Custom Titanium ram #Custombuild

nishihk

Medlem
Efter många och och men så bestämde jag mig för att bygga en cykel på en custom Titanium ram.
Jag bor i Kina och reser väldigt mycket med min cykel, och fram till nyligen så innebar det att packa ner min Cervelo S5 i en Scicon Aerocomfort mjuk cykeltransportväska. För det mesta gick det bra men jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte var nojjig att jag inte skulle ha en cykel att använda väl framme på destinantionen.
Jag är även en väldigt entusiastisk, men väldigt average, ultra-distans cyklist, till vilket Cervelon funkar bra, men är inte optimal för....
Därför påbörjade jag en resa för att hitta en optimal ram att bygga cykeln runt, kraven var:
1. Resetålig ram
2. Ram med traditionellt utseende (horisontell "Top tube" och traditionella "chainstays")
3. Geometri som passar mig för ultra event men som samtidigt kan ha en "slammed" styrstam
4. Plats för 32C+ däck
7. Kort hjulbas och flack styrvinkel, för livlig men stabil känsla (Likt Cervelon)

Sen uppkom ett par villhöver kriterier:
1. 27.2mm Sadelstolpe och gaffel för standard styrstam
2. Intern kabeldragning
3. Extra flaskhållare på undersida av underröret
4. Under 8kg färdigbyggd

Det tog några månader och flera excel-spreadsheets där jag jämförde geometrier och andra parametrar från många "off the shelf" metall och kolramar från både västerländska och kinesiska märken innan jag kom fram till att alla krav och önskekriterier inte kunde uppfyllas av en "off the shelf" ram under 40.000tkr.
Som tidigare nämnt så bor jag i Kina och hörde av mig till flera tillverkare av titaniumramar. Det finns mycket information online om olika kinesiska tillverkare och bra och negativa recensioner om alla. Så jag bestämde mig att höra av mig till de 4 mest populära, påbörja designprocessen med alla och gå vidare med den jag kände mig mest komfortabel med baserat på kommunikationen under designen och ritnigen på ramen som utfärdades för min granskning (jag betalade alla tillverkare för resurser de la på designen).
Med den valda tillverkaren godkände jag designen och beställde ramen, 6 veckor senare levererades ramen till min dörr, jag tog med ramen till en lokal lbs som har byggt ett antal Ti ramar, allt ifrån Passoni till Hi-Light och Litespeed och valde att gå vidare med bygget efter de gett mig "tummen upp" på utförandet.
Cykeln byggdes kortfattat upp med:
- Ultegra di2 (12sp) (11-34 kasett)
- Elilee xxe vevarmar
- Farsports S5 hjul
- FSA integrerade styrstam och styre (Aluminium)
- GP5000 clincher däck
(Jag kan kommentera med en total nedbrytning av komponenter vid förfrågan)

Vikten hamnade på 7.78kg med pedaler, flasthållare och cykeldatorhållare.
Jag lyckades uppfylla alla mina krav samt "villhöver" kriterier, till ett pris omöjligt att uppnå med en "off the shelf" ram.

Utvärdering av cykel:
Jag har nu haft tid att cykla ca 1000km på den nya cykeln, där jag flera gånger varvat med Cervelon för att bättre kunna jämföra.
Karakteristiskt så känns denna ram relativt lik Cervelon, livlig men säker styrning. Mer komfortabel, förmodligen på grund av runda tuber, rund sadelstolpe samt att sadelstolpen har mekanisk dämpning mha kolfibertriangel i toppen. Jag kan skriva en mer utförlig utvärdering senare när jag fått mer tid på sadeln men jag har en cykelresa till Thailand inplanerad nästa vecka och är lika taggad på att ta med Ti cykeln som jag hade varit över att ta med Cervelon. Jag har en del ultras planerade nästa år och alla är tänkta att köras på Ti cykeln.

Jag tycker att processen från ide till godkänd ritning är väldigt komplicerad med många val som måste göras, val som både är roliga och läskiga. I slutändan är jag dock väldigt nöjd med slutprodukten och kommer att påbörja processen med en custom Ti gravelram inom kort. Dock har jag lärt mig en del under processen under detta bygge och kommer att ändra vissa parametrar vid nästa bygge.

Mer Ti ramar åt folket, en ide:
Jag förstår och har upplevt hur komplex processen är att gå från en ide till en slutprodukt som möter den iden till 100%. Därför har jag en ide om att erbjuda en tjänst där jag hjälper till med designen från ide till godkänd ritning, där beställaren inte behöver vara i direkt kontakt med tillverkaren förrän designen är godkänt. Detta skulle säkerställa att beställarens ide uppfylldes till 100%, inklusive anpassning av ram till önskad geometri, se till att ramen fungerar med alla accessoarer och delar beställaren tänkt anväda samt att jag skulle se till att beställaren skulle få statusuppdateringar från fabrik med bilder under tiden ramen byggs. Beställaren skulle betala för ramen direkt till tillverkaren och separat en förutbestämd avgift till mig, med full trasparens på pris och att tillverkaren tar full ära för levererade produkten. Pga fluktuationer i valutor så kan jag inte säga exakt pris på en ram men i runda svängar skulle jag gissa på att ramen skulle hamna på ca 10.000 SEK (inkl. gaffel, 2x växelöron, thru-axles samt småskruvar), plus en konsultavgift från mig med.
Detta för närvarande är fortfarande en ide och jag skulle vilja höra feedback från tråden om ni anser att detta är ett intressant erbjudande och ifall ni skulle vara intresserade av upplägget med konsultavgift, och i så fall vad skulle ni anse är rimligt?
För mig handlar detta projekt inte om att tjäna pengar utan mer om att fortsatt lära mig mer och mer om industrin och samtidigt hjälpa likasinnade att ta steget till sin drömcykel.

Bilagor

• processed-77948F8C-C892-4BA5-9C22-03FFDB89E978.jpeg
    processed-77948F8C-C892-4BA5-9C22-03FFDB89E978.jpeg
    3.8 MB · Besök: 532
  • processed-5AC52303-D16D-47F7-BCEA-0BF0399CBA19.jpeg
    processed-5AC52303-D16D-47F7-BCEA-0BF0399CBA19.jpeg
    746 KB · Besök: 416
Supercoolt! 🤘 😎
Vad skulle konsultavgiften kunna vara, typ timpris x ca. tid är nog väldigt relevant å veta. Jag tycker att detta är väldigt bra idé och det är säkert många fler än bara jag som är intresserad av få se och läsa av dina eventuella cykelprojekt där du hjälper dina kunder att få fram sina drömcyklar för ett rimligt pris.

Kul projekt!
Jag tror en hel del folk skulle vilja ha sin egen hoj "graveliserad". Man är nöjd med den geometri man åker omkring med men vill åka grusväg, och då skulle man vilja kopiera över sin racergeometri till en tåligare hoj.

Supercoolt! 🤘 😎
Vad skulle konsultavgiften kunna vara, typ timpris x ca. tid är nog väldigt relevant å veta. Jag tycker att detta är väldigt bra idé och det är säkert många fler än bara jag som är intresserad av få se och läsa av dina eventuella cykelprojekt där du hjälper dina kunder att få fram sina drömcyklar för ett rimligt pris.
Ah men tack för visat intresse! Det är ganska svårt att uppskatta tiden som skulle gå åt, speciellt då jag vill fokusera på helheten där jag vill att man väljer ut alla komponenter såson vevarmar, styrstam, sadelstolpe, gruppset för att se till att allt lirar med varandra. Men samtidigt vill jag hålla prissäkerheten hos beställaren så en ide skulle vara 250 SEK/h med ett tak på 2.000 SEK eller liknande. Som sagt, mitt objektiv här är att hjälpa likasinnade att få fram drömhojar, samtidigt vill jag säkerställa att mitt engagemang i form av tid möts av engagemang i form av avgift från beställaren för att säkerställa att parterna är enade om uppgiften och att ingen spiller tid på en uppgift som inte kommer att utföras till fullo. Sorry för ett formellt svar men jobbar som projektledare i yrket och detta kommer som en arbetsskada:ROFLMAO:

Kul projekt!
Jag tror en hel del folk skulle vilja ha sin egen hoj "graveliserad". Man är nöjd med den geometri man åker omkring med men vill åka grusväg, och då skulle man vilja kopiera över sin racergeometri till en tåligare hoj.
Tackar! Och jag håller med om "Gravelisering". Det är likt approachen jag tänkt för min nästa ram som ska vara gjord för gravel. Jag kollar även med Ti tillverkaren ifall man skulle kunna experimentera med "flip chip" i bakre axeln för att till viss del kunna ändra hjulbasen/max däckstorlek för att anpassa cykeln för gravel, men samtidigt behålla livligheten ifall man väljer att sätta i lvg hjul och däck under sommaren.

Timpris är nog lägre på att välja sadelstolpe än på produktionsdesign. Jag antar att firman gör det senare som vid all custom? Du väljer geo och några features men firman ser till att det blir en fungerande cykel av det?

Ah men tack för visat intresse! Det är ganska svårt att uppskatta tiden som skulle gå åt, speciellt då jag vill fokusera på helheten där jag vill att man väljer ut alla komponenter såson vevarmar, styrstam, sadelstolpe, gruppset för att se till att allt lirar med varandra. Men samtidigt vill jag hålla prissäkerheten hos beställaren så en ide skulle vara 250 SEK/h med ett tak på 2.000 SEK eller liknande. Som sagt, mitt objektiv här är att hjälpa likasinnade att få fram drömhojar, samtidigt vill jag säkerställa att mitt engagemang i form av tid möts av engagemang i form av avgift från beställaren för att säkerställa att parterna är enade om uppgiften och att ingen spiller tid på en uppgift som inte kommer att utföras till fullo. Sorry för ett formellt svar men jobbar som projektledare i yrket och detta kommer som en arbetsskada:ROFLMAO:
Jag älskar formella svar pga. jag haft liknande yrke och när det gäller tekniska nörderier. 😅🥰

Timpris är nog lägre på att välja sadelstolpe än på produktionsdesign. Jag antar att firman gör det senare som vid all custom? Du väljer geo och några features men firman ser till att det blir en fungerande cykel av det?
Stämmer delvis, om man tar sadelstolpe som exempel så kommer firman att se till att den valda sadelstolpen kommer att passa att montera i ramen, ex 27.2mm dia. Dock kommer de inte att kolla på detaljer så som min/max installationslängd på sadelstolpen. Det kan påverka geometri eller val av sadelstolpe. Låt säga att någon bestämmer sig för specifik stack/reach och önskar traditionell triangel med horisontellt överrör, men samtidigt så tillåter inte den önskade sadelhöjden minimal installationslängd på sadelstolpe, eller att sadelstolpen skulle sticka ut så lite att cykeln skulle kunna kännas för styv i baken. Då skulle man kunna diskutera att göra ramen kompakt och sänka överröret, eller sänka sittsagen (seatstays) etc.
Som sagt, tjänsten jag funderar på att erbjuda är vägledning för att säkerställa att beställaren får det de tänkt sig och instruera Ti tillverkaren att implementera det i designen.
Men det du säger stämmer, Ti tillverkaren skapar ritningen och ser till att det blir en fungerande cykelram, dock kan det ibland leda till oönskade effekter.

Tackar! Och jag håller med om "Gravelisering". Det är likt approachen jag tänkt för min nästa ram som ska vara gjord för gravel. Jag kollar även med Ti tillverkaren ifall man skulle kunna experimentera med "flip chip" i bakre axeln för att till viss del kunna ändra hjulbasen/max däckstorlek för att anpassa cykeln för gravel, men samtidigt behålla livligheten ifall man väljer att sätta i lvg hjul och däck under sommaren.
Jag tänker att flip chip är typ i linje med ett multiverktyg. Man vill ha flera olika funktioner i samma verktyg och till slut står man där med något som aldrig riktigt levererar. Jag tycker att det är bättre med renodlade verktyg, och cyklar.
1000013793.jpg

Jag tänker att flip chip är typ i linje med ett multiverktyg. Man vill ha flera olika funktioner i samma verktyg och till slut står man där med något som aldrig riktigt levererar. Jag tycker att det är bättre med renodlade verktyg, och cyklar.
Visa bilaga 740630
Jo det är sant, dock föredrar vissa multiverktyg framför enskilda av olika anledningar. Detta är väl en del av n+1 dilemmat vi alla får slåss med varje dag…😂

Jo det är sant, dock föredrar vissa multiverktyg framför enskilda av olika anledningar. Detta är väl en del av n+1 dilemmat vi alla får slåss med varje dag…😂
Om du skulle göra en bedömning av vad en färdig customram landar på med din expertis, bygge, lacketing och frakt. Det är nog gravel eller touring som är nest aktuellt för folk. I vilken härad landar man? Jag förstår att det är lite hur-långt-är-ett-snöre-svar på frågan eftersom det är många val, men det vore intressant att veta ungefär.

Om du skulle göra en bedömning av vad en färdig customram landar på med din expertis, bygge, lacketing och frakt. Det är nog gravel eller touring som är nest aktuellt för folk. I vilken härad landar man? Jag förstår att det är lite hur-långt-är-ett-snöre-svar på frågan eftersom det är många val, men det vore intressant att veta ungefär.
Ah men absolut, det finns ju oändligt många val man kan göra, men kan ta min egna ram som exempel. Det är en Ti ram för lvg med ”double butted” överrör och ”downtube” för att spara lite på vikt. T47BB samt ett extra fäste för vattenflaska på undersidan av ”downtube” och endast kompabilitet med el-växlar. Detta inklusive gaffel som motsvarade mina krav på geo, 2x växelöron och thru axles kostade 950USD. På detta fick jag höra från tillverkaren får man lägga på 235USD för frakt och 45USD avgift till paypal för säker betalning. Detta plus min avgift som skulle toppas på 2.000 SEK skulle leda till runt 15.500 SEK. Detta pris skulle även gälla för motsvarande gravelram. Men som sagt, man kan komma undan billigare och dyrare, jag har rå satin Ti finish, men skulle cykeln eller gaffeln lackas så skulle det tillkomma en kostnad, skulle man inte vilja köra på ”double butted” tuber så sänks kostnaden. Så finns mkt som kan påverka kostnaden men i runda svängar så hamnar man på runt 15tkr. Samtidigt så kan man spara ganska mycket om man beställer 2 ramar eller går ihop med någon annan då frakten fortsatt hamnar på 235USD oavsett om det är 1 eller 2 ramar (kanske går med fler men har inte kollat).
Kom gärna med fler frågor! Ser att suget på custom Ti finns och det är något jag läste mkt på forum om innan jag själv slog till så finns det frågor som ni inte hittar svar på någonstans är det bara att slå till här, eller dm:a direkt!😃

Ah men absolut, det finns ju oändligt många val man kan göra, men kan ta min egna ram som exempel. Det är en Ti ram för lvg med ”double butted” överrör och ”downtube” för att spara lite på vikt. T47BB samt ett extra fäste för vattenflaska på undersidan av ”downtube” och endast kompabilitet med el-växlar. Detta inklusive gaffel som motsvarade mina krav på geo, 2x växelöron och thru axles kostade 950USD. På detta fick jag höra från tillverkaren får man lägga på 235USD för frakt och 45USD avgift till paypal för säker betalning. Detta plus min avgift som skulle toppas på 2.000 SEK skulle leda till runt 15.500 SEK. Detta pris skulle även gälla för motsvarande gravelram. Men som sagt, man kan komma undan billigare och dyrare, jag har rå satin Ti finish, men skulle cykeln eller gaffeln lackas så skulle det tillkomma en kostnad, skulle man inte vilja köra på ”double butted” tuber så sänks kostnaden. Så finns mkt som kan påverka kostnaden men i runda svängar så hamnar man på runt 15tkr. Samtidigt så kan man spara ganska mycket om man beställer 2 ramar eller går ihop med någon annan då frakten fortsatt hamnar på 235USD oavsett om det är 1 eller 2 ramar (kanske går med fler men har inte kollat).
Kom gärna med fler frågor! Ser att suget på custom Ti finns och det är något jag läste mkt på forum om innan jag själv slog till så finns det frågor som ni inte hittar svar på någonstans är det bara att slå till här, eller dm:a direkt!😃
Kan du lägga upp några bilder på svetsarna där som ser som sämst ut?

Jag
Glöm inte bort tull och moms. Tillkommer ca 30-40% på totalen.
Jag tror att tull ingår i frakten, får dubbelkolla med leverantören! Är också öppen för att kolla upp att öppna ett bolag i Sverige som säljer Ti ramar som tillverkas i Kina ifall det skulle kunna leda till lägre pris för konsumenten. Men i det området är jag väldigt grön och får researcha ifall det är en ide till att börja med…

Jag

Jag tror att tull ingår i frakten, får dubbelkolla med leverantören! Är också öppen för att kolla upp att öppna ett bolag i Sverige som säljer Ti ramar som tillverkas i Kina ifall det skulle kunna leda till lägre pris för konsumenten. Men i det området är jag väldigt grön och får researcha ifall det är en ide till att börja med…
Det är ofta tull och moms som fäller avgörandet ifall det är idé eller inte.

Nu är jag inte 100 insatt heller men om jag fattat rätt så är det svårt att kringå tullen utan att sälja hela cyklar monterade i EU. Ska man fuska så finns säkert fler upplägg.

Det är ofta tull och moms som fäller avgörandet ifall det är idé eller inte.

Nu är jag inte 100 insatt heller men om jag fattat rätt så är det svårt att kringå tullen utan att sälja hela cyklar monterade i EU. Ska man fuska så finns säkert fler upplägg.
Momsen slipper man ju tyvärr aldrig, och det är ju den som är mest kostsam. Hur det än är så ser det ju ut som om man kan få en customram för mellan 22 och 25 tusen, och det är ju kanske vad en vanlig ram kostar. Bryr man sig inte om andrahandsvärdet och vill ha en hoj byggd specifikt efter egna preferenser låter det ganska rimligt, tycker jag.

Tillbaka
Topp