CykalVasan: Cross vs MTB?

perhan

Aktiv medlem
Har kört Vättern tre gånger (blir den fjärde rundan i år) och har funderat på att även köra CykelVasan i år eller nästa år. Jag kör motionsklass och min avsikt är att ta mig runt så snabbt som möjligt (vem har inte det :-)). Fixade Vättern på 7:45 och undrar då vilken typ av Cykel jag ska inhandla för att avverka milen i skogen så snabbt som möjligt?

Någon som har åsikter om vad det är för typ av cykel man ska ha runt Skogarna i Mora?

HALLÅ DÄR!
vi ha ungefär likadan fråga, jag har kört ca. 200 motionslopp,8 veteranlopp, vättern 9 gånger (som bäst9.30), men det är tolv år sedan för mig, men nu har son/svåger utmanat mig i cykelvasan 2014
så nu är man på g igen.
Hjälp mig!!!

MTB? Det går fint på Cross men det gör ondare än nödvändigt. Jag ser ingen prestige i det. Utför åkte jag om några Crossar, likaså uppför..

Komfort - HT MTB med 80mm.
Race - Lätt HT med stel gaffel och ballongdäck.

Att åka CX på vasan är såå 2012! Det är redan gjort. Gå vidare ;)

Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> MTB kolplast med lauf gaffel. Fitta cykeln lätta
> däck, längre styrstam och eclipse slangar....

Vad är snigelspåren till för?

Cross! Det går fint på MTB men det är tyngre än nödvändigt. Jag ser ingen prestige i det. Utför åkte jag om massor av MTB, likaså uppför..

Stumpy skrev:
> Cross! Det går fint på MTB men det är tyngre
> än nödvändigt. Jag ser ingen prestige i det.
> Utför åkte jag om massor av MTB, likaså
> uppför..

Jag lyssnade på de som tyckte att cross var trevligt att använda på CykelVasan innan jag gjorde min första förra året & tänkte då att stel hybrid med Crossdäck också skulle funka fint. Men för mig blev det jobbigare än nödvändigt, men förstås en nyttig erfarenhet rikare, så i år blir det MTB. :)

Frid!

Senast ändrad:
CX och CV beprövat, gör inte om det och rekommenderar det inte även om det alltid är trevligt när man tar sig till mål ;) Ryggen dog mer än allt annat och ganska mentalt uttröttande att konstant parera/försöka undvika hinder, jag tycker dock det är strongt av de som utövar CV på CX eftersom jag själv vet vilket helvete det vara.. bitvis.

FS införskaffad till nästa CV och förväntar mig ett mer underhållande lopp än föregående.

Kung_Gustaf skrev:
> Varför kör inte eliten på Cross då?

För att de inte får?
Själv kör jag FS med 26" och är nöjd med det.

greblleM skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför kör inte eliten på Cross då?
>
>
> För att de inte får?
> Själv kör jag FS med 26" och är nöjd med det.

Vad jag vet körde Wengelin på cross med rakt styre sist.

Jag körde också cx nu senaste cv, man ska nog ha bredare däck än 32mm

Har bara kört racer efter landsvägen i ett flertal år. Har dock en gammal MTB från 1997, men den går möjligen att använda som ankare till båten.

En Canyon med stel bakvagga och dämpat fram kanske kan vara ett alternativ?

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3171

Jag kommer, förutom en kommande CV, endast att köra grusvägar och möjligen en eller annan stig. Har ingen erfarenhet av "riktig" MTB-körning. Min avsikt är att fortsätta mata asfalt med racern under vår - höst, men att komplettera med annan cykling under senhöst - vår/vinter. Därav dilemmat med att välja typ av cykel MTB/Cross.

Mange. skrev:
> Tydligen så mindes jag fel, ska vara Magnus
> Darvell som körde cx på vasan

Med rakt styre väl?

MTB FS 29'er. FS gör mycket för komforten. CV är helt otekniskt men det betyder inte att underlaget är slätt som på en landsväg. Det är klart att en HT blir något lättare men det är ju inte roterande massa man sparar. Det finns en del uppförsbackar men dom är inte jättemånga heller. Så för min del vinner komforten över viktbesparingen.
29'er, varför då kan man fråga sig? Rent subjektivt val för min del då jag tycker att det rullar så mycket bättre än de 26 tums hojjar jag haft.

Om det är torrt så sätt på små nabbiga lätta däck med bra rull. T ex Renegade funkade bra förra året för mig. Annats om det är blöt å lerigt så välj grövre däck.

Komplettera med lätta slangar å lätta pedaler.

Städar_sällan skrev:
> Mange. skrev:
> -----
> > Tydligen så mindes jag fel, ska vara Magnus
> > Darvell som körde cx på vasan
>
> Med rakt styre väl?

Ja

Mange. skrev:
> Städar_sällan skrev:
> -----
> > Mange. skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tydligen så mindes jag fel, ska vara Magnus
> > > Darvell som körde cx på vasan
> >
> > Med rakt styre väl?
>
>
> Ja

Ok. Kommer att köra så på loppen i år(ska dock inte köra Vasan) och med dom bredaste/brarullande däcken som får plats. Köpte en HT 29er , men jag är för svag för att få racefart på den känner jag.

Senast ändrad:
Kul, jag såg honom och cykeln innan start, minns inte vilket däck han körde på men det var inte lerkompatibelt i ram och gaffel om vi säger så ;-)

Mange. skrev:
> Kul, jag såg honom och cykeln innan start, minns
> inte vilket däck han körde på men det var inte
> lerkompatibelt i ram och gaffel om vi säger så
> ;-)

Jag kommer att testa Geax Barro Race bak(ca 47mm breda) och Thunder Burt fram. Slanglöst eller med Eclipseslangar, har inte bestämt mig.
Om dom nu bara kunde dyka upp nån gång ;)

Tillbaka
Topp