Crow feet - Vad heter de på svenska? Var handlar man?

Aron

Inventarie
Jag har sedan något år en momentnyckel i arsenalen. Låt oss bara konstatera att jag plötsligt insåg poängen med dem...

Nu skulle jag vilja ha ett par Crow feet till dämparservice. Tänkte kolla om de fanns på något gubbdagis, men vad heter de på svenska? Eller har någon tips på ett vettigt kitt någonstans?

För den som undrar vad jag yrar om så är det den "öppna nyckeln" längst ned i bilden, märkt "17". Man kopplar dem till en momentnyckel för att kunna dra där man inte kommer åt med en hylsa.
K030008_2-0-1-1-600x600.jpg

Jag köpte mitt set billigt på Jula efter att ha botaniserat bland the usual suspects. Notera att seten ofta innehåller lite olika storlekar sinsemellan, så det bästa är om man kan inventera vilka man absolut behöver innan.

Tänk också på att gafflar (Fox 36 t.ex.) kräver kråkor som inte finns i de flesta seten :) har för mig 9mm på Grip dämparen eller nåt sånt.

Swedol hade iaf ett större set när jag letade.

Problemet när jag letade kråkfötter var antingen att det inte fanns de storlekar jag behövde eller att det var snordyrt.

Edit: Om jag minns rätt så fanns det sett på biltema/jula men inte i de storlekar jag behövde.

Den jag haft svårt att hitta är 8mm (?) till fästet för bromsslangar. Antingen får man köpa den löst för 499kr+moms eller så finns den i något av dom större luftningspaketen från SRAM. Aldrig med i dom billiga Biltema/Jula/Kina-paketen.

Momentnykeln borde inte stämma så bra med kråkfot när momentarmen ändras? Eller är det försumbart?

Momentnykeln borde inte stämma så bra med kråkfot när momentarmen ändras? Eller är det försumbart?

Bra poäng! Kraften blir högre med en faktor som är lika med distansen mellan mittpunkten av öppningen i kråkfotten och axeln av momentnyckeln genom radius av öppningen. Det är lite mer än en faktor två med kråkfötten på bilden i första inlägget. Så kraften blir mycket större än can momentnyckeln visar upp.

EDIT: Det gäller när båda armarna är i linjen med varandra, titta i länken i nästa inlägg för hur man kan undvika det.

Senast ändrad:
Bra poäng! Kraften blir högre med en faktor som är lika med distansen mellan mittpunkten av öppningen i kråkfotten och axeln av momentnyckeln genom radius av öppningen. Det är lite mer än en faktor två med kråkfötten på bilden i första inlägget. Så kraften blir mycket större än can momentnyckeln visar upp.

Bra tricks! Men finns det alltid utrymme att göra så?
Jag tänkte på situationen där armarna är i linjen.

På cyklar har jag aldrig varit med om att det inte går. Oftast är det ju en axel eller liknande med helt fritt runtom där man drar. På bilar kan det vara värre såklart.

Gammal tråd men lägger till nedan länk där man kan få tag i en 8mm till "OK" pris.
8mm är det som sk användas till SRAM hydraliska skivbromsanslutningar.

Tillbaka
Topp