Cyclecomponents blir Cykelkraft.se?

Absolut, helt rätt! Vi går back vid små beställningar och gör plus vid stora beställningar. Avgörande är, att vi gör plus vid genomsnittsordern. Man räknar inte heller frakt på enstaka produkter. Man beräknar endast fraktandelen för olika produktgrupper. Allt jämna ut sig i slutet. Annars blir det för komplicerat.

Lite knackigt verkar det gå med flytten. Fick grejer idag som jag beställde 23 mars som skulle skickas inom 1-3 dagar. Jag mailade och frågade igår och de skickade då samma dag. Dessvärre glömde de en sak jag beställt men skickade med en annan sak jag inte beställt...

joerch sa:
KONAmi sa:
Lustigt att så många är överrens om att 59-100kr är dyr frakt, och så undrar folk varför den svenska åkerinäringen tas över av östeuropeer i gamla trötta lastbilar...

Eftersom jag själv driver ehandel kan jag berätta lite om det där med frakten. Frakten man betala som kund har inget att göra med den verkliga frakten. Vi har ganska bra fraktavtal och ett inrikes Paket till privatkund kostar mellan 41 och 160 kr (exkl. moms). Därutöver finns det en massa tillägg och tillval som kostar. Snittpriset på våra paket är ca. 110 kr exkl. moms.
Våra kunder betala alltid 80 kr (exkl. moms) i frakt men dessa 80 kr täcker andra kostnader som t.ex. emballage, kreditupplysning, etc.
Frakten däremot är inräknad i produktpriserna och man kan kalkylera mycket bättre på det viset.
Kunderna är bortskämda ang. fraktpriserna och få är medvetna vad ett paket verkligen kostar.
Låga fraktpriser är ett marknadsföringsinstrument och inget annat.

Ni kan vara säkert på, att ni alltid betala full frakt vid era beställningar. Billig eller gratis frakt finns inte. :)

Och hur många paket skickar ni per dag? Jag tror knappast Cdon har sådant dyrt avtal. Därför bör det visst finnas billig frakt.

Dom suger pung!
Beställde styrlinda fizik fanns i lager betalade och väntade och väntade
Frågade var min order tagit vägen lindan fanns inte i lager och gick inte att beställa mer då den utgått från fizik ,jo tjenare var inga problem att ta den direkt från fizik.

Nästa försök till beställning var ett drev 53t till DA 9000
Fanns ej på sidan frågade om det kommer in "nä det har utgått hos Shimano"
Troligt att det vanligaste drevet inte finns längre
Och två dagar senare så finns det på sidan ,mmmmm utgått?

Noll koll på det där gänget

Akoa sa:
Och hur många paket skickar ni per dag? Jag tror knappast Cdon har sådant dyrt avtal. Därför bör det visst finnas billig frakt.

Du tycker 41 kr per paket är dyrt? Det är beviset att kunderna är bortskämda. Det kan inte blir mycket billigare än så. Inte ens hos de största.

Det enda jag vill säga med mitt tidigare inlägg är att frakten kunden betala, har oftast inget att göra med den verkliga frakten.
CDON har fri frakt från 1000 kr. Det är väl få som tror att de kan skicka dessa paket gratis? Även hos dom är frakten med i produktpriset. Med "frakten" på de mindre paket höjer de lönsamheten hos dessa.
Visst är det säkert inte alla som räknar så. Jag kan tänker mig att det är den verkliga frakt man betala hos t.ex. Clas Olsson.

joerch sa:
Akoa sa:

Du tycker 41 kr per paket är dyrt? Det är beviset att kunderna är bortskämda. Det kan inte blir mycket billigare än så. Inte ens hos de största.

Det enda jag vill säga med mitt tidigare inlägg är att frakten kunden betala, har oftast inget att göra med den verkliga frakten.
CDON har fri frakt från 1000 kr. Det är väl få som tror att de kan skicka dessa paket gratis? Även hos dom är frakten med i produktpriset. Med "frakten" på de mindre paket höjer de lönsamheten hos dessa.
Visst är det säkert inte alla som räknar så. Jag kan tänker mig att det är den verkliga frakt man betala hos t.ex. Clas Olsson.

Om 41kr är dyrt beror ju på vad som skickas.

joerch sa:
Akoa sa:

De har Inga problem att ge frö frakt till studenter vid ordrar över 100kr (ett hundra). Även om frakten är medräknat i priset så är de ju billigare än de flesta andra.

Det hade överlag känns bättre att betala frakt om det inte var postnord som fick pengarna.

Skral sa:

Visst, vissa saker kan skickas billigare som brev. Just för oss är det inget alternativ eftersom brev är inte spårbart samt att det resulterar i högre svinn.
För spårbara leveranser med kvittens är 41kr inte dyrt.

joerch sa:
Skral sa:

Visst, vissa saker kan skickas billigare som brev. Just för oss är det inget alternativ eftersom brev är inte spårbart samt att det resulterar i högre svinn.
För spårbara leveranser med kvittens är 41kr inte dyrt.

Det är väl kunden som avgör vad som är dyrt och inte?

Lulle sa:
Det är väl kunden som avgör vad som är dyrt och inte?

Du följde visst diskussionen, eller?

Berättade endast vad som gäller för ehandlare som mig för att förstå hur det egentligen ligger till med frakten.
Jag vill inte alls ta ifrån dig friheten att ta egna beslut och bedömningar.

När jag jobbade på Cdon, var över 10 år sen iofs, så när man hade fraktfria kampanjer så gjorde man förlust man kunden bara köpte en cd/dvd, medan man gjorde vinst om kunden köpte minst två produkter.

Orkar inte läsa ikapp hela tråden, så jag repeterar säkert vad som tidigare skrivits, men vilket j-a pissgränssnitt. Och halvtaskigt med info/specifikationer på artiklarna. CC har varit prisvärt (många ggr lägre ord pris än chainreactions sk "reapriser") och gränssnittet i webshopen var utomordentligt bra, även om sista uppgraderingen som gjordes för något/ett par (?) år sedan var en försämring.

Det blir nog lbs + utländska nätbutiker framöver för min del som det känns nu iaf.

joerch sa:
Akoa sa:

Du äger alltså ett företag i cdons storlek/ med samma omsättning paket? Posten har ju knappast en offentlig prislista där det framgår vilka avtal ett företag av den storleken har. Det specialförhandlas alla gånger.

Jag vet inte vad du skickar men beskriv gärna hur ett företag som exempelvis Sportamore kan skicka alla produkter med fri frakt om det skulle kosta 41kr/paket? Hos Cdon går det i princip alltid att hitta en rabattkod med fri frakt.

Akoa sa:
joerch sa:
Akoa sa:

Du äger alltså ett företag i cdons storlek/ med samma omsättning paket? Posten har ju knappast en offentlig prislista där det framgår vilka avtal ett företag av den storleken har. Det specialförhandlas alla gånger.

Jag vet inte vad du skickar men beskriv gärna hur ett företag som exempelvis Sportamore kan skicka alla produkter med fri frakt om det skulle kosta 41kr/paket? Hos Cdon går det i princip alltid att hitta en rabattkod med fri frakt.

Men, den han säger är ju att INGET är gratis.
Frakten är inbakad i slutpriset. På ett sätt eller ett annat.

Stora företag kan naturligtvis förhandla till sig aningen bättre priser, men gratis blir det inte.

Akoa sa:
joerch sa:
Akoa sa:

Sorry att störa i er diskussion men tror du att en e-handlare som Sportamore (ditt exempel) inte betalar något för sina leveranser och att det skulle vara anledningen till att de kan erbjuda fri frakt? Min känsla är att de flesta e-handlarna försöker kompensera sig på något sätt för fraktkostnaderna - antingen genom prispåslag eller att ta olika mycket betalt från slutkonsument. En del kör på full kostnadstäckning, vissa tar en symbolisk summa och andra har olika fraktalternativ där de på vissa av alternativen kan ta ut en ren vinstmarginal från slutkonsument.

Det är enkelt, de går med förlust på små ordrar med fri frakt.

Tanken är att man ska lockas att köpa den lilla grejen eftersom det "ändå är fri frakt" och sen när man ändå handlar stoppa ner mera saker i varukorgen. Gissa varför det visas "andra som köpte den köpte också det här" eller "du kanske är intresserad av.."-grejer hela vägen till utcheckning?

poqa sa:
Akoa sa:
joerch sa:
Akoa sa:

Stora företag kan naturligtvis förhandla till sig aningen bättre priser, men gratis blir det inte.

Precis vad jag skrev. Läs igen och läs rätt

jomper sa:

Tanken är att man ska lockas att köpa den lilla grejen eftersom det "ändå är fri frakt" och sen när man ändå handlar stoppa ner mera saker i varukorgen. Gissa varför det visas "andra som köpte den köpte också det här" eller "du kanske är intresserad av.."-grejer hela vägen till utcheckning?

Visst är det så men jag skulle verkligen inte tro att stora företag ligger och betalar 30-40kr/paket för småprylar. Jag skulle snarare tippa på 5-10kr för ett litet paket. Men som jag läser mig till så verkar ju ingen av er veta mer än vad jag vet och då blir ju diskussionen mest vem som tror mest. Jag hade hoppats att någon satt inne med mer koll. Nåväl. God förmiddag

Jag har rätt god insyn i ett ehandelsföretag som omsätter 100+ Mkr och de betalar klart mer än 5-10 kr för småpaket. De har valt att lägga sin logistik i tyskland bland annat eftersom de har bra fraktvillkor, det är t.ex. billigare att skicka paket till sverige därifrån än från Sverige.

De har dock förhållandevis låga marginaler och har valt att inte ha fri frakt. Men trots att de tar ca 50 kr för frakten så täcks inte kostnaden vid en liten order, dvs det blir en förlustaffär.

Akoa sa:
poqa sa:
Akoa sa:
joerch sa:
Akoa sa:

Precis vad jag skrev. Läs igen och läs rätt

Nu har jag läst om och läst rätt igen.
Det var inte precis vad du skrev.

Du undrade hur tex sportamore kan erbjuda "fri frakt".
Jag påstod då att de bakar in det i priset.

Du lät också påskina att stora företag kan få avsevärda rabatter på frakten.
Jag påstod då att rabatterna är av mindre sort än så. Vilket också Jompers inlägg ovan pekar på.

Akoa sa:
jomper sa:

Visst är det så men jag skulle verkligen inte tro att stora företag ligger och betalar 30-40kr/paket för småprylar. Jag skulle snarare tippa på 5-10kr för ett litet paket. Men som jag läser mig till så verkar ju ingen av er veta mer än vad jag vet och då blir ju diskussionen mest vem som tror mest. Jag hade hoppats att någon satt inne med mer koll. Nåväl. God förmiddag

Det görs ingen prisskillnad enbart baserat på storlek på själva prylen. Det är olika mellan olika speditörer men fraktdragande vikt plus volymtaxering är vanligt förekommande parametrar. Jag kan garantera dig att ingen europeisk e-handlare, oavsett storlek i omsättning och storleken på det de skickar, betalar så lite som 5-10 kr per försändelse i fraktkostnader - i alla fall inte om viss nivå på frakttjänsten krävs (track and trace, osv). De summor som tidigare nämnt, dvs 30-40 kr, är närmare sanningen. Du kan komma undan billigare om du t.ex. har en väldigt lätt vara såsom en Ass-saver som teoretiskt skulle kunna skickas med vanlig post där kostnaden då blir som en eller ett par frimärken.

kan förstå det är strul med frakter sen cykelkraft tagit över CC... var in på cykelkraft i täby (hägernäs) o skulle ha ett bakdrev till tantens damtralla o bakom disken står en ung fröken långa naglar o tuggumituggande som såg mera ut att passa bakom disken i en sminkbutik än i en cykelaffär som inte hade en susning vad ett 18 tänders bakdrev till nexus nav var för nått

kommer man in i en cykelbutik så förutsätter man iaf att personen bakom disken iaf ska ha lite kunskap om cyklar.. men tydligen e de inte så noga länge med kunskaper bara man vet hur man tar betalt o kan hantera en dator så räcker de tydligen...

darkforce sa:
kan förstå det är strul med frakter sen cykelkraft tagit över CC... var in på cykelkraft i täby (hägernäs) o skulle ha ett bakdrev till tantens damtralla o bakom disken står en ung fröken långa naglar o tuggumituggande som såg mera ut att passa bakom disken i en sminkbutik än i en cykelaffär som inte hade en susning vad ett 18 tänders bakdrev till nexus nav var för nått

kommer man in i en cykelbutik så förutsätter man iaf att personen bakom disken iaf ska ha lite kunskap om cyklar.. men tydligen e de inte så noga länge med kunskaper bara man vet hur man tar betalt o kan hantera en dator så räcker de tydligen...

Bensinmacks-syndromet kallas det nog :)
Sällsynt idag är att kunna gå in på en statoil och få hjälp med att byta vindrutetorkare eller få köpa en kamrem till Volvo 240

Tillbaka till topic:
Webshoppar med fri frakt lockar ofta till sig fler konsumenter än shoppar med fraktgränser osv.
Detta är ju självsägande, fri frakt - fler kunder - fler paket - mer försäljning - mer pengar till bottenraden.

Vet att när ett dammsugarpåse företag här i uppsala skulle starta så startade man flertalet "bolag/sidor" för att se vilken konsumenterna tycket bäst om. En med fri frakt och lite dyrare påsar och en med billigare påsar med fraktkostnad. Har för mig att
dom även hade en tredje sida men kommer inte ihåg om det var ett mellanting eller nåt. Sen efter en testperiod var tanken att lägga ner två av tre sidor och bara köra på den populäraste. Vet dock inte hur det gick.

Jag tycker jag fått lite väl många mail från Cykelkraft det senaste. Någon annan som också fått flertalet mail? Försöker de anamma det engelska sättet att bedriva e-handel?

Det känns lite som att Surlyprylarna är på väg ut ur sortimentet. En helt vanlig 32t-klinga med 104mm bcd finns inte i sortimentet vad jag kan se. :(

Är det någon som fortfarande köper något från Cykelkraft?
Dom suger ju fruktansvärt både prismässigt och attityd mot kund
Till och med Cykelcity som brukar vara dyra är ju billigare i butik än vad Cykelkraft är på nätet

Jag köpte en damtralla till sambon av Cykelkraft i höstas.
I köpe/leveransprocessen hade jag lite frågor som jag skickade till dom.

Fick sjukt dryga kommentarer som svar så jag beslutade mig för att mitt förhållande med Cykelkraft tog slut där & då.

Tidigare uppskattade jag CC väldigt för deras breda utbud, nu är det dock inget alternativ - oavsett vilket utbud de har.
(edit: stavning)

Senast ändrad:
Jag gillar inte cykelkraft..
Askass hemsida, dyra, och yeap, trist attityd när jag mailat frågor..

Som exempel, en ibid mojo kostade kring 25000 hos cyclecomponents..
När ja frågar cykelkraft så kostar en ram €3400.
Rätt bra prisökning!

Och.. det priset fick jag efter en rätt märkligt mailkonversation där personen verkade rätt ohjälpsam..
1. Vad kostar ram x?
2. Den finns ej i lager
3. Fast vad kostar det att beställa en då?
4. Hej igen, den finns ej lager

*fet tumme ned*

Tacka vet jag cycle components.. klockrena att handla av.. aldrig någonsin krånglat..

CRF_Niklas sa:
Ja tänk hur man kan ta över ett företag och köra det i sank så fort
Lite intressant är oxå att ett företag som ska vara så dåligt har lönsamhet nog att köpa ett företag som som är så bra men inte har lönsamhet nog att leva vidare som enskilt bolag?
Är lärdomen att ju sämre ett företag är i kundernas ögon ju bättre går det?

emmer sa:
CRF_Niklas sa:
Lite intressant är oxå att ett företag som ska vara så dåligt har lönsamhet nog att köpa ett företag som som är så bra men inte har lönsamhet nog att leva vidare som enskilt bolag?

Ja tills folk börjar handla av någon av de alla konkurrerande sidorna istället. Inga kunder = Inga pengar
Bättre med små marginaler på mycket än stora marginaler på lite.

emmer sa:
CRF_Niklas sa:

Det kostar ju mer att ha bra priser och personal som tar sig tid för kunderna än att ha listpris och personal som svarar goddag yxskaft.

Handlat en hel del på CC men blev allt mindre med åren då leveranstiderna inte var tillräckligt bra i många fall.
Försökte med Cykelkraft i måndags, stor ruta med supportnummer som ingen kan missa, ringde och väntade i kö, var "nummer 4" efter 5 minuter "nummer 1" och efter ytterligare 5 minuter kopplades samtalet ner utan annan hänvisning.
Blev ingen affär...
Får väl fortsätta använda BikeComponents.de då

Lägger en beställning ons 25/5 där samtliga varor har 1-3 dagars leveranstid och ska enligt uppgift finnas i web-lager. Tänker att med lite flax har man pryttlarna innan helgen.

På fredagen är brevlådan tom och nallen ger inte ifrån sig några SMS-pip. Inte hela världen, tänker jag och då dyker väl paketet upp på måndag istället. På fredagkvällen roar jag mig med att besöka hemsidan och klickar på respektive produkt, som jag tidigare beställt. Helt plötsligt är nu leveranstiden för varje enskild produkt ändrad till 3-7 dagars leveranstid.

Visst, shit happens, men svagt att man inte får någon form av notis gällande detta, ett mail som informerar om leveransförsening hade räckt. Likväl, ytterst märkligt att samtliga varor fanns i web-lager med kort leveranstid vid ordertillfället och helt plötsligt är leveranstiden längre på samtliga varor?

Loggar man in på kontot står det endast att ordern "behandlas", går inte se enskild status på respektive produkt.

Har inte ordern kommit senast fredag denna vecka blir detta nog såväl första som sista ordern hos Cykelkraft.

Handlade hyfsat ofta från CC och provade på cykelkraft förra veckan.. fortfrande är ordern inte skickad. Det var sista gången man beställde från Cykelkraft, om det nu ens blir någon första. Funderar starkt på att avbeställa men man hoppas ju man får grejerna..

Får tyvärr stämma in lite i klagokören. beställde saker i måndags inför semestertrippen på fredag kväll där cykeln skall med. 1-3 leveransdagar på alla artiklar står det. Nu (21.00 onsdag) är ordern inte ens behandlad. Det är högsäsong i cykelsverige och både f.d. CC och utländska butiker har alltid vara snabba på att skicka. Nu står grabbens cykel utan fungerande bakväxel och jag får ta andracykeln.

Huvudskälet till att jag stödde CC var snabb leverans, tyvärr verkar jag få stryka det köpargumentet hos cykelkraft och går tillbaks till ebay.

Min beställning skulle ha levtid på 4-6 vardagar. Nu har det gått 9. Inget svar på mail under 2 arbetsdagar. Tidigare beställningar har funkat hur bra som helst men känns det som något inte stämmer hos dom.

Samma här. Beställde 4/7. Ordern har status "behandlas" nu två dagar senare. Samtliga varor fanns i lager vid beställning. Blir nog inget mer handlande där, och kommer avbeställa om inte prylarna går iväg snart.

Tillbaka
Topp