Cube-cykel stulen vid provcykling

• Trådstartare Trådstartare Sivert Hägg
  • Start datum Start datum
S

Sivert Hägg

Guest
CUBE cykel stulen i butik vid provkörning den 8 april. Har någon upplysningar ring Sivert 0383 - 910 10 eller Polisen i Jönköpings Län.

<http://www.gambacicli.it/cube_AMS_CC.htm> här har du riktiga bilder av exakt den här modellen i sin helhet med specifikationer på komponenter.

Alla tips kan vara av nytta!

Mvh Sivert Hägg

Senast ändrad:
Fy fan vad trist!

Hoppas verkligen den kommer till rätta!

De gånger jag testat cyklar i 'butik' har man fått panta sitt körkort eller liknande under åkturen.

Jag håller korpgluggarna öppna i Växjö men man skulle ju gissa att den kommer vara förändrad på ett eller annat sett. Snygg hoj annars.

När jag skulle köpa min Kona fick jag testa den utan pant. Killen skickade ut mig och tog nästa kund. När jag sedan kom tillbaka var den försäljaren och käkade så jag fick jag snacka med en annan kille som också han föreslog att jag skulle testa den. Det hade nog tagit dom dagar att fatta vad som hänt den hojen om jag tagit den och dragit. Tur att man är ärlig.

;~}

halva känslan med en sprillas nya cykel är att man betalt den med ärliga pengar. sen om det rör sig om en 25 tusenkronors cykel eller 6 tusenkronors spelar ingen roll...

Sam skrev:
-------------------------------------------------------
> halva känslan med en sprillas nya cykel är att man
> betalt den med ärliga pengar. sen om det rör sig
> om en 25 tusenkronors cykel eller 6 tusenkronors
> spelar ingen roll...
>
> x, Mu, M-, H+, V, Mt++, Pt++

tyvärr tänker inte alla så :(

Storlek på hojen? Ramnummer?
Lär väl inte rulla så många heldämpade Cube än så länge runt om på tävlingarna. Blir till att hålla ögonen öppna, Kvänum nästa och sen resten av tävlingarna i cupen.

FYI så har även cykloteket börjat sälja cube nu, så kasta er inte över första bästa cubecykel ni ser. Det kan finnas fler sånna i skogarna.

Om jag förstått rätt så är just denna modell, heldämpad LTD CC, någon specialvariant och det lär nog inte finnas så många i sverige. Kanske inte ens någon såld ännu. Man ska nog vara lite försiktig ändå, som rikard säger, med att kasta sig över folk i skogarna...

Visst finns det fler - inget snack om saken. Säljer som smör i solsken här i Borås, tre nya till klubben inom loppet av mindre än en vecka. Däremot nog ingen FS av dem än vad jag vet.

Tror inte det är någon som tar illa vid sig om man kollar - utan att kasta sig över honom/henne. Ett tecken på att man bryr sig helt enkelt.

anki skrev:
> Tror inte det är någon som tar illa vid sig om man
> kollar - utan att kasta sig över honom/henne. Ett
> tecken på att man bryr sig helt enkelt.

Well... Jag är väl känslig då. Hade någon börjat detaljgranska min cykel med motiveringen "Ska bara kolla ramnumret så att den inte är stulen" så hade jag defenitivt känt att gränsen för vad som är hövligt var passerad, om man säger så. Samt reagerat därefter, det är inte kul att få sin heder ifrågasatt.

ART skrev:
Well... Jag är väl känslig då. Hade någon börjat detaljgranska min cykel med motiveringen "Ska bara kolla ramnumret så att den inte är stulen" så hade jag defenitivt känt att gränsen för vad som är hövligt var passerad, om man säger så. Samt reagerat därefter, det är inte kul att få sin heder ifrågasatt.

Men du se det tvärsom istället det gör jag då jag vet att jag har rent mjöl i påsen och ser en sån handling mera som att den personen bryr sig om andra människor i problem, självklart bör man ju uppträda vänligt och fråga om det är OK att man kollar då "en bekant blivit av med en sån" skulle inte ta illa vid mig om någon frågade mig det på ett vänligt och icke anklagande sätt.

Tex kan man ju fråga som så att "är det OK att jag utesluter dig/din hoj som inblandad genom att kolla ramnumret på din hoj, då min kompis blivit av med en sån nyligen" skulle inte ta illa vid mig av att låta den personen kolla, speciellt som jag kan vara den som blivit av med min nästa gång och skulle då bli glad om någon hjälpte till att hitta den på detta sätt.

Tycker även att det är OK med ett allmänt DNA register för att kunna rentvå folk från misstankar. Dessutom behövs det flera kameror för en säkrare stadsmiljö, det är ett utmärkt sätt att förebygga brott och dem enda som inte vill filmas är ju busarna och dem ska inte få bestämma reglerna!

Bosse

Hualigen, vart är vi på väg?

Skall jag som Cube-ägare behöva ha med mig kvittot ut i skogen på nästa Happy-ride för att inte bli misstänkt och behöva få ramnumret avläst varje gång vi stannar för kaffe? Visserligen inte samma modell som blev stulen i Jönköping, men Cube är ju (ännu) inte en så vanlig hoj så nu känner jag misstänksammhetens blickar komma.... ; )

Tja... så kan man ju också se på det ];)
Låt tjuvarna härja fritt bara - inget att bry sig i, om de inte sätter ut en annons o skall sälja stöldgodset vill säga...

Bättre så kanske? ];/

Tänk på proportionalitetsprincipen!!
I det här fallet att straff och eventuellt utredande åtgärder görs i proportion till det brott som begåtts. Missförstå mig rätt nu, jag tycker att det är ett sabla otyg att stjäla andras saker. Bla är det ett bevis på liten (om någon) respekt för sina medmänniskor.

Detta till trots tycker jag inte att man skall riskera represalier långt överskridande brottets allvarlighet. I exemplet grov stöld borde en rimlig represalie bli grova böter. Detta är något jag tror och hoppas att de flesta håller med mig om.

Dock verkar många glömma bort proportionalitetsprincipen när man pratar utredningar av brott och så kallade brottsförebyggande åtgärder. Som jag ser det är den typen av aktioner som upprättande av icke frivilligt DNA-register, allmän kameraövervakning och till viss del även det som nämns angående ofrivillig delgivning av ens ramnummer grova brott mot proportionalitetsprincipen.
Anledningen till detta är att i alla ovanstående exempel kränks individens rätt till integritet redan innan man riktat misstanke om brott mot individen.
Med dylika resonemang kan man lika gärna tillåta staten att avlyssna alla telefonsamtal, all internettrafik samt göra det obligatoriskt att samtliga hem förses med dygnet runt kameraövervakning länkat direkt till polisens datorer. Trots allt sker ju den största del av den brottslighet som de flesta människor tycker är värst (våldtäkt, mord etc.) i hemmen.

Senast redigerad av en moderator:
Hej & hå... Vad är kutym? Ska vi ta och flytta detta till en annan tråd, månne?
För nu spårar vi ur. Ordentligt.

Lonewolf skrev:
> Men du se det tvärsom istället det gör jag då jag
> vet att jag har rent mjöl i påsen och ser en sån
> handling mera som att den personen bryr sig om
> andra människor i problem, självklart bör man ju
> uppträda vänligt och fråga om det är OK att man
> kollar då "en bekant blivit av med en sån" skulle
> inte ta illa vid mig om någon frågade mig det på
> ett vänligt och icke anklagande sätt.
>

I min värld finns inte det. Ett icke anklagande sätt att fråga någon om det är OK att kolla om cykeln de åker omkring på i själva verket är samma som blivit stulen från 'en bekant'.

> Tex kan man ju fråga som så att "är det OK att jag
> utesluter dig/din hoj som inblandad genom att
> kolla ramnumret på din hoj, då min kompis blivit
> av med en sån nyligen" skulle inte ta illa vid mig
> av att låta den personen kolla, speciellt som jag
> kan vara den som blivit av med min nästa gång och
> skulle då bli glad om någon hjälpte till att hitta
> den på detta sätt.
>

Jag skulle som sagt ta illa vid mig. Det hela är gravt integritetskränkande. Det är att säga 'Jag vet inte om du har snott hojjen eller inte, så jag vill kolla för säkerhets skull'. Vilket är övertrampet här.

Men det beror säkert på vilket hedersbegrepp man har, personligen ser jag inte mina medmänniskor i första hand som potentiella tjuvar och vägrar resolut att bli betraktad så själv, oaktat hur rent mjölet är. Det är kort sagt inte en j-kel som har med mig och min cykel att göra överhuvudtaget.

Situationen är naturligtvis en helt annan om jag bjuder ut cykeln till försäljning, då finns det en mycket legitim anledning att kolla upp den -- men då är vi i en annan situation, där det finns en tydlig koppling mellan mig och en presumtiv köpare, varvid helt andra hedersregler gäller (i allmänhet -- lita på alla, vid kommers -- Caveat emptor... :) ). Inte så att jag har för vana att agera mindre hedersamt i affärer än privat, men integritetsprincipen är då inte tillämplig.

> Tycker även att det är OK med ett allmänt DNA
> register för att kunna rentvå folk från
> misstankar.

Eh, nej. Vi ska nog inte ta den diskussionen här och nu. Men jag känner att bara en bottenlös (och möjligen berömvärd) naivitet kan föda tanken att ett DNA-register skulle användas enkom för detta.

> Dessutom behövs det flera kameror för
> en säkrare stadsmiljö, det är ett utmärkt sätt att
> förebygga brott och dem enda som inte vill filmas
> är ju busarna och dem ska inte få bestämma
> reglerna!
>

Jag vill inte filmas. Betyder det att jag är en av busarna? Dessutom, vad jag vet så har de kameror som monterats upp i den här änden av landet inte minskat brottsligheten alls...

Tjuven tyckte jag verkade ha synnerligen god smak. Har aldrig sett en Cube cykel, vet inget om den men fasen vad snygg den var.
Personligen anser jag att stölden borde bestraffas enligt koranen....

Shit nu kanske jag får runars ovänner efter mig.

Phew, tur att jag läste ordentligt vad ART skrev :) Höll precis på att ladda för ett långt inlägg när jag såg: "Situationen är naturligtvis en helt annan om jag bjuder ut cykeln till försäljning, då finns det en mycket legitim anledning att kolla upp den -- men då är vi i en annan situation, där det finns en tydlig koppling mellan mig och en presumtiv köpare, varvid helt andra hedersregler gäller (i allmänhet -- lita på alla, vid kommers -- Caveat emptor... :) ). Inte så att jag har för vana att agera mindre hedersamt i affärer än privat, men integritetsprincipen är då inte tillämplig."

Fick för mig att du skulle ta illa upp om någon kollade ramnumret vid försäljning, men det var ju intre det du menade.

Seriöst, kom det någon och vände upp och ner på min hoj för att "dom ville kolla" skulle jag bli rabiat, rent av våldsam! Oavsett vilken ursäkt personen hade! Iofs skulle jag kunna köpa ursäkten om det var så att jag hade en extremt ovanlig cykel, där det bara finns tre i Sverige eller så...
Det stals tre Scott mountainbike i stockholm förra veckan (säkert fler men det var dom som kom med i rapporten), menar ni då att det är ok att vända upp o ner på alla Scott man ser "bara för att en kompis fick sin stulen"?

Vid köp så har jag som köpare en skyldighet att kontrollera att varan inte är stulen, så då är det en helt annan sak.

Mattias L skrev:
> Phew, tur att jag läste ordentligt vad ART skrev
> :) Höll precis på att ladda för ett långt inlägg
> när jag såg: "Situationen är naturligtvis en helt
> annan om jag bjuder ut cykeln till försäljning, då
> finns det en mycket legitim anledning att kolla
> upp den -- men då är vi i en annan situation, där
> det finns en tydlig koppling mellan mig och en
> presumtiv köpare, varvid helt andra hedersregler
> gäller (i allmänhet -- lita på alla, vid kommers
> -- Caveat emptor... :) ). Inte så att jag har för
> vana att agera mindre hedersamt i affärer än
> privat, men integritetsprincipen är då inte
> tillämplig."
>
> Fick för mig att du skulle ta illa upp om någon
> kollade ramnumret vid försäljning, men det var ju
> intre det du menade.
>
> Seriöst, kom det någon och vände upp och ner på
> min hoj för att "dom ville kolla" skulle jag bli
> rabiat, rent av våldsam! Oavsett vilken ursäkt
> personen hade! Iofs skulle jag kunna köpa ursäkten
> om det var så att jag hade en extremt ovanlig
> cykel, där det bara finns tre i Sverige eller
> så...
> Det stals tre Scott mountainbike i stockholm förra
> veckan (säkert fler men det var dom som kom med i
> rapporten), menar ni då att det är ok att vända
> upp o ner på alla Scott man ser "bara för att en
> kompis fick sin stulen"?
>
> Vid köp så har jag som köpare en skyldighet att
> kontrollera att varan inte är stulen, så då är det
> en helt annan sak.
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

Jag håller med Mattias här. Man kan göra envarsingripande enbart om det är på bar/färsk gärning. Alltså om man ser brottet när det skall till att begås, under pågående brott eller om gärningsmannen är på flykt från brottsplatsen. Då och endast då har ni som privatpersoner rätt att ingripa. Om man ändå skulle gripa en person som trampar runt med ens från förra veckan stulna cykel riskerar man själv åtal för olaga frihetsberövande.

~K

Vad man naturligtvis _kan_ göra, i synnerhet när det gäller en såpass ovanlig cykel som CUBEn här är att ringa och tipsa om en slik siktas, gärna kompletterat med bild från mobilkamera eller liknande.

Dessa tips kan sedan lagens lån...er, ordningsmakten agera utifrån. Kan man hoppas, iallafall.
Om en polis i tjäsnteutövande någon gång ber att få titta på mitt ramnummer så lovar jag att själv vända på cykeln med ett leende på läpparna. :)

Ett tips kan nog vara att INTE gå på en cyklist på en cube-hoj och fråga/titta om den är stulen.
Det är ju en riktigt allvarlig provokation. Jag själv hade med största sannolikhet slagit den
nyfikna personen på käften omgående. Och då ska man tänka på att jag är en väldigt lugn och
sansad person som absolut undviker konflikter i vanliga fall.

Att man däremot kan rapportera till Sivert om man ser en sådan cykel till salu för en
låg summa pengar är helt ok. Eller fråga säljaren efter kvitto osv. Men man kan absolut inte
anklaga vem som helst som man ser i skogen för att vara cykeltjuv. Då kommer man råka
illa ut.

OT har det redan varit ett bra tag nu så ett mer eller mindre gör varken till eller från.

*suckar djupt*
Karlar... Nä, killar eller möjligtvis män - inte karlar enligt min definition.
Vem har snackat om att kasta sig över varje ägare av en FS Cube? Vem har snackat om att anklaga varje person som har en FS Cube? Bara undrar... Snacka om att dra stora växlar på det hela... O sen kan man lägga fram saker o ting på lite olika sätt... I alla fall om man är tjej ;)

Trodde aldrig nåt sånt här skulle poppa upp i skallen på mig. Kul att jag inte slutar bli överraskad av mina egna reaktioner...

anki skrev:
> *suckar djupt*
> Karlar... Nä, killar eller möjligtvis män - inte
> karlar enligt min definition.

Ska detta bli en könsmaktspolitisk fråga nu, hmm? :)
I och för sig är jag inte särskilt intresserad av din definition, men lite kul kunde den kanske vara att ta del av?

> Vem har snackat om att kasta sig över varje ägare
> av en FS Cube? Vem har snackat om att anklaga
> varje person som har en FS Cube? Bara undrar...

Du. Eller iallafall varje fulldämpad på tävling. Indirekt visserligen, men du skrev:

>>Skrivet av anki i förrgår 08:48
>>
>>Storlek på hojen? Ramnummer?
>>Lär väl inte rulla så många heldämpade Cube än så länge
>>runt om på tävlingarna. Blir till att hålla >>ögonen öppna,
>>Kvänum nästa och sen resten av tävlingarna i cupen.

Samt:

>>Skrivet av anki i förrgår 10:58
>>
>>Tror inte det är någon som tar illa vid sig om
>>man kollar - utan att kasta sig över honom/henne.
>>Ett tecken på att man bryr sig helt enkelt.

> Snacka om att dra stora växlar på det hela... O
> sen kan man lägga fram saker o ting på lite olika
> sätt... I alla fall om man är tjej ;)
>

Tja, om det inte är uppsökande verksamhet i avsikt att kolla ramnummer du syftade på så kanske du får fundera på att uttrycka dig lite tydligare?

> Trodde aldrig nåt sånt här skulle poppa upp i
> skallen på mig. Kul att jag inte slutar bli
> överraskad av mina egna reaktioner...
>

Med mindre än att du berättar vad 'nåt sånt här' är så befarar jag att jag aldrig får reda på det... :P

anki skrev:
> Vem har snackat om att kasta sig över varje ägare
> av en FS Cube?

mattel: rikard! *s*

>Vem har snackat om att anklaga
> varje person som har en FS Cube? Bara undrar...
> Snacka om att dra stora växlar på det hela... O
> sen kan man lägga fram saker o ting på lite olika
> sätt... I alla fall om man är tjej ;)

mattel: ok, av ren nyfikenhet så undrar jag hur du (som tjej) tänkt lägga fram en fråga så att du får mig att vända på min ärligt inköpta hoj och visa ramnr när vi möts i skogen utan att samtidigt få mig att känna mig som en potentiell cykeltjuv?

Utan att ytterligare upprepa tidigare inlägg av andra så måste jag säga att jag instämmer helt med ART. Det är en kränkning att kontrollera mig utan några som helst grunder eller orsaker.

I mitt (extra-)yrke som väktare är det en mycket känslig balansgång när man utsätter folk för kontroller av olika slag och jag tror att anledningen till att många har svårt för väktare till stor del beror på att många väktare har svårt att hitta en bra balansgång och känsla. Däremot är det annorlunda vid dessa kontroller då det handlar om att det finns konkreta, reella skäl för en kontroll (om ett butikslarm gått, eller om vid inpasseringskontroller till nån byggnad tex). Svårt det där, och tom när jag jobbar vid ett skyddsobjekt, med _mycket_ stränga regler tar folk illa vid sig när man kontrollerar.
Säger jag emot mig själv? Poängen är att det måste finnas grund för kontrollen..

Tillbaka
Topp