Cyclocross, hur gör ni?

Röjder

Medlem
Cyclocross, hur gör ni?
Finns det några glada CX motionärer här? Eller är det bara proffs som sysslar med denna underbara diciplin när lvg säsongen är i vinterdvala? Älskar att kolla på tävlingar från Belgien på tv, men har aldrig tagit mig för att prova själv.(Hur man nu gör det?) Finns det några motionärstävlingar ? Kör ni egna banor i skogen/parken? Hur ser träningen ut för en crossmotionär? Om det nu finns sånna?

Cyclocross, hur gör ni?
Lite långt från Lödde, men i Stockholmstrakten finns Kompiscrossen och Mälarcrossen som träningstävlingsserier. Det utlyses även träningstillfällen, t ex i Täby Park imorgon kväll.

Cyclocross, hur gör ni?
Eftersom det inte står var i Sverige så förutsätter jag Stockholm.
Här finns dels kompiscrossen. Sök på Facebook.
Men kanske framförallt Mälarcrossen www.malarcrossen.se

Båda passar ypperligt för både nybörjare som vill prova på och för erfarna rävar samt elit

Cyclocross, hur gör ni?
Finns det några glada CX motionärer här? Eller är det bara proffs som sysslar med denna underbara diciplin när lvg säsongen är i vinterdvala? Älskar att kolla på tävlingar från Belgien på tv, men har aldrig tagit mig för att prova själv.(Hur man nu gör det?) Finns det några motionärstävlingar ? Kör ni egna banor i skogen/parken? Hur ser träningen ut för en crossmotionär? Om det nu finns sånna?
Jag skulle väl kunna kalla mig crossmotionär. Har kört Musettecross några höster i rad, tyvärr brukar jag missa många tävlingar pga segdragna förkylningar under den tiden på året.

Så motionstävlingar finns, i Musette-fallet är det "rally"-klassen, den körs först, innan tävlingsklassen. Väldigt lätt att ställa upp, tillåtet att köra MTB om man inte har en cx.

Ang. träning så är det svårt att få fram den riktiga känslan utanför tävling. Det blir gärna istället "xc light" dvs att man kör lagom enkla stigar på crossen, vilket säkert är nyttigt men inte samma sak. Ibland kör jag en tävlingsbana jag kommer ihåg sen tidigare. Sen kan drilla specifika moment, tex hoppa av / på cykeln i farten, springa med cykeln på axeln osv.

Cyclocross, hur gör ni?
Personligen föredrar jag fika i Soller alla dagar om året - CX har absolut sin charm, men de få kompiscrossar jag kört räknar jag till det viktigaste jag gjort i form av att ta ut sig helt. Det är som ett evighetslångt maxpulstest och kräver en alldeles särskild sorts självplågare?

Cyclocross, hur gör ni?
Personligen föredrar jag fika i Soller alla dagar om året - CX har absolut sin charm, men de få kompiscrossar jag kört räknar jag till det viktigaste jag gjort i form av att ta ut sig helt. Det är som ett evighetslångt maxpulstest och kräver en alldeles särskild sorts självplågare?
Ja visst är det fantastiskt! Riktigt roligt. Hoppas jag (utan någon att träna med) orkar byta däck och köra lite. Iaf Täby hade varit roligt...

Tillbaka
Topp