Crossgaffel för vintercykel

Lead Pantani

Ny medlem
Jag tänker bygga om min gamla lvg-cykel, en Trek 1500 från 2003, till en vintercykel genom att slänga pa 35mm däck sa jag kan köra på lite sandvägar etc.

Jag antar att jag måste byta framgaffel för att få rum med dom bredare däcken. Vad behöver jag tänka på när beställer framgaffel för att få en som passar? Vilka mått behöver jag ta hänyn till, jag har sett det finns olika gafflar med måtten 1 eller 1 1/8? har ingen aning om vad jag har.

Kan någon rekomendera en framgaffel, jag hade tänkt mej en billigare kolfibergaffel, men de ser dyra ut?

Behöver jag byta bromsar också? Har shimano ultegra nu, ser ut som man kanske skulle kunna klämma in ett par 35mm däck. Vad tror ni?

Tack på förhand!

Jag skulle köpa en crossgaffel. Då får du plats med rejäla däck samt skärmar. Bromsarna blir cantilever. Jag köpte en KUK-gaffel från Chainreaction (Kinesis UK) med skivbromsfäste, men den finns utan också. Den är i nån legering och väger runt 680 gram. Skärmfästen finns också på den.

Kolla att du får plats med 35mm bak innan du funderar vidare.
LVG-bromsar tror jag ocså går bort med feta däck.

Sälj, och köp en begagnad cross.

Kolla hur breda däck du får plats med i baktriangeln först. Jag är mycket tveksam att du fixar 35 mm bak med en racerram. Med racerramen så är du låst till kaliperbromsar vilka ocså bör ha ett max för hur breda däck du fixar.

Kolla vad som funkar. Om ramen inte fixar breda däck. Köp 28 mm lvg däck. Det funkar på grusväg men inte i lera eller snö. Kompromiss.

NiclasY skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla att du får plats med 35mm bak innan du
> funderar vidare.
> LVG-bromsar tror jag ocså går bort med feta
> däck.

Precis. På min gamla Trek 1500 har jag för mig att det var tight för däcken nere vid kedjestagen.
/J

Tillbaka
Topp