CX-hoj i Långloppscupen?

• Trådstartare Trådstartare 10
  • Start datum Start datum

10

Ny medlem
CX-hoj i Långloppscupen?
Hallå alla!

Jag har lurkat här ett tag och gillar den avslappnade stämningen tillräckligt mycket för att rega mig. Trevligt! :)

Nå, till frågan. Eftersom terrängen på i a f FMT (den enda Llc-tävling jag har kört) är tämligen oteknisk och att trängseln dessutom är bisarr och att man därför inte tjänar mycket på att cykla de flesta tekniska partierna, är jag sugen på att köra med min CX-hoj i stället för MTB:en. Dock vet jag att i alla fall FMT för några år sen inte tillät cyklar med större hjul än 26", men jag tänkte att det kanske har ändrats nu när MTB med 29" hjul börjar slå igenom.

Någon som vet?

CX-hoj i Långloppscupen?
Det borde vara tillåtet att använda en CX med 29" hjul eftersom 29" MTB är tillåtna av UCI (se länk).

<http://www.velomag.se/article.php3?entryno=953>

CX-hoj i Långloppscupen?
Välkommen hit. Det är bra många som ligger och "tjuvläser".

Svar på frågan har jag dock inget. Vinnaren på Snögloppet i Ludvika körde väl en CX?

Jonas

Post &Auml;ndrad (04-04-01 13:25)

CX-hoj i Långloppscupen?
en alldeles utmärkt ide, då FMT är mer lvg än mtb. Kör jag nånsin FMT igen så blir det på CX hoj eller en sån hybridvariant med 700 hjul...

CX-hoj i Långloppscupen?
Ah, det låter bra! Jag letade till och med fram reglerna (http://www.uci.ch/english/about/rules_2004/ch04.pdf) och de har följande att säga:

§9 Equipment
1.9.1 All bicycles used in all forms of mountain bike competition must be powered by human power alone.
1.9.2 It is forbidden to use metal screws or spikes in the tyres of the bicycle.
1.9.3 Bikes must use a wheel on both front and back that is no bigger than 29 inches. (text modified on 1.01.04).

Ovanstående borde m a o betyda att det inte heller blir några problem med bockstyre. Sweet! :)

Nu är förstås frågan om Långloppscupen-loppen följer UCI:s regler...

Nå, tack för svaret! :)

CX-hoj i Långloppscupen?
Alltså den terräng som finns på FMT tycker då inte jag är gjord för CX. Det går nog att köra CX men det blir nog inte så roligt på dom tekniska partierna, det går nog jkligt långsamt liksom, skulle tro att det blir mer gå än cykla då.
Körde 08xc förra året och blev omkörd av en CX på landsväg så det vissla om det. Dock när det kom till terräng så kom han typ ingenstans vilket han också konstaterade när jag körde om. Jag var rätt långt före vederbörande i mål.

CX-hoj i Långloppscupen?
Det ska bli trevligt med sällskap! :)

Vet du (eller nån annan) vilka andra av Långloppscupens tävlingar som lämpar sig för CX?

CX-hoj i Långloppscupen?
Nu vet jag inte hur 08xc-banan ser ut, men när jag körde FMT senast var det till allra största delen grusväg. I de tekniska partierna var det dessutom så mycket folk att det gick så långsamt att man kunde gå i samma takt.

Dessutom går det att köra en CX ganska rejält snabbt även på lite trixigare stig om man vet vad man sysslar med! :) [edit]Därmed inte sagt att jag gör det! ;)[/edit]

Post &Auml;ndrad (04-04-01 13:54)

CX-hoj i Långloppscupen?
Om du tycker FMT går att köra med CX kan du nog köra alla utom Långa Lugnet - som är mer stökig.

FMT är trots allt "112 km varav ca 9 km asfalt, 26 km stigar, i övrigt skogs- och grusvägar." dvs. till 70% grusväg - med eller utan gräs i mitten.

Mörksuggan tror jag annars är den klassiska CX-tävlingen?

Kjells Tur brukar alltid vara förbonkat lerig så där kanske det är bra med smala däck som skär genom leran. Men man behöver nog mer mönster för fästet.

Förra året var MTB Vättern den enda tävlingen i LLC som uttryckligen förbjöd större hjul än 26" men det borde ändra sig i år?

Personligen är det på stigarna man kör om folk och på grusvägarna man ligger på rulle. Körde ikapp ungefär hälften av de startande på förra årets FMT på mestadels stig - speciellt utför.

CX-hoj i Långloppscupen?
Mattias L skrev:

> Det är lockande att ställa upp med en tandem. Skall bara hitta
> en tandem och någon som vill cykla :)

En sån här kanske:
<http://www.cannondale.com/bikes/04/ce/model-4MT1.html>

/Håkan

CX-hoj i Långloppscupen?
Nån gång i början på 90-talet kom det två stycken cyklandes på en Mountainbike-tandem! Och det var på steniga LL, bra gjort så allt är möjligt.

// Mats

CX-hoj i Långloppscupen?
Kör som Jeremy och Mo:

tandem2.jpg

Sea Otter Classic Tandem tävling 2003 - Jeremy SyCip sitter bak på cykeln som han har byggt. That's putting your money where your mouth is!

CX-hoj i Långloppscupen?
Tror inte det blir någon rolig tur med CX, smala däck och odämpat är inte något man vill ha på någon av långloppsbanorna.

Alla banorna har ju en hel del partier med sten, stök, utför och mjuka partier som inte funkar alls med så smala däck men det går ju iofs att kliva av och springa men jag gissar att man kommer att tappa massor på dom partierna.

Lycka till och berätta gärna hur det gick om det blir nått lopp.

CX-hoj i Långloppscupen?
Har iofs aldrig provat CX, men har sett några lopp på eurosport från Belgien. De skogspartierna som forcerades var fan värre in FMT's .. Dom dånade på som fan.. uppför o utför. Kan man sina saker är jag övertygad om att man kan komma högt upp i resultatlistan med en CX jonne på FMT.

CX-hoj i Långloppscupen?
CX vs MTB:
Jag tror att det är cyklisten som avgör. Sätt Lance Armstrong på vilken cykel du vill och han vinner i allafall.
Visst går det att köra långlopp på en CX. Räkna bara med att en MTB är mera lämpad för skogspartierna, och en CX är mera lämpad för grusvägarna. Och eftersom långloppen består av en hel del grusväg...
Då återstår bara att fundera ut om tidsvinsten på grusväg står i proportion till slitet på stigen. Jag som varken är snabb eller tekniskt duktig funderade faktiskt på att köra förra årets 08XC med touringhoj. Hade kanske blivit lite knepigt på MX-banan eller nerför klipphällarna i Täby, men helt klart underhållande!

En sak till: Jag och Mattias L funderar på en tävling inför 2005 där cykelvalet verkligen kommer att bli knepigt. Då kommer denna diskussion att te sig futtig. Ni är härmed förvarnade.

Post &Auml;ndrad (04-04-02 19:09)

Tillbaka
Topp