[cyclosportive i EU] samlingssida gran fondos, sportives, cykellopp och liknande

[cyclosportive i EU] samlingssida gran fondos, sportives, cykellopp och liknande
Fler spanska lopp tack :) Lämpligt om de går sensommar/tidig vår så att de fungerar som säsongsförlängare :)

Speedskejtarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Giro di Lombardia:
> http://www.italiancyclingtours.com/tour/lombardia/page/intro

Kanske är min dator det är fel på, men datumen och årtalen på den hemsidan verkar helt wacko.

Man ska kolla på proffstävlingen torsdag den 8 augusti (i morgon). Sedan ska man köra 2009 års Gazzetta Challenge på fredag den 9 augusti 2013 (i övermorgon). Varför inte 2013 års, och är det verkligen i övermorgon? Lombardiet runt (proffstävlingen) lär hursomhelst inte gå i morgon. Långweekenden startar torsdag 1 januari och håller på till lördag 10 augusti (jo det var verkligen en långweekend), och lite längre ner står det att det startar 1 januari 1970, för 15924 dagar sedan. :-)

DT skrev:
> Speedskejtarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Giro di Lombardia:
> >
> http://www.italiancyclingtours.com/tour/lombardia/
> page/intro
>
> Kanske är min dator det är fel på, men datumen
> och årtalen på den hemsidan verkar helt wacko.
>
> Man ska kolla på proffstävlingen torsdag den 8
> augusti (i morgon). Sedan ska man köra 2009 års
> Gazzetta Challenge på fredag den 9 augusti 2013
> (i övermorgon). Varför inte 2013 års, och är
> det verkligen i övermorgon? Lombardiet runt
> (proffstävlingen) lär hursomhelst inte gå i
> morgon. Långweekenden startar torsdag 1 januari
> och håller på till lördag 10 augusti (jo det
> var verkligen en långweekend), och lite längre
> ner står det att det startar 1 januari 1970, för
> 15924 dagar sedan. :-)

Måste tyvärr hålla med, riktigt kass hemsida men vilken hemsida är det som är rätt för amatör/cyclosportive eventet? Proffsen kör den 6 oktober i alla fall.

DT skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > 26 April 2014: Mallorca 312
> > http://www.mallorca312.com/home/
>
> Varning för tunneln bara...

?

Förresten, hade för mig att 312 eller nåt lopp hade en avstickare hela (normalt avstängda) vägen upp på Puig Major, men jag kanske kommer ihåg fel eller så har de slutat med det?

Johan A skrev:
> skier skrev:
> -----
> > Paris-Roubaix cyclosportive
> +1 på den.
>
> > 20+ mil njutning för några €, med
> > avslutningsvarv på velodromen dessutom
> Ohh vad jag njöt.. Fast efteråt kände jag mig
> rätt nöjd.

Äh, när väl händerna domnat bort gick det ju fint... Lite platt runda kanske, men det är jag å andra sidan van vid från skåne-landet

bonbon skrev:
> DT skrev:
> -----
> > JLarsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > 26 April 2014: Mallorca 312
> > > http://www.mallorca312.com/home/
> >
> > Varning för tunneln bara...
>
> ?
>
> Förresten, hade för mig att 312 eller nåt lopp
> hade en avstickare hela (normalt avstängda)
> vägen upp på Puig Major, men jag kanske kommer
> ihåg fel eller så har de slutat med det?

En liten rakad kille kraschade i tunneln på Mallorca 312 i år.

https://www.wheelsinwheels.com/duva/Top_of_Mallorca_cycle_challenge_Puig_Major.html

JLarsson skrev:
> bonbon skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > JLarsson skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > 26 April 2014: Mallorca 312
> > > > http://www.mallorca312.com/home/
> > >
> > > Varning för tunneln bara...
> >
> > ?
> >
> > Förresten, hade för mig att 312 eller nåt
> lopp
> > hade en avstickare hela (normalt avstängda)
> > vägen upp på Puig Major, men jag kanske
> kommer
> > ihåg fel eller så har de slutat med det?
>
> En liten rakad kille kraschade i tunneln på
> Mallorca 312 i år.
>
> https://www.wheelsinwheels.com/duva/Top_of_Mallorc
> a_cycle_challenge_Puig_Major.html

Ja, varning för honom, om man kör på honom när han ligger där, kan man riskera att själv åka i backen ... ;-)

Aha då förstår jag. Han verkar man ju inte vilja ligga i samma klunga som :)
Tack för länken.

Speedskejtarn skrev:
> Om Strade Bianche någonsin går att köra som
> motionstävling/cyclo sportive är det ett måste
> på min lista.

Då är det bara att anmäla sig och åka till Italien. Föregångaren till proffsens Strade Bianci race (kördes första gången 2007), L'Eroica, har arrangerats sedan -97

Men vänta nu, VR är ju ett måste för alla som vill göra "KLASSIKERN", är det inte det dom i vr lever högt på? Utan vr ingen Svensk Klassiker att skryta med på jobbet.

Kul med alla bra tips i tråden f.ö.

Ett lopp där man får leta upp en gammal stålracer för att kunna delta...
Å andra sidan får man cykla på de vita grusvägarna; 'La strade Bianchi', i Toscana i Italien.
Och i depåerna får man nöja sig med rödvin o parmaskinka i stället för sportdryck och bananer...;-)

Är ju helt klart inte lika fokuserat på cyklasnabbt som andra lopp men ser jäkligt KUL ut!!!

http://www.eroicafan.it/en/

Vic skrev:
> Speedskejtarn skrev:
> -----
> > Om Strade Bianche någonsin går att köra som
> > motionstävling/cyclo sportive är det ett
> måste
> > på min lista.
>
> Då är det bara att anmäla sig och åka till
> Italien. Föregångaren till proffsens Strade
> Bianci race (kördes första gången 2007),
> L'Eroica, har arrangerats sedan -97

Det där låter kul! Tack för tipset.

Såg SVTs reklam för det, verkar ganska intressant.. Eller tillräckligt intressant för att jag ska spela in det ;]

Vic skrev:
> Då är det bara att anmäla sig och åka till
> Italien. Föregångaren till proffsens Strade
> Bianci race (kördes första gången 2007),
> L'Eroica, har arrangerats sedan -97

Inte riktigt. Krav på stålracer från perioden före 1987 samt utlottning av 1.000 platser för andra nationaliteter än Italien (alt Charity-registrations). Loppet går den 6 oktober med 4 rutter från 38 till 205 km.

Bumpar upp denna lite. Kollade på Stockholm Grand Fondo - 1200 kr för 16 mil. Inte så värst lockande. Så, några fler tips?

Såg att Prudential RideLondon var fullbokat. När ska man se till att boka in? Gäller det alla lopp att de blir fulla nu under hösten?

Några andra göteborgare som är sugna på något lopp i Europa?

Många av loppen verkar ju vara på vanliga landsvägar? Hur är det en ersättare till VR? Det går inte att märka upp de loppen som faktiskt är MTB-lopp och därför relevanta för tråden? (Som jag tolkar det efter att läst rubriken + första inlägget).

nasso skrev:
> Många av loppen verkar ju vara på vanliga
> landsvägar? Hur är det en ersättare till VR?
> Det går inte att märka upp de loppen som
> faktiskt är MTB-lopp och därför relevanta för
> tråden? (Som jag tolkar det efter att läst
> rubriken + första inlägget).

Eh, va? Om man vill ha alternativ till Vätternrundan så är det antagligen just landsvägslopp som man är ute efter. MTB-lopp vore väl intressant om man ville ha alternativ till CV, typ. Eller hur menar du?

nasso skrev:
> Många av loppen verkar ju vara på vanliga
> landsvägar? Hur är det en ersättare till VR?
> Det går inte att märka upp de loppen som
> faktiskt är MTB-lopp och därför relevanta för
> tråden? (Som jag tolkar det efter att läst
> rubriken + första inlägget).

VR/CV?

P1060307.JPG

Från årets L,EROICA långa banan 205km, soluppgång södra delen. Tuffa stigningar, eroderade grusvägar med tvättbräde känsla. Tog mig runt. Loggade 4600hm på 18 mil. Fanns inga flacka partier. Efter uppför kommer nedför och så vidare i all oändlighet. Rekomenderas starkt 5/5! Ingen tidtagning bara checkpoints och stämplar i Roadbook.

Bilagor

• P1060321.JPG
    P1060321.JPG
    107.1 KB · Besök: 52
MEL F.AT skrev:
> > Från årets L,EROICA långa banan 205km,
> soluppgång södra delen. Tuffa stigningar,
> eroderade grusvägar med tvättbräde känsla. Tog
> mig runt. Loggade 4600hm på 18 mil. Fanns inga
> flacka partier. Efter uppför kommer nedför och
> så vidare i all oändlighet. Rekomenderas starkt
> 5/5! Ingen tidtagning bara checkpoints och
> stämplar i Roadbook.

Fint. Ser verkligen trevligt ut. Hur fixade du fram en racer med rätt årgång? Antar att de var ganska hårda vid inspektionen av cykeln och utrustning?

Speedskejtarn skrev:
> MEL F.AT skrev:
> -----
> > > Från årets L,EROICA långa banan 205km,
> > soluppgång södra delen. Tuffa stigningar,
> > eroderade grusvägar med tvättbräde känsla.
> Tog
> > mig runt. Loggade 4600hm på 18 mil. Fanns inga
> > flacka partier. Efter uppför kommer nedför
> och
> > så vidare i all oändlighet. Rekomenderas
> starkt
> > 5/5! Ingen tidtagning bara checkpoints och
> > stämplar i Roadbook.
>
> Fint. Ser verkligen trevligt ut. Hur fixade du
> fram en racer med rätt årgång? Antar att de var
> ganska hårda vid inspektionen av cykeln och
> utrustning?
Hittade en racer på Blocket, en Willier Trestina från år 1982 med Dura Ase utrustning men hjulen kom nog från en fyndlåda. Vid ispektionen av cykeln som sker strax innan starten kollade de växelreglagen som ska vara placerade på ramen och pedalerna som ska vara av typen clipps.

HotChillee announced today a new 165km Dunkerque to Roubaix single day Spring Classic with Olympic Champion Geraint Thomas taking place on 27 April 2014. The ride will start in Dunkerque and wind through the fields of Flaanders before joining the final 40k of the most coveted spring classics, the Paris-Roubaix. The route will include the last nine pavé sections, five of which are in a flagged race section, before all the riders converge for the final ride into the Roubaix Velodrome.

Geraint Thomas, winner of the Junior Paris-Roubaix in 2004, will be riding with some invited legends. Top of Geraint’s guest list is Magnus Backstedt, winner of the pro race in 2004 and Tour de France legend Stephen Roche who also won the Junior Paris-Roubaix in 1980.

http://dunkerque-roubaix.com/

Entry Options:

Option 1 - Entry, celebrity dinner, parking and accommodation (Saturday 26th April) £500 / €600

Option 3 - Entry, opportunity to be hosted at Magnus Backstedt's table (8 seats) at the celebrity dinner, parking and accommodation (Saturday 26th April) £900 / €1,080

Hittade den här i en skrivbordslåda...

Bilagor

• rvvbira.jpg
    rvvbira.jpg
    87.1 KB · Besök: 55
Sitter och funderar på något till nästa år, amstel gold race har kommit på tal, men hittar ingen officiell sida. Någon annan som har koll?

Mange. skrev:
> Sitter och funderar på något till nästa år,
> amstel gold race har kommit på tal, men hittar
> ingen officiell sida. Någon annan som har koll?

Officiell sida till Amstel Gold Race: http://www.amstel.nl/evenementen/amstelgoldrace/wedstrijd/informatie
Men där finns ingen info till 2015.

Annars:
Granfondo Stelvio Santini http://www.bikecalendar.eu/race.php?id=2172
Ronde van Vlaanderen http://www.bikecalendar.eu/race.php?id=2087
Nordic Classic Biking http://www.bikecalendar.eu/race.php?id=2160

Och många flere http://www.bikecalendar.eu/search.php?category=Road

Senast ändrad:
Tack, var och sniffade lite på den sidan men blev misstänksam när man skulle bekräfta att man var över 18

Mange. skrev:
> Sitter och funderar på något till nästa år,
> amstel gold race har kommit på tal, men hittar
> ingen officiell sida. Någon annan som har koll?

Kan annars rekommendera Liege-Bastogne-Liege. Datumen för 2015 är inte spikade ännu, men bansträckning etc lär likna tidigare år.

Har kört den korta (167 km) både 2013 och -14. Riktigt gemytligt. Kan absolut rekommenderas!

Lbl är också en kandidat, tyvärr ställer den helgen till det lite på jobbet. Men är riktigt sugen =)

bakhjul skrev:
> Mange. skrev:
> -----
> > Sitter och funderar på något till nästa år,
> > amstel gold race har kommit på tal, men hittar
> > ingen officiell sida. Någon annan som har
> koll?
>
> Kan annars rekommendera Liege-Bastogne-Liege.
> Datumen för 2015 är inte spikade ännu, men
> bansträckning etc lär likna tidigare år.
>
> Har kört den korta (167 km) både 2013 och -14.
> Riktigt gemytligt. Kan absolut rekommenderas!

Datum för LBL är 25-04-2015 (preliminärt).

Senast ändrad:
Hej,
Jag funderar på åka LBL nästa år. Ni som kört tidigare har ni ordnat resan och uppehället där? Hur anmälde ni er?

Har inte åkt det själv, men det är väl ett av de mer kända Gran Fondona i Italien. Har pratat med en del som åkt och de verkar tycka att det är ett bra lopp. Den delen av Dolomiterna där lopet går är jag dock skapligt förtrogen med. Av passen är det bara Giau som jag inte kört. Vyerna är riktigt fina och, med undantag för Giau, är backarna hyggligt åkbara. Asfalten brukar vara rätt OK.

Tillbaka
Topp