Cykel dator

Cykel dator
Clas Ohlson har en helt ok cykeldator för nästan inga pengar, närmare bestämt 139 spänn.
Har haft en sådan på mina cyklar från -99 och ser ingen anledning att byta.

Cykel dator
Har sigmas gamla värsting (*ehum*) (BC1600?) som gick/går på 300kr drygt.

För en hundring får man ett extra fästa (om man har två cyklar) eller en kadensmätare (främst bra om man kör racer). Massa bra finesser, man använder de flesta faktiskt. Fungerar fortfarande efter flera år. Så den får tummen upp av mig.

Cykel dator
Jag "rekommenderar" dig att UNDVIKA Sigmas trådlösa varianter som fungerar alldeles utomordentligt dåligt.

Dom "vanliga" Sigma datorerna har jag bara bra erfarenheter av.

/Ola

Cykel dator
Finns en drös trådar om problem med både Sigma och VDO's trådlösa varianter så köp en gammal hederlig med kabel mellan fäste och sensor.

Sigma eller VDO kvittar. Ta en med de funktioner du tror dig vilja ha. Du kan söka åsikter om specifika modeller här på Happy. Klicka bara på Sök :)

Cykel dator
Jag jämförde längden (omkretsen) för ett varv i mm mellan Sigma, VDO och Cat eye. I deras manualer.
Cat eye hade egna siffror i tabellen medan Sigma och VDO var identiska.
I mitt fall har jag nu ett par däck märkt med 26x1.9 uppmätt av mig på 2050 mm i omkrets.
I tabellen/lathunden för VDO/Sigma skulle jag knappa in 2089 mm, diff på 39 mm. Cat eye hade 2050 mm för storleken 26x1,95. Det jag vill säga till nyblivna cykeldatorägare är att mäta manuellt genom att rulla hjulet ett varv gärna sittande på cykeln med rätt tryck i däcket.

Cykel dator
Niemi Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det jag vill säga
> till nyblivna cykeldatorägare är att mäta manuellt
> genom att rulla hjulet ett varv gärna sittande på
> cykeln med rätt tryck i däcket.

Ja, tabeller är tabeller. Bäst är att mäta.

Ditt uppmätta värde: 2050 mm
Tabellen: 2089 mm

Om du kör FMT, som är 112 km, är det 112.000 / 2,05 = 54634 varv på framhjulet med ditt däck. Har du då knappat in tabellvärdet i datorn skulle datorn visa 54634 x 2,089 = 114 km. Dvs. på FMT skulle det skilja två kilometer. Eller mindre än 2%.

Ganska mycket, men terrängen kan göra så att det diffar så pass mycket ändå.

Cykel dator
Min cykeldator är ganska överoptimistisk... Eller speedad. Den visar dubbelt så hög hastighet och att jag cyklat dubbelt så långt som jag faktiskt cyklat.

Fattar inte vad det är, för jag hade det problemet tidigare, sedan försvann det "automagiskt" och nu har det kommit tillbaka. Ajdå, dags att köpa ny cykeldator säger min "meka-reflex" ;)

Cykel dator
Cateye Enduro. Lite kraftigare kabel. Inställning för två hjulstorlekar och två trippmätare. Använder ena trippmätaren för att mäta sträcka sedan senaste kedjeväxling.

Cykel dator
Pelle Hå Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mattias L: Du ska bara en magnet i hjulet! ;-)

Tur du är vaken Pelle så jag slipper skriva alla självklarheterna här på forumet :-D

Tillbaka
Topp