Hej & hå... Vad är kutym? Ska vi ta och flytta detta till en annan tråd, månne?
För nu spårar vi ur. Ordentligt.
Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> Men du se det tvärsom istället det gör jag då jag
> vet att jag har rent mjöl i påsen och ser en sån
> handling mera som att den personen bryr sig om
> andra människor i problem, självklart bör man ju
> uppträda vänligt och fråga om det är OK att man
> kollar då "en bekant blivit av med en sån" skulle
> inte ta illa vid mig om någon frågade mig det på
> ett vänligt och icke anklagande sätt.
>
I min värld finns inte det. Ett icke anklagande sätt att fråga någon om det är OK att kolla om cykeln de åker omkring på i själva verket är samma som blivit stulen från 'en bekant'.
> Tex kan man ju fråga som så att "är det OK att jag
> utesluter dig/din hoj som inblandad genom att
> kolla ramnumret på din hoj, då min kompis blivit
> av med en sån nyligen" skulle inte ta illa vid mig
> av att låta den personen kolla, speciellt som jag
> kan vara den som blivit av med min nästa gång och
> skulle då bli glad om någon hjälpte till att hitta
> den på detta sätt.
>
Jag skulle som sagt ta illa vid mig. Det hela är gravt integritetskränkande. Det är att säga 'Jag vet inte om du har snott hojjen eller inte, så jag vill kolla för säkerhets skull'. Vilket är övertrampet här.
Men det beror säkert på vilket hedersbegrepp man har, personligen ser jag inte mina medmänniskor i första hand som potentiella tjuvar och vägrar resolut att bli betraktad så själv, oaktat hur rent mjölet är. Det är kort sagt inte en j-kel som har med mig och min cykel att göra överhuvudtaget.
Situationen är naturligtvis en helt annan om jag bjuder ut cykeln till försäljning, då finns det en mycket legitim anledning att kolla upp den -- men då är vi i en annan situation, där det finns en tydlig koppling mellan mig och en presumtiv köpare, varvid helt andra hedersregler gäller (i allmänhet -- lita på alla, vid kommers -- Caveat emptor... :) ). Inte så att jag har för vana att agera mindre hedersamt i affärer än privat, men integritetsprincipen är då inte tillämplig.
> Tycker även att det är OK med ett allmänt DNA
> register för att kunna rentvå folk från
> misstankar.
Eh, nej. Vi ska nog inte ta den diskussionen här och nu. Men jag känner att bara en bottenlös (och möjligen berömvärd) naivitet kan föda tanken att ett DNA-register skulle användas enkom för detta.
> Dessutom behövs det flera kameror för
> en säkrare stadsmiljö, det är ett utmärkt sätt att
> förebygga brott och dem enda som inte vill filmas
> är ju busarna och dem ska inte få bestämma
> reglerna!
>
Jag vill inte filmas. Betyder det att jag är en av busarna? Dessutom, vad jag vet så har de kameror som monterats upp i den här änden av landet inte minskat brottsligheten alls...