cycle pro dragon

veeajt

Ny medlem
cycle pro dragon
Jag e väldig nybörjare på detta området men det e vi alla någongång i livet

Jag gick till lokala cykelhandlaren och skulle köpa mig en beg mtb för att träna i naturen då jag har nyopererad fot e cykla mycket bättre än att gå.

Han sålde till mig en fullt fungerande Cycle Pro Dragon i toppenskick för 1000kr.

Jag e jävrigt nöjd. Toppencykel!

Nu mina frågor.

Finns dessa inte längre för jag hittar inget på nätet om dom.
Den lägger i "trean" dåligt e det lätt fixat det e den som lyfter upp kedjan som e "slö"...

Har cyklat hela dagen kan inte ställa den ifrån mig;)

Har ni mer tips och fakta om den vill jag gärna veta så mycket det går!

Mia

cycle pro dragon
Kul att du blivit med cykel! Vet inget om just din cykel, men växlingsproblemet kan vara att vajern är lite dåligt spänd, så att den inte "orkar" upp på tredje (antar att det är största drevet fram du menar). Du kan testa genom att skruva ut justerskruven vid växelreglaget.

cycle pro dragon
Jag pröva det men kände inte att det gav någon respons pröva även i panikens stund att spänna vajern nere i "botten" "slutet" istället det blev bättre, men den vill ändå inte riktigt som jag vill.
Kan det va den som för kedjan som e sleten?

Hur mycket e det den ev ska spännas uppe vid hantaget. Funderar på att skruva av det och kolla om gängorna e utslitna känns lite så:( I och med den inte reagerar när jag skruvar alls

cycle pro dragon
Det finns en stoppskruv på framväxeln som hindrar växelföraren att gå för långt ut. Du måste nog släppa på den för att få det att funka.

cycle pro dragon
På den här sidan -->> http://happymtb.org/forum/lasvart/ kan du hitta massor av läsvärda trådar som kanske kan ge ett och annat bra svar. Om du inte hittar där... då är det bara att fråga så alltid är det nån här som kan svara.

*Slog mig just att försöka förklara hur man justerar en framväxel är svårare än man tror, trots att det är så självklart för en när man väl gör justeringen*

cycle pro dragon
Tack för tipsen. Ska ut i garaget och kolla den.

Gillar att skruva så detta ska bli spännande.
Tycker den går jättebra annars e bara detta som stör mig.
Har en pedal som knakar åsså tänkte kolla om det e ngt lager som gett upp...

Varför har ingen berättat tidigare hur jäkla roligt det är med Mtb.

cycle pro dragon
Det brukar inte krävas mycket skruvande på justerskruven för att få upp kedjan (i det scenario jag tänkte mig, fast det kan ju vara nåt annat också). När du har kedjan på minsta klingan fram, är växelvajern slapp eller spänd då? Att växlarna inte funkar bra är irriterande men är oftast lätt fixat. Knak är det värre med. Det kan vara mycket (pedalen, veven, vevlagret och tror tom sadelstolpen kan knaka) och är inte alltid lättast att felsöka. Men, ett bra sätt att lära sig meka. :)

cycle pro dragon
jag brukar för det mesta använda mig av www.parktool.com -> repait help när jag ska mecka något. Sidan är på engelska men mkt pedagogisk och skriven så att även vanliga människor förstår.

cycle pro dragon
Nu e det fixat så gott det går har spänt lite här å lite där. Vajern va jättelös när den låg i "lilla" hjulet.

Verkar som kedjan å klingorna har ngr år på nacken å e litta sletna därför de inte alltid vill. Ska kolla in lite fräschare snart, kan kanske fixa knaket i trampan då mä.

tack alla för hjälpen

Ida har jag avnjutit en låångtur bla i Söderåsens nationalpark.

Hur super som helst. Detta e vanebildande...

cycle pro dragon
veeajt skrev:
-------------------------------------------------------
> Ida har jag avnjutit en låångtur bla i
> Söderåsens nationalpark.
>
> Hur super som helst. Detta e vanebildande...

Kul att du gillar cyklingen :D

Men...du kommer väl ihåg att ha hjälm på dig?

cycle pro dragon
Tack jag e jättenöjd.
Vet du (tigermale) ngt som ca årsmod osv på dom?
Vet du något annat som kan va av intresse?

Ida roa jag mig med attt skruva av och torka rent kransar och allt vad det heter såg för jäkligt ut, sen jag köpte den.
Knaket har jag fått bort va bara en trampa:)
Så det går framåt...

cycle pro dragon
En annan fråga, den e ju som sagt begagnad och jag har letat som tusan efter vad det e för framgaffel jag har.
Är här någon som vet vad det är? River Ac heter den, är det billigt "mög" eller vad rullar jag runt med?

cycle pro dragon
De brukar inte säljas lösa utan sitter fabriksmonterade. "Engångsgafflar", typ. Inga justeringsmöjligheter, ingen större kvalitet, men tar bort vibrationer (vilket räcker för många som inte kör i skogen). Att uppgradera är inte så blodigt. Finns nån rätt aktuell tråd om prisvärda gafflar.

cycle pro dragon
Gafflen e rätt mycket nyare än resten av cyklen men förra ägaren kan ju satt dit den ändå.

Tänkte framöver en helrenovering av cyklen växlar gaffel osv...

Ska bara fundera ut vilka grejer jag ska satsa på, som Downhill eller vad för "stil" osv osv...

cycle pro dragon
Eller så struntar du i stil och sånt och har kul med din cykel. :) Och att renovera en cykel kan faktiskt bli dyrare än att köpa en ny. Men det behöver du inte tänka på sålänge allt funkar.

cycle pro dragon
Joo det e sant men behöver nya däck snart och kedja samt den gaffeln har redan blivit sämre sen jag köpte cyklen.
Så min tanke va mer att när det e dags tänkte jag köpa rejäla däck som tåler litta då jag föredrar att åka snabbt nedåt samt byta dämparen till någon som håller litta.

Då jag bläddrat framåt och tillbaka i alla cykelkataloger jag hittar har jag förstått att downhill grejer e byggda för att klara en hel del.

Sen vilken stil jag har är väl mer min egen, blandar det som e bra så det passar mig;)

Förresten ngn som vet hur gammal cyklen kan vara?

cycle pro dragon
Japp. Dh-däck tål det mesta. Men de väger också en hel del. Jag, som sällan punkterar, behöver inga traktordäck och det är ju kul för mig i uppförsbackarna. :) Som alltid en kompromiss.
Låter bra att din stil är det viktigaste. Sen om andra tycker den är galen...So what?!

cycle pro dragon
Tyckte det lät intressant att de va stärkta på sidorna för att hålla mot vassa kanter.

Hur tjockt e gummit i dh däck jfr vanliga mtb? Hur djupt kan det ta innan det går hål?

cycle pro dragon
Sidoskydden är väl mest till för att inte slangen ska klämmas sönder (snakebite) vid genomslag (sånt skydd är guld värt). Och eftersom ett DH-däck oftast ligger över ett kg i vikt så är det nog tillräckligt med gummi. :)

cycle pro dragon
Det har jag ingen aning om. Gummit i sig är dåligt på att stå emot penetration (förutom att dubbarna lyfter slangen från marken och eventuella faror). Däremot anges ibland TPI, thread per inch, hur mycket "väv" däcket innehåller. Mer tråd skyddar bättre mot genomstick, sidoväggsskyddet skyddar mot genomslag och köper du inte slicks så håller mönstret slangen i relativ säkerhet (helt säker kan man ju aldrig vara).

cycle pro dragon
Värt att tänka på är ju att t.ex. DH-däck är gjorde för att köras ner för stenkistor i full sula utan att få punktering. Så stabila däck behöver man inte om man inte just kör DH, det finns lättare däck med fullgott punkterings-skydd för XC/AM-körning också. :)

cycle pro dragon
Okej men vad för däck har punkterings skydd eller ej.

Kör mycket där det e sten och utanpåliggande rötter och sådan natur, vad bör jag ha/inte ha för däck då?

Tillbaka
Topp