Crosshjul på racer

boxernicklas

Ny medlem
Crosshjul på racer
Hej,
Jag har en Columbus Pinta, som jag har börjat pendla lite med nu när vädret tillåter. Dock kör jag genom Göteborg och har insett att det tär på hjulen, mycket spår och hinder som korsars så jag har märkt ett "skrammel" från vad jag tror är kullagren.

Min fråga lyder nu då, går det att köpa ett par cykelcross däck och byta ut mina vanliga racer-hjul? Kommer detta då att hjälpa eller är ramen för svag för att köra igenom stressig statsmiljö?

Med vänlig hälsning Nicklas

Crosshjul på racer
Det finns lite navmått som skall stämma, exvis där bak där bredden på cross antagligen är 135 men på lvg 130 om jag minns rätt.

Crosshjul på racer
Ska man vara petnoga är det ingen skillnad på crosshjul och landsvägshjul (däremot är det skillnad på hjulen beroende på bromstyp och axelinfästning - men det är samma för båda).

Det du antagligen vill ha är ett par hjul med med lite fler ekrar och ev. ett något bredare innermått på fälgen (lite beroende på dina bromsar och hur tight ramen är).

Crosshjul på racer
Det låter osannolikt att hjulen eller ramen stressas sönder av den hetsiga stadstrafiken och de urbana hindren i Göteborg eller vilken annan stad som helst för den delen. Om det skramlar från hjullagren (eller är det vevlagren?) så är det snarast fukt och skit som letat sig in i lagren och börjat slita lagren inifrån. Vad är det som skramlar egentligen? Lös kassett, lösa klingor, lösa hjul...?

Med cx-däck får man som cyklist lite komfortablare resa genom storstadsdjungeln, MEN det kan bli svårt att få plats med cx-däck i en lvg-ram. Maxbredden på däck i en lvg-ram brukar ligga på 27-28 mm och ett cx-däck brukar vara 32-35 mm breda. Har du idag 23 mm breda däck så gör det ganska stor skillnad i komfort genom att gå upp till 25 eller 28 mm.

/K

Tillbaka
Topp