CX-spår kring Bromma

super

Ny medlem
CX-spår kring Bromma
Ber om ursäkt om info redan finns på forumet men är det någon som kan tipsa om bra CX-spår kring Bromma där det inte är förbjudet att köra? Det finns en del motionsspår där, Grimsta t ex, men där är man inte välkommen som CX-cyklist... Slingor på 5-10 km vore perfekt.

CX-spår kring Bromma
Bra tips, det är nära nog! Några fler tips? Har försökt luska fram rundor på Ekerö men där verkar det var MTB eller LVG som gäller.

CX-spår kring Bromma
Det finns fina grusvägar på Lovön och Färingsö också. Sedan är frågan vad det för CX du vill köra? Bruce kör ju allt utom superbröt med sin CX medan andra bara vill köra skitsnabbt på snabba grusvägar. Stigarna runt Judarn, Kyrksjön och bort mot Grimsta är ju väldigt obrötiga tidvis.

CX-spår kring Bromma
Ursvik tycker jag är stökigt med framdämpad mtb, skulle inte vilja köra cx... bortanför lövsta finns en del lämpliga vägar i skogarna tex/J :)

CX-spår kring Bromma
2009 kördes det en kompiscross runt Ålstensskogen.
Det var några fina stigar, upp i gamla skidbacken och sen ut och sladda på gräsytorna mot Per Albins väg. Tror det var Clive som gjort banan.
Där kan du göra en crossbana och köra dig trött.

CX-spår kring Bromma
Många bra tips redan men sen är frågan vad "kring Bromma" innebär ? ;)

Järvafältet är toppen för cx, både hardcoreCX (eller bröt som mzi säger;) och snäll stig, ridstigar, grusväg. Vid Ulriksdal samt norr om Kungshamra finns också några bra avsnitt.

Har det blivit grinigt i Grimstaskogen? Jag cyklade en del mtb där när jag bodde i Råcksta (sällan på motionsspåret iofs) och det var aldrig ngr talibanfasoner då.

Häng på en vända i Hagaparken annars, det är ju typ kring Bromma http://happymtb.org/forum/read.php/1/1724566

Mäh, Ålstensskogen har jag inte cyklat i.., bara badat nere vid Per Albins väg. Det går väl ngt motionsspår där också va?

CX-spår kring Bromma
jag kör ofta vildmarksstigen i grimsta och den går ju korta sträckor i motionsspåret, har aldrig fått nån kommentar. Men skogspartierna är knappast körbar med cross. Skulle inte ligga och köra full fart i spåren dock, det är en del folk ute och går/springer./J :)

CX-spår kring Bromma
Kan nog avråda från Judarnskogen, åtminstone slingan kring sjön. Ofta mycket folk och hundrastare från Åkeshovs hundstall. Det ska vara om man cyklar mycket lugnt då...de mindre stigarna går jättebra.

Finns många gröna flikar i Bromma-området, områdena från Alvik-Stora Mossen upp mot Abrahamsberg, Lillsjön, Kyrksjön, Åkeshov mm mm. Problemet är att områdena är rätt små och inte hänger ihop till någon skogslinga direkt.

En bra sträcka startar dock vid Gustavslundsvägen i Alvik och kör längs Brommalandet ända bort till Ängbybadet. Rekommenderas starkt men även här är det fotgängare titt som tätt. Ofta snabb bana och strålande utsikter! Men inte heller det är någon långtur.

Är uppvuxen i Bromma och har väl egentligen varit i varenda grön plätt som området har. En tanke jag haft är att ge mig ut och kartlägga de bra stigar som finns i varje grön flik och se hur man kan sy dem tillsammans till en sammanhängande slinga! (som om jag skulle hinna med detta);-)

CX-spår kring Bromma
Tant Aubergine skrev:
-------------------------------------------------------
> Fornstigen är väldigt rolig. 18km, men man
> behöver inte cykla hela..

Kör du fornstigen på cx? Imponerande. Jag skulle nog tröttna ganska snabbt. Varför finns det inga tallhedar i Stockholm?

CX-spår kring Bromma
Jag kan försöka köra banan igen någon kväll i vecka och lägga upp en karta från min garmin via funbeat. Det var en ganska kul banan (tycker jag iaf :-) snälla stigar, grässmata, sandpartie och en mördarbacke.

CX-spår kring Bromma
Hoppsan, här har det dykt upp många bra tips ser jag - grymt!

mzi: behöver inte alls köra supersnabbt, så länge man inte hamnar på något MTB-spår och måste hoppa av cykeln är det lugnt. Har du länk till någon runda där på Lovön eller Färingsö?

Gulöga: om du har lust så vore det inte helt fel med en liten spårkarta över olika områden i Bromma-trakten!

enfield: du kör alltså med CX på Fornstigen? Jag har aldrig kört banan själv, men alla jag pratat med hitills har sagt att det är no no med CX där...

Senast ändrad:
CX-spår kring Bromma
mzi skrev:
> Tant Aubergine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fornstigen är väldigt rolig. 18km, men man
> > behöver inte cykla hela..
>
> Kör du fornstigen på cx? Imponerande. Jag skulle
> nog tröttna ganska snabbt. Varför finns det inga
> tallhedar i Stockholm?

Hoppsan! Läste XC... Vad är CX? :)

CX-spår kring Bromma
Tant Aubergine skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > Tant Aubergine skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fornstigen är väldigt rolig. 18km, men man
> > > behöver inte cykla hela..
> >
> > Kör du fornstigen på cx? Imponerande. Jag
> skulle
> > nog tröttna ganska snabbt. Varför finns det
> inga
> > tallhedar i Stockholm?
>
>
> Hoppsan! Läste XC... Vad är CX? :)

MTB för fega gubbar (och gummor) ;-))

CX-spår kring Bromma
super skrev:

> enfield: du kör alltså med CX på Fornstigen?
> Jag har aldrig kört banan själv, men alla jag
> pratat med hitills har sagt att det är no no med
> CX där...

Nej jag skulle inte kör CX på Fornstigen

Här är banan...
NewPicture.png

CX-spår kring Bromma
enfield skrev:
> super skrev:
>
> > enfield: du kör alltså med CX på Fornstigen?
> > Jag har aldrig kört banan själv, men alla jag
> > pratat med hitills har sagt att det är no no
> med
> > CX där...
>
> Nej jag skulle inte kör CX på Fornstigen
>
> Här är banan...
>

Den där genvägen brukar jag ta till jobbet ibland. Om man drar sig längre ut mot Nockeby kan man få in några väldigt branta, men korta backar samt en och annan trappklättring också. Det skulle nog gå att få ihop en riktigt intensiv cx-bana i det området.

P

CX-spår kring Bromma
enfield sa:
Så här gick banan (ungefär)

http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=16582147

Det finns massor av roliga stigar, sand, gräsmattor, trappor osv i området, det är bara fantasi som sätter gränserna!

Bump av en gammal tråd men som nybörjare på MTB på stiger ville jag hitta något enkelt att börja med, ovan var kul som sjutton men jäkligt kort, får köra flera varv typ och så kändes det lite oskönt att trängas med gångare och löpare..
Skall försöka finna flera närliggande spår :)

Tillbaka
Topp