CX- Vad ska jag ha på mitt extra hjulpar?

Elgstrand

Aktiv medlem
Hej.

Lång historia kort- Fick över ett par Funworks Atmosphere XL comp race hjul med DT 240s nav när jag sålde min HT.
Nu cyklar jag mest på min CX- Cannondale supersix. På den har jag ett par lätta B.O.R XMD 366 29er med Challange Chicane gummi.
Mina 240s/Funwork passar rakt av med samma kassett/skivor. Men vad ska jag ha de till? 25mm innerbredd var det om jag kommer ihåg rätt. Jag vill ju använda dom, de är fina :) Jag cyklar mest stig och grusväg med denna cykel. Eller är det bara att sälja och köpa något som passar cykeln bättre? Lite I-lands fråga jag vet, men vill göra det bästa av min besvärliga situation ;)

Bjuder på en bild med fel däck till fel fälg :)

IMG_20200429_162149.jpg

Senast ändrad:
Är ju alltid roligt med däck :) Med ett extra set hjul kan man ju testa nått lite utanför normal comfort zone, eller nått mindre kompromissat, etc. Eller ha nått för torrt och nått grövre för dåligt väder. Hur breda däck får du plats med?
Sällan man tjänar på att sälja nåt man har för att köpa annat...

Jag har beställt ett set extra, kör tillsvidare GP5000 32mm på ett set och ska testa Michelin Power Gravel 40mm på ett, de var billiga på CRC.

Jag har kört med Schwalbe CX Pro på vintern för de är billiga och håller länge. Funkar på det mesta.
Nu kör jag med Hutchinson Overide. 42 breda och de rullar bra på asfalt och är riktigt snabba på grusväg. Har ett par Panaracer Comet crossdäck men de har jag inte testat än. Gravelking finns i mycket roligt oxå... ja däck är kul.

Tjena, tack för svar. Roligt med däck som sagt. Max är nog 40mm kanske 42. Kör ju på 32 idag så något bredare vore ju kul att testa. Passar säkert bättre på fälgen också. Testade med ett par 33mm gatorskin jag hade men det var ingen höjdare. Får nog bli något mer offroad däck, bredare. För lerigare omständigheter.
Tydligt torr däck ? (Därimot ett väldigt bra däck på grus och stig -Challenge Chicane)
IMG_20200502_131837.jpg

Senast ändrad:
Maxxis Mud wrestler, vittora terreno wet och Linus 33 ser ju bra ut och några andra ser ju bra ut men verkar bara finnas i 33mm lite bredare hade ju varit kul.

Dessa är de jag tänkt ha till lite lösare underlag. 38 breda och tätt lite grövre mönster. Lite tätt för lera. På lera funkar faktiskt CX PRO helt ok. PlanetX har många Jack Brown däck jag skulle vilja testa. De görs av panaracer så bra kvalitet. Men jag har redan en hel låda däck som skall utvärderas....

Specialized Pathfinder eller Tracer i 38 mm, så du får lite mer kudde.
Tack för tips. Båda ser ju trevliga ut men jag är ute efter något mer för lera, som inte sätter igen. För dom där fuktiga dagarna.

Jag tänker något sånt här fast i 38

Men det kanske inte finns?

Finns Schwalbe CX PRO i 38c

Cx pro finns nog bara i 30-32 de är ju riktade mot cx och då är där väl maxbredd i rglerna.
Glöm inte att söka på Clement. Det är Donnelly däck tillverkade förra året. Köpte de på PlanetX för 10£ st Inte 70$ st. Nu har de få hemma men man får hålla utkik. Samma med Vittoria däck. De är ibland grymt billiga.
Vee Tire är oxå en joker

Inser att jag inte kommer vara solskenscyklist längre - igen.
Bra med alla tips. Håller ögonen på både WTB och Clement.

Tycker detta Vittora passar bra för vad jag önskar. ett 40 däck på en 25mm fälg borde funka bra, skapligt pris också. Minsta hålet i ramen mäter ca: 42-43mm kanske Tight.

Inser att jag inte kommer vara solskenscyklist längre - igen.
Bra med alla tips. Håller ögonen på både WTB och Clement.

Tycker detta Vittora passar bra för vad jag önskar. ett 40 däck på en 25mm fälg borde funka bra, skapligt pris också. Minsta hålet i ramen mäter ca: 42-43mm kanske Tight.
Det kan bli tight om det fastnar o bygger på lera o skit. Lite frigång behöver man när det är blött o lerigt.

Det där är väl en superX, 2016modell?

jag kör riddler 38/45 i min 2015 Utan problem, men har inte grötat på speciellt i leran :)

Det där är väl en superX, 2016modell?

jag kör riddler 38/45 i min 2015 Utan problem, men har inte grötat på speciellt i leran :)

En 2015 ska det vara. Ja fram är det inga problem. 38 bak är nog max vad det känns som. Tanken är ju att jag ska köra i höst rusket med detta hjulpar. Torrdäck har jag. Känns som jag vet vad jag vill ha nu i alla fall, bara leta vidare. Tack för hjälpen så här långt ????

Senast ändrad:
Det blev ett par Donnelly PDX WC. Blev 33mm då utbudet var störst där. Kör de tubless, poppade på plats som en dröm med golvpumpen ??Test återstår.
IMG_20200513_054135.jpg

Najs! Planet x säljer ju en massa däck. Typ som att dom har np restlager... Men man kan även ha otur och köpa med kanttråd, ej vikbara.

Donnelley var rätt nytt för mig, men 33mm är trevligt då däcken ofta är lätta, och cxdäck ofta är väldigt följsamma.

Najs! Planet x säljer ju en massa däck. Typ som att dom har np restlager... Men man kan även ha otur och köpa med kanttråd, ej vikbara.

Donnelley var rätt nytt för mig, men 33mm är trevligt då däcken ofta är lätta, och cxdäck ofta är väldigt följsamma.

Blir kul att testa. 33mm har fungerat här hemma hittills. Som du säger, lätt och följsamt ??

Hittade lite lera idag. Däcken rensar bra inga problem alls. Fick känna på det lite i alla fall. Framför allt är däcket väldigt mjukt och följsamt, riktigt trevlig upplevelse. Känns som ett väldigt bra stigdäck också faktiskt.

IMG_20200514_163812.jpg

Tillbaka
Topp