Cyclocross med hydrauliska bromsar till ok pris

Jonne

Medlem
Det verkar inte finnas jättemycket, eller är jag dålig på att leta?
SCOTT SPEEDSTER CX 10 DISC är den enda jag hittat som verkar vettig, men även den ligger i överkant när det gäller priset just nu.

Jag kommer använda cykeln väldigt allround, jobbpendling, landsväg upp till 7-8mil men även ganska hård skogskörning (så hårt man kan utan att köra en MTB med dämp).
Allt dock som ren amatör utan några ambitioner att vinna någon tävling eller så.
Just for fun.

Någon som har några bra alternativ?
Hydrauliska skivbromsar är ett krav.

Släpp det löjliga kravet och du kan istället hitta massa bra hojar.
(Vet du ens varför du har det kravet?)

GT Grade 105, ingen riktig cykelcross men hydrauliska bromsar och plats för lite grövre däck och stänkor. 12500 ca på Wiggle.

Tackar tackar för tips!
@emmer mja, jag har haft och har hydrauliska skivbromsar på mina tre senaste mtb och jag tycker att det är rätt stor skillnad på känsla jämfört med vajerstyrda dito.
Kör dessutom mc och känslan är ganska lik, medans vajerstyrda bromsar känns "cykel" ( i negativ bemärkelse ...) jämfört med mc.
Men det finns såklart undantag

emmer sa:
Släpp det löjliga kravet och du kan istället hitta massa bra hojar.
(Vet du ens varför du har det kravet?)
Länka gärna till några alternativ med mekaniska skivbromsar som du tycker är prisvärda.

Senast ändrad:
H. sa:
Länka gärna till några alternativ med mekaniska skivbromsar som är mer prisvärda.
om cykeln från början har 11-delade Shimano-växlar så går det enkelt att byta till hydruliska STI-reglage och bromsar
Delarna kostar c:a 300€: http://www.bike-prof.de/SHIMANO-105-Scheibenbremsen-Set-Road-ST-RS505-BR-RS505-Flat-Mount
Enbart 5800 STI-reglage kostar ju c:a 150€, säljer man de mekaniska reglagen + bromsarna så sparar man ju en hel del.

/Håkan

emmer sa:
Aliide sa:
Ja den är ju lite vettigare än Scotten.
För vad är vitsen med hydraulbromsar om det gått ut över standarden på resten av grejorna?
Vad är vitsen med bra växlar* om det gått ut över standarden på resten av grejerna?

*eller annan specifik finare komponent.

Skämt och sido, jag skulle gärna ha en schysst och prisvärd cx/gravel i ungefär samma prisklass som TS. Skivbromsar är ett krav för mig och hydrauliska är att föredra, men givetvis är det helheten som är viktig. Tex känns det ofta som man får en aluram istället för kol bara för att man vill ha skivbroms.

Så alternativ som är prisvärda vore intressant att se, hur mycket måste man offra för hydrauliska bromsar jämfört med mekaniska?

H. sa:
emmer sa:
Aliide sa:
Ja den är ju lite vettigare än Scotten.
För vad är vitsen med hydraulbromsar om det gått ut över standarden på resten av grejorna?
Vad är vitsen med bra växlar* om det gått ut över standarden på resten av grejerna?
Som du är inne på: Ingen.
Det man kan tulla på är ju saker man fixar snabbe och lätt själv (typ sadelstolpe av alu istf kol å sådär).
Visst kan man byta hjul, vevparti och styre - men det känns lite sådär på en "ny" hoj.
(Vill man kan man ju byta allt, men då är det väl bättre att bygga av lösa delar.)
Och att fokusera på bromsar när man ska köra "jobbpendling, landsväg och skogskörning" skulle inte jag göra - men givetvis får andra göra det om dom vill :-)

emmer sa:
H. sa:
emmer sa:
Aliide sa:
Och att fokusera på bromsar när man ska köra "jobbpendling, landsväg och skogskörning" skulle inte jag göra - men givetvis får andra göra det om dom vill :-)

Jag är inne på att byta min två år gamla cross med mekaniska mot hydrauliska. Tror det är tolv lappar emellan när jag fått det som jag vill och fått ett OK pris för den gamla.
Min kollega gjorde exakt det. Samma ram, samma allt, men hydrauliska.

Cyklar uteslutande för pendling.

Man har olika preferenser, men man kan prioritera hydrauliska..

På en pendlarcykel som lastas med lyse, skärmar och (ve och fasa) lås och pakethållare skulle jag prioritera så här:
1. Hjul, däck, sadel
2. hydrauliska bromsar
3 ram, gaffel och resten

ram, bromsar, belysning (integrerad)
Hjul- men robusta då.

Och möjlighet att sy ihop den som jag vill.

Så jag köper rose, så blir det rätt från början utan att jag behöver lägga tid.

Min prio. Fast prio... Jag väljer cykel som har det jag vill ha, prisskillnaderna är inte så stora, så det är egentligen inte en prioritering.

Har det blivit en pendlarjonnetråd nu?
Låter nästan mer OT än mitt inlägg om att skita i hydrauliska bromsar när enda som visstes var att det skulle vara hydrauliska bromsar :-)

Happy levererar:

"Jag vill ha en hoj med hydrauliska bromsar"

"Nej, det behöver du inte"

Självklart så är hydrauliska bromsar på cx ett rimligt önskemål/krav.

Hydrauliska bromsar för racer/cx kommer på bred front och köper man ny hoj idag så bör man definitivt försöka hitta en hoj som har det.

Jag får väl fortsätta at argumentera för varför jag skrev som jag skrev.
För 16kkr så köper man bara såhär mycket
mullbax sa:
och att då bränna
mullbax sa:
på att få hydrauliska bromsar på något man inte bromsar med särskilt frekvent knas lite korkat när man egentligen skulle vilja lagt
mullbax sa:
på hjul,
mullbax sa:
drivlina,
mullbax sa:
på ram och gaffel och
mullbax sa:
finishing kit.
För det blir ju
mullbax sa:
vilket ju är
mullbax sa:
mer än
mullbax sa:
även om vi drar av
mullbax sa:
för att delar av drivlinan ingår.
Så vill vi i så fall lägga
mullbax sa:
istället för
mullbax sa:
på hjul?
Vill vi lägga
mullbax sa:
istället för
mullbax sa:
på ram och gaffel?
Vill vi lägga på finishing kit istället för
mullbax sa:
?

Har man pengar att maxa allt så visst: Kör på. Men har man inte det så fundera på vad man behöver.
(Och om man verkligen bromsar sig fram på landsväg/skogsväg? och gör man det mer än man behöver justa hjul/ram/osv så kör på det då :-))

:-)

Stewe sa:
Happy levererar:

"Jag vill ha en hoj med hydrauliska bromsar"

"Nej, det behöver du inte"

Självklart så är hydrauliska bromsar på cx ett rimligt önskemål/krav.

Hydrauliska bromsar för racer/cx kommer på bred front och köper man ny hoj idag så bör man definitivt försöka hitta en hoj som har det.

Fast på de typ 15 första svaren fick han ju förslag på åtminstone fyra olika cyklar som uppfyllde kravbilden. Några enstaka besserwissers som talar om att han egentligen borde prioritera annorlunda är sammantaget ganska bra svar ändå tycker jag!

Ja där ser man, tack för det tipset också
Nu befinner jag mig i Sälen så det blir lite uppehåll och ingen affär närmaste veckan men jag har fått många goda länkar som ska kollas upp när jag har bättre wifi :-)

I övrigt så tycker jag nog som Stewe;
Stewe sa:

Jag har under alla mina år relativt sällan haft problem med växlar eller hjul men däremot med bromsar, de skriker, saknar känsla, tappar bromsförmågan vid blött, kärvande vajrar etc. etc.

Så det kvarstår som ett krav trots en del goda argument mot i tråden.

Om man köper hoj med skivbromsar och inte är väldigt petité så bör man se till att hojen har 15mm-axel fram också. Alla cyklar jag har haft med struliga bromsar har haft vanlig QR. De med genomgående axel har varit betydligt lindrigare att äga. Men då är jag " en av happys största" också. ;)

rikard sa:
Om man köper hoj med skivbromsar och inte är väldigt petité så bör man se till att hojen har 15mm-axel fram också. Alla cyklar jag har haft med struliga bromsar har haft vanlig QR. De med genomgående axel har varit betydligt lindrigare att äga. Men då är jag " en av happys största" också. ;)

Genomgående axel är alltid bra. Jag har QR bak både på min downhill och min HT och där har bromsarna fungerat utan problem. Så länge man får ner navet i botten på dropouten bör det väl hamna rätt.

Jag har fjolårsmodellen utav pinnacle arkose 3 som finns längre upp i tråden. Helt ok cykel för dom pengarna tycker jag. Min har dock avid bb7 mekaniska bromsar men för pendling funkar de helt ok.

pbeijer sa:
Jag har fjolårsmodellen utav pinnacle arkose 3 som finns längre upp i tråden. Helt ok cykel för dom pengarna tycker jag. Min har dock avid bb7 mekaniska bromsar men för pendling funkar de helt ok.

Jag tycker Pinnacle Arkose 3 ser mycket intressant ut till ett bra pris, https://www.evanscycles.com/pinnacle-arkose-3-2016-adventure-road-bike-EV244109 .

What's the catch, ni som är hemma på komponenter (jag är bara insatt i MTB-grejer så detta är lite nytt för mig)? Är det något som sticker ut som mindre bra på den?

pbeijer, vad väger din (Evans skriver inget om det) samt vilken storlek har du?
Jag är 179cm, 78Kg och som sagt åker hellre bekvämt än snabbt, tror du på en M eller L då?

//Cal

Jonne sa:
Korta svaret är väl att titta på vad som uppgraderas till Arkrose 4:an :-)
Men vevpartiet är ett lite skumt fabrikat och dreven ser ju ut att vara plåt(!?)
Sen är väl naven till hjulen lite enklare med QR i.st.f 15 trough i fram.
Vikten på 4:an är ju 9,3 så lägg på något halvkilo max.
(Inte överdrivet lätt direkt men helt okay för bugethojar där pengarna läggs på hydrauliska bromsar.)

Är väl som emmer skriver att det mesta är low-budget förutom växlar och drivlina. På min sitter det faktiskt fsa-vevar men den har ju mekansika bromsar istället för hydraliska. Sen verkar det även vara olika hjul på dom. På min är det Alex ATD-490 fälgar med KT sealed bearing 6-bolt disc nav. På den nya är det Alex Draw 1.9 fälgar med Aluminium, loose ball nav. Ingen aning om det är bättre eller sämre.

Har för mig vikten skall vara ca 9,8kg enligt Pinnacle. Jag har inte vägt min så vet inte om det stämmer. På min har jag monterat skärmar, pakethållare, lås och dubbdäck så den väger betydligt mer än så nu.

Jag är bara 169cm så jag kör på en small, ingen aning vilken storlek som passar dig.

Jonne sa:
What's the catch, ni som är hemma på komponenter (jag är bara insatt i MTB-grejer så detta är lite nytt för mig)? Är det något som sticker ut som mindre bra på den?

//Cal

Jag tror att det är invändig dragning av bromsslangar och bakbromsen är på vänster reglage?
" For 2016 little has changed in our winning formula, we've simply routed the brake cable internally with UK-specific brake cable routing to keep the cables neat and tidy."

Men det kanske går att skifta på ett enkelt sätt.

tobiascyklar sa:

Som trådskapare vill jag bara återkomma och säga att det blev en Pinnacle Arkose 3 för mig och jag är oerhört nöjd.
Shimano 105 2x11 växlar och mycket bra hydrauliska skivbromsar.
10.5kg, inkl. ringklocka :-)
Allt fungerar helt perfekt efter att jag fick efterspänna styrlagret (kanske är normalt på nya hojar).

Jag har kört en hel del tekniska stigar (långt utövar vad man brukar göra med en cx, t.o.m. ofrivillga drops på 40-50cm) och även ren asfalt och det fungerar över förväntan.

Det landade på dryga 11" inkl. frakt och det känns som väldigt mycket cykel för pengarna.
Rekommenderas, i synnerhet om man är ute efter en allround som jag var.

Tillbaka
Topp