Cykel för daglig användning.

Sluskyfresh

Medlem
Hej gott folk,

För några dagar sen hade jag ingen aning om att den här sidan existerade, det ändrades ganska snabbt dock. Att välja en cykel som man vill köpa var definitivt svårare än jag trodde ?

Jag har läst flera trådar här om just den typ av cykel jag är ute efter, en hybrid, jag har dock inte sett så mycket info om just de här cyklarna (eller så är jag väldigt kass på att söka i trådarna). Men jag har, tror jag, lyckats snappa upp lite info och hittat de alternativ ni ser nedan.

Syftet är helt enkelt att ha en bra alldaglig cykel för pendling men det hade också varit gött att kunna använda den lite i skogen ibland och kanske på någon cykelsemester någon gång.

Nu får jag sluta tjöta och visa de alternativ jag hittat. Specialized cykeln lockar mest. Jag tar tacksamt emot feedback och tips på alternativ. Budget är är runt tio och nedåt.

SPECIALIZED
Sirrus Men EQ – Black Top LTD

Kona Dew Deluxe 2020

Nishiki XC-Five

Specialized - Mycket snack om tuffa ting men när det kommer till kritan har den Shimano Tourney vevparti och bakväxel. På en pendlarhoj för 9500kr?‍♂️

Kona - 1x12 drivlina på en pendlarhoj är inte direkt optimalt 38 fram och 11 bak blir ett jäkla vevande på pedalerna när det går undan och snedställningen av kedjan med 1x12 skojar man inte bort...

Nishiki - Tja, den är ju i alla fall billigare än Specialized.

Hade jag komponerat en sån här hoj hade jag valt stel framgaffel och hellre lagt de kronorna på ställbar styrstam, bra vevparti och bra växlar.
.

Antar att din längtan efter en hybrid har att göra med att de har rakt styre? Annars finns det ju en annan hybridtyp som betecknas gravel. Finns ju mycket intressant på marknaden där. Bra såg jag en tråd här på Happy häromdagen som nästan fick mig att impulsköpa. En budgetgravel på XXL för 10.500. Fast då tillkommer förstås pakethållare och skärmar.

Specialized - Mycket snack om tuffa ting men när det kommer till kritan har den Shimano Tourney vevparti och bakväxel. På en pendlarhoj för 9500kr?‍♂️

Kona - 1x12 drivlina på en pendlarhoj är inte direkt optimalt 38 fram och 11 bak blir ett jäkla vevande på pedalerna när det går undan och snedställningen av kedjan med 1x12 skojar man inte bort...

Nishiki - Tja, den är ju i alla fall billigare än Specialized.

Hade jag komponerat en sån här hoj hade jag valt stel framgaffel och hellre lagt de kronorna på ställbar styrstam, bra vevparti och bra växlar.
.
Jag förmodar att Shimano Tourney vevparti och bakväxel är av dålig kvalité? Just vilka komponenter som är bra eller inte, har jag knappt någon koll på.

Finns det möjligtvis en cykel runt den här prisklassen som du rekommenderar? Blir svårt för mig att komponera en själv.

Antar att din längtan efter en hybrid har att göra med att de har rakt styre? Annars finns det ju en annan hybridtyp som betecknas gravel. Finns ju mycket intressant på marknaden där. Bra såg jag en tråd här på Happy häromdagen som nästan fick mig att impulsköpa. En budgetgravel på XXL för 10.500. Fast då tillkommer förstås pakethållare och skärmar.
Ja jag har inte tänkt på styret direkt, mer att det ska vara en så bra allround cykel som möjligt, för min budget. Vet vilken cykel det var eller tråd?

Ja jag har inte tänkt på styret direkt, mer att det ska vara en så bra allround cykel som möjligt, för min budget. Vet vilken cykel det var eller tråd?

Ska du mest kasa fram och tillbaka till jobbet tycker jag det är bäst med rakt styre, som på en hybrid. Så fort man lämnar stan och ger sig ut för att cykla "för skojs skull" vill man dock ha bockastyre.

Eftersom du kollat på Sportson kanske denna kan vara något:
Lite dyrare, men (imho) trevligare än de du länkade till. Annars gillar jag Konan, men onödigt stort spann på kassetten och svårigheter att hitta dubbdäck till den hjulstorleken (650B) om du vill köra på vintern.

Har pendlat på en ovan Nishiki Pro SLD i 5-6 år (sommar/vinter) och är nöjd. Bra som vardagscykel, skulle funka fint för en cykelsemester. Lite bredare däck kanske du får sätta på om du vill ut i skogen dock. Allt är ju individuellt, men +1 på den från mig iaf.

Jag förmodar att Shimano Tourney vevparti och bakväxel är av dålig kvalité? Just vilka komponenter som är bra eller inte, har jag knappt någon koll på.

Finns det möjligtvis en cykel runt den här prisklassen som du rekommenderar?
Tourney är Shimanos lägsta nivå på komponenter så det är märkligt man väljer dessa i en cykel för pendling som ska rulla mycket.
Jag har ingen kännedom om utbudet i denna cykeltyp men det finns säkert andra på forumet som kan bistå dig i val av modell.

Mvh

Ska du mest kasa fram och tillbaka till jobbet tycker jag det är bäst med rakt styre, som på en hybrid. Så fort man lämnar stan och ger sig ut för att cykla "för skojs skull" vill man dock ha bockastyre.

Eftersom du kollat på Sportson kanske denna kan vara något:
Lite dyrare, men (imho) trevligare än de du länkade till. Annars gillar jag Konan, men onödigt stort spann på kassetten och svårigheter att hitta dubbdäck till den hjulstorleken (650B) om du vill köra på vintern.
Exakt det är fram och tillbaka från jobbet och sen kanske lite längre utflykter. Det var min tanke också att bockstyre kanske passar bäst på raksträcka och längre avstånd.
Nishiki Pro SLD ser bajs ut och inte så mycket dyrare.
Vad är skillnaden mellan årets modell och förra årets modell? Är det värt att köpa årets modell?

Spänn på kassetten? Jag är verkligen helt rookie på detta, du får gärna förklara :)

Hur lång pendling pratar vi om? Finns det möjlighet att ha den i säkert förvar på jobbet? Kommer den köras i snö och slask?
Det är ca 4 km så inte så långt egentligen och den kommer köras i snö och slask samt. Vi kan lägga cyklarna i garaget så den kommer vara i söker förvar. Sen hade det varit gött och ta den ut på längre dagsutflykter eller kanske en liten resa också.

Ska du endast cykla 4km samt i snö och slask så hade jag övervägt en bra mkt billigare cykel med Shimano Nexus 7 intern navväxel.
Och icke dämpad gaffel.
Jag hade lagt den större summan på en rolig cykel istället.

Ska du endast cykla 4km samt i snö och slask så hade jag övervägt en bra mkt billigare cykel med Shimano Nexus 7 intern navväxel.
Och icke dämpad gaffel.
Jag hade lagt den större summan på en rolig cykel istället.
Tanken är att ha skoj med cykeln också ibland.
Har du möjligtvis tips på en billigare cykel som du rekommenderar? Svårt att läsa sig till specsen och förstå vad som är vad

Min definition av ha skoj med cykel innefattar inte en smaldäckad pendlarhoj med Shimano Tourney komponenter.
Jag hade köpt något med 7 växlad navväxel som pendlingscykel och en begagnad några år gammal men lite använd MTB som skojcykel.

Tillbaka
Topp