Cyclepro Ultralite värdig en fortsättning?

Ullkofta

Ny medlem
Hej.
Har en liten fundering som jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med.

Jag har en Cyclepro Ultralite från 1999.
Cykeln har XT/LX komponenter, rock shox judy gaffel, mavic fälgar som är förberedda för skivor (orginal, förmodligen billigare ver.), Truvative nav, V-bromsar mm.

Ramen är i kanonskick, men jag skulle vilja byta till en bättre gaffel (fox 80mm), skivbromsar, bättre hjul, ev också byta växlar och reglage. Tanken är att köpa detta begagnat.

Min fundering är: Är ramen värd att satsa på eller kastar jag pengarna i sjön om jag uppgraderar komponenterna? Jag har bugdet som tillåter mig att köpa komponenter, eller en annan cykel för runt 10-12.000.

Målet 2009 är att cykla motionsklassen i långloppscupen.

Vad tror ni?

Med vänliga hälsningar
En fundersam cyklist.

Oh! Är det den fina signalröda ramen du har? Den gjorde jag många fina tävlingar på och det är en riktig raket! Dock en aning stum men fin som snus i övrigt! inte blodigt tung heller.

Komponenterna har du ju kvar även om du byter ram i framtiden. Så, aldrig pengar i sjön om du handlar cykelprylar. :)

Varför inte? Köper du bra gaffel, hyggliga komponenter samt samt hjul är det ju bara att flytta över om ramen packar ihop så småningom. Själv tycker jag dock att 80 mm slaglängd är för snålt men geometrin kanske inte funkar för mer eller så kanske 80 funkar för dig.

För 10' får du mycket fina delar...
Mitt tips är att bara byta ut det som är slitet.
Om cykeln funkar så ge dig ut och träna.
Köp möjligen lättare hjul som du kan ha på tävlingar.

Behöver du verkligen skivbromsar?
V bromsar är väl lättare?

Min erfarenhet är att det är träning man behöver, inte dyra delar.
Det är sällan jag känner att det är cykeln som sätter begränsningen för mig, och då ska du veta att jag tränar på en betydligt tyngre stålram än den du har.

Alltså se till att få rull på cykeln och ut i skogen.

Något provocerande: -sälj cykeln för 3000 på blocket, köp en ny för 12+3 på nätet. Det har hänt oändligt sedan -00. Du kommer att älska din nya och cykla dubbelt så långt som på hop-plocket. Den nya cykeln kommer dessutom att efter 3 år ha ett andrahandsvärde.

Det är mycket billigare att köpa en komplett cykel än alla delarna minus ramen. Ska du ha allt utom ramen, så köp en tysk postordercykel för rätt summa och flytta över över grejorna. Haken är bara att ramen du inte använder då med all sannolikhet kommer vara bättre än Cyclepron.

Mitt tips är att antingen budgetuppgradera Cyclepron med begagnade grejor för någon eller ett par tusenlappar och/eller köpa en ny cykel. Du får en riktigt fin hardtail för 10-12000 idag.
För de pengarna skulle jag titta på Canyon, Poison, Cube eller liknande.

Jag hade storebror till den där, den metallic-orangea. Lite stum men tjänade väl och var rolig. Nu pendlar min svåger på den, skenheligt!

Jag köpte en Scott Scale 40 2008 (small) i veckan, helt ny för 10500 från Cykloteket, present till min sambo. Skulle tro att den ramen (och hela cykeln) äger en gammal Ultralite. Här i Norge har en stor butik just nu 20% rabatt på alla Scale 2009-or, skulle inte förvåna mig om samma erbjudande dyker upp i Sverige väldigt snart.

Känns tämligen onödigt och köpa en ny cykel när du har en fungerande för att köra sport klassen.

Köp ett par nya V-bromsar ifall dom andra är slut, eller bara skaffa bra belägg. Byt gaffeln, för Judy från 01 är väll i princip bara en elastomer historia på ca 2kg.

Så köper du en nyare hoj i ett senare skede, alternativt köper du allt beggat som du var inne på, och bara byter ram nästa säsong!

Är inte heller helt skivbroms frälst, har faktiskt monterat av mina och kör v-bromsar igen. Några billiga shimano historier som fungerar alldeles ypperligt, betydligt mycket bättre än mina gamla XT, då fjädrarna blir lite halv slitna efter ett tag...

Om jag inte minns helt fel så sitter det någon form av tektrobromsar på den cyclepron? Håller med captain8track att uppgradera till ett par lite vassare bromsar och en lite roligare gaffel sen är det bara att tuta och köra tills du känner att en ny hoj är på sin plats. Alternativet är att sälja den och lägga ihop pengarna med det du tänkte ge för nya delar. Du får likvärdiga komponenter men med modernare funktion för dom pengarna.

Tack för alla svar och idéer!
Kollade lite närmare på cykeln.

Deore bromsar bak o fram. Promax bromsreglage.
XT bak, LX fram. LX reglage.
Formula nav och som sagt Mavic fälgar.
Styrstam, Styre och saldelstolpe utan märke, förmodligen "blytung aluminium" =)

Klingorna fram börjar se lite matta ut, och Judy gaffeln behöver ersättas. Men med vad?
När det gäller gaffeln så har jag hittat olika fjädringslängder för Judy. 63, 80 och 100mm.
Min gaffel är inte modifierad på något sätt och min gissning är att det är 63mm fjädringslängd.
(Enligt killen i cykelbutiken runt 70mm)

Finns det inte en risk att cykeln får en "chopperliknande" känsla med en 100mm gaffel??

din judy är säkerligen en judy C och den har säkerligen 80mm's slaglängd. 63mm hade dom fram till 99 tror jag, men dom flesta var LongTravel redan då. Så en 80mm's funkar nog kanon, hade nog satsat på en begagnad SID eller något liknande, med V-bromsfäste och ganska låg vikt.

Bromsarna räcker nog med nya belägg och nya vajrar säkert, om dom inte varit något problem innan så är dom inget problem nu. Jag har en "värsting" ram men med ganska enkla v-bromsar som fungerar kanon.

Styre, styrstam och sadelstolpe kan ju vara värt att se över, men kolla vad det är för dimension är det 27,2 går dock att hitta en billig sådan, Tranz-x på cykelringen är lätt och billig. Har inte lyckats knäcka min än o den kostar 125:- eller ntåt sånt. Finns rätt mycket småknep, en beggad Sid från 05/06 lättare styrstam, sadelstolpe och styre, ny kassett och kedja och ett par nya däck. Så har du sparat en hel del vikt skulle jag tro! kanske en roligare sadel?

Först och främst stort tack för alla tips och åsikter.
För att uppdatera er så har jag bestämt mig för att hojen var värdig en fortsättning.
Ägaren behöver jobba mer på sin kondition än att köpa ny cykel, med reservation för nästa sässong. =)
En begagnad fox F80RL har tagit Judyns plats, och det blev ett grymt lyft.
Sadelstolpe, styrstam och styre har också uppdaterats till PRO. Trevligt!
Ny letas begagnade skivbromsar och begagnat hjulpar med sikte på långloppscupen.

Ha det gott!

Jag har haft en ultralite, fin som snus men inget mot de modernare cyklar jag bytt ut den mot. Ramen (signalröd 19" -07) finns att köpa för den som är sugen ;).

Tillbaka
Topp