CX - singelklinga

JPKC

Aktiv medlem
CX - singelklinga
Tänkte byta till singelklinga på min CX där jag har ett ultegra (kompakt) vevparti och stronglite klingor (46T på stora). Skulle gärna sätta på en mindre klinga (42T lagom) av XX1-modell så att jag slipper kedjestyrare. Har ni några förslag fabrikanter och var jag kan köpa dessa?

Tickitack,
Johan

CX - singelklinga
behöver man speciella bultar till Absolute Black? Monterar man klingar "mellan" stora och lilla eller hamnar den där den stora sitter idag? Hur blir det med kedjelinjen då när man lägger i de lättaste växlarna?

CX - singelklinga
JPKC skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte byta till...42T

När jag försökte fick jag inte plats med 42t på innern. Den tog i kedjestaget, så jag kör med 39t istället och har aldrig känt att det behövs större när jag kör cross.

CX - singelklinga
wynot skrev:
> Vanligast är att man sätter drevet där lilla
> sitter.
> Kedjelinjen skall inte innebära något problem.
>
> Edt: Tillägg.
>
> Kortare bultar behövs, använd bult för
> singeldrev.
> Exempelvis.
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/probl
> em-solvers-drevbult-set-for-singel-vevparti-svart.
> html

Skruvade på min Wolftooth 42T http://www.wolftoothcycling.com/products/110-bcd-cyclocross-chainrings på FSA Gossamer tvådelat idag, lirade med originalklingbultarna (d v s de snygga rödeloxerade singelklingbultarna som är på ingång från Hong kong behöver jag inte).

CX - singelklinga
Jag köpte min 42-klinga från Absolute Black av Kvalitetstid.net. Där fanns även korta klingbultar från Aerozine.
Jag har kört klingan kombinerat med type2-bakväxel. Har fungerat mycket bra.

CX - singelklinga
Intressant tråd. För vanlig cross behöver man ju inte växla ner då det inte är så mkt backar, men för bruce-haga-cross så brukar det bli att man snurrar omkring på skammens klinga, har nog kört på 36-27 vid ett flertal tillfällen.. svaga ben kanske.
Hur gör proffsen? Sven Nys verkar köra m dubbelklinga.

CX - singelklinga
saltgurkan skrev:
> Intressant tråd. För vanlig cross behöver man
> ju inte växla ner då det inte är så mkt
> backar, men för bruce-haga-cross så brukar det
> bli att man snurrar omkring på skammens klinga,
> har nog kört på 36-27 vid ett flertal
> tillfällen.. svaga ben kanske.
> Hur gör proffsen? Sven Nys verkar köra m
> dubbelklinga.

Orkar man inte skickar man upp hojen på axeln och springer upp. Fett pr0!

CX - singelklinga
+1 för Wolftooth-klinga. Kör med 42T på min cross som används för både cross och pendling. Ingen styrare och ingen tendens till hopp.

CX - singelklinga
saltgurkan skrev:
> Intressant tråd. För vanlig cross behöver man
> ju inte växla ner då det inte är så mkt
> backar, men för bruce-haga-cross så brukar det
> bli att man snurrar omkring på skammens klinga,
> har nog kört på 36-27 vid ett flertal
> tillfällen.. svaga ben kanske.
> Hur gör proffsen? Sven Nys verkar köra m
> dubbelklinga.

Meh.. 36-27.. ;)

Skall ut och testa 42/11-28 kombon i morgon, känns som kedjan är limmad på vargtandsklingan, tänkte först ha styrare men verkar helt onödigt. Skönt att skruva av framvxl, den kommer jag inte sakna.

CX - singelklinga
Kör med Wolftooth's 42t klinga tillsammans med en 11-28 kassett. Enligt mig en oslagbar kombo, men kräver lite kraft när den blir riktigt brant.

Bör tilläggas att jag i nuläget inte använder någon chain catcher. Än så länge har kedjan aldrig hoppat av.

Edit: bifogar en bild för er nyfikna.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.1 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
CX - singelklinga
hup-hup skrev:
> Kör med Wolftooth's 42t klinga tillsammans med en
> 11-28 kassett. Enligt mig en oslagbar kombo, men
> kräver lite kraft när den blir riktigt brant.
>
> Bör tilläggas att jag i nuläget inte använder
> någon chain catcher. Än så länge har kedjan
> aldrig hoppat av.
>
> Edit: bifogar en bild för er nyfikna.

Noterar att du satt klingen på inre läget, och har förstått att det finns en del synpunker att det skulle ge bättre kedjelinje. Har du prövat bägge alternativen? Gör det verkligen ngn större skillnad? Skiljer ju inte många mm.

För egen del satte jag den ytterst (tyckte bara det såg snyggast ut ;) när jag monterade idag. Skall testa i morgon och verkar det rassla så flyttar jag den. Körde iofs kombon stora - stora (46-28) även tidigare och det funkade ju då så bör ju göra det även nu.

CX - singelklinga
Vilken längd ska det vara på typ 2 bakväxeln, planerar att använda 38 klinga och 11-28 kassett.
Går det att kombinera KMC kedja och Woolf Tooth klinga?

CX - singelklinga
Om man som jag har förra (dvs första) generationen av Sram-reglage, i mitt fall Rival med kolfiber, kan man köpa sån här och bara flytta över bromsarmen från sitt gamla vänsterreglage. Betydligt enklare meck än att ta ur växelmekanismen. Stommen är precis likadan och man kan använda sina Hudz eller liknande om man vill.

http://cyclecomponents.com/cgi-bin/...Ref=&artgrp=901&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Och vad gäller enkelklinga har jag 42 fram och 11/28 bak plus en E Thirteen XCX. Det funkar bra, men styraren är svår att ställa in så den inte skrapar på någon växel. Kommer nog byta till en wide/narrow av något slag framöver.

CX - singelklinga
NLC skrev:
> Bromsar bara? Kör man SRAM kan man säkert
> montera av paddeln in den stör alldeles för
> mycket.

Shimano. Jag tänkte att det borde bli rätt sladdrigt utan något vajer i? Om man kan steloperera på något vis, eller om det känns bra ändå, eller om man får köpa sig en uppsättning bromsreglage och bara använda hälften.

CX - singelklinga
Blev krasslig till helgen tyvärr och inte cyklat som planerat men stack i vart fall ut en hoodrunda i solen idag och kände på W/N lösningen. Kunde inte märka av ngt negativt med ytterplacering av klingan.

Betyg: 10 bortmonterade framväxlar av 10 möjliga. Min gissning är att samtliga klingor i framtiden kommer vara w/n.

Bilagor

• IMG_0298.JPG
    IMG_0298.JPG
    123.7 KB · Besök: 39
  • IMG_0301.JPG
    IMG_0301.JPG
    128.9 KB · Besök: 45
  • IMG_0302.JPG
    IMG_0302.JPG
    153.3 KB · Besök: 52
  • IMG_0304.JPG
    IMG_0304.JPG
    177.2 KB · Besök: 65
  • IMG_0316.JPG
    IMG_0316.JPG
    181.5 KB · Besök: 49
  • IMG_0322.JPG
    IMG_0322.JPG
    146 KB · Besök: 36
CX - singelklinga
MEL F.AT skrev:
> Vilken längd ska det vara på typ 2 bakväxeln,
> planerar att använda 38 klinga och 11-28
> kassett.
> Går det att kombinera KMC kedja och Woolf Tooth
> klinga?

Jag kör shortcage och 11-28. Inner eller ytter beror på vevarna. Flyttade in min klinga på Forcevevar med gxp idag. Funkade bra innan också men ser ut att vara lite bättre att ha den på den inre platsen. Då är kedjan rakare när den är mer spänd, dvs på de lättaste växlarna.

CX - singelklinga
Jag letar efter ett vettigt alternativ på min CX, då både bak o fram börjar bli slitet. lösningarna ovan ser trevliga ut så till frågan:

Idag har jag 39/50 fram och 11/23 bak det finns backar där lägsta är för tungt, bla ute på Raksta och Brevikhalvön i Tyresö. Hur skulle det bli om jag trycker dit en WT42 fram och 11/32 bak? Jag kör idag 9-delat men har en bakväxel som ska klara 10-delat och om det då krävs,bör det räcka med att jaga upp ett motsvarande 10-delat växelreglage också? Eller går det att manipulera befintligt så att det kan dra ett klick extra?

CX - singelklinga
Det är inte alla (LVG)bakväxlar som klarar 32T bak men det kan/borde gå att köra den 10-delade bakväxeln med 9-delat reglage (åtminstone om det är Shimano LVG). Tror dock det blir rätt svårt att modda reglaget att bli 10-delat, det är inte bara ett extra klick utan mindre vajerdrag per klick som behövs.

EDIT: Om du byter till 42T fram så kommer 25T bak motsvara samma lägsta utväxling som du har idag (39/23), dvs med redan med 11-28T får du 12% mindre utväxling på lättaste växeln. Men om det räcker för dig vet du ju bara själv.

Senast ändrad:
CX - singelklinga
Du kommer att behöva nytt växelreglage, men det finns ju gott om niodelade kassetter i tyskland. En MTB-kassett som har 11-32 eller kanske en 11-28 vägkassett kommer nog att göra susen. Sen kan du ju gå ner på en 38t WT fram om du har riktigt backiga rundor.

CX - singelklinga
Bakväxeln är en 105 och reglaget är 9-delat, så det funkar bra. Trampar man inte ur en 38a väldigt enkelt? Jag tycker att jag blåser ur min 39a rätt fort idag men skulle absolut kunna tänka mig en singelklinga fram och då kändes 42 som ett vettigt alternativ.

CX - singelklinga
bruce skrev:
> Blev krasslig till helgen tyvärr och inte cyklat
> som planerat men stack i vart fall ut en hoodrunda
> i solen idag och kände på W/N lösningen. Kunde
> inte märka av ngt negativt med ytterplacering av
> klingan.
>
> Betyg: 10 bortmonterade framväxlar av 10
> möjliga. Min gissning är att samtliga klingor i
> framtiden kommer vara w/n.

Najs, blir lite sugen, framväxeln samlar ju ändå bara på sig en massa lera/gräs/jox mm, mer cleant utan alltså.

CX - singelklinga
Men.... ok att w/n-klinga ska suga fast kedjan bättre, men borde man ändå inte optimera för bäst kedjelinje i mitten av kassetten? Bruce verkar ha rak linje på tredje största bakdrevet, och då sitter ändå klingan på yttersta läget?

CX - singelklinga
ol__ skrev:
> Men.... ok att w/n-klinga ska suga fast kedjan
> bättre, men borde man ändå inte optimera för
> bäst kedjelinje i mitten av kassetten? Bruce
> verkar ha rak linje på tredje största bakdrevet,
> och då sitter ändå klingan på yttersta läget?

Jag skulle få till en mer centrerad kedjelinje mot mitten av kassetten om jag tog innerläget men det verkar funka även så här. Innerläget vs ytterläget = ca 6 mm skillnad centrum kedja.

Rent estetiskt var det dock katatsrofalt ;)

@NLC: skäms.. Brukar prioritera att hålla drivlinan ren och fräsch, resten är ju bara lull lull ;)

@saltgurkan: skruva bort överflödet, gör dig fri!

Senast ändrad:
CX - singelklinga
bruce skrev:
> Rent estetiskt var det dock katatsrofalt ;)

Jo, jag förstår ditt val :)

CX - singelklinga
ol__ skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rent estetiskt var det dock katatsrofalt ;)
>
> Jo, jag förstår ditt val :)

Vore ju enkelt att flytta dessutom om det inte hade funkat, det är inte heller ngn fara med kedjestaget, dvs det finns gott om plats även monterat på inre läget.

CX - singelklinga
Det verkar rekommenderas chainkeeper/chainguide om man ska cykla omkring i lera, behövs verkligen det, http://www.wolftoothcycling.com/products/110-bcd-cyclocross-chainrings?
"Note on mud: wide/narrow chainrings do no work well in heavy mud (Wolf Tooth or any other brand) if you plan to ride in very muddy conditions, we recommend a chainguide or chainkeeper and clutch-type rear derailleur! Without these precautions, you may experience chaindrops and/or chainsuck."

CX - singelklinga
Fast Bruce är ju en riktig "vackert-väder-cyklist", så det där med lera spelar ingen roll. :)

Det som borde störa honom mer är fästet till framväxeln. Fram med borrmaskinen och Plastic Padding.

CX - singelklinga
#1 rått hoj: fick inte heller ngr bultar, men som sagt, originalbultar funkar ändå

#2 salt gurka: köpte en dogfang och tänkte dra dit men den passade inte pga ovalt sadelrör, lurade då på en sån där mojäng att sätta i framvxlfästet men efter att ha testat lite så tror jag det är helt onödigt faktiskt

#3 stum py: Borr och plastic padding, check ;)

CX - singelklinga
Jag passar på att skriva ihop en liten sammanfattning efter att även jag har bytt till en wolftooth klinga fram.

Viktminskning = 202 gram med shimano 105 komponenter.

Original klingbultar till shimano 105 vevparti passar inte, de är en ynka millimeter för långa. Det innebär att klingan går och montera och även cykla med, men bultarna släpper efter ett tag.

Jag kör med en 40t klinga och 11/28 kassett. Det funkar hyfsat med grova schwalbe racing ron däck, men jag ångrar mig att jag inte köpte en 38t klinga, då det går lite väl tungt på lösare underlag.

CX - singelklinga
Jag var helt inne på att skaffa singelklinga, men sedan så gjorde jag en helomvändning och beställde en 39-klinga att sätta innanför min 46:a.
Det tror jag kommer att bli toppen, men jag har inte provat än. :)

Tillbaka
Topp