta
> ner och mäta upp fälgen, jag tänkte strax göra
> en beställning från Bike discount av annat som
> är mer brådskande. Någon som vill rekommendera
> ett däck som de har hemma?
>
> Intressant det som stod roadracing-däck i Håkans
> länk, då de regndäcken åtminstone tidigare var
> mönstrade (sneskurna har jag för mig).

Ang roadracingvåtdäck: i lätt fuktiga förhållanden/småregn körs ibland med skurna slicks (dvs lätt mönstrade). I regn används regndäck (med mönster och mjukare gummi som överhettas om det inte är blött).

Men så fort de får ta del av Sheldon Browns artikel ovan från 1997 kommer de sluta med det! Det måste vara placeboeffekten som gör att en förare på slicks kan förlora 10-20 sek per varv kring 2 minuter i regn jämfört med en med regndäck.

Senast ändrad:
oxr skrev:
> Jag vill minnas att det går något fortare i
> roadracing än cykling.

Jo just därför är det ju märkligt att jämföra rakt av som Shedon gör. Dessutom har han ju helt fel kring motorcyklars däcksutrustning - ingen med någon koll skulle hävda att det är meningslöst med mönster på motorcykelregndäck. Däremot tror jag också att det är meningslöst med små mönster i cykeldäck för att förbättra våtgrepp på cykeldäck.

Lejon skrev:
> Men så fort de får ta del av Sheldon Browns
> artikel ovan från 1997 kommer de sluta med det!

Kan de säkerligen göra. På den tiden Dunlop TT kom (antar du har RR-koll eftersom du nämnde det) så användes det i alla väder.
Dock får de där RR-förarna göra samma sak som alla cyklister gör: Tänka på att man bara kan få ner ett viss antal watt per kvadratcentimeter kontaktyta. Är det så att kontaktytan blir så stor, för att man vill ha ner så mycket effekt utan att ha gummiblandning som bakelit, så att kontakttrycket per kvadratcentimeter blir för litet så gäller helt andra regler för däcksdimensionering mot torr och våt yta. Tror nog alla inom RR begriper detta sedan länge, men vem vet?

HåkanC skrev:
> Jämfört med vilka andra däck då?

Conti sport contact, schwalbe big apple, diverse MTB-däck. Specialized bulldog(?). Framförallt tycker jag att de rullar bra jämfört med alla andra däck som inte kompromissar med punkaskydd eller grepp i regn. För pendling är det viktiga parametrar för mig.

Jag kör dock dessa i dimensionerna 26x2.0 och 622x35. Smalare däck finns det större utbud av och där har jag inga referenser. För pendling på asfalt är jag dock mycket nöjd med just marathon supreme och vill helst inte ha smalare däck.

rikard skrev:
> Conti sport contact, schwalbe big apple, diverse
> MTB-däck. Specialized bulldog(?).

Då beror det kanske på dimensioner och/eller skillnader mellan "årsmodeller"?

Conti Sport Contact är jag väldigt nöjd med, åtminstone 37mm breda i 700C sådana har jag använt i många år, köpte de 1a redan 2004(?)
new-Sport-Contact.gif

Jag köpte sedan en ny pendlarcykel som inte klarade så breda däck och skaffade då de Schwalbe Marathon Supreme, som jag blev så besviken på, i 35mm (de är även är märkta med 37-622!).
Därför bytte jag hösten 2011 återigen till Conti Sport Contact men denna gång i 32-622,
men de kändes inte alls lika bra som 37mm Sport Contact, även om de var långt ifrån lika usla som Marathon Supreme.

Därför blev det raskt nya däck: Conti Gatorhardshell http://www.conti-online.com/generat...cetyres/GatorHardshell/GatorHardshell_en.html
Med de däcken fick jag en 'spik' i däcket, men ingen punka!
Spik_i_dacket.jpg

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1843129
Det däcket byttes mot det 32mm Vittoria Randonneur Hyper jag fortfarande använder.
Ingen punka sedan dess.

OBS
När gruset är borta pendlar jag på andra, lättare, hjul och däck, i 28mm.

/Håkan

HåkanC skrev:
> Med de däcken fick jag en 'spik' i däcket, men
> ingen punka!

> /Håkan

Andra gången du postar bilden på "spik-däcket" i tråden... :)

Habanero skrev:
> Andra gången du postar bilden på "spik-däcket"
> i tråden.

Eftersom jag ALDRIG kommer att vara med om det igen
tar jag alla chanser... ;-)

/Håkan

Tillbaka
Topp