Cyclocross

stenback

Ny medlem
Cyclocross
Hej.
Har "hängt" här på forumet ett tag utan att vara registrerad. Har nu en liten fundering om Cyclocross.
Har på de senaste LVGrundorna börjat titta längtande på alla trevliga grusvägar i min närhet. I går svängde jag av och körde på en av dem cirka tre km. Fantastiskt roligt att susa fram där... Tanken på en cyclocross har funnits ett tag, därav de längtande blickarna på grusvägarna, vad skall man ha? Såg en Ridley på Cykel och Fjäll i Falun, kan det vara något? Har forskat lite och det verkar vara en Crossbow. Hann inte kolla utrustningen eller priset.

Cyclocross
Cykel å fjäll har trek XO1 och XO2 också, jag har kört på båda och de kan starkt rekomenderas. Speciellt om du vill förlänga och köra cross på vintern också. Då det finns generöst med utrymme för dubbisar och skärmar...

XO1 har shimano 105 (kostar ungefär 14 stora papper)
XO2 har shimano Ultegra (kostar ungefär 25 stora papper)

De duger utmärkt att tävla med också för den delen, jag körde Mörksuggan på min XO1 (något modifierad dock)

Cyclocross
Jag har inte haft några problem att köra Nokia farmerjohn 106-dubbdäck på min Ridley Crosswind om du vill köra på vintern med, tror det sat 30mm däck på i vintras :-)

Cyclocross
Crossbowen är helt klart beroendeframkallande. 24 mil den här veckan hittills. Fast Fred el. Racing Ralph el likn. är bra på hjulen! 105 el ultegra lär räcka. Köp!

Cyclocross
Jag har hört ryktesvägen att Treken är mer "rejsig" än Crossbow. Crossbow är skönt stadig när det går fort på dåliga grusvägar, men kanske lite för trög om man tävlar. För att uttrycka sig i lagom luddiga termer.

Jag hade Nokian w240 (40mm) och skärmar på min Crossbow i vintras. Men den är rätt gammal, kan inte lova att det funkar på årets ram/gaffel.

Cyclocross
Jag har just köpt en Focus cross expert med ultegrautrustning. Jag köpte till dubbdäck (Nokian W240) och skärmar för vinterns bravader. Jag är helnöjd så här långt med cykeln. Kör den även som renodlad landsvägsracer (extra hjulpar med landsvägsdäck).

Cyclocross
Efter att ha kört 1,5 år på en Trek XO1 blev det byte till en Focus Mares Cross ( bägge i 105 utförande) och jag vill nog påstå att Focusen är snäppet rappare på alla sätt. Treken med den klumpiga framgaffeln var mycket trögare. Med Focusen kan man med racerdäck lätt hänga med på kvällsturerna då kompisarna med sina racers river i. Alltså fördel Focus. På minussidan för Focusen vill jag nämna frånvaron av fästen för stänkskärmar baktill, men det är ändå lättfixat. Även det knappa utrymmet för framstänkskärm framtill med dubbdäck blir knepigt, men jag tror att även det ordnar sej. Totalt sett, fördel Focus, även prismässigt!

Tillbaka
Topp