Cyclocross

mrmax

Medlem
Cyclocross
Jag är ute efter en cyclocross och tänkte väl en budget på ca 10k. Begagnat-utbudet verkar ju riktigt klent.

Jag skall ha den till allround motion/landsväg/grusväg/pendling/semester/träning/åretrunt =)

Jag vet att det finns mängder med trådar och jag har läst dom flesta, men tänkte ändå fråga efter aktuella tips.

Vilka märken/butiker bör jag kika på för att bli nöjd i 10kkr-klassen? Går det att handla lika billigt i fysisk butik eller är nätet outstanding? En del butiker ger ju livstids service - det lockar ju minst sagt.

Vilka märken/butiker bör jag hålla mig borta från?

Länk till specifik modell som är prisvärd?

Jag vill inte vänta månadsvis på leverans utan vill ha den rättså snabbt.

Tack på förhand

Cyclocross
"Specialized Diverge Elite A1, skippa crossen om du inte ska tävla i cykelcross. Kostar 11k
"

Tack för svar. Hmmm, vilken kategori kan man egentligen placera den cykeln i? Ingen renodlad racer men heller ingen cross? Något där emellan?

Och nej, jag kommer verkligen inte tävla i cyclocross. Men lockas ändå av kategorins mångsidiga användningsområde. Jag trivs i skogen och vill verkligen inte stanna på landsvägarna med massa trafik, utan vill kunna ge mig in på grusvägar etc.

Senast ändrad:
Cyclocross
Diverge går väl under nya kategorin gravelbike, tillsammans med GT Grade bl.a. Racer gjord med plats skärmar och breda däck när vägarna och vädret blir dåligt.

Cyclocross
Fasen, jag som trodde jag äntligen hittat rätt typ av cykel - CX. Men gravelbike kanske ändå är ännu mer vad jag söker ändå! Hade aldrig hört begreppet tidigare. Känns bara lite läskigt att köpa något som är relativt okänt och ovanligt?

Men skillnaden mot en cyclocross är i praktiken liten va?

Cyclocross
somebody skrev:
-------------------------------------------------------
> Gravelbike är bara ett sätt att kränga en till
> cykel folk inte viste att dom behövde. Köp en CX

+1, känns som en ny marknadsföringsnisch.

Cyclocross
Köpte själv en Kona Jake för typ 10k. Inte testat den ännu men ser fin ut på väggen :).

Kona_Jake_Cyclocross_gul_071470x849.jpg

Cyclocross
mrmax skrev:
> Och nej, jag kommer verkligen inte tävla i
> cyclocross.

Det är vad du tror nu. :)

bojsänke skrev:
> mrmax skrev:
> --------------------------------------------------
> > Men skillnaden mot en cyclocross är i praktiken
> > liten va?
>
> Flaskhållare.

Finns fästen på i stort sätt alla crossar.

Tillbaka
Topp