Cykel för cykeltur Stockholm - Malaga

SimonDomeij

Medlem
Hej alla!

Kommer med frågan här då jag tidigare sett några som har gjort cykeltur från Sverige ner till Spanien.

Har tänkt cykla från Stockholm där jag bor ner till Nerja, Malaga. Planen är att ha med sitt tält/packning.

Är därmed på jakt efter en ny cykel.. Jag är i övrigt en amatörcyklare och äger just nu ingen direkt dyr och bra sportcykel, förutom min crescent från 80-talet..

Ta därmed gärna emot tips/annonser på en cykel som hade passat denna terräng/distans. (och i övrigt tips ifall ni har gjort en liknande rutt)

Har inte världens största budget, men är medveten att det behövs nog en hyfsat bra sportcykel..

Tack i förhand! :)

/ Simon

om du vill ha medvind och inte i statistisk mening förhärskande motvind kan du till att börja med fundera på att cykla från malaga och hem istället.

det spelar mindre roll vad du har för cykel så länge den har bekväm sittställning och sadel, samt lättrullande däck. gärna en aning feta så du kan ta dig fram på cykelstigar längs kuster och andra intressanta ställen. en god mängd lätta växlar är användbart på en lastad cykel.

jag skulle välja en med lågt överrör så den är lätt att äntra utan ballerinakvalitet i höftlederna. med en 26-tummare är överröret helt naturligt lägre, och likaså lasten och tyngdpunkten. och allmänt smidigare hantera in hotellhissar och i tågens lastutrymmen skulle det bli aktuellt.

de är också stöldfria, och klart billiga i inköp.

Kul ide! Hur är förutsättningarna?
Van cyklist? Gillar du att mecka och fixa själv eller är du ute efter en färdig lösning? Är tanken att göra det på kortast möjliga tid eller får det ta den tid det tar?

Kanske den här tråden kan ge inspiration.

Tips till dig "Simon". Börja träna nu! Helst i morgon. Ingen gör den turen du tänker göra utan ett par hundra mil i benen:¤¤¤. Garanterar!

Ang budget! Måste du vara inställd på att det förutom inköp av cykel, behövs mängder av utrustning, som är absolut nödvändig. I synnerhet, om din budget är begränsad. Fråga: Hur ser din budget ut? Vidare har du tänkt igenom ditt beslut ordentligt?

Hej alla!

Kommer med frågan här då jag tidigare sett några som har gjort cykeltur från Sverige ner till Spanien.

Har tänkt cykla från Stockholm där jag bor ner till Nerja, Malaga. Planen är att ha med sitt tält/packning.

Är därmed på jakt efter en ny cykel.. Jag är i övrigt en amatörcyklare och äger just nu ingen direkt dyr och bra sportcykel, förutom min crescent från 80-talet..

Ta därmed gärna emot tips/annonser på en cykel som hade passat denna terräng/distans. (och i övrigt tips ifall ni har gjort en liknande rutt)

Har inte världens största budget, men är medveten att det behövs nog en hyfsat bra sportcykel..

Tack i förhand! :)

/ Simon
Hej!
Skall du tälta och ha mycket packning så är sportcykel inte rätt val. Du bör söka efter en touringcykel.

Tänk inte för mycket. Gör!
Det största hindret för många är att komma iväg...
Jodå! Ingeniör Andree kom iväg med aerostaten "Örnen"!
Han hade dock ingen begränsad budget att ta hänsyn till.
När man måste kompensera resan med begränsade ekonomiska medel, krävs extrem noggrann planering. Detta ifall något går snett. Vilket det alltid gör på ett sådant här projekt. Vill inte låta som någon "Krösamaja". Men var 100% på att oväntade situationer kommer att uppstå. Då krävs alltid "backup", om inte i form av pengar, så krävs alltid hjälp av andra som kan/vill ställa upp.
Avråder inte ifrån cykelturen. Kommer säkert att bli hur "spännande" som helst! Men märk väl att det är skillnad på att göra en sådan här cykeltur solo, mot att göra den med en/eller flera reskamrater!

Ang cykel: Enkla slitdelar måste alltid ingå. Hit räknas slangar, repkit, ev vijrar, etc, samt givetvis nödvändiga verktyg.
Grunden är som alltid att hojen är maxad innan avfärd.

Val av cykel: Med begränsat budget, blir även val av cykel begränsat. Vilket innebär att man blir helt beroende av att köpa begagnat. Vet inte vad andra skulle föreslå. Men säg inom en budget på ca 10.000SEK, skulle det kunna funka med en Gravelbike, som innan resan måste vara 100% genomgången. Givetvis med alla fästen inkluderade!

Vidare krävs relevant Campingutrustning. Här styrs behovet helt av årstid och behovet av komfort. Skall man sitta på hojen dagligen, kanske rulla 2 veckor i följd. Kommer kroppen att kräva återhämtning i form av sömn.
Detta är så klart inget problem i sig. Man kan ju alltid ta en "Fridag". Ibland det klokaste man kan göra på en långfärdstripp.

Vidare skall allting transporteras. Räkna med en packvikt på ca 25KG. Då krävs också packväskor, som är genomtänkta och fungerar när det krävs.
Skall bli kul att följa din resa.
Kommer du i väg, "Lovar jag här och nu inför alla att hjälpa till med att sponsra". Kanske fler än jag kan/vill ställa upp, om projektet visar sig vara seriöst!

Senast ändrad:

Om det är en standard Crescent 10-växlad borde den funka bra för en sådan tur om den är i skick, robust och enkel. Det är bara bakaxeln som är lite klen och kan gå av men lätt att ta med en extra, jag gör det..

En Omnium Cargo kanske ;)
En lastcykel med känsla som en vanlig cykel plus att du får med dig packning på ett bra sätt.
Älskar min Omnium och själv gått i dom tankarna att dra iväg på långtur innan lillgrabben på 8 fick diabetes.

Jag förstår precis vad du menar.

Med rätt grejer och god fysisk blir resan mycket lättare.
Men allt för ofta så snurrar vi in oss i frågor om den optimala cykeln, det lämpligaste tältet osv.. Vilket gör att vissa aldrig kommer iväg.

Nu vet jag inte hur erfaren cyklist @SimonDomeij är? Men alla har sina egna preferenser och ideer. kais01 tycker 26" mtb är ett bra val, aben gillar äldre touringcyklar med all packning på pakethållaren. Själv gillar jag bockstyre och lite bredare däck. Så tyvärr Simon, det finns inget rätt svar!

Själv såg det ut såhär när jag cyklade till Barcelona; https://happyride.se/forum/threads/rr-bbtb-by-bike-to-barcelona.1858784/
Idag har jag en modernare cykel med skivbromsar och en gaffel som kan ta lite last. Så i stort hade det sett likadant ut, men med kanske något mer packning i fronten. Och försökt hålla tillbaka packvolymen lite bättre om möjligt.

.. aben gillar äldre touringcyklar med all packning på pakethållaren ...
Inte helt rätt men inte heller helt fel, det är till stor del en ekonomisk fråga för mig.

Men som du skrev, det det handlar om är att komma iväg, vilken cykel har mindre betydelse om det inte är tävling, "bra nog"-nivån är inte hög, det bevisas inte minst av de som utan vidare cyklar Vätternrundans 32 mil på gamla enväxlade cyklar och flera andra.

Senast ändrad:
Titta på hur @aben ser ut med packning bak. Det tillsammans med 26” och stabil pakethållare är nog enklaste ok lösningen. Så såg min cykel också ut på mina turer på 150-200mil som jag gjorde för typ 15-år sedan.

Om du inte är rutinerad cyklist, tänk på att inte köra för tunga växlar, det kommer göra rejält ont i knäna ganska snart annars.

Bra byxor och lite träning så löser du detta 👍

En tålig cykel som du sitter bra på duger gott. Slut på tråden! :) Har cyklat med mtb och kärra, touringcykel med väskor överallt och i somras körde jag tom lite lättare (för mig) bikepacking. Alla alternativen funkar (mtb med cykelkärra var billigast och långsammast).

Ingen nackdel om du har några mil i kroppen innan du börjar (men du lär komma i bättre form på vägen). Inte bara för dig men även för att testa grejorna.

om du vill ha medvind och inte i statistisk mening förhärskande motvind kan du till att börja med fundera på att cykla från malaga och hem istället.

det spelar mindre roll vad du har för cykel så länge den har bekväm sittställning och sadel, samt lättrullande däck. gärna en aning feta så du kan ta dig fram på cykelstigar längs kuster och andra intressanta ställen. en god mängd lätta växlar är användbart på en lastad cykel.

jag skulle välja en med lågt överrör så den är lätt att äntra utan ballerinakvalitet i höftlederna. med en 26-tummare är överröret helt naturligt lägre, och likaså lasten och tyngdpunkten. och allmänt smidigare hantera in hotellhissar och i tågens lastutrymmen skulle det bli aktuellt.

de är också stöldfria, och klart billiga i inköp.
Tack för tipset! har du någon referens och pris på en sån cykel? :)

Kul ide! Hur är förutsättningarna?
Van cyklist? Gillar du att mecka och fixa själv eller är du ute efter en färdig lösning? Är tanken att göra det på kortast möjliga tid eller får det ta den tid det tar?
Van cyklist men inte så duglig än på att mecka, men tänker åtminstone slang, pump samt reservdelar behövs. Annars pinga flera cykelreperatörer lite överallt..

Inte kortast tid, det var planen i början men ändå många mil om dagen. När man ändå är i Europa kan det vara fint att "strosa runt lite"..

Han hade dock ingen begränsad budget att ta hänsyn till.
När man måste kompensera resan med begränsade ekonomiska medel, krävs extrem noggrann planering. Detta ifall något går snett. Vilket det alltid gör på ett sådant här projekt. Vill inte låta som någon "Krösamaja". Men var 100% på att oväntade situationer kommer att uppstå. Då krävs alltid "backup", om inte i form av pengar, så krävs alltid hjälp av andra som kan/vill ställa upp.
Avråder inte ifrån cykelturen. Kommer säkert att bli hur "spännande" som helst! Men märk väl att det är skillnad på att göra en sådan här cykeltur solo, mot att göra den med en/eller flera reskamrater!

Ang cykel: Enkla slitdelar måste alltid ingå. Hit räknas slangar, repkit, ev vijrar, etc, samt givetvis nödvändiga verktyg.
Grunden är som alltid att hojen är maxad innan avfärd.

Val av cykel: Med begränsat budget, blir även val av cykel begränsat. Vilket innebär att man blir helt beroende av att köpa begagnat. Vet inte vad andra skulle föreslå. Men säg inom en budget på ca 10.000SEK, skulle det kunna funka med en Gravelbike, som innan resan måste vara 100% genomgången. Givetvis med alla fästen inkluderade!

Vidare krävs relevant Campingutrustning. Här styrs behovet helt av årstid och behovet av komfort. Skall man sitta på hojen dagligen, kanske rulla 2 veckor i följd. Kommer kroppen att kräva återhämtning i form av sömn.
Detta är så klart inget problem i sig. Man kan ju alltid ta en "Fridag". Ibland det klokaste man kan göra på en långfärdstripp.

Vidare skall allting transporteras. Räkna med en packvikt på ca 25KG. Då krävs också packväskor, som är genomtänkta och fungerar när det krävs.
Skall bli kul att följa din resa.
Kommer du i väg, "Lovar jag här och nu inför alla att hjälpa till med att sponsra". Kanske fler än jag kan/vill ställa upp, om projektet visar sig vara seriöst!
Hej! Tack för tips. Absolut, solo blir en annan utmaning helt klart. Ett stort tvek ifall jag lyckat få med mig någon bara..

Gravelbike är något jag tänkt, och 10.000 SEK har jag absolut plan på att lägga. Angående utrustning har jag tänkt vår/sommar med ryggsäck och packning på cykeln. Vad man köper och mest effektiva har jag ingen aning om än. Resan kommer bestå av många mil om dagen men garanterat med en vilodag/strosa runt i städer..

Det kommer jag göra! :) Blir en noggrann plan och flera "teståk" runt i Sverige först.

Jag förstår precis vad du menar.

Med rätt grejer och god fysisk blir resan mycket lättare.
Men allt för ofta så snurrar vi in oss i frågor om den optimala cykeln, det lämpligaste tältet osv.. Vilket gör att vissa aldrig kommer iväg.

Nu vet jag inte hur erfaren cyklist @SimonDomeij är? Men alla har sina egna preferenser och ideer. kais01 tycker 26" mtb är ett bra val, aben gillar äldre touringcyklar med all packning på pakethållaren. Själv gillar jag bockstyre och lite bredare däck. Så tyvärr Simon, det finns inget rätt svar!

Själv såg det ut såhär när jag cyklade till Barcelona; https://happyride.se/forum/threads/rr-bbtb-by-bike-to-barcelona.1858784/
Idag har jag en modernare cykel med skivbromsar och en gaffel som kan ta lite last. Så i stort hade det sett likadant ut, men med kanske något mer packning i fronten. Och försökt hålla tillbaka packvolymen lite bättre om möjligt.
Förstår! finns inga rätt svar, men tackar för alla tips. Är lite klokare idag än innan detta inlägg..

Tack för länken! Och vilket kul äventyr. Ska definitivt kolla in :)

Angående utrustning har jag tänkt vår/sommar med ryggsäck och packning på cykeln.

Det kommer jag göra! :) Blir en noggrann plan och flera "teståk" runt i Sverige först.
Kul att läsa om dina planer!
Värta att tänka på när du ska cykla långt, är att det sällan är speciellt bekvämt att ha mycket/någon packning på ryggen(ryggsäck) IMHO.
Mycket bra plan att testköra många gånger innan avfärd.
Lycka till!

Hej! Tack för tips. Absolut, solo blir en annan utmaning helt klart. Ett stort tvek ifall jag lyckat få med mig någon bara..

Gravelbike är något jag tänkt, och 10.000 SEK har jag absolut plan på att lägga. Angående utrustning har jag tänkt vår/sommar med ryggsäck och packning på cykeln. Vad man köper och mest effektiva har jag ingen aning om än. Resan kommer bestå av många mil om dagen men garanterat med en vilodag/strosa runt i städer..

Kul idé och hoppas det blir av!

Jag skulle också tipsa om en Gravel, och då skulle jag titta efter en med många olika fästpunkter för diverse väskor och flaskhållare m.m.

Jag köpte en Gravel för några år sen för att ha som pendlarcykel men som sen har fått göra några långresor med packning, då har jag saknat fästpunkter i framgaffeln framförallt.

Kul idé och hoppas det blir av!

Jag skulle också tipsa om en Gravel, och då skulle jag titta efter en med många olika fästpunkter för diverse väskor och flaskhållare m.m.

Jag köpte en Gravel för några år sen för att ha som pendlarcykel men som sen har fått göra några långresor med packning, då har jag saknat fästpunkter i framgaffeln framförallt.
Det finns portabla fästen att köpa, tillverkade för framgaffel. Inte särskilt dyra. Men se upp med kvaliteten!

Lösningen är att lägga 1 tunn gummimatta mellan fästpunkterna. Förutom dämpningen, kommer denna att fördela trycket över gaffeln.

Från mina gamla obetydliga erfarenheter av cykeltouring:

Planera in en mjukstart dom första dagarna, så att kroppen får möjlighet att vänja sig vid att cykla dag ut och dag in.

Man behöver nog inte träna så mycket innan egentligen, men det är bra att vänja sig vid cykeln / prova ut vad som funkar i form av sittställning, packning mm. Kan vara ide att göra några "övningsturer" innan där man försöker få det så likt som möjligt (all packning med osv).

Europa är ingen ödemark, det finns gott om ställen på vägen där du kan få cykeln lagad om det skulle behövas.

Kul att läsa om dina planer!
Värta att tänka på när du ska cykla långt, är att det sällan är speciellt bekvämt att ha mycket/någon packning på ryggen(ryggsäck) IMHO.
Mycket bra plan att testköra många gånger innan avfärd.
Lycka till!
Den enda ryggsäcken jag använt är en liten dagryggsäck. Den har fungerat som shoppingbag, innehållit lätta grejer som dagens lunch mm. Styrväska och sidoväskor har sällan haft plats med en hel baguette, vin och ost. Jag ser att du bor i Stockholm så om du vill ha någon att bolla idéer med och samtidigt trampa runt så kommer jag själv ta några 1-3 dagars turer på touringhojen framåt våren och tackar aldrig nej till sällskap

Tillbaka
Topp