Cykel för 10-åring för blå/ röda leder i Åre

Vi köpte vpace-kopiorna (med 7mm plast endcap...) som sålts här på forumet och de funkade inte på boost-ram (yuma). Jäkligt pilligt
Jag är nöjd med goldix från ali men det är svårt att rekommendera dem eftersom axeln är för lång så har man inte koll så funkar inte förspänningen. Vet inte om det är en kass batch som vi vara några stycken som fick här.

Det är för 24mm axel och sram 3bolt. Perfekt i min book.
Nån mm smalare är NX både i q och kedjelinje. Blev perfekt med 0.5mm spacer.

Som sagt svårt att rekommendera men finns inget bättre för pris och inte mycket annat under 155mm.
Jo, annat på ali. Nån kan ju chansa på cruz som ser identiska ut.

Trailcraft är det som har 168mm Q och borde funka. Sen ramlade jag över några zane crank nu från US.

De andra som jag aldrig kan komma ihåg med tyskt namn är också smala och eventuellt ett problem.

Det går så klart bra att både shimsa och sätta på en super boost klinga men vpace är väldigt mycket smalare än en vanligt boost vev

Hoppar in sent is diskussionen, men vill man hyra brukar både Åre Skidsport (Commencal Clash JR är rätt najs) och Åre bikes ha riktigt bra grejer för barn/ungdomar att hyra ut. Kan vara värt att kolla om någon av dem säljer ut hyrcyklarna efter säsongen också som alternativ. Hade jag själv haft obegränsad budget hade jag lätt köpt en Clash JR som Endurocykel till min son, men man är ju inte gjort av pengar i dessa högräntetider…

Lite mer on topic: Min äldste son har en Orbea Laufey 27.5 H20 som rullat lite Bike park i Kungsberget och Järvsö, både lättare stök (Till mina vänner) samt mer flowigt och hoppigt (Barbro, Malin, Twist Twist). Cykeln har funkat fint, men gaffeln (Sr Suntour XCR), bakväxeln och bromsarna kunde vara bättre om man vill cykla Bike Park, så jag tror det är värt att lägga den extra pengen och satsa en H10 istället. Däremot är geometrin tydligt nerförs-orienterad och den har biffiga skivor, så det märks att den är tänkt för att gå fort utför. Ganska ofta är han minst lika snabb som jag är på fin FS, så cykeln verkar inte så begränsande. Att den kommer med dropper, 2-delat vevlager samt sjyssta däck med hyfsat grovt mönster som standard gör ju inte saken sämre heller.

Pratar vi Åre Bike Park (liftburet alltså) är min erfarenhet dock att lederna ofta är lite mer uppkörda med bromsribbor (?) och gropar än i Järvsö, så det kan vara ett skäl att satsa på heldämpat.

Senast ändrad:
Såg också att någon nämnde Canyon Neuron Young Hero. Såg en som körde en sån i Järvsö också med lite äldre barn (~12-13), och när jag pratade med pappan verkade familjen helnöjda med den cykeln till Bike park. Jag kan intyga att barnet självt var snabb på den, så det verkar kunna vara ett bra val också.

Såg också att någon nämnde Canyon Neuron Young Hero. Såg en som körde en sån i Järvsö också med lite äldre barn (~12-13), och när jag pratade med pappan verkade familjen helnöjda med den cykeln till Bike park. Jag kan intyga att barnet självt var snabb på den, så det verkar kunna vara ett bra val också.
Fick hem 8-åringens Neuron häromdagen. Visst är den i största laget nu, men han verkar hantera cykeln bra. Cykeln känns som en riktigt bra allround-mtb, kanske mer åt utförs-hållet än något att vinna XC-tävlingar på. Drar eventuellt till Kungsberget för test imorgon.

Värt att notera: Neuron Young Hero finns i två storlekar, 2XS och XS. Vi tog en 2XS men hade nog faktiskt lika gärna kunnat gå på XS. Det enda som skiljer är 20 mm reach.
IMG_20230810_190954~2.jpg

Senast ändrad:
Fick hem 8-åringens Neuron häromdagen. Visst är den i största laget nu, men han verkar hantera cykeln bra. Cykeln känns som en riktigt bra allround-mtb, kanske mer åt utförs-hållet än något att vinna XC-tävlingar på. Drar eventuellt till Kungsberget för test imorgon.

Värt att notera: Neuron Young Hero finns i två storlekar, 2XS och XS. Vi tog en 2XS men hade nog faktiskt lika gärna kunnat gå på XS. Det enda som skiljer är 20 mm men reach.
Visa bilaga 645545
Ser det men kan der verkligen stämma att de har samma sadelrörslängd och sadelhöjd?

Jag ser nu att stoic xs och 2xs har samma st men olika seat hight. Och olika dropper längd som eventuellt ger det resultatet. Spännande.

Ser det men kan der verkligen stämma att de har samma sadelrörslängd och sadelhöjd?

Jag ser nu att stoic xs och 2xs har samma st men olika seat hight. Och olika dropper längd som eventuellt ger det resultatet. Spännande.
20 mm reach/överrör och 4 mm instegshöjd är enda skillnaden enligt geotabellen på hemsidan. Båda har t ex 39 cm sadelrör.

Ser det. Innan jag kollade stoic höll jag på att skriva att det måste vara fel.
Måste finnas någon anledning som jag inte begriper.
Jag förstår att du tvivlade, lite märkligt är det ju. Jag köpte som vanligt innan jag gjort läxan ordentligt, men får väl lösa 20 mm extra med styrstam om behovet uppstår.

Ser det. Innan jag kollade stoic höll jag på att skriva att det måste vara fel.
Måste finnas någon anledning som jag inte begriper.

För att få sadelröret kortare och standover lägre än på XS måste diagonalrör går ner mycket brantare än sadelstaget. Många tillverkare vill inte göra det. Det är vad man får när man gör olika storlekar av cykeln utan att byta hjulstorlek.

För att få sadelröret kortare och standover lägre än på XS måste diagonalrör går ner mycket brantare än sadelstaget. Många tillverkare vill inte göra det. Det är vad man får när man gör olika storlekar av cykeln utan att byta hjulstorlek.
Ja, jag började skriva att jag hellre hade haft samma ram men 26'' hjul, kortare stam och vevarm - än samma st, samma vev och olika reach.

Canyon är väl annars generösa med retur pga fel storlek?
Jag vet inte om 410 fungerar om den redan är stor...

Ja, de ska vara schyssta med returer. Tror den här storleken är bra för oss, men den för mig stora investeringen aktiverar hjärnspöken.
Känner igen det där, men du har säkert köpt rätt.
Sen är min erfarenhet är att barn/junior cyklar i den klassen du köpt att de är väldigt lätta att sälja när det är dags, vare sig det blir snabbt eller om de har cykeln längre. Så bättre en bra storlek nu, och så får man byta i framtiden om det inte går att fixa och trixa.

Tillbaka
Topp