Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!

Crossmax

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Jag är i slutfasen av en beställning av en custom gravelhoj från en mycket duktig rambyggare, som utifrån mina mått satt ihop nedan förslag på geometri. Jag har stor tillit till honom och hans förslag på geometri, men vill ändå höra mig för här om det är några dimensioner i nedan skiss som sticker ut för er som är bevandrade i ramgeometri och särskilt för en gravelhoj. Jag vill att cykeln är optimerad för grusegenskaper med 700x50 mm däck, men den ska vara tillräckligt allround för att kännas rolig på såväl landsväg (då med 700x32 mm däck) som lättare stig.

Jag är 170 cm kort med c. 80 cm innersöm och 165 cm mellan fingertopparna. Nedan siffror antar 700x50 mm däck.

EKO8d2bMfpvU-RCgNqUcLE-9RMI_t2u4gNaR1FkCnowEJo-m3e_bX3kxIDNNbSkGym5lpydXsziAIcYc9qLApIOMKizuQoBI-8aG9Kaezj63sgIEsAj8rlEC2SHVeKKwqaAo1Zf2hhdQKgRkSQ


Shoot your opinions!
 

Makten

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Har ingen input angående geometrin (eftersom min smak är lite speciell), men jag skulle betänka utrymme för stänkor. Ser vääääldigt trångt ut där, men det kanske funkar med mindre däck?
Lite hål för att kunna fästa väskor och ANNAT kan också vara trevligt om man ska cykla långt nån gång.

Och så en komponentdetalj; köp inte ett onödigt brett bockstyre. Det känns bara skumt och det blir helt keff när/om man ligger i bocken. Tror det är vettigare att köra på samma bredd som du hade valt för LVG, vilket jag antar är anpassat till ens axelbredd.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Har ingen input angående geometrin (eftersom min smak är lite speciell), men jag skulle betänka utrymme för stänkor. Ser vääääldigt trångt ut där, men det kanske funkar med mindre däck?
Lite hål för att kunna fästa väskor och ANNAT kan också vara trevligt om man ska cykla långt nån gång.

Och så en komponentdetalj; köp inte ett onödigt brett bockstyre. Det känns bara skumt och det blir helt keff när/om man ligger i bocken. Tror det är vettigare att köra på samma bredd som du hade valt för LVG, vilket jag antar är anpassat till ens axelbredd.
Bra input! Nuvarande skiss ska funka med 700x50-däck och stänkor (tror skissen eventuellt förstorar upp däcken som proxy för stänkor), och även toe overlap ska vara ok ur det hänseendet.

Monteringshål på överrör, 3 flaskställ (ett på undersidan av diagonalröret) samt kanske även på gaffelbenen är tanken.

Jag kommer köra 400 mm bockstyre (precis som du säger samma jag hade när jag cyklade lvg) med 450 mm inkl flare.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Jag är i slutfasen av en beställning av en custom gravelhoj från en mycket duktig rambyggare, som utifrån mina mått satt ihop nedan förslag på geometri.
Kul projekt, hoppas att du blir nöjd med den
Du får väldigt gärna återkomma när du har en komplett cykel
Jag vill att cykeln är optimerad för grusegenskaper med 700x50 mm däck, men den ska vara tillräckligt allround för att kännas rolig på såväl landsväg (då med 700x32 mm däck) som lättare stig.
Enl vad jag förstår kan det pga den plats som behövs för 50mm däck på 622-hjul vara svårt att få en ramgeometri som känns rolig även med 32mm däck på 622-hjul.
En bättre väg kan då vara att optimera ramen för 32mm däck på 622-hjul men att den samtidigt har plats för 50mm däck på 584-hjul, funkar det borde risken för att cykeln upplevs som "trög" och "traktoraktig", åtminstone jmf med om ramen vore gjord för smala däck på 622-hjul.
Hjuldiametern med däck blir då såpass lika att det även är enklare att få skärmar att funka och se snyggt ut, om det nu skulle vara aktuellt,
En ram som är gjord för både smala däck på 622-hjul och feta däck på 584-hjul är Rondo HVRT
så här skriver tillverkaren
"It will take tires up of sizes up to 30mm on 700C wheels, or 47mm on 650B."

Ytterligare en sak kan väl vara att redan från börja göra ramen så flexibel och framtidssäker som möjligt, dvs redan nu se till att den tillverkas med sådant som fästen för skärmar och pakethållare bak liksom bikepackingfästen på både gaffel, ovansida toppröret och undersida diagonalröret, även för 2x och framväxel, även om du nu kommer att använda den enbart 1x. Det går även att förbereda gaffeln för intern dragning av både bromsslang och navdynamokabel, utöver bikepackingfästena.

Kan ngt av allt detta vara intressant för dig?

Vad säger din rambyggare?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Och så en komponentdetalj; köp inte ett onödigt brett bockstyre. Det känns bara skumt och det blir helt keff när/om man ligger i bocken. Tror det är vettigare att köra på samma bredd som du hade valt för LVG, vilket jag antar är anpassat till ens axelbredd.
Håller helt med. De där breda bockstyrena är görkonstiga att cykla med. Jag har en axelbredd på drygt 43 cm (c/c) och tycker att 42 cm är på gränsen till för brett.
 

jolov

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
En sak jag tänkt på med min brother är att den har dragning för dropper, men fortfarande 27.2 stolpe.
Att gå upp till 30.9 ökar utbudet väldigt mycket, och ifall man vill jaga komfort genom sadelstolpen kan man ju köra en shim för 27.2 el 25.4
(Om man nu tänker att man skulle vilja ha en dropper i framtiden.)



Bolt on fästen på toptube för en väska ser smidigt ut. Lär vara bra mkt stabilare än kardborrealternativen
 

Crossmax

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Kul projekt, hoppas att du blir nöjd med den
Du får väldigt gärna återkomma när du har en komplett cykel

Enl vad jag förstår kan det pga den plats som behövs för 50mm däck på 622-hjul vara svårt att få en ramgeometri som känns rolig även med 32mm däck på 622-hjul.
En bättre väg kan då vara att optimera ramen för 32mm däck på 622-hjul men att den samtidigt har plats för 50mm däck på 584-hjul, funkar det borde risken för att cykeln upplevs som "trög" och "traktoraktig", åtminstone jmf med om ramen vore gjord för smala däck på 622-hjul.
Hjuldiametern med däck blir då såpass lika att det även är enklare att få skärmar att funka och se snyggt ut, om det nu skulle vara aktuellt,
En ram som är gjord för både smala däck på 622-hjul och feta däck på 584-hjul är Rondo HVRT
så här skriver tillverkaren
"It will take tires up of sizes up to 30mm on 700C wheels, or 47mm on 650B."

Ytterligare en sak kan väl vara att redan från börja göra ramen så flexibel och framtidssäker som möjligt, dvs redan nu se till att den tillverkas med sådant som fästen för skärmar och pakethållare bak liksom bikepackingfästen på både gaffel, ovansida toppröret och undersida diagonalröret, även för 2x och framväxel, även om du nu kommer att använda den enbart 1x. Det går även att förbereda gaffeln för intern dragning av både bromsslang och navdynamokabel, utöver bikepackingfästena.

Kan ngt av allt detta vara intressant för dig?

Vad säger din rambyggare?
Tack för input, Håkan!

Jag avser att köra den främst med 622 och stor volym i däcken (45-50 mm), så känns dumt att optimera geometrin för 32 mm däck. Egenskaper som lvg-cykel är sekundärt, men vill ändå att den inte ska kännas allt för konstig i en lvg-konfig. Eventuellt får jag helt enkelt montera större slicks än 32 mm.

Fästen för skärmar (samma som pakethållare?) på ram och gaffel kommer specas, samt monteringshål på överrör, 3 flaskställ (ett på undersidan av diagonalröret) samt sannolikt även på gaffelbenen är tanken.

Gällande framtidssäkring så kommer det vara ett 1x-bygge enbart, men jag har en plan där... Gaffeln (och hela cykeln som sådan) kommer ha intern dragning av bromsslang etc., men tror jag skippar navdynamointegration. Generellt kommer det vara ett mkt cleant bygge (hoppas jag), varför jag inte vill ha framväxelfästen och hål i ramen som jag inte avser nyttja.
 

Makten

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Bra input! Nuvarande skiss ska funka med 700x50-däck och stänkor (tror skissen eventuellt förstorar upp däcken som proxy för stänkor), och även toe overlap ska vara ok ur det hänseendet.

Monteringshål på överrör, 3 flaskställ (ett på undersidan av diagonalröret) samt kanske även på gaffelbenen är tanken.

Jag kommer köra 400 mm bockstyre (precis som du säger samma jag hade när jag cyklade lvg) med 450 mm inkl flare.
Skulle även tänka en gång till angående flare. Själv tycker jag det känns helt bakvänt att ha händerna bredare isär nere i bocken. Det är ju då om nån gång man vill kura ihop liksom.

Edit: Ja det är snyggt, men praktiskt? Fan vet.
 

kroem

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Kul! Får man fråga från vart? Vilka material?
Kommer du köra full ICR/ACR/DCR eller vad det nu kallas?

En sak jag beställt på min, nya, customram är ett tredje bolthål vid downtube flaskstället, så du kan sätta fästet extra långt ner om du har ramväska.
 

C-dale

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Om man vill cykla nerför branta, ruffiga backar är det fint med bockstyre med flair och helst sänkstolpe också . Gillar Ritcheys Hypermax för gott grepp i bocken.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Skulle även tänka en gång till angående flare. Själv tycker jag det känns helt bakvänt att ha händerna bredare isär nere i bocken. Det är ju då om nån gång man vill kura ihop liksom.

Edit: Ja det är snyggt, men praktiskt? Fan vet.
Det beror på hur man använder styret. Jag gillar flare eftersom jag nästan alltid håller i bocken när jag ståcyklar och upplever att jag får bättre hävarm då, på nåt sätt. När det går fort och är stökig terräng eller dålig väg är det skönt att ha en bredare bock att hålla i (jag ligger nästan alltid i bocken då för att kunna bromsa kraftigare). En del av det behovet elimineras väl med skivbromsar, men sånt kör inte jag med ändå.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Kul! Får man fråga från vart? Vilka material?
Kommer du köra full ICR/ACR/DCR eller vad det nu kallas?

En sak jag beställt på min, nya, customram är ett tredje bolthål vid downtube flaskstället, så du kan sätta fästet extra långt ner om du har ramväska.
Det får man fråga, men kommer inte säga något förrän hojen är klar :) Och ja, det kommer bli full intern dragning av kablar.

Intressant kring flaskstället, ska överväga det! Vill samtidigt inte ha en ram med tusen hål och skruvar, så får se vad jag landar i där.
 

kroem

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Det får man fråga, men kommer inte säga något förrän hojen är klar :) Och ja, det kommer bli full intern dragning av kablar.

Intressant kring flaskstället, ska överväga det! Vill samtidigt inte ha en ram med tusen hål och skruvar, så får se vad jag landar i där.
Spännande!! Hade full intern dragning på min och det kan vara ett gissel att få på plats men snyggt är det :)

Ah förstår, annars kan man lösa det med en adapter, typ från Apidura.
 

Makten

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Det beror på hur man använder styret. Jag gillar flare eftersom jag nästan alltid håller i bocken när jag ståcyklar och upplever att jag får bättre hävarm då, på nåt sätt. När det går fort och är stökig terräng eller dålig väg är det skönt att ha en bredare bock att hålla i (jag ligger nästan alltid i bocken då för att kunna bromsa kraftigare). En del av det behovet elimineras väl med skivbromsar, men sånt kör inte jag med ändå.
Jag gissar att du då har styret högre än jag, eller är väldigt vig. Själv skulle jag aldrig välja bocken för stökig terräng. Vete fan om det skulle funka för ståcykling på väg heller, men har inte provat.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Jag gissar att du då har styret högre än jag, eller är väldigt vig. Själv skulle jag aldrig välja bocken för stökig terräng. Vete fan om det skulle funka för ståcykling på väg heller, men har inte provat.
Haha, jag är i alla fall inte vig, så jag har nog styret högre. 😉 Jag kör i princip bara gamla ramar med klassisk geometri och de har inte alla samma superstora höjdskillnad mellan sadel och styre som nya ramar med sluttande överrör och modern geometri. Jag kan tänka mig att jag har ungefär samma "drop" mellan sadel och bock som du har mellan sadel och hoods. Kanske lite större, men inte mycket.
 

aben

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
70,4 graders gaffellutning ger kursstabilitet på grus men den kommer nog kännas ganska sävlig på asfalt. Sen har rören också stor betydelse, om den är avsedd för att gå utan packning vill man inte ha ramen för styv.

Jag vill också se en byggtråd; sånt här är kul att läsa om!
 

jolov

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Jag gissar att du då har styret högre än jag, eller är väldigt vig. Själv skulle jag aldrig välja bocken för stökig terräng. Vete fan om det skulle funka för ståcykling på väg heller, men har inte provat.
Jag hänger inte med, vart håller du när det är stökig terräng? Hoodsen?
 

Makten

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Jag hänger inte med, vart håller du när det är stökig terräng? Hoodsen?
Ja. Man vill ju inte minska manöverutrymmet för överkroppen och flytta fram tyngdpunkten när det stökigt, tvärtom. Bockstyre är helt värdelöst i stök, så man får göra det minst dåliga man kan hitta på.
 

jolov

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!

Väldigt relevant. 😂 Gör som nåt proffs gjorde för 20-30 år sen, det måste ju funka bra!

Edit: Underlaget ser allt annat än stökigt ut för övrigt.
Nä, förstås.

Skulle varit kul att se hur mycket snabbare dom cyklat om någon haft möjligheten att förklara att det är bättre att hålla i hoodsen när det går fort och är stökigt. :)
 

Makten

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!


Nä, förstås.

Skulle varit kul att se hur mycket snabbare dom cyklat om någon haft möjligheten att förklara att det är bättre att hålla i hoodsen när det går fort och är stökigt. :)
I princip alla andra körde ju XC med rakt styre och det är det man gör fortfarande idag. Bockstyre kommer aldrig vara nåt annat än en usel kompromiss när det är stökigt och vad en egensinnig tomte gjorde på 80- och 90-talet är som sagt tämligen irrelevant för vad en normal motionär på gruscykel gör idag, om vederbörande nån gång ibland behöver ta sig an en knölig stig.

Tycker man att det fungerar bättre att hålla lägre när underlager blir svårare, varsågod.

Edit: Ergo, om du kommer använda bocken vid stökig cykling snarare än vid motvind på slätare underlag, är förmodligen flare vettigt. Annars förstår jag inte vitsen. :cool:
 
Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Det är så bygget föll ut. Hade en skiss med 100 mm stam och lite kortare reach, men fanns risk för toe overlap då om jag kör stänka. 90 mm känns vettigt tycker jag.
Definitivt vettigt på en gravel (och cx). Lite kort stam för lvg, men det är ju inte premisserna för detta bygge.
Ha kvar slopningen. Triangeln blir mindre och mer vridstyv och cykeln lättare att gränsla.
 

C-dale

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Ja. Man vill ju inte minska manöverutrymmet för överkroppen och flytta fram tyngdpunkten när det stökigt, tvärtom. Bockstyre är helt värdelöst i stök, så man får göra det minst dåliga man kan hitta på.
Min känsla är att tyngdpunkten hamnar lägre o längre bak när man håller i bocken. Men kan hålla med om att en mtb känns lättare att manövrera.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Jag har inte följt hippstergravel, men jämfört med en lvg har den extremt flack gaffelvinkel och ganska lång reach. Jag har bara omfamnat tåöverlappet på den typen av cykel.
 

Trim

Aktiv medlem
Custom gravelhoj - tyck till om geometrin!
Det kommer bli ett titanbygge.
När Crescent byggde i titan på direktörcykeln förstärkte de vid vevpartiet stod i tidens bok att titan är en mjuk metall men är nog mer en härd fråga som stål tråd och fjäder Eller glödgat koppar rör och oglödggat rör vet bara att mina titan glasögon bågar fjädrar till baka som stål fjäder.
 
Topp