Cx världscupen 2021-2022

Cx världscupen 2021-2022
Märkligt att lägga en världcupstävling i en skidort.Däckbegränsningarna gör det extra kass.
Jag fattade det som att det var ett test för att se om de kan ha med cyclocross i OS framöver, då vill de kunna ha det i en skidort.

Damtävlingen tyckte jag var riktigt spännande, herrtävlingen blev väl inte lika spännande, men det hade ju inte så mycket med underlaget att göra. Nån som såg vad de körde med för däck? Var det lerdäck som var populärast?

Cx världscupen 2021-2022
Såg ut som, och tror det borde varit, lerdäck iaf. Inget kantigt underlag så lågt tryck.
De har lite att lära av kameramännen på Superprestige :)
För övrigt sprangs det mer i Ethiascross i Belgien i lördags än igår.

Cx världscupen 2021-2022
På is och snö är det precis som HP säger Dune/Chicane, Pipisquallo, Sprint et cetera som brukar vara valet för att få så mycket gummi och grepp i backen som möjligt.

Cx världscupen 2021-2022
Undra hur det känns för övriga tävlanden som Iserbyt när WvA och Mvdp dyker upp och vill tävla
Toon Aarts sa i en intervju att det var roligt och bra för cx för att det ger ökat intresse för sporten.

Det borde också ge dem skäl till självrannsakan, WvA fortsatte krossa(...), MvdP överlägsen 2a på sitt första rejs och 3 av de 5 första igår cyklar lvg. Bara TP som "föll igenom", gick iof lika dåligt för honom på samma lopp ifjol.

Cx världscupen 2021-2022
Och idag 3 av de 4 första aktiva i lvg.
Kul kamp mellan nya generationens små giganter.
Edit: fast det var ju inte världscupen idag utan superprestige, nåja, skrivet inlägg ligger.

Senast ändrad:
Cx världscupen 2021-2022
Imponerande av WvA att bara dra sönder startfältet. Synd att inte ha MvdP är i slag när kombattanten är det. Svårt att hitta andra som kan matcha.

Cx världscupen 2021-2022
Läste någonstans att varken MVDP eller WVA kommer ställa upp i VM.
Nej, MvdP har tävlingsuppehåll tills han är frisk o kry, hur lång tid det än tar.
Och WVA ska träna inför lvg-säsongen efter helgen (Belgiska mästerskapet i cx). Läste en artikel från ifjol att hans boss menade att han behövde gå ner 2 kg efter cx-säsongen för att vara bra nog för lvg, han bygger tydligen för mycket muskler av att springa med cykel på axeln....
Skittrist tycker jag. Men om man läser TP's sociala medier på rätt sätt så tränar han för VM. Han vill ju bli trippelmästare så då kan han ju inte hoppa över den första.

Cx världscupen 2021-2022
Nej, MvdP har tävlingsuppehåll tills han är frisk o kry, hur lång tid det än tar.
Och WVA ska träna inför lvg-säsongen efter helgen (Belgiska mästerskapet i cx). Läste en artikel från ifjol att hans boss menade att han behövde gå ner 2 kg efter cx-säsongen för att vara bra nog för lvg, han bygger tydligen för mycket muskler av att springa med cykel på axeln....
Skittrist tycker jag. Men om man läser TP's sociala medier på rätt sätt så tränar han för VM. Han vill ju bli trippelmästare så då kan han ju inte hoppa över den första.
Men att vinna vm-guld utan wva och mvdp på startlinjen räknas väl inte?

Cx världscupen 2021-2022
Ok rättelse från förra inlägget . WvA skippar Vm och Mvdp missar sannolikt VM pga skada

Cx världscupen 2021-2022
The only remedy turns out to be a longer rest period. It would therefore be foolish to interrupt this period again and still try to make it to the World Championships. We all agree on that. Even though it is very bitter – I have participated in the World CX Championships 10 consecutive times – not being able to defend my title in the States is a real downer. - Van der Poel
Källa

Läste detta nu så tyvärr Kaiser blir ingen MvDP heller. Hur bra passar banan Pidcock? Han såg stark ut senast

Cx världscupen 2021-2022
Jag vet, uttryckte mig kanske otydligt
Jag håller med om att WvA borde vara med, han är ju frisk och dominerar hårt. MvdP är ju däremot skadad, sånt ingår.
Men vem som än vinner behöver inte ursäkta sig och lär inte göra det heller.

Senast ändrad:
Cx världscupen 2021-2022
Är ganska mycket höjdmeter på banan. men håller med den ser tekniskt lätt ut nu när det är torrt och hårt med temperatur runt nolllan. när världscupen körde där var det ju rejäl lerfest med en hel del löpning.

Hoppas stafetten som kördes idag fortsätter utvecklas då kan det bli ett roligt event

Cx världscupen 2021-2022
Tack, läste bara på uci var man kunde se och där stod det att streamen var geoblockad men kan se stafetten så får hoppas det funkar på resten av sändningarna.

Cx världscupen 2021-2022
GCN har inte världscupen i sin kalender för Sverige, men för t.ex. UK så ligger loppen med. Så det ter sig som samma rättighetssetup som förra året kanske, svt sitter på rättigheterna men kommer inte visa. Förhoppningsvis så innebär det att UCI sänder i Sverige över Youtube som de gjort förut. (Annars blir det att använda någon VPN och GCN.)

Cx världscupen 2021-2022
Är det inte UCI Channel på YouTube som sänder när SVT inte vill trots rättigheterna?
Verkar iofs inte synas där heller.
Får hoppas på det.

Såg igår i TV-tablå att Eurosport 1 sänder någon form av cykel när världscupen går, men oklart om det är världscupen i Sverige, eller sammandrag från annan cykelsport.

Cx världscupen 2021-2022
Hur lyckades ni se värlsdscupen igår?

Lyckades själv med Proton VPN ställd som Japan och via UCIs egen stream, lite surt att den inte finns på lite enklare sätt. Hittade den inte på GCN.

Tillbaka
Topp