Cykel för 10-åring för blå/ röda leder i Åre

Islabikes har slutat leverera till Europa, osis.
Den här är för dyr men vore intressant att höra vad du tycker
Det är som Jonte säger en ren xc, så skulle inte rekommendera den till ren utförskörning. Med det sagt så har vi precis varit tio dagar i Arosa/Lenzerheide och en bikepark med hög nivå. Nioåringen rullar en sådan med 150mm vevar och det gick bra. Nästa gång ska han iaf få ett fetare däck fram.. Vi körde allt från rött i bikepark till svarta naturliga leder (långa, många höjdmeter).

Det är otroligt hur många barnfamiljer med barn under 10 år cyklar här i ÅBP. De flesta har små 20" eller 24" FS. Alla är riktigt glada och jag har aldrig sett någon på marken. Snackade om det med en tysk turist som kör runt Europa med en husbil med inbyggd cykelgarage och han sade att han hade bara sett så många barnfamiljer i bike parks i Sverige. Hans kommentar: "They have balls!"
Ja det ska bli kul att se vad Robin Wallners grabb fixar om några år. Han verkar inte sakna laddhatt ?

Canyon Neuron young hero känns som ett bättre alternativ. Mer trail. Om det är mest park så är det väl spectral som gäller men det är ju inte gratis. Tror du skulle kunna köra enklare park med en Neuron. Lär ju funka bättre än en HT XC-hoj åtminstone.

Det är som Jonte säger en ren xc, så skulle inte rekommendera den till ren utförskörning. Med det sagt så har vi precis varit tio dagar i Arosa/Lenzerheide och en bikepark med hög nivå. Nioåringen rullar en sådan med 150mm vevar och det gick bra. Nästa gång ska han iaf få ett fetare däck fram.. Vi körde allt från rött i bikepark till svarta naturliga leder (långa, många höjdmeter).
Ett ordentligt trial däck måste han förtjänat.
Om ni kör mest utför i 10 dagar så skulle du kanske kolla om det är travel spacers i gaffeln?

Edit. Det är en 27.5 gaffel ser det ut som på bild? Allebike är ju annars glada att ta vad de har - men kanske inte till en xc.

Jag väntade till min son var 10 år med att cykla i park. Han är otroligt duktigt, men har framför kört platstök i Hellasgården. Med 6 år gick han OTB i hög hastighet på ett hopp för att han såg äldre barn köra snabbt på stigen och blev (för) enthousiast. Men, som jag väl visste, bedömer han kombinationen av stigar och hastigheten riktigt bra sedan några år.

Kan dock föreställa mig att mindre barn som cyklar i park sedan dom hade 6 år snabbt blir riktigt bra.
Vi bor i närheten av Hellas. Har du något förslag på en bra led att börja med? Där det inte är för svårt men kul ?

Vi bor i närheten av Hellas. Har du något förslag på en bra led att börja med? Där det inte är för svårt men kul ?

Standardtipset är gröna stigarna kring Tenntorpsvägen, titt på Trailforks, men nästan allt man hittar där funkar bra. För att prova utförsåkning är Holabandola bra. Det flesta närmare stan är tuffare i Hellas.

EDIT: sen tycker vi att de enklare stigar nära Björkhagen är roligt, som Indianer och Vita. Dom är lite mer tekniskt med mindre fart.

Senast ändrad:
Mötte idag på toppen i Åre en familj och frågade mamman hur svår 1000-meters leden var (svår sade hon, OTB sista gången; sonen (8 år?) sade den inte var så svår). Dom hade en riktigt små dotter på en Specialized 20" HT med typisk stålgaffel som nästan inte fjädrar (rost på innerben 1 cm ovan tätningar) och mycket högre tryck i däck än jag kör med. Familjen skulle köra Easy Rider och verkade mycket erfaren. Så Easy Rider går att köra, för barn åtminstone, utan dämpning.

Idag såg vi familjen på röde stigen Hjulingen nedför Åreskutan. Vi körde den på morgonen, den är tuff! Mötte pappa och dottern igen på eftermiddagen på Easy Rider och frågade om det. Han sa: "man behöver inte köra allt, man kan går". Tuffa småbarn!

Senast ändrad:
Han kommer fortsätta med flowiga leder och börja prova hoppa. Ha kul, cykla med självförtroende och utvecklas. Han gillar fart men vi ska testa stigar i Hellas.

Vad tror ni om Nukeproof cub scout race?
https://nukeproof.com/collections/cub-scout/products/cub-scout-26-07e7
Laufy och scout är de av de du haft uppe som är mest aggressiva och har mest slag. Snäppet under vitus nuclues 26.
Mondrake verkar ha stålbfjäder om jag fattade rätt så orkade inte kolla geo.

Commencal meta finns också

Finns säkert fler som jag inte kommer på nu.
Om det nu inte blir en fulländad i alla fall.

Nu är barnet bara 137 så om 27.5 jr inte är för stort så kanske det blir bra. Annars är det en svår storlek som snabbt blir för liten. I alla fall flickor kan rassla förbi 130 -150 snabbt.

Canyon Neuron young hero känns som ett bättre alternativ. Mer trail. Om det är mest park så är det väl spectral som gäller men det är ju inte gratis. Tror du skulle kunna köra enklare park med en Neuron. Lär ju funka bättre än en HT XC-hoj åtminstone.
Missade folk det här tipset om Neuron Young Hero? Visst, någon ren utförscykel är det väl inte, men den bör funka till det mesta. Jag klickade hem en nu när den var så billig (15k).

Tack för alla tipsen och kloka synpunkter! Känns som jag har lite bättre koll på vad som är bra att tänka på.

Nu har jag en lista. Lite stor spridning i pris men det kanske speglar skillnaden mellan komponenter?
hade gärna fortsatt med Islabikes men de säljer inte till EU längre
orbea Laufey verkar vara populärt på Happy så det känns som det skulle vara ett säkert val.

Men vi tar en sväng och provar Rocky Mountain i veckan.

ViktHTADROPPERGAFFELPRISSPEC
Orbea Laufey 27 H1013,165,5OC Mountail Control MC20, 31.6mm, Dropper Travel 100mmMarzocchi Z213500https://www.orbea.com/be-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-27-h10-2023
COMMENCAL META HT JR1465,5KS Rage-IROCKSHOX Recon Gold RL, 150 mm travel23500https://www.commencal.com/au/en/commencal-meta-ht-jr/22METAHTJR.html
Nukeproof cub scout 26 race12,6266Brand-X Ascend 27.2mmx315mm 70mm DropManitou Machete Comp 27.5" TS Air17000https://nukeproof.com/collections/cub-scout/products/cub-scout-26-07e7
Rocky Mountain Growler Jr 2614,366NejSuntour XCM34 Boost 100mm8749https://intl.bikes.com/products/growler-jr26-22?shpxid=2b446a34-cda4-4981-bd81-d6087ce713e9
Vitus NUCLEUS 26 YOUTH12,767NejSuntour XCR-DS-LO Air Forks9900https://us.vitusbikes.com/products/vitus-nucleus-26-youth-hardtail-bike-2022

Senast ändrad:
Prova är alltid bra. Om den känns stor så kanske laufy är ett problem (men har inte kollat siffrorna).

Vitus är förberedd för 27.2mm dropper passa på att kolla att rocky är det med

Ser ut som den är det. En annan sak som troligen är ett problem på alla är vevarmslängd.

Rocky Mountain 6061 Alloy. Threaded BB. Tapered Zerostack Headtube. Dropper Post Compatible. Rear Triangle

Då tar jag bort commencalen (Jag hade en commencal Meta 4,2 för 15 år sedan, den var också tung, men tuff)

Om jag läser specen rätt ligger vevarmslängden mellan 160-170
Hittar inget på Growlern
vad är bra längd?

Orbea Laufey 27 H1013,165,5170OC Mountail Control MC20, 31.6mm, Dropper Travel 100mmMarzocchi Z2
Nukeproof cub scout 26 race12,6266160Brand-X Ascend 27.2mmx315mm 70mm DropManitou Machete Comp 27.5" TS Air
Rocky Mountain Growler Jr 2614,366?NejSuntour XCM34 Boost 100mm
Vitus NUCLEUS 26 YOUTH12,767165Nej Suntour XCR-DS-LO Air Forks

Laufeyn har väl bra standover i förhållande till 27.5 tums hjul. Stämmer vikten så ser den fin ut. Jag köpte en MB31 junior till min grabb när han var 145 cm tror jag. Den har 170-vevar men det fungerade fint ändå.

Growler har tyvärr kort reach. Passar bra vid 137 cm, men kan snart blir för kort.

Laufey 27 är klart bäst: lite stor till 137 cm, så funkar i några år, perfekt geometri, bra gaffel och komponenter och kommer med dropper. Med 120 cm slag går den bra på stig och i Åre Bike Park. Enda jag inte vet är vevarmslängd. Lite dyrare såklart för en bra cykel.

145 -155 är rimligt. Ja, allt funkar väl som sägs ovan
Min dotter klagade inte men på zwift hade hon problem med kadens och rundtramp. Nu är hon 10cm längre och har 155mm på sin 29''. Ser väldigt fint ut nu.
Jag kommer att köpa 150mm till 26an när grabben ska ha den.

Nu när jag begriper bättre ser jag att han har problem med 140mm på 24'' men nån måtta får det vara. Han cyklar inte så långt.

Growler har tyvärr kort reach. Passar bra vid 137 cm, men kan snart blir för kort.

Laufey 27 är klart bäst: lite stor till 137 cm, så funkar i några år, perfekt geometri, bra gaffel och komponenter och kommer med dropper. Med 120 cm slag går den bra på stig och i Åre Bike Park. Enda jag inte vet är vevarmslängd. Lite dyrare såklart för en bra cykel.
Verkar vara 170mm.
Jag hade kapat styret ordentligt och börjat med 35mm stam också. Om nedan stämmer.

Om det går att köpa laufey lokalt hade jag tagit ett allvarligt samtal om bikefit...

1000000776.jpg

Kommer in sent i diskussionen, men då vi kört en VPACE Moritz 27.5 i två säsonger slänger jag in mina inputs. Det är en ”riktig” barn enduro: tillräckligt lätt att trampa uppför och grymt bra i stöket utför. Vissa delar (som fälgarna) är lite mjuka för kontinuerligt park-köra, och i slutet efter två års tillväxt i längd/vikt kan fjädringen upplevas som för ”lätt” att bottna (vilket sjävklart går att fixa, men är ”tunad” för mycket lätta åkare). För oss har det varit en kanon cykel för att regelbundet kunna cykla Stig-fjäll-park(rött-svart), med fokus på utför, samt ett par SweCup enduro.
Med det sagt, finns det mycket bättre cyklar om man mest skall köra utför(då bara 130mm bak faktiskt kan vara för lite när de börjar bli duktiga och det går fort/droppas högt), eller mer prisvärda och lättare HT om man mest skall cykla Stig (och hyra en utförs cykel för utförsåka).

Men gillar man att cykla utför så gör en FS stor skillnad. Mina barn har börjat utför på helstelt 16”, men när de gått över till Fs (en på 24” och en redan på 20”) så tar de stora kliv i utvecklingen och vi har som familj kunnat köra på tillsammans.

Kommer in sent i diskussionen, men då vi kört en VPACE Moritz 27.5 i två säsonger slänger jag in mina inputs. Det är en ”riktig” barn enduro: tillräckligt lätt att trampa uppför och grymt bra i stöket utför. Vissa delar (som fälgarna) är lite mjuka för kontinuerligt park-köra, och i slutet efter två års tillväxt i längd/vikt kan fjädringen upplevas som för ”lätt” att bottna (vilket sjävklart går att fixa, men är ”tunad” för mycket lätta åkare). För oss har det varit en kanon cykel för att regelbundet kunna cykla Stig-fjäll-park(rött-svart), med fokus på utför, samt ett par SweCup enduro.
Med det sagt, finns det mycket bättre cyklar om man mest skall köra utför(då bara 130mm bak faktiskt kan vara för lite när de börjar bli duktiga och det går fort/droppas högt), eller mer prisvärda och lättare HT om man mest skall cykla Stig (och hyra en utförs cykel för utförsåka).

Men gillar man att cykla utför så gör en FS stor skillnad. Mina barn har börjat utför på helstelt 16”, men när de gått över till Fs (en på 24” och en redan på 20”) så tar de stora kliv i utvecklingen och vi har som familj kunnat köra på tillsammans.

Är det främst liftburet då eller även trampa upp?

Vi kör nog mest trampa upp, men blir kanske 10 utförsdagar med lift totalt. Men mest trampa upp…
Ok, det är bra jobbat från 20''. Med mina barn har det varit svårt att få någon riktigt fart innan 24'' och främst på platten.
Visserligen med helstelt men tror inte dämpning löser allt om inte drivet finns där från början.

Grabben cyklar inte så mycket eftersom han sysslar med annan sport. När han cyklat nu på sommarlovet kör han på utför på ett helt annat sätt än flickan men i helt fel position osv.
Kan faktiskt tänka mig att heldömpad hade hjälpt honom att hänga med bättre men där får jag nog vara surgubbe. Det blir ingen dyr cykel för att man inte kan cykla över några granrötter på stel.

Ok, det är bra jobbat från 20''. Med mina barn har det varit svårt att få någon riktigt fart innan 24'' och främst på platten.
Visserligen med helstelt men tror inte dämpning löser allt om inte drivet finns där från början.
Ja, till minstingen har vi haft bogseringslina, för att hjälpa till när kraften/orken helt plötsligt tar slut. Men då han körde på en propain som vägde under 10kg, med bra växlar och bromsar, tror jag att han sparade en del energi utför också. Men visst, nu när han kör 24” är det en helt annan sak på tex. Stenrutsleden i Lofsdalen eller deras fjällparken.

Ja, till minstingen har vi haft bogseringslina, för att hjälpa till när kraften/orken helt plötsligt tar slut. Men då han körde på en propain som vägde under 10kg, med bra växlar och bromsar, tror jag att han sparade en del energi utför också. Men visst, nu när han kör 24” är det en helt annan sak på tex. Stenrutsleden i Lofsdalen eller deras fjällparken.
Ja, bogserlina funkar på grabben så ville han hänga med mer är det ett alternativ även på 24.
På flickan funkade det dåligt det lilla vi testade men hon cyklar på bra själv. Bara vi håller oss till xc. Det tycker jag är ok. Utförsåkning är inget man ska pressas till.

Utförsåkning är inget man ska pressas till.

Haha, skulle tänka att de flesta barn gillar utförsåkning och vill ingen annat efter har provat. Jag har motsätte problem, jag har undvikit utförsåkning så jag kan fortsätta köra i Hellasgården med sonen. Som tur är Åre och La Thuile för långt bort för att åka utför varandra helg.

Håller med, även om min son inte kör FS.

TS verkar dock framförallt intresserad av XC/stigcykling. Då skulle jag snarare rekommendera en hardtail, som är lättare och också billigare. Man kan hyra en FS de få gången man åker till Åre.

Ja, bogserlina funkar på grabben så ville han hänga med mer är det ett alternativ även på 24.
På flickan funkade det dåligt det lilla vi testade men hon cyklar på bra själv. Bara vi håller oss till xc. Det tycker jag är ok. Utförsåkning är inget man ska pressas till.
Håller helt med. Ett tipps där är Lofsdalens nya fjällpark där det är fina leder för att trampa, med trevliga små rullar och hopp om man vill. Där har vi kul hela familjen tillsammans, både de som är mer sugna på trampa och flow, och de mer ”gravitations” sugna familjemedlemmarna.
Annars tycker jag ju att lugnet i Falun, med deras ”gammla mormor” är en ypperlig intro till fint, grönt, utförs-flow med låga insatser. Men runt många BP kommer de nu på att det är smart att bygga roliga stigar/leder runt om också….så att alla kan få sitt.

Haha, skulle tänka att de flesta barn gillar utförsåkning och vill ingen annat efter har provat. Jag har motsätte problem, jag har undvikit utförsåkning så jag kan fortsätta köra i Hellasgården med sonen. Som tur är Åre och La Thuile för långt bort för att åka utför varandra helg.
En del vill inte slå sig.

Håller med, även om min son inte kör FS.

TS verkar dock framförallt intresserad av XC/stigcykling. Då skulle jag snarare rekommendera en hardtail, som är lättare och också billigare. Man kan hyra en FS de få gången man åker till Åre.
Ja, jag var nog inte tydlig. Tror man kommer väldigt långt med en HT, och att det kanske även bygger bättre teknik. Men gärna då med en lite flackare gaffelvinkel och bra bromsar.

Ja, jag var nog inte tydlig. Tror man kommer väldigt långt med en HT, och att det kanske även bygger bättre teknik. Men gärna då med en lite flackare gaffelvinkel och bra bromsar.
Precis. Jag har valt att priotera geo även om vi cyklar platt med förhoppning att det ska kännas roligt eller i alla fall tryggt utför.
Jag gick själv från 70°+ till 66° så jag vet vilken skillnad det gör.

Lustigt. Nu när jag kollar på laufy 20 får jag istället denna matrix.
140-165 för 27. Vad det nu betyder

1000000778.jpg

Har Shimano vevar som är kortare än 165 för Hollowtech bland Deore-serierna?
(Jag har bara antagit att man behöver byta vevlager och standard för att komma under 165 mm).
Ja, det är svårt. SX finns med 155 har jag för mig. Annars är det hope som har från 155 och tidigare hade kids.
Annars finns det vpace och 2 andra tillverkare men då får man vara försiktig att bredden räcker till. Laufey verkar vara boost så det är tveksamt men det beror lite på design. Berk ska ha fått på vpace på en bird. Skulle inte gått på mb31 om jag mäter rätt.

Vi är några som köpt på Aliexpress med gott resultat. Ganska gott

Ja, det är svårt. SX finns med 155 har jag för mig. Annars är det hope som har från 155 och tidigare hade kids.
Annars finns det vpace och 2 andra tillverkare men då får man vara försiktig att bredden räcker till. Laufey verkar vara boost så det är tveksamt men det beror lite på design. Berk ska ha fått på vpace på en bird. Skulle inte gått på mb31 om jag mäter rätt.

Vi är några som köpt på Aliexpress med gott resultat. Ganska gott
Vi köpte vpace-kopiorna (med 7mm plast endcap...) som sålts här på forumet och de funkade inte på boost-ram (yuma). Jäkligt pilligt

Tillbaka
Topp