cv, 45 km

Hellemar

Ny medlem
cv, 45 km
Tjabba...

Jag har i stort sett lyckats övertala min mor att följa med på cykelvasan, 45 km... Hon är dock lite bekymrad över sin cykel... Hon har en damcykel (av nyare årgång) som funkar perfekt för henne på tjejvättern... Men visst klarar en damcykel cykelvasan ? Vi har inga ambitioner på att vinna utan bara ha en trevlig tur tillsammans...

Henke :)

cv, 45 km
Vill man bara rulla runt banan i makligt tempo så funkar en damcykel ja. Det finns en och annan grässlänt där det kan vara lite spårigt och guppigt men det kommer inte som några överraskningar. Vill man kliva av och leda ner cykeln så gör man det.

Ett hett tips bara: Bara för att ni cyklar långsamt betyder inte att alla andra gör det. Var beredd på grymt mycket och ibland oväntade och hetsiga omkörningar. Håll till höger och ta det lugnt bara. =)

Senast ändrad:
cv, 45 km
Tjabba...

Tackar ödmjukast för svaren !
Självklart håller vi lååångt åt höger ! :)

Är verkligen tävlingslustan så stor även på "halvan" att man kan/bör förvänta sig en massa otrevligheter från folk om man inte har ambitionen att vara först ? Men de kanske är så adrenalinstinna att de inte ser oss även om vi ligger långt åt höger så det kanske är bäst att klä upp oss med en massa röda blinkande lampor ?

Hur som helst - nu ska jag bara försöka övertala mor om att det funkar med hennes cykel... :)

Med en nyöppnad påse chips

cv, 45 km
Tänk bara på att ifall det regnar kan det nog vara rätt så halt på sina håll med vanliga däck. Det såg så ut iaf första gången jag cykla och det var lite blött i marken.

Förövrigt så kan jag väl tycka att det går, men att det är rätt tveksamt ifall man kommer att minnas det hela som en trevlig cykeltur.

/Freddo

cv, 45 km
Jag är skeptisk till att det blir kul för en mamma på damcykel. Antar att 45km delar bana med 90km, å jag tror det blir knöligt på många ställen. Mycket uppkört lösgrus att plöja igenom som jag inte tror är nån höjdare.

cv, 45 km
Kortdistansern kör förvisso dagen före och plattar till åt långåkarna :O) men det är nog rätt löst ändå och på många ställen är det jordblandat underlag som vid väta kommer bli halt, i synnerhet uppför i skogen. CV har dessutom hela tiden försökt jobba bort vägarna så mycket som möjligt så det är trots allt en del åkande i skogen även om det kanske inte är singletrack direkt.

/Freddo

cv, 45 km
Jag stog å glodde på 45km åkarna från sista depån, nu här sist. Det var mycket äldre cyklar med korg som passerade. så det är nog ingen fara med hennes cykel

cv, 45 km
Jag såg också en del "korgcyklar" på slutet i sommras, men i ärlighetens namn såg de inte ut att ha speciellt kul utan verkade mest slita och fick leda upp cyklarna för branta backar etc. Personligen ser jag inte heller poängen med att köra loppet på en cykel som inte är avsedd för cykling i terräng, jag köpte en Focus Black Hills på XXL i våras för under 6 tusen kr och den dög ypperligt till att köra 90 km banan på 4 timmar på. Varför inte gå ihop i familjen och ge mamma en cykel avsedd för skogen i födelsedagspresent eller liknande? Hon kommer garanterat att ha tusen gånger roligare i Augusti på en sån än på sin damtralla. Bara mina två cent i frågan...

cv, 45 km
Tjabba...

"Problemet" är att mor är dryga 65 när CV13 äger rum (själv är jag 44). Hon har kört tjejvättern i typ 12-13 år i sträck det senaste, men grejjen med mor är att hon MÅSTE ha fotbroms - hon kan inte klara handbroms... Som sagt - vi har inga intentioner på att komma på någon prispall utan vi vill bara göra nåt kul ihop som involverar "cykel"...

cv, 45 km
Jag tycker du ska ha all heder för detta initiativ med din mamma. Och småflinar lite över tanken på minen hos de som eventuellt kittat upp sig på rejäl hoj för detta lopp. :)

cv, 45 km
Hellemar skrev:
-------------------------------------------------------
> Är verkligen tävlingslustan så stor ...

Finns det gubbar med nummerlapp på bröstet?

Tillbaka
Topp