[Cx köp] Konsten att bli med cyclocross

Men kom den "hem" ändå idag?

Det är nog den finaste CX som finns idagsläget!

Bilder?
jag måste få lite insperation till mitt bygge, paket börjar komma in nu tydligen, bara att vänta på ful-tysk ramen.

Japp, tro ett eller ej (man skall tydligen inte ta för ordagrant på vad som står på DHL's tracking - dom påstod att den skulle skickas med posten inom Sverige, men det stämde ju inte heller :-).

Var inne och brotchade och planade vevlagerhus och styrrör på City igår, sedan hann jag inte mycket mer. Dock han jag upptäcka att dropoutsen (som fästs med "klingbultar") inte går att meka med Park Tools klingbultsmothåll (nyckeln är för tjock), får väl köpa något spinkigt budgetjox också. (Varför gör di på detta viset?)

Vita tappen och styret gör sig väldigt bra med ramen, nästan så man skulle leta upp någon vit linda (blev svart Deda pga att den är skön och deras färgade drar åt sig skit för snabbt).

Tyvärr inga bilder än, pga att jag helt enkelt inte har hunnit. Skall se om jag kan göra något åt det ikväll.

Tack för alla fina kommentarer. Inga bra bilder, men bilder ändock... (Färgen görs knappast rättvisa på dom kassa korten, helt fantastiskt fin i verkligheten.)

Tyvärr sammanfaller bygget med än mer angelägna "ärenden" vilket gör att jag inte kommer få gjort så mycket som jag velat i veckan, hoppas ni har överseende med detta. ;-) Vevpartiet åker på härnäst.

Bilagor

• IMG_5125.jpg
    IMG_5125.jpg
    63.5 KB · Besök: 67
  • IMG_5126.jpg
    IMG_5126.jpg
    61.6 KB · Besök: 62
  • IMG_5127.jpg
    IMG_5127.jpg
    64.6 KB · Besök: 66
Har fått ihop ganska mycket nu, hinner nog inte greja mer förrän nästa vecka tyvärr... men ett ganska oväntat och synnerligen tramsigt problem har dykt upp.

Prolink sadeln ihop med SL-K stolpen går inte tippa tillräckligt långt bak så att sadeln kommer i våg. Den var jag definitivt inte beredd på, så jag antar att det är tillbaka till shoppingrutan. Tips mottages (27,2 och gärna 2bults kolfiber, eller kanske vit å släppa lite på komfortbiten?).

mzi: Mycket mer likt verkligheten! Den skall vara "blood red/eyes white shut" eller nått sånt fyndigt. Mao blodröd, med vit gaffel och insida på kedjestagen, övrigt vitt än någon slags pärlemorsvit, väldigt fräsigt. :-)

Däcken är Schwalbe Racing Ralph vilket kanske syns bättre nedan. (Hade eg velat ha 42:or, men det fanns bara i snikvarianter.)

Saknas lite grejer, såsom styrlinda, kedja, ny sadelstolpe (suck :-( ) etc. Sadeln är tramsigt hög och tappen kommer nog vändas då det ser ut att bli i högsta laget. Får bli ett soffoto fast den inte är färdig, som tack för uppmärksamheten tycker jag:

Bilagor

• IMG_5129.jpg
    IMG_5129.jpg
    46.9 KB · Besök: 65
  • IMG_5130.jpg
    IMG_5130.jpg
    55.8 KB · Besök: 67
Senast redigerad av en moderator:
Jonas skrev:
-------------------------------------------------------
> tappen kommer nog vändas då det ser ut
> att bli i högsta laget.

+1

Riktigt snygg!

clnr: Himla bra tips, gillar 3T och det den torde matcha cykeln fint. Kort stolpe i shopen, men nog inte ett problem för mig. Lite mycket pengar såhär i reatider, så jag skall kolla runta lite till först.

Jäkla dumt med FSA:n, var ganska perfekt. Men 73,5 ihop med knepig vinklad räls på sadeln gör att det inte riktigt räcker till (det är inte lika knasigt som på bilden, men det blir inte bra).

Skulle i princip likagärna kunna byta sadeln, men jag gillar den (har ProLink på racern med) så den stannar.

Det var ganska nära köp där, tur att jag fann mig... :-( Doric har ju 0 cm setback, måste ha 2(-3)cm... glömde nämna det. 2 felköpta sadelstolpar hade ju varit lite sådär. :-P

Inte kolfiber dock, <http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29266>
Men en fin vit.

EDIT: Är nog ingen set back på den där.

Jag skulle gärna se styrstammen vänd åt andra hållet för att få den mera plan... då med en eller ett par extra spacers under för att kompensera den förlorade höjden. Fast då kommer ju styret också längre fram och de kanske förstör din sittställning?
//F

Ted_B skrev:
> Här:
> http://www.merlincycles.co.uk/mountain-bike-seatpo
> sts/ritchey-wcs-v2-carbon-seatpost.html

Grymt, beställd! :-) Hade eg. velat ha en 3T Palladio, men den verkade vara vaporware. Funkar inte den får sadeln åka istället... :-(

Fiffi: Tappen skall nog vändas som sagt, men det får bli i nästa vecka när jag är hemma igen. Dock får man väl samma längd om styret hamnar på samma höjd?

Ah sorry, den är underbar att köra på. Väldigt rapp och fin, svarar härligt... skall försöka ordna lite bilder. Mkt nöjd!

Här kommer (dom nerskalade) bilderna, tagna innan jag besudlade henne i vintermörkret. Tänk bort det obscena styrröret, har inte hunnit ta bort med varken vinkelslip eller photoshop.

Sjukt nöjd med köpet, underbar att cykla på och kanske den snyggaste hojen jag sett i verkligheten. Tacka alla som hjälpt till på resan, med tips och främst glada tillrop. Min Langster Tokyo känns inte lika nödvändig längre, då den nu mest bara är fixed och inte snyggast i stallet längre. Den kommer INTE utrustas med något mer, typ dator (får räcka på racern), ringklocka (Hope Pro2 funkar utmärkt) eller skärmar (varför kasta svin på pärlorna).

Det blev något helt annat än vad jag tänkte mig vid resans begynnelse, men alla är glada för det utom plånboken.

Bilagor

• 20091211_712 (Large).JPG
    20091211_712 (Large).JPG
    57.6 KB · Besök: 63
  • 20091211_713 (Large).JPG
    20091211_713 (Large).JPG
    65.3 KB · Besök: 57
  • 20091211_714 (Large).JPG
    20091211_714 (Large).JPG
    43.7 KB · Besök: 53
  • 20091211_715 (Large).JPG
    20091211_715 (Large).JPG
    86.2 KB · Besök: 53
  • 20091211_716 (Large).JPG
    20091211_716 (Large).JPG
    52.1 KB · Besök: 45
  • 20091211_717 (Large).JPG
    20091211_717 (Large).JPG
    52.4 KB · Besök: 56
Jorå, hittade väldigt många av delarna till riktigt bra pris så jag tycker det stannade på en väldigt human summa sett till vad jag fick för pengarna. Har inte räknat exakt, men 25-26kkr skulle jag gissa.

Dvs mindre än färdigkittat (http://www.haggs.nu/catalog/product...=2114&osCsid=98d9b9c760e762004de58075dfb8be78) men med avsevärt roligare/bättre/dyrare prylar på i princip alla punkter. Samt förståss glädjen av något fullständigt unikt och helt anpassat för mig.

Det enda som nu kan se mig justera inom den närmre framtiden är storklinga samt kassett, när man väl fått känna in sig på vad som passar, då detta är min första (och sista? :-) cx. (Nu i 15 Göteborgsminusgrader ihop med flera månaders cykeluppehåll, så är man ju lite klenare än normalt, så jag vill nog skjuta lite på ett sådant beslut.) Just nu sitter det 34/46 & 12-25 på hojen.

Nya Shimanoreglagen visade sig vara trevliga och en värdig motståndare till Campagnolo... äntligen (bortsett den sedvanligt miffolåga bromspivåplaceringen, vilket dock inte är en dealbreaker). Tänkte mig Campa först, men 11-delat och custom baknav för 6kkr eller så avskräckte. Sedan är det ju kul att prova något nytt med.

Jonas skrev:
> Det enda som nu kan se mig justera inom den
> närmre framtiden är storklinga samt kassett,
> när man väl fått känna in sig på vad som
> passar, då detta är min första (och sista? :-)
> cx. (Nu i 15 Göteborgsminusgrader ihop med flera
> månaders cykeluppehåll, så är man ju lite
> klenare än normalt, så jag vill nog skjuta lite
> på ett sådant beslut.) Just nu sitter det 34/46
> & 12-25 på hojen.

Om du ska sälja 46T klingan är jag sugen ;-)

glitch: Haha, noterat... men det bygger på att jag isf hittar en mindre storklinga (med riktiga ramper/piggar/whatever för vettiga växlingar) isf och det verkar inte låta sig göras så lätt.

jag köpte en corratec som länkats till i tråden med nya ultegragruppen. Grymt nöjd, körde några mil landsväg i gårkväll och garvade hela tiden! Bromsarna kanske blir ett problem men i går var det bara raka rör!

Hej! Bifogar lite unpackingbilder från min CX från Poisonbikes http://www.poison-bikes.de . Känns riktigt bra. Beställde också ett extrahjul som jag skall ha enbart på trainern. Nya ultegragruppen verkar riktigt bra. Bra service från Poison. Dessutom kan man beställa färg och allt annat själv - den blir byggd helt utifrån önskemål....

Förväntan är stor!
OOM_7625.jpg ht=485

Ny börjar kalaset!
OOM_7626.jpg ht=485

Helt färdigmonterad, bara styret vridet, i plast.
OOM_7627.jpg ht=485

Äntligen!
OOM_7628.jpg ht=485

Extrahjul för trainern
OOM_7629.jpg ht=485

KLAR!!
OOM_7631.jpg ht=485

Detaljer.
OOM_7632.jpg ht=485

Monterad på trainern! (ok, det ser förXXX ut med det hjulet/däcket på den cykeln, men praktiskt...)
OOM_7638.jpg ht=485

OOM_7641.jpg ht=485

Tillbaka
Topp