Kommer in sent i diskussionen, men då vi kört en VPACE Moritz 27.5 i två säsonger slänger jag in mina inputs. Det är en ”riktig” barn enduro: tillräckligt lätt att trampa uppför och grymt bra i stöket utför. Vissa delar (som fälgarna) är lite mjuka för kontinuerligt park-köra, och i slutet efter två års tillväxt i längd/vikt kan fjädringen upplevas som för ”lätt” att bottna (vilket sjävklart går att fixa, men är ”tunad” för mycket lätta åkare). För oss har det varit en kanon cykel för att regelbundet kunna cykla Stig-fjäll-park(rött-svart), med fokus på utför, samt ett par SweCup enduro.
Med det sagt, finns det mycket bättre cyklar om man mest skall köra utför(då bara 130mm bak faktiskt kan vara för lite när de börjar bli duktiga och det går fort/droppas högt), eller mer prisvärda och lättare HT om man mest skall cykla Stig (och hyra en utförs cykel för utförsåka).
Men gillar man att cykla utför så gör en FS stor skillnad. Mina barn har börjat utför på helstelt 16”, men när de gått över till Fs (en på 24” och en redan på 20”) så tar de stora kliv i utvecklingen och vi har som familj kunnat köra på tillsammans.