Cyclepro med RST Capa CL framgaffel

jonasa

Ny medlem
Ny här och nybörjare på cyklar.

Köpte en begagnad cyclepro på blocket i somras.
Efter byte av en växelwire fungerar cykeln bra men nu har framgaffeln börjat "hacka" när man belastar den.
Det är en RST capa cl gaffel(antagligen billigt skräp).
Är det lönt att lägga energi på den eller ska jag leva med det tills jag köper en "riktig" cykel? Skulle väl behöva smörjas men hur gör man ?
Sitter 2 plastbitar längst upp som går lätt att ta bort men man kommer bara åt ihåliga rör.

/Jonas

Ja troligen är oljan slut men är det bara att fylla på i rören eller måste gaffeln delas på något sätt?
Vilken olja ska man använda och hur mycket behövs det?

/Jonas

Den ser inte ut att vara allt för svår att montera isär.
http://www.rst.com.tw/download/loadfile/enlish/MID-English.pdf

Det verkar vara en gaffel utan returdämpning och då brukar det vara lätt att fixa.
http://www.rst.com.tw/product/pd2008/08-capa.asp

Åk till gubbdagis och köp litiumfett och fixa trasor och verktyg. Sen så monterar du isär och fettar in. Borde inte ta mer än en timma. Så får du se hur det funkar.

Gaffeln var förvånansvärt lätt?!

Häller du i olja i rören så tror jag det bli konstigt. Troligtvis har du två bultar i änden av gaffeln (närmast navet). Skruvar du ur dom så kommer säkert gaffeln att falla isär i bitar och du kan serva allt.
Det slår mig att dessa bultar kan sitta i hålen när du har skruvat bort plastplopparn. Då behöver du en jääävligt lång insexnyckel i rätt dimension för att kunna skruva isär gaffeln.

Men lägg inte allt för mycket tid på den. Det är ju som sagt ingen supergaffel.

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
Nä jag tänkte väl att olja i rören inte gör någon nytta. Ska plocka bort skitet och se om jag kan dela på gaffeln och fetta in.
Annars får det vara som det är tills jag har råd med en nya ordentlig cykel, alternativt ny gaffel.

Får väl spela på hästarna i helgen, 46 mille räcker ju ett tag...

/Jonas

Du ska inte hälla olja i benen på en såndär. Den är odämpad eller elastomerdämpad och inte oljedämpad.

Fetta in kan vara rätt grej, hur "hackar" det? Det är inte glapp i styrlagret kanske?

fox skrev:
-------------------------------------------------------
> Fetta in kan vara rätt grej, hur "hackar" det?
> Det är inte glapp i styrlagret kanske?

När man hänger på styret och trycker ner hackar det i dämparna, samma på vägen upp. Behöver säkert smörjas men antaligen får man inte isär den om nu skruvarna sitter i botten och inte kan nås från utsidan.

/Jonas

snowman119 skrev:
> det kan juu vara så att oljan är slut, testa å
> fyll på gaffelolja i rören.....eller är det mer
> av ett mekansikt hack.....

Tack Snowman119 !!

Jag mätte hur djupt ner det var till en ev skruv i röret och det var bara 15 cm. Mao kunde jag lysa ner och se att det fanns en bricka men hål i mitten. Strax nedanför den var det stopp och ingen skruv eller mutter i sikte. Jag öste i lite olja (egentligen till servostyrning i bilen..)och tänkte att om det inte blir bättre kan man ju alltid ösa ur oljan igen. Fyllde en bit upp i röret och pumpade dämparna upp och ner en stund och kollade oljan igen, den var borta och inget på golvet! Fyllde på mer olja och satte på locken och nu fungerar det som det ska igen.

Skulle alltså följt första rådet och inte funderat så mycket !

Tack för alla råd !

/Jonas

TigerMale skrev:
> bara av ren nyfikenhet, vad är det för cyclepro?

Inte en aning faktiskt, den är silvrig och röd ;)

Kan kolla imorgon, orkar inte gå ut i garaget nu. Inget speciellt antar jag, gav 1500 spänn på blocket och det enda som var fel var att en växelwire, bakre, rostat fast och att plastbiten som skyddar ekrarna bak mot kjedjan var lös, nu är den borta.

/Jonas

TigerMale skrev:
> bara av ren nyfikenhet, vad är det för cyclepro?

Jo det är en Cyclepro Stony Point.
Framgaffel är som sagt RST Capa Cl och de 24 växlarna är fram Shimano Acera och bak Shimano Alivio.
Inte så bra grejer kanske men det fungerar för mig, dvs till och från stationen och som motion ibland istället för att springa och jag gav bara 1500 kr för cykeln. Bor i Kristianstad så det är inte så mycket skog eller så kuperat...

Cyclepro.jpg ht=266

/Jonas

jonasa skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bara av ren nyfikenhet, vad är det för
> cyclepro?
>
> Jo det är en Cyclepro Stony Point.
> Framgaffel är som sagt RST Capa Cl och de 24
> växlarna är fram Shimano Acera och bak Shimano
> Alivio.
> Inte så bra grejer kanske men det fungerar för
> mig, dvs till och från stationen och som motion
> ibland istället för att springa och jag gav bara
> 1500 kr för cykeln. Bor i Kristianstad så det
> är inte så mycket skog eller så kuperat...
>
>
>
> /Jonas

helt plötsligt vill jag utbrista, likt killen i pressbyrå-reklamen, "guuuuuu' va reeeeetro":D
jag kan inget annat än gråta över att cyclepro som märke tyx ha gått i graven för gott. jag har sett några av samma modell som min(cyclepro dragon) på diverse annons-sajter, o fan vet om inte jag köper en av dom, min har jag piskat för hårt för att den ska vara värd att rusta upp mycket mer:(

Cyklar på den jag har tills antingen intresset växer eller cykeln blir stulen eller går sönder..

Alternativet för min del var att köpa en MTB på Biltema men då kändes detta som ett bättre alternativ.

/Jonas

Tillbaka
Topp