[Cx köp] Konsten att bli med cyclocross

Japp, fast en 2010 - geometrin är oändligt mycket bättre (faktiskt helt perfekt för mig) och så har dom gjort andra förbättingar med (enda som är "sämre" än väl den stora loggan, men jag gillar den nya starkt med).

Någon under två veckor vad det verkar (för ramen från Häggs) och sedan blir det till att be en bön att allt annat ramlar in i tid, då det är 4 affärer från 3 länder inblandade. Det är svårt att få ihop det när man vet vad man vill ha. :-P

Sedan blir det till att sätta ihop allt från ekernipplar till styrlager...

1250766589477-owt7jy2ep7u8-798-75.jpg

:-D

Jonas skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, såg just mina initiala krav.
> * Absolut <20kkr, gärna med stor marginal. - Pfhahahahaha

Försökte med ovan få fram att den inte landade under 20. 2010:an är inte slut... :-)

Det blev drygt 23kkr, men då blev det bara godis såsom Ultegra 6700, Hope Pro2 med Mavic TN719, FSA kolfiberstolpe, Avid BB7, Racing Ralph Evo, Selle Italia ProLink, 3T cockpit och så vidare... Så i slutändan blev det 5kkr mer än tänkt men inte en enda kompromiss. :-D

Hoppas och tror jag skall kunna leva med Shimano reglagen.

EDIT: Hade kunnat få in den på 20kkr, men så insåg jag hur fånigt det var att spara lite pengar, när jag istället skulle kunna få det jag faktiskt vill ha utan kompromisser... sett till specen så tycker jag att jag kom undan "billigt".

Senast redigerad av en moderator:
Jonas skrev:
> Jonas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Haha, såg just mina initiala krav.
> > * Absolut <20kkr, gärna med stor marginal. -
> Pfhahahahaha
>
> Försökte med ovan få fram att den inte landade
> under 20. 2010:an är inte slut... :-)

Som sagt, långsam;)

Jag känner ett litet, litet sting av avundsjuka! Gratulerar till fin cykel.

Jonas skrev:
> Japp, fast en 2010 - geometrin är oändligt
> mycket bättre (faktiskt helt perfekt för mig)
> och så har dom gjort andra förbättingar med
> (enda som är "sämre" än väl den stora loggan,
> men jag gillar den nya starkt med).
>

Måste erkänna att ”prue blood” är den snyggaste CXen som har burits upp för trappor och över plank. Men jag måste hålla med om att 09an har astronomiskt mycket snyggare logga. Jag gissar att dom inte jobbar med http://www.magmabranddesign.de/ inför revisionen av grafiken. Vet du hur breda däck man kan få in i ramen?

/A

42 mm däck.

Faktum är att ramen är snyggare 2010 på många andra sätt (detaljer/färg på insidan gaffelrör och kedjestag tex), samt att jag tycker att högersidan på 2009 (utan logga på diagonalröret, utan mindre på toppröret) ser lite tom ut. Faktum är att 2010 vinner mark över tiden.

Men viktigare är ju dock att 2010 är:
- Styvare och har en finare rörsats
- Bättre komfort (tex genom 27.2 sadelstolpe)
- PM fästen för bromsar = BB7 utan adaptrar
- MYCKET bättre geometri (från ganska fel till helt 100% för mig!)
- Möjlig att köpa. :-P
- Klarar fetare däck. (38mm förra året som jag fattat det)
- Något mer som jag inte kommer på just nu.

Fan vad det kliar i kroppen just nu... kommer blir två långa veckor.

Jag är egentligen inte intresserad av cyklar med bockstyre men det där blir en riktigt fräsig hoj :). Grattis (eller vad man säger)!

Ser fram mot bilder och åkrapport.

/Johan

schture skrev:
> Roligt när man söker handlare för sverige, det
> finns två val "Sveden" och "Sweden". I "Sveden"
> är det Häggs och i "Sweden" är det Cykelnetto
> AB :-)

Perfekt! Då kan man ha två generalagenter ju :)

Sivert ( Häggs ) skrev:
> Kona kommer med Honky Inc. för 2010, klassas
> från deras sida under road-sortimentet men är
> förutom skivorna specad i stort som deras cross
> Jake The Snake med viss geometriskillnad dock och
> prisbild runt 13000- .
> Däck t.ex. går ju alltid att skifta till mer
> crossrelaterade.

Såg riktigt trevlig ut den där! Geometrin verkar vara lite mer åt lvg än cx med sina kortare kedjestag vilket inte ger så mycket utrymme för fetare däck och det ger en ganska kort hjulbas. Grym audaxhoj skulle jag tippa. Riktigt attraktivt pris med tanke på att det är 105-utrustat (10-delat), BB7, och kolfibergaffel. Blir en tuff konkurrent till Nishikis Cross Road.

Undrar om gaffeln kan köpas löst...

/K

Jag har ännu inte lyckats bli med cross. Mycket pga att min gamla Kilauea fortfarande rullar (den håller mig cyklande och glad) och mycket pga denna cykel:

http://www.evertibikes.com/odyssey.htm

Den får mig att tycka att alla andra jonnar ser tråkiga ut :-(

(fast Pure Blooden är jäkligt najs också)

Evertin ser onekligen fin ut, det var väldigt nära att jag gick på custom titan spåret... men när Pure Blood geon var så spot on vad jag (tror jag) söker så fick plånboken ge sista rösten där (och så hade jag inte lust till väntetider och massa ångest kring smådetaljer, det blir nog av det bara med detta "bygget").

Förresten tycker jag inte man får posta andra fina cykla i denna tråden nu när jag beställt... ;-P

Jonas skrev:
>
> Förresten tycker jag inte man får posta andra
> fina cykla i denna tråden nu när jag
> beställt... ;-P
>
Sorry, jag är bara så avundsjuk på er som får tummen ur...

MickeS skrev:
> Sivert ( Häggs ) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kona kommer med Honky Inc. för 2010, klassas
> > från deras sida under road-sortimentet men är
> > förutom skivorna specad i stort som deras
> cross
> > Jake The Snake med viss geometriskillnad dock
> och
> > prisbild runt 13000- .
> > Däck t.ex. går ju alltid att skifta till mer
> > crossrelaterade.
>
> Ser tight ut i bak för att få dit fetare sulor
> än de 28mm som den leveras med...

Japp, tight, får förmodligen inte både stänkskärmar och dubbdäck där. Synd, annars hade den stått högst upp på min önskelista. Det blir nog nåt med cantisar, som förstås då ger möjlighet till finhjul och fulhjul:)

Igår kom första paketet. :-D

Tänkte att det måste vara vevparti, stolpe mm, för dom skickades först, glad i hågen skyndade jag till uthämntningen och hämtade ett misstänkt lätt paket, det var ett par däck... ehm, hurra vad kul dom var att klämma på. :-( Luktade gott dock.

(Dom skickades 3 dar senare från samma ställe, men verkar fått åka i expressfilen på något sätt.)

Dom goda nyheterna är väl att jag kanska har ramen så tidigt som i början på nästa vecka om det vill sig väl! :-D

Upptagen ikväll, men jag skall se om jag kan skicka dig ett par bilder på däckskartongerna. Den ena var kantstött, men jag kanske kan ta bilden från andra hållet? Det bidde ett par Racing Ralph Evo 35mm, då det inte fanns något annat är simpla budgetdäck i större dimension än 35mm. :-(

ninjakenneth skrev:
> Med skivor finns de inte så mkt, några
> alternativ! Dock lite lägre specat än vad du
> önskade!
>
> Cicli B Trekking Cross Mod. 2010
> http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Cicli-B-Trekking
> -Cross-Mod-2010.htm?shop=bornmann&SessionId=&a=art
> icle&ProdNr=A4541&t=98&c=1023&p=1023
>
>
> Rocky Mountain, Solo CXD
> http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer
> _cross/cyklar-3/-cross/rocky-mountain-solo-cxd.htm
> l
>
>
> Nox med Disc
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1242743/12438
> 14#msg-1243814
>
> Salsa La Cruz
> http://urbanvelo.org/salsa-la-cruz-first-impressio
> ns/

vilken av rocky mountain oh ciclicen är bäst value for money? skall ha cykeln att pendla med, cykla runt med barnen, kanske lite lättare offroad, och lite av varje. discbromsar känns bra...?

rockyn verkar tung med 11.7 kg?? eller väger dessa CX-cyklar såpass när de är lite billigare?

Skulle inte tyskar vara bra på ordnung? Ramen är 2v försenad från tillverkaren och kommer till min dörr först om 2,5-3 veckor... hade hoppats ha den i början av veckan. :-(

Just det, ekrar har jag inte heller... så det går inte att montera så himla mycket alls då ekrar och ram ju är tämligen centrala för att kunna påbörja någon form av meningsfullt arbete alls.

Tri_Peter: Ciclin skall väl vara med en pendelhoj än en äkta cross, då den har längre kedjestag etc för att kunna få på packväskor, stänkskärmar etc på ett bättre sätt (eller ens alls). Vikten kan säkert stämma, mitt bygga blir inte så lättvikts heller.

Man "vinner" väl typ ett kilo på ramen/gaffel, sedan ytterligare ett halvt på hjulen/skivorna osv, instegsracer på 10kg känns ju rimligt så 11.7 för billigare cx med skivor känns inte orimligt i mina öron... men jag vet inte vad jag pratar om här och mitt bygge kommer inte heller bli lätt, men det kommer blir grümt och jättekul. Funktion och känsla före vikt alltid i mina ögon, sedan kan man lägga lite krut på vikten om man har pengar över efter att ha säkrat funktionen... men för 25kkr blev det bara fokus på funktion och skoj för egen del! :-D

Tunga framsteg...:

Bilagor

• IMG_5116.jpg
    IMG_5116.jpg
    32.9 KB · Besök: 74
  • IMG_5117.jpg
    IMG_5117.jpg
    54 KB · Besök: 76
olebole: Pdf'en uppe till vänster på deras hemsida.

Öijer: Jo det kan man tycka... :-( Det har blivit försening på försening, men nu har Fixie Inc äntligen fått in och skickat den (snälla Häggs-Sivert övertalade dom att skicka direkt till mig), as we speak så verkar den vara på väg till Sverige. Lagom surt att den kommer precis när jag skall åka bort, men kul att äntligen få den iaf. Tydligen strul med tullen på väg till Fixie Inc, därav den sena ankomsten (enligt Fixie Inc).

För er som har något intresse av bygget så får ni hålla till godo med en bild på egenbyggt färdigt bakhjul. (Hope Pro2/DT Comp/Mavic Tn719/Shiano *duh* Ultegra/Avid BB7/Schwalbe RacingRalph Evo för den nyfikna utan skarp blick. ;-) Byggt för att ta duktigt med stryk utan att gnälla...

Bilagor

• Juhl.jpg
    Juhl.jpg
    62.9 KB · Besök: 71
Vad innebär "Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen"? Att paket finns i Sverige eller att det är på väg till?

direktöversatt: "Sändningen är upptagen i transport till mållandet", alltså transporten till Sverige är påbörjad.

orm skrev:
> hehe tillman jag missade ditt inlägg tidigare.
> försökte inte tävla mot din tyska ;)

Jag gissade det :-)

PS hur tysk är din vän, Jonas?

tillmann skrev:
> PS hur tysk är din vän, Jonas?

Ehm, tillräckligt för att kunna språket gissar jag (pratar Tyska hemma)... eller vad avses? (Han rår dock inte på DHLs leveranstider. :-)

Den svårttolkade meningen dök upp i lördags, så jag tycker att jag borde få ramen imorgon med lite tur (idag ser det inte ut att bli)... eller inte, det verkar vara en särdeles seg rutt dom skickat min ram på. Eller så finns det en väldigt glad Schweizare någonstans.

Ser inte ut som idag, tydligen hade paketet kommit till Sverige och suttit i någon slags ankomstgateway i 3 dar... nu är det "inne" i Sverige på riktigt. Håller tummarna för morgondagen, det här är det mest segdragna jag varit med om i cykelsammanhang (men då har ja inte kört Vättern ;-P).

Statusrapporter är inte så värdefullt när man inte vet vad som behöver göras. :-P

Tillbaka
Topp