Cube Editor - utrymme för skärmar och däck?

biffsorken

Aktiv medlem
Någon som har en Cube Editor eller Hyde och kan mäta eller bidra med erfarenhet?

Enligt Cube själva har modellen Editor 40-622 i däck och 42 mm clearance. Å andra sidan är de rekommenderade skärmarna ACID MUDGUARD SET 45 28'' BB MOUNT 2.0 som har maximum tire width of 1.4" (dvs 35,5 mm). Det går inte ihop. Kollar jag på produktbilderna ser det rätt trångt ut i framgaffeln med originaldäck utan skärmar.

Min nuvarande Merida S-Presso har 46 mm breda skärmar i en framgaffel med cirka 55 mm bredd och höjd från mitten av fälgen och 35 mm dubbdäck får plats. Bak har jag 40 mm dubbdäck, men där är det ju mer utrymme.

Dubbdäck är alltså ett krav.

Bra inspel. När jag kollar på Travel SLX verkar den ha samma ram, samma 45 mm-skärmar och 42 mm clearance, men 37 mm däck. Finns bild även där. Undrar om inte 40 mm sommardäck och 35/40 mm dubbdäck fram/bak ändå ryms?

Jag är lite mer sugen på Editor för priset, styret och färgen.

Bra inspel. När jag kollar på Travel SLX verkar den ha samma ram, samma 45 mm-skärmar och 42 mm clearance, men 37 mm däck. Finns bild även där. Undrar om inte 40 mm sommardäck och 35/40 mm dubbdäck fram/bak ändå ryms?

Jag är lite mer sugen på Editor för priset, styret och färgen.

Man kan ser på bilden att Travel SLX har mycket utrymme mellan däck och skärm. Med 5 mm extra än min Travel SL har du bra utrymme till dubb med 40 mm däck.

Hmm. Enligt din länk har Travel SL 2018 47 mm clearance till 42 mm däck. Så Travel SLX 2023 (och troligen Editor 2023) har 5 mm mindre för både däck och clearance, verkar det som.

Min Travel har 5 mm kortare kedjestag och därför mindre utrymme, men 42 mm däck passar med skärmar. Enda problem är med snömodd, där förvändlas däxk+skärm till en snöspruta. Några mm extra utrymme skulle vara bra, men du har ju det.

Ja har bytt till 40 mm däck bak. Ska också byta fram. Kanske löser det problemet med snömodd.

Right. Det ser bara så trångt ut vid framgaffeln.

Bilagor

• Cube_tajt_framgaffel.png
    Cube_tajt_framgaffel.png
    155.6 KB · Besök: 117
Jag mejlade även Cube och har nu fått svar. Nu måste jag ju inte använda just deras skärmar. Tror fortfarande att 35 mm dubbdäck fram och 40 mm dubbdäck bak kan fungera.

FRÅGA:
"Hi!
I would like a clarification about which mudguards and tyres actually fit in the 2023 Editor, because I find conflicting information on your product web pages.

The background is that I am looking for an all-year urban-city commuter. Mudguards and studded winter tyres are a must. Currently I ride a similar-type Merida S-Presso i8-D with 46 mm mudguards (I measured with caliper) that have enough space for both Schwalbe Marathon Winter 35-622 and Suomi Hile W240 40-622 studded tyres.

According to your product page the Editor has 40-622 summer tyres and 42 mm clearance:

However the recommended (on above product page and in your downloadable compatibility sheet) mudguards ACID MUDGUARD SET 45 28'' BB MOUNT 2.0 have a maximum tire width of 1.4" (35,5 mm), which means the standard 40-622 tires of the bike would nominally not fit.

So either:
A. The 45 mudguards actually fit larger tires than 1.4". The product images of the inside of the mudguard actually shows a stamped text 1.45", but that is still too narrow.
B. One needs to use the 50 mm ACID mudguards with "maximum tire width 1.5" / ETRTO 40-622"

To summarize:
1. Can the Editor use 40-622 tires with mudguards at all?
2. Can the Editor use 40-622 studded tires with mudguards?
3. Do the ACID 50 mudguards fit inside the forks (perhaps tight, but possible)?
4. Are actually the ACID 45 mudguards large enough, like my current 46 mm ones?
5. Bonus: What is the inner width of the front fork? What is the vertical distance between rim and the top of the front fork?

I think the Editor would be a really nice bike for me - there are not many alternatives - but this must be clarified before I dare to order."

SVAR:
"Dear Mr. NAMN,

Thank you for your message and your interest in our products. Due to an increased amount of messages, there are currently delays in responding. We apologize for this.

The Editor is relatively narrowly designed in this respect. The 45mm mudguard fits a 40mm tyre. However, the legally prescribed 6mm freedom is then no longer adhered to. Therefore, it is best to ride this bike with a 35mm tyre. The mudguard has two edges that "press" into the triple clamp, so it cannot be adjusted high enough. With a little fiddling and a little pain, you can get it right with the 40mm tyre.

We don't think, that you can use 40mm studded tires with mudguards. Bigger mudguards don't fit and the 45mm are large enough.

We cannot answer the bonus question spontaneously at the moment. Perhaps you can check this directly with your dealer.

We hope we were able to help you in this matter.

For more information, please visit the HELPDESK page on our website: https://www.cube.eu/support/help-faq

Best regards from Waldershof,
Your CUBE Team
NAMN"

Tack för hjälpen!

Det trista är att när jag skrev förstainlägget fanns cykeln fortfarande hos Bikester för 17315 kr, vilket är riktigt bra för en svensk butik. Tyvärr hann den bli slutsåld i storlek S. Bike-Discount har den för 1699 euro plus 65 euro i frakt, vilket är klart mer plus att jag tror att eventuell reklamation blir krångligare.

Ett alternativ är annars Hyde Race. Skillnaden verkar främst vara baknavet (Alfine 8) och lite enklare skivbromsar. Den är förstås också slutsåld hos Bikester.

Tack för hjälpen!

Det trista är att när jag skrev förstainlägget fanns cykeln fortfarande hos Bikester för 17315 kr, vilket är riktigt bra för en svensk butik. Tyvärr hann den bli slutsåld i storlek S. Bike-Discount har den för 1699 euro plus 65 euro i frakt, vilket är klart mer plus att jag tror att eventuell reklamation blir krångligare.

Ett alternativ är annars Hyde Race. Skillnaden verkar främst vara baknavet (Alfine 8) och lite enklare skivbromsar. Den är förstås också slutsåld hos Bikester.

Det finns en betydligt snyggare Editor från 2022 för 1345 euro hos bike24, men bara i XS. XS har nästan samma reach som S men 18 mm lägre stack.

Har funderat på en editor också, kommer nog vilja köra den med skärmar ändå, men travel kommer väl inte med alfine 11?

Travel SLX har Alfine 11.

Jag hittade en tabell för min S-Presso (iofs två år senare modell) och 50 cm där ligger aningen närmare Cube S än XS.

15 mm längre chainstay plus att stack minus head tube antyder 10-20 mm längre framgaffel ger väl lite mer utrymme för däck och skärmar. Jag är 167 cm med 77,5 cm grenhöjd, så Cube tycker att jag ligger mellan storlekarna. Undrar om inte Cube XS är lite låg, fast det kanske mest är höjd över marken som skiljer om reach är nästan lika.

En annat jag sak jag funderar lite över är hur chainstay påverkar möjligheten att ha cykelväska utan att slå in hälarna. Oftast en Cobag i mitt fall. Det beror kanske mest på pakethållaren?

Svååårt. Många faktorer som får mig att tveka, fast jag behöver en ny cykel. S-Presson börjar bli sliten och jag tänkte ta den till fritidshuset medan den fortfarande håller.

Nu har jag kontrollmätt och cykeln stämmer med en annan tabell jag hittade i 2010-katalogen, med två avvikelser. Chainstay är 430 mm istf 445 mm och top tube horizontal 530 mm istf 560 mm. Det stämmer hyfsat med axelavståndet på 1020 mm istf uppgivna 1052 mm. Jaja. Jag hade utnyttjat 100 mm av sadelstolpens 220 mm reglermarginal och seat tube var alltså 500 mm jämfört med 440/480 mm för Cube XS/S. Slutsatsen blir att Cube XS nog passar.

Cube Editor/Hyde/Travel har konstiga geometri där reach skiljer sig bara 2 cm mellan XS och XL. Men stack skiljer sig mycket. Om man sätter stammen på samma höjd på XS som på S tappar man 6 mm i effektiv stack.

Jag tycker att min Travel SL i 54 cm (M) är lite kort. 58 cm har bara 5 mm längre reach, men 19 mm högre stack ger större skillnad i effektiva reachen.

Nu har jag fått cykeln, liksom separata paket med långa 45 mm SKS-stänkskärmar, pakethållare och stöd. Hittills bara lyft den ur kartongen. En provmätning antyder att den är ungefär lika rymlig som min Merida, men i morgon ska jag måtta med skärmarna. Då får jag även se lackkulören i dagsljus. Redan ikväll är det dock uppenbart att fälgarna är i ofärgad aluminium istället för svarta. OK att de varnar för att vissa komponenter kan avvika från specifikationerna och även utseendet, men det här var jag inte beredd på. Får se om jag vänjer mig.

Nu har jag fått cykeln, liksom separata paket med långa 45 mm SKS-stänkskärmar, pakethållare och stöd. Hittills bara lyft den ur kartongen. En provmätning antyder att den är ungefär lika rymlig som min Merida, men i morgon ska jag måtta med skärmarna. Då får jag även se lackkulören i dagsljus. Redan ikväll är det dock uppenbart att fälgarna är i ofärgad aluminium istället för svarta. OK att de varnar för att vissa komponenter kan avvika från specifikationerna och även utseendet, men det här var jag inte beredd på. Får se om jag vänjer mig.

Det låter som du fick ett modell från 2022 (som jag tycket är snyggare).

Det är helt klart 2023 blue-black. Fast det är en lätt grön ton i det blå, även i dagsljus. Inte riktigt som på bilderna. Det är AlexRims och ett annat vevparti än i orginalspecifikationen. Antagligen samma som https://www.bike24.com/p2676824.html där de anger vilka komponenter som skiljer sig mot originalspecifikation. Jag gissar att det 2022-exemplaret också har ljusa fälgar, fast det kanske passar bättre?

Bilagor

• Cube-Editor.jpg
    Cube-Editor.jpg
    376.6 KB · Besök: 127
Det är helt klart 2023 blue-black. Fast det är en lätt grön ton i det blå, även i dagsljus. Inte riktigt som på bilderna. Det är AlexRims och ett annat vevparti än i orginalspecifikationen. Antagligen samma som https://www.bike24.com/p2676824.html där de anger vilka komponenter som skiljer sig mot originalspecifikation. Jag gissar att det 2022-exemplaret också har ljusa fälgar, fast det kanske passar bättre?

Ah, jag läste fel. Trodde att du skrev att ramen var alu färgad, men du skrev hjul. Då är det en 2023 model med "vanliga" Corona problemet ...

Hur är förresten styret? Jag inbillar mig att styret känns onödigt brett på denna typ av hoj?

Jag har kapat eller bytt styret på alla pendlingcyklar jag har köpt. Kapade low riser styret på min Cube travel SL så smal som det gick med bromshandtag flyttat längst in. Fortfarande lite bred för min smak, bara i snön önskade jag mig ett bredare styre. Editor verkar har flat bar, så det går att kapa hur mycket man vill.

Jag kapade 25 mm av vardera styrände igår, men har inte hunnit provcykla. De har ofta hakat i andra cyklar i ställen på jobbet.

Cykeln går tyst och mjukt. Det händer kanske varannan vecka att en växel slinter. Ungefär som på min förra, som hade Alfine 8.

Båda hjulen hade lösa ekrar och några ekernipplar gängade över. Det blev garantireparation på Bikesters butik i Nacka. Efter denna fick jag en resonans i frambromsen, som inte har försvunnit helt trots justering och bed-in. Bakbromsen är perfekt len.

Stänkskärmarna då?

Bak är det gott om plats, men Cube har ett specialfäste vid sadelstagen som inte passade hållaren på skärmen, så där blev det buntband istället för skruv. Fram är det trångt. Jag tror jag ska borra eller fila bort några millimeter till på det vertikala blecket som fäster i framgaffeln, för det är en lite spalt mellan gaffel och skärm som jag hellre har mellan skärm och däck.

Jag behövde spänna remmen efter ett par månader. Med Gates app gick jag från 23 Hz till 40-45 Hz.

Bilagor

• Cube-Editor_Litelok.jpg
    Cube-Editor_Litelok.jpg
    1 MB · Besök: 114
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp