CX-broms till min single speed?

Butch

Ny medlem
Impulsköpte ett racerstyre till min ss för att göra en sk chop-and-flop. När jag monterade styret så jag att den tjocka (31.8) delen sträckte sig ganska långt ut från styrstammen och placeringen av bromsreglaget blev tokigt.

Surfade runt efter ett nytt reglage för 31.8 men det enda som jag har hittat är för CX där bromsvajern ska fortsätta vidare till reglaget i bocken.

Vänder mig nu till happy´s think tank. Kan det fungera att ha vajerstoppet direkt efter reglaget?
I mitt huvud borde det fungera. Istället för att höljet sitter still och vajern sträcks av reglaget bör väl samma effekt uppnås genom att vajern sitter still och höljet pressas mot bromsen. Eller?

Bild2.png ht=431

Ja, det funkar att "pressa" höljet mot bromsen. Jag har själv denna lösning på min fulfixie.
Med det där bromshandtaget kan man också dra vajern från andra hållet, dvs höljet till höger om bromshandtaget i din bild, och därmed dra vajern istf. att skjuta höljet när man bromsar.
Rätt smidigt om man vill sätta bromshandtaget på andra sidan styrstammen för en lite cleanare look.

Linuss skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars kan du installera ett par såda här i
> styrändarna:
> http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/DIA
> C0002.jpg
> http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer
> _cross/komponenter-3/bromsreglage/cane-creek-200tt
> -bromshantag.html

Funderade faktiskt på den lösningen men eftersom jag har kapat mitt i "kröken" är jag rädd för att det inte skulle passa. Antagligen skulle det inte gå i röret ordentligt och/eller skulle reglagen peka rakt ner i backen.

vader skrev:
> Ja, det funkar att "pressa" höljet mot bromsen.
> Jag har själv denna lösning på min fulfixie.
> Med det där bromshandtaget kan man också dra
> vajern från andra hållet, dvs höljet till
> höger om bromshandtaget i din bild, och därmed
> dra vajern istf. att skjuta höljet när man
> bromsar.
> Rätt smidigt om man vill sätta bromshandtaget
> på andra sidan styrstammen för en lite cleanare
> look.

Kalas! Reglage är nu beställt. Bilden visar ett högerreglage men jag ska bara ha ett, på vänster sida.

båtbensbudet skrev:
> Båda förslagen funkar bra. Byggde själv en
> cykel med just salsa cross bromsar i veckan.

Tjusigt!

I brist på annat lindade jag styret och nu är det bara en olidlig väntan kvar.
Första gången för mig, det krävdes ett par försök men tillslut blev jag nöjd (nästan).

DSC_1193kopia.JPG ht=485

Nu är allt monterat och klart! Sittställningen har förbättrats radikalt med det nya styret och bromsen fungerar klockrent.

Tack för alla tips och råd

Sunkig källarbild med nya styret:
1.JPG ht=485

CX-bromsen (samt lite blankpolerad titan):
2.JPG ht=485

Tillbaka
Topp