Crossmax SL vs. 717 XT

lavve

Ny medlem
Crossmax SL vs. 717 XT
Hur mycket snabbare går det med värstinghjulen jämfört med ett par shyssta basichjul?

Är det värt dom extra tusenlapparna?

Crossmax SL vs. 717 XT
Kanske är felmarginal på Shimanonaven men inte hos Mavic.

Vad ska du ha cykeln till? Vill du bara ha SLhjulen för att de är snygga eller finns det någon vettig anledning?

Crossmax SL vs. 717 XT
SL är styvare och lättare än XT/717d, men oavsett vad du kör med för hjul är det väl inte fel att dricka lite vatten före tävling? så länge man inte behöver stanna och pinka under tävlingen sen.

Men som Bigmollo säger så finns det många andra bra hjul däremellan också. Även om fabrikshjul sägs bli styvare än handbyggda. Inte beroende på byggteknik utan på materialet och så.

Crossmax SL vs. 717 XT
Från actionsports

SL = 500 euro
240s/XR4.1 = 350 euro
XTR/XR4.1 = 230 euro
Ringle country flea/Sun UFO = 250 euro
XT/717 = 150 euro

Vilka skulle ni välja? Student med kass ekonomi som ändå vill cykla fort.

Crossmax SL vs. 717 XT
Håller med Bigmollo. Eller XTR/717 om de finns. Gärna med Comp/REVekrar också då så blir det riktigt lätt och fint.

Crossmax SL vs. 717 XT
Sapim Laser, är det bra ekrar?

Ska man köra med alu eller mässingsnipplar? Lättar 40 g roterande massa med alu...

250 euro för XTR/717 med laser ekrar och alunipplar.

Crossmax SL vs. 717 XT
lavve skrev:
-------------------------------------------------------
> JT> Har redan gjort den investeringen.

Gött. Jag har XTR/717/DT Comp-ekrar med mässingsnipplar. Dom har funkat bra för mig, men jag är absolut ingen expert. Jag tror inte det är många som kan blindtesta fram vilka hjul som har mässingsnipplar och vilka som har alu på ett i övrigt likadant specat hjul. Mässing lär dock hålla bättre. Du får nog vara glad om du hittar två likadana däck som väger lika mycket +/- 10 gram.

Crossmax SL vs. 717 XT
Jag köpte ett par DTHugi240(samma som 240S men gammal design)/DTComp/DT XR4.1 för 2800 inkl. frakt från CNC-bikeshop. Riktigt bra pris och lättare hjul än XTR/DT Comp/717.

Johan

Tillbaka
Topp