Cyclocross Guide i djungeln

jimmies

Ny medlem
Hej kära cykelvänner!

Jag har ett problem. jag vill köpa en cyclocross som jag kan cykla med till jobbet (centrala Göteborg, träningscykla med på asfalt, ledigcykla med sambon på allt väglag såsom grusvägar etc.
Cykeln bör ligga i prisintervallet 6-8000 då detta blir min första cykel (Det går att få tag i cyklar till den prislappen i tyskland va?

Jag är 186 cm lång.

Har funderat på något i stil med denna:
Cicli B Trekking Cross Mod. 2013

Vad bör jag tänka på? Jag tror jag vill ha skivbroms.
Vilka faktorer är viktiga? Vikt, ...?

Tack på förhand, jag vill bli en i gänget!

Mvh jimmie

Crossar i den prisklassen kommer alltid väga ganska mycket och vara mer inriktade på pendling än på rejs. Om du ska köra i Göteborg så tycker jag nog att du ska ha fästen för skärmar som ett krav (det finns på ciclin).

Okej.

Men skulle en sån här cykel fungera att träna i grupp med exempelvis? Eller är den alldeles för långsam?
Någon som har tips på likvärdiga cyklar i prisklassen men som är betydligt bättre? Vilka märken bör jag satsa på?
Jag kan tänka mig att lägga någon tusenlapp till om kvaliten är betydligt bättre.

Mvh

Jag är lika lång som du, arbetar på samma ställe och har samma krav på cykel. Kom ihåg att jag inte är du;) Jag är mycket nöjd med min Rose dx med skärmar. Dessutom har en kolfiber hjul för mer race betonad cykling eller pendlingsdagar som denna. OOriginalhjulen har dubbdäck och kan hängas på när det blir halt alt skogscykling. Cykeln kostar 11ksek dock och kolfiberhjul 3 ksek och upp.

Om du skall pendla varje dag kanske du kan öka budgeten. ..

Satsa på bra bromsar och skärmar.

Som träningshoj funkar den utmärkt, den kommer säkert vara roligare än alla andra hojar du kört ändå. Men tänk mer på vad du ska använda den till än försök banta bort något kilo till. Med den ciclin så kommer du klara av att pendla, cykla med sambon och köra de första rundorna. Blir du sedan helt fast i att köra så snabbt som möjligt så kommer du ändå vilja ha en annan cykel för det.

Ett vanligt bra tips är att försöka nå shimano 105 på komponent nivå, det är en otrolig skillnad i kvalite.

Sen angående vad man behöver inte behöver är en helt annan fråga. Ska du inte rejsa med de starkaste grabbarna klarar du dig fint på en billig hoj, dvs typ det du beskrev.

Låt din ekonomi styra, kan du så gå upp till shimano 105 komponenter. Kan du inte, gör det inte. Så länge du är nöjd, är du nöjd.

Börja inte jiddra med kolfiber hit och dit innan du nåt shimano 105. Kolfiber är dyrt om det ska va bra, det är långt över din budget så glöm det tillsdu är helt hooked och får för di att lägga "hela lönen" på cyklingen som många andra utav oss. ;)

Tack för givande svar!

Ska nog betona att fokus ligger på att träna med cykeln, då jag inte kommer pendla varje dag (bor 5 min från jobbet).

Mvh

Och för att inte förvirra ytterligare så når ciclin dit, skulle jag säga. SRAM gör inga dåliga landsvägsgrejor så även om Apex är deras billigaste är den riktigt bra.

Träna kan man med damhoj också. Frågan är på vilket sätt, hur frekvent, dina mål, vem du ska cykla med, OM du ska cykla med nån. Om du bryr dig om material eller om att cykla. Vi är många olika. Du KAN göradet mesta.

Egentligen är det benen som avgör oavsett så länge man inte vill åt de sista procenten. Jag har blivit ifrånkörd på tävling från 90-tals mtbs med skramlande sadelväskor med skärmar som ser ut att ramla av närsomhelst, sånt man inte trodde kunde överleva ett långlopp ens. Är cyklisten tillräckligt stark och/eller duktig är det väldigt avgörande.

Jag kan berätta lite mer om vem jag är så kanske det blir lättare.
Jag löptränar för tillfället 4 gånger i veckan och tränar crossfit 4. Jag vill med cyklingen hitta ett komplement till löpningen då det sliter en del på min kropp.

Har inga direkta mål med träningen ännu, men en vätternrunda om ett år är nog inte omöjligt. Kommer trorligen träna mestadels själv, känner inga cyklister :).
Jag bryr mig om att cykla, inte om material, även om jag vill få bäst möjliga cykel för pengarna givetvis!

Benen har jag, men behöver en cykel ;)

Om jag är 186cm lång, är det 58cm eller 60cm som gäller?

Mvh Jimmie

jimmies skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan berätta lite mer om vem jag är så
> kanske det blir lättare.
> Jag löptränar för tillfället 4 gånger i
> veckan och tränar crossfit 4. Jag vill med
> cyklingen hitta ett komplement till löpningen då
> det sliter en del på min kropp.
>
> Har inga direkta mål med träningen ännu, men en
> vätternrunda om ett år är nog inte omöjligt.
> Kommer trorligen träna mestadels själv, känner
> inga cyklister :).
> Jag bryr mig om att cykla, inte om material, även
> om jag vill få bäst möjliga cykel för pengarna
> givetvis!
>
> Benen har jag, men behöver en cykel ;)
>
> Om jag är 186cm lång, är det 58cm eller 60cm
> som gäller?
>
> Mvh Jimmie

Det är väl beroende av varje märkes geometri. Jag har 58, Rose DX. Det bästa är väl att provcykla alt vara järvare och maila dina måttuppg till en ehandelsbutik.

Har du 5 min pendling till jobbet så kan du väl köpa en cykel för 100 spänn och fokusera på cykel för träning.

Kolla in Focus, Rose, Canyon - prisvärda cyklar.

/ Andreas

Som många andra nämn är Rose Pro DX 2000 en fin cross. Den kostar dock mycket mer än vad du tänkt att spendera på cykeln.

Jag säger så här, du vet troligen av erfarenhet om du brukar köpa något billigare för att sedan behöva uppgradera. Om det brukar vara så, skulle jag vara så djärv att köpa bättre direkt. Jag har många gånger spenderat mer pengar än nödvändigt vid introduceringen av ny sport/intresse. Nära och kära har skrattat och sagt det lägger du av med snart. Men inombords har jag alltid en hum om jag faktiskt kommer vara intresserad.

rose crossen är verkligen fin, bra stänkskärmar och perfektpakethållare för cykelväskor.

Men med allt detta sagt, såklart du kan bli nöjd med något billigare. Dina förväntningar sätter standarden.

> Men med allt detta sagt, såklart du kan bli nöjd
> med något billigare. Dina förväntningar sätter
> standarden.

Spelar ju ingen roll hur dyrt/bra man köper, efter ett tag så sitter man där och planerar för ngt dyrare/"bättre". Förnöjsamhet är ordet...

jimmies skrev:

> Benen har jag, men behöver en cykel ;)
Vem försöker du lura? :-D
Ge det ett par, tre år, så sitter du där och funderar på om din femte, sjätte cykel ska vara en långslagig AM eller en DH-rigg. :-D

Med det sagt, håller helt med om att du inte bör fundera på pendlarhärkenmedstänkskarmar-cyclocrosser, köp dej lycklig i stället.

(Benlängden har större betydelse för ramstorleken än kroppslängden, googla ramstorlek. )

mamme1 skrev:
> jimmies skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Benen har jag, men behöver en cykel ;)
> Vem försöker du lura? :-D
> Ge det ett par, tre år, så sitter du där och
> funderar på om din femte, sjätte cykel ska vara
> en långslagig AM eller en DH-rigg. :-D
>
> Med det sagt, håller helt med om att du inte bör
> fundera på
> pendlarhärkenmedstänkskarmar-cyclocrosser, köp
> dej lycklig i stället.
>
>
> (Benlängden har större betydelse för
> ramstorleken än kroppslängden, googla
> ramstorlek. )

Jag behövde oxå en cykel. Har precis köpt min fjärde ;) Cykelträsket är bottenlöst

Jag skulle inte ha en cykel för knappa tio utanför jobbet om jag fick råda (men om jag är ärlig så har jag ju det ändå efter tio år på damtrallor). Den ekonomiska skadan är lite för hög, och sannolikheten för att ngn lånar den minskar ju knappast med kostnaden.

Med andra ord, köp en fulcykel t o r jobbet. Och satsa istället på en racer.

58 för 186 är inte för litet (sagt mkt generellt), men 60 riskerar att vara för stort. Dock mkt individuellt, men det borde vara bättre med ngt liten ram och ngt längre styrstam än tvärtom om du skall chansa osett.

Mitt råd är att du tar dig till en bra cykelhandlare, kolla fliken "butiker" här på happy så hittar du säkert någon i närheten.

Detta råd ger jag av följande anledningar,

1) Geometrin på olika ramar, trots samma höjd. Allt går naturligtvis att justera, men det innebär att du måste prova, och därmed handla, olika delar som styrstammar, sadelstolpar osv. I bland får man prova en hel del innan det blir bra. Cykeln får andra egenskaper när man exempelvis kortar styrstammen.

2) Om du inte kan skruva själv, brukar en cykelhandlare erbjuda bra service i samband med ett cykelköp. Även fast det är relativt dyra cyklar vi talar om måste allt justeras relativt ofta.

3) En bra cykelhandlare kan ofta hjälpa dig att ställa in cykeln, så den passar just dig. Detta kommer rädda dig från en mängd svordommar som du garanterat yttrar när du handlar på postorder, när du har ont i nacken, ont i axlarna osv. Detta förutsatt att du inte har rätt bra koll på hur man ställer in en cykel.

4) De flesta cykelhandlare rear ut fjolårsmodeller, så man kan spara en slant.

Jag håller med signaturen "STIZZE" om att materialet är de absolut sista procenten. Själv cyklar jag med en Focus cross, med skivbromsar och shimano 105. Cykeln väger som en stridsvagn (12.5 kg) Men trots det kunde jag hålla jämt med en gubbe på en riktig plastraket sist jag var ute och cyklade. Det mesta sitter alltså i benen.

När det gäller märken och komponenter kan man väldigt enkelt sammanfatta det så här, För en nybörjare räcker Shimano 105 riktigt bra, det är ett mycket vanligt system, därmed finns det reservdelar nästan överallt. Dyrare system väger ofta lite mindre, men det är den egentliga skillnaden.

Jag rekommenderar dig att köpa en cross med skivbromsar. Fälgbromsarna som crossarna har är ganska svåra att justera bra, samt då förutsätter det att hjulet inte är det minsta skevt.

De olika märkena då? Så länge det handlar om aluminiumram så är det ungefär det samma, men kolla och jämför huruvida cykeln har fästen för skärmar. Det är guld värt på en träningscykel! Att cykla +100 km när det regnar utan skärmar är inte kul, oavsett hur fränt det ser ut.

Lycka till med köpet!

Jag har själv en Cicli B Trekking Cross som pendlare/touring/alltiallo-cykel.

Överlag är jag nöjd, den går grymt snabbt jämfört med tidigare hybrider jag haft. Ring dem. Se till att specificera vilka mått du vill ha på styrstam, styre osv. De byter gärna ut delar om man vill det, jag la till shimano 105 (50 euro), bättre nav (30 euro), conti sport 32 mm (gratis) plus extra cross-bromshandtag (30 euro).

Min erfarenhet är att man bör vara beredd att mecka lite med cykeln för att få allt att fungera som det ska.

Jag är 188 cm lång och har en storlek 56 med 5 cm spacers under 10 cm styrstam. Fungerar bra för mig som inte tränat upp bålen ordentligt.

I ett tidigare inlägg skrev jag mer om cykeln http://happymtb.org/forum/read.php/1/2041553/2041649#msg-2041649
Fråga om det är något du undrar över.

Jag blir inte klok på det här, ju mer jag lär mig desto svårare blir det.
Det kanske vore ett bättre val att välja en racer, men då måste jag kunna montera combopedaler och stänkskärmar. Vill även kunna ta mig till stränder osv när jag cyklar med sambon (grusvägar).

Fler tips? Vad ska jag välja för racer i samma prisklass som har stänkskärm, combipedaler?
Hur mycket skiljer det i fart mellan en racer och en cross (samma förare) på landsväg. Jag vill kunna cykla landsväg med folk som är likvärdigt tränade som mig fast har en racer, går det?

Mvh Jimmie

Jag har både en räser och en cyclöcröss, räsern står mest still. Den har inte stänkskärmar, inte möjlighet att hänga på cykelväskor och den cyklar ogärna på besvärligare underlag som cyclöcrössen gör.

Jag skulle säga att cyclocrossen, om man endast ska ha en cykel som ska vara funktionduglig i flest situationer så är det den man ska välja. Utmärkt pendlare samtidigt som du kan göra på grusvägar etc, ta på packning.

jimmies skrev:
> Kaktusblad; Varför bytte du till conti sport
> 32mm? Då kan du väl inte köra grusväg längre?

Jag kör 28mm Conti Gatorskins, det funkar utmärkt på grusväg. Det enda man får akta sig för är genomslagspunka.

Bmc gf02 disc sam Spec Sectauer är lansdvägscyklar du kan kolla. Sectauer passar din budget. Annars håller jag med övriga, cross mer allround.

Ursäkta stavningen.

Tillbaka
Topp